W Sosnowcu zapowiadają babki, ale robią to w dość kiepski sposób. Pociągi które jadą z Katowic do Częstochowy i dalej, które dopiero nabierają opóźnienia, ten pierwszy 5-cio minutowy próg nie są zapowiadane. Tzn. zawsze jest tak że jest ogłaszane że pociąg ma takie i takie opóźnienie, w Sosnowcu dopiero zapowiadają jak już ma 10 min. Druga sprawa to sposób zapowiedzi, niewyraźny i jak się stoi nie daj Boże 50 m od megafonu to trzeba się już domyślać jaki pociąg, dokąd i czy ma opóźnienie...
Przykładowo w Częstochowie babki które zapowiadają informują podróżnych o wszystkim
W Sosnowcu o ile się nie mylę teraz zapowiadają babki z PR.
"Polska Głos Wielkopolski": Zacieki na dopiero co ułożonych kamiennych okładzinach ścian w tunelu łączącym peron trzeci z holem, woda kapiąca z nowego stropu - tak dzisiaj prezentuje się remontowana część Dworca Głównego PKP. Najciekawsze jest jednak to, że dopiero co odnowiony peron trzeci będzie rozbierany.
W tym roku spółka Trigranit ma zacząć budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Budynek przyszłego dworca kolejowego znajdzie się między innymi nad peronami pierwszym, drugim i trzecim. Nad peronami znajdzie się również parking samochodowy. Konstrukcja musi więc być solidna. Wsparta zostanie zatem na kilkudziesięciu betonowych słupach. Takie rozwiązanie potwierdza Zbigniew Drzewiecki ze spółki Trigranit, odpowiedzialny za techniczną stronę projektu.
Jednak ani na peronie trzecim, ani na sąsiednim, gdzie trwają roboty, nie ma śladu ław fundamentowych lub wierceń pod pale i podpory. Taka sytuacja dziwi, ponieważ jeszcze niedawno przedstawiciele spółki PLK PKP odpowiedzialnej za remont peronów zapewniali, że modernizacja peronów "jest skorelowana" z budową ZCK.
- Wszystkiemu winne są opóźnienia w pozyskiwaniu różnych pozwoleń. Jednak wszelkie prace wykonywane są przez Trigranit za pieniądze spółki i na pewno perony przywrócone zostaną do stanu, w jakim je zastaliśmy. Publiczne pieniądze są bezpieczne - zapewnia Zbigniew Drzewiecki ze spółki.
Jak twierdzi Zbigniew Wolny, rzecznik Polskich Linii Kolejowych PKP - wykonawcy przebudowy - remont peronów nie mógł czekać na rozpoczęcie robót przez Trigranit, ponieważ są one po części finansowane ze środków unijnych. Musi więc nie tylko zakończyć się w porę, ale też musi być na czas rozliczony.
Czy PKP PLK zdąży zakończyć prace na peronach w terminie? Podróżni od dłuższego czasu mogą obserwować stojące na peronie drugim elementy zabytkowej wiaty. Metalowa konstrukcja jest po części rozebrana, choć inwestor nie ma pozwolenia na rozbiórkę. Dlaczego zatem kolejarze nie pozyskali na czas tak ważnego dokumentu?
Rzecznik Zbigniew Wolny próbuje przekonywać, że nic się nie stało, bo przecież "lada moment spółka uzyska ten dokument, a rozbiórka nie zajmie wiele czasu". Po oczyszczeniu i odnowieniu zabytkowej konstrukcji trafi ona najprawdopodobniej na peron czwarty. A co z kamiennymi okładzinami ścian tunelu?
W okolicach schodów prowadzących na peron trzeci część wykonanych z granitu płyt jest najwyraźniej zawilgocona. - Nasi inspektorzy z pewnością to skontrolują - zapewnia Zbigniew Wolny.
Wysłany: 07-04-2011, 10:30 Kto może zarządzać peronami?
Kto może zarządzać peronami?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta: zarządzać peronami kolejowymi może wyłącznie zarządca infrastruktury kolejowej. RBF aktualnie prowadzi analizę możliwości rewitalizacji dworców kolejowych i jak się okazuje jedną z kluczowych spraw dla tej analizy jest sprawa odpowiedzialności za bezpieczeństwo związane z peronami w związku z ruchem pociągów - pisze Piotr Faryna, dyrektor biura Railway Business Forum.
W koncepcji prezentowanej przez zarząd spółki Dworzec Polski wskazano na możliwość przejęcia przez tę spółkę peronów od PKP PLK w celu zarządzania nimi w powiązaniu z zarządzaniem dworcem kolejowym. Podmiot, który zarządza peronami może także zarządzać dworcami. Podmiot, który zarządza dworcami, o ile nie jest zarządcą infrastruktury, peronami zarządzać nie może.
