Ostatnio ogłoszono oficjalne wyniki programu Kolej Plus, który ma pomóc w rewitalizacji nieużywanych od lat linii kolejowych, a także budowie zupełnie nowych odcinków tras. Do realizacji wskazano 34 projekty, co było możliwe dzięki zwiększeniu budżetu całego programu, o czym informowaliśmy na początku kwietnia. 34 zwycięstwa to jednak także 13 porażek, a więc inicjatyw, których teoretycznie nie uda się zrealizować. Czy tak rzeczywiście będzie?
Myślę, że nie uda się zrealizować połowy, a nawet większości nieaktualnych połączeń i tras kolejowych.
Dlaczego?
Ja już o tym wspominałem wcześniej, iż wiele samorządów lokalnych, gminnych nie będzie w stanie na to przeznaczyć części środków publicznych, bo nie będą mieli takich środków.
Teraz, samorządy się zmagają z dużymi i różnymi inwestycjami publicznymi, które muszą być wykonywane.
A inwestycje te teraz są bardzo drogie, z uwagi na drogie materiały budowlane, które teraz są dwa razy droższe w cenie, niż to było 10 lat temu.
I na to potrzeba jeszcze większych środków z lokalnych budżetów. Więc, zabraknie środków jeszcze na program: kolej plus i nic nie będzie i tak zrealizowane w tym programie.
Wiele samorządów w Polsce już się boryka z małymi środkami publicznymi, a nie ma środków unijnych, które są nie tylko potrzebne samorządom i Polsce, ale należą się samorządom, bo jesteśmy krajem unijnym.
Tylko dlatego, że rządzi od 7 lat taki PiS i Solidarna Polska, nie ma tych środków i to jest krzywda
dla samorządów, przez taki rząd.
No a PiS może sobie finansować swój program kolejowy, z drukowanych pieniędzy, a i tak to nie wystarczy na każde "przywrócenie kolei", bo będzie coraz drożej i takie remonty będą coraz droższe i po prostu budżet kraju na to nie wyrobi finansowo.
Myślę, ze długo "kolej plus" nie zajedzie, tak jak pociąg długo nigdzie nie zajedzie i się zatrzyma, bo nie będzie za co finansować tego.
Podobnie też było z mieszkaniem plus, który się zatrzymał, zaledwie na, ok 15 tysiącach wybudowanych mieszkań.
A miało być 100 tysięcy takich mieszkań w Polsce.
Znamy już pierwszy projekt, który wypadnie z Kolei Plus?
Jedyny opolski projekt, który miał zostać zrealizowany w ramach programu Kolej+ nadal nie ma zadeklarowanego wkładu własnego ze strony samorządów. Czy oznacza to, że projekt nie będzie realizowany w ramach rządowego programu?
Dodatkowe pieniądze na program Kolej Plus jeszcze nie zostały zatwierdzone, ale ma się to stać do końca czerwca. Na razie udało się zatwierdzić prawie całą listę podstawową projektów do realizacji.
Ustawa zwiększająca budżet programu Kolej Plus z podpisem Prezydenta
Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Ustawa usprawni wnoszenie majątku do PKP PLK przez PKP S.A. Dodatkowo ustawa zwiększa pulę środków na Program Kolej Plus.
Z 33 koncepcji zakwalifikowanych na listę podstawową programu Kolej Plus zaledwie trzy dotyczą linii, które przekraczają granice województw. Rządowy program nie rozwiąże problemu rozbicia dzielnicowego polskiej sieci kolejowej.
Kolej Plus: Jest jedna umowa, reszta do końca września?
W ramach programu Kolej Plus jak dotąd podpisana została tylko jedna umowa. PKP PLK chciałaby podpisać pozostałe do końca września i ma nadziej, że wszystkim uda się zapewnić finansowania. Podkreśla jednak, że nie będzie pokrywać kosztów dokumentacji, jeśli któryś z samorządów się wycofa.