Załóżmy teoretycznie, że PKP PLK przekaże choćby tylko kilka peronów spółce Dworzec Polski SA do zarządzania. Pojawiają się liczne pytania. Peron to nie tylko wiata, ławki i informacja dla pasażerów. Kto będzie odpowiedzialny w przypadku wystąpienia zdarzenia (wypadku, katastrofy) w obrębie peronu? DP SA jako zarządca? PKP PLK jako wykonujący prawa władania tą nieruchomością? Na peronach znajdują się różne urządzenia, w tym urządzenia służące do sterowania ruchem kolejowym. Jeżeli urządzenia te nie będą należycie zabezpieczone, a ich stan wpłynie na powstanie zagrożenia (choćby prawdopodobnego) bezpieczeństwa, to kto będzie za ten stan odpowiedzialny? Co w przypadku bezpieczeństwa związanego z elektroenergetyką? Perony maja różną konstrukcję. Gdzie kończyłoby się zarządzanie nimi przez DP SA? Na krawędzi nawierzchni peronu? Na końcu podkładu kolejowego? Na główce szyny? Co z przepisami dotyczącymi skrajni? Co z przejściami przez tory? Co z sygnalizacją służącą prowadzeniu ruchu pociągów i jego bezpieczeństwu należącą do PKP PLK i zabudowaną na peronie? Jak będzie organizowany nadzór nad stanem technicznym linii kolejowej, w którą to czynność wchodzi również kontrola stanu obiektów jakimi są perony?
Jeżeli pójdziemy dalej i założymy teoretycznie, że np. samorządy, analogicznie do koncepcji DP SA, przejmą zarządzanie peronami na dworcach, które zostały im przekazane, to okaże się, że możemy mieć wiele podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiotów, które nie posiadają żadnego doświadczenia ani kompetencji w zakresie operacji związanych z ruchem pociągów.
PKP PLK SA jako zarządca infrastruktury z wieloletnim doświadczeniem i opracowanymi odpowiednimi procedurami może zarządzać peronami w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo. Póki co, nikt inny tego zadania nie wykona.
Tam, gdzie w grę wchodzi bezpieczeństwo kolejowe, wykluczone jest działanie na zasadzie „jakoś to będzie”. Przestrzegamy przed tego typu pomysłami, które (odpukać trzy razy w niemalowane drewno) mogą mieć finał tragiczny, a kończyć się jak w przypadku kładek nad torami.
źródło: Piotr Faryna, Rynek Kolejowy
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Przez lata pojmowanie peronów ulegało zmianie i choć obecnie w Polsce przeważają pełne perony, to jednak nie wszędzie wymiana pasażerów odbywa się w tak komfortowych warunkach.
Gdy rodziły się pierwsze koleje nikt tak naprawdę nie wiedział do czego będą wykorzystywane. Dlatego pierwotnie zakładano, że przejmą one funkcje dyliżansów przewożąc kupców wraz z ich ładunkami. W związku z tym dworce zapewniały zarówno obsługę pasażerów jak również przewożonych ładunków, natomiast typowe pociągi miały charakter mieszany. Jednak bardzo szybko okazało się, że kolej wywołała olbrzymie zmiany i w związku z tym konieczne było dostosowywanie jej działań do specjalizacji w przewozach pasażerskich oraz towarowych. Bowiem kolej pozwoliła na transportowanie dużych objętościowo i masowo towarów, które pozwalały na tworzenie całych pociągów, natomiast drobni kupcy zamiast podróżować ze swoim towarem zlecali jego przewóz kolei a sami nieobciążeni większym bagażem korzystali z pociągów pasażerskich, które pozbawione wagonów towarowych były szybsze. Dodatkowo pojawienie się kolei ułatwiło podróżowanie, dzięki czemu także pociągi pasażerskie zaczęły osiągać długości uzasadniające rozdzielenie ich od towarowych.
Wraz z tymi zmianami postępował rozwój infrastruktury peronowej, która miała zapewniać bezpieczną a jednocześnie komfortową wymianę pasażerów.
jaki może być koszt budowy jednego peronu?? ostatnio była na ten temat dyskusja w Bydgoszczy i padały różne kwoty(od 100 tyś do 5 mln) chodzi o przystanek jeśli są juz tory.
domi_1, trzeba wykonać projekt i kosztorys (ceny materiałów budowlanych), potem w przetargu wyłonić wykonawcę. Trudno z góry określić całkowity koszt budowy peronu, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce przy każdej inwestycji finansowanej ze środków publicznych musi się nachapać banda cwaniaków, a to podraża koszty. Budujemy więc najdroższe na świecie stadiony i autostrady. Perony pewnie też mamy jedne z najdroższych...
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Sunseed: ale to wraz z przebudową układu torowego, czy wraz z parkingiem przyperonowym?
domi_1: zalezy tez od standardu tego peronu. Jesli ma to byc szynobusowy peronik przywsi/przystanek w miescie, to beda inne koszty niz przy peronie na magistrali.
Chociazby ze wzgledu na dlugosc - peronik dla szynobusu wystarczy jak bedzie mial 80m długości .
Tez analizuje ta kwestie i tak "na oko" zakladam maks. 300-400tys.
Najwiekszy koszt to roboty ziemne. W wersji gospodarczej:
dwie wywrotki ziemi, spych, staroużyteczna kostka chodnikowa (juz za 2pln/sztuka mozna dostac), bezrobotni w ramach robót interwencyjnych do ułożenia i uklepania tego. Wysokość pewnie 30cm maks. Do tego dwie latarnie, tablica z nazwą i wywieszka z rozkładem. Tylko nie wiem czy taki peron dostanie bezterminowy odbiór ..
W wersji przyszlosciowej - komplet peronowy (ścianka L2 + plyta P), do tego starouzyteczna albo nowa nawierzchnia. Koszt rosnie tutaj dramatycznie, bo trzeba wpierw zrobić wykop na metr, zeby scianke zamocowac.
Ogólnie pojęte perony w zasadzie przez cały okres istnienia kolei w Polsce są niewłaściwie konstruowane a powielane przez lata błędy są kodowane jako standard. W niniejszym artykule przybliżamy co takiego jest z tymi elementami infrastruktury nie tak.
Wysłany: 18-05-2012, 11:38 Warszawa Zachodnia nowy peron
Warszawa Wola od 20 maja staje się peronem 8 stacji Warszawa Zachodnia. Peron jest usytuowany 350 metrów od peronu 7. Aby ułatwić pasażerom dojście do niego PKP Polskie Linie Kolejowe zamontują specjalne oznakowanie.
Obecny przystanek to jeden łukowato wygięty peron z dwiema krawędziami peronowymi. Posiada wiaty przystankowe z ławkami, tablice z nazwą przystanku, oświetlenie. Jedno zejście z peronu umożliwia dojście do kolejnych peronów Warszawy Zachodniej (do ul. Tunelowej) oraz dojście do al. Prymasa Tysiąclecia.
Z perspektywy kolei to obiekt na 4 kilometrze linii kolejowej nr 20, łączącej stację Warszawa Główna Towarowa ze stacją Warszawa Praga. Przystanek pełni rolę tymczasowego przystanku końcowego dla pociągów z Działdowa.
Przejście z peronu 8 do pozostałych peronów stacji Warszawa Zachodnia będzie dodatkowo oznakowane. Wskazówki zaplanowano pomiędzy peronami oraz na drogach do i od budynków dworca. Nowe oznakowanie będzie także od strony przystanków ZTM w al. Prymasa Tysiąclecia.
Informacje o zmianie nazwy trafiły z wyprzedzeniem do przewoźników kolejowych obsługujących podróżnych na stacji Warszawa Zachodnia oraz na linii Warszawa Zachodnia Działdowo m.in. przez warszawskie stacje i przystanki: Warszawa Kasprzaka, Warszawa Koło, Warszawa ZOO, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy.
W ciągu doby z przystanku – dotychczas, Warszawa Wola odjeżdża ok. 40 pociągów osobowych spółki Koleje Mazowieckie. Obecnie: pierwszy 5.44, ostatni 23.08.
Polskie Linie Kolejowe tworzą nowoczesny system informacji pasażerskiej w stolicy. Na peronach i przejściach podziemnych stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia widać już nowe elektroniczne wyświetlacze, montowane są głośniki i nowe oznakowanie. Ekipy wykonawcy sprawdzają parametry poszczególnych urządzeń. Po testach urządzenia wspomogą obsługę podróżnych. Wyświetlacze poza informacjami o pociągach podają również aktualną godzinę.
W miejsce demontowanego starego oznakowania ustawiane są nowe tablice informacyjne oraz tablice z nazwami stacji.
Wdrażany System informatyczny, umożliwi sterowanie wyświetlaczami i odtwarzanie automatycznych zapowiedzi głosowych na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia, a w przyszłości na wszystkich przystankach w węźle warszawskim. Z Systemem skoordynowana będzie informacja wizualna i głosowa na przystanku Warszawa Stadion.
Zadanie zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaprojektowanie i wykonanie systemu informacji pasażerskiej oraz czynności dodatkowych na stacjach Warszawa Wschodnia/Warszawa Stadion oraz Warszawa Zachodnia/Warszawa Wola realizuje