PLK: Umowy na Kolej Plus w październiku, przetargi od listopada
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowały podpisanie wszystkich umów w ramach programu Kolej Plus na wrzesień tego roku. Wiadomo już jednak, że termin ten przesunie się na październik. W listopadzie powinny ruszyć postępowania przetargowe. Jak dotąd żaden z samorządów nie wycofał się z realizacji zatwierdzonych projektów, ale w dwóch przypadkach sytuacja jest trudna.
Kolej Plus: Z Przasnysza koleją do Warszawy przez Pułtusk i Serock
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Miasto i Gmina Serock podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. To druga podpisana umowa w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.
Dzięki Kolei Plus mieszkańcy Lubelszczyzny zyskają lepszy dostęp do kolei
Janów Lubelski, Biłgoraj, Łęczna, Włodawa będą miały szybkie połączenie kolejowe z Lublinem. Będą także lepsze podróże pociągiem z Łukowa, Kraśnika, Krasnegostawu, Zamościa do stolicy regionu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego podpisały umowy na realizację projektów z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Szacowana wartość pięciu inwestycji na Lubelszczyźnie to prawie 3,5 mld zł.
Nie bardzo wiem z czego oni będą finansowali realizację tego programu, jak w budżecie już brakuje środków, bo rozdali na społeczeństwo setki miliardów i cały czas rozdają, odkąd PiS jeszcze rządzi.
Samorządy lokalne też się borykają z małą ilością środków, bo raz, że PiS okradł samorządy z podatków, obniżając podatek, a dwa, że w wielu gminach ( bo to najczęściej małe gminy miały się dokładać, choć i niektóre, większe miasta do realizacji programu kolejowego ), jest biednie. Małe gminy nie mają środków na wiele ważnych inwestycji, a jeszcze są zablokowane środki unijne dla Polski i dla samorządów.
Teoretycznie to fajnie przedstawiają: kolej plus. A w praktyce, ile się uda przywrócić, nieaktywnych połączeń i tras kolejowych?
Podobno mają zrezygnować z innych, niektórych inwestycji, jak: Centralny Port Komunikacyjny czy odbudowa jakiegoś Pałacu Saskiego.
No bo nie mają już na to środków, a to są drogie inwestycje.
Za chwilę w PiS będą musieli z czegoś rezygnować, żeby sfinansować coś innego, bo na wszystkie takie rzeczy już środków nie wystarczy. Budżet to nie jest: studnia bez dna... że są środki w nieskończoność.
A tutaj jeszcze kolejne miliardy dla rodzin ukraińskich, które są wypłacane od polskich podatników. Wszystkie programy PiS-owskie, gdzie to jest dziesiątki, a nawet setki miliardów.
Ileż budżet jeszcze może tyle tego finansować?
Wracając do: kolej plus i samorządów. Najpierw obniżyli, bez pytania i zgody podatek do samorządów, przez co samorządy w miastach i gminach mają dużo mniej środków w budżetach na ważne, swoje inwestycje. A teraz PiS oczekuje, że samorządy będą się dokładały, z ogromnych środków do ich programu kolejowego, żeby realizować nieaktywne trasy kolejowe.
Ciekawe skąd wezmą kolejne miliardy na przywracanie nieaktywnych połączeń kolejowych? Jak samorządy w gminach nie będą miały ( a nie mają ), to i tak nie dołożą do tej realizacji i nic z tego nie wyjdzie. Główny budżet też już nie ma środków na takie rzeczy.
Teraz w PiS prawdopodobnie będą musieli komuś zabierać ( np. nie wypłacając 500 plus dla tych rodzin, które nie głosują na ten rząd albo zabierając inne świadczenia, bo stwierdzą, że: już brakuje pieniędzy, a sami to widzą ). Oni sami widzą, że nie mają już za co rozdawać i za co realizować takiego programu, jak: kolej plus. I boją się tego, bo wiedzą, że tylko "rozdawnictwem" utrzymają jeszcze głosy.
Oni są zdolni do różnych rzeczy, aby "koryta", które ich karmi się utrzymać.
Tylko że ten rząd jest już... dnem... Oni już nic nie znaczą.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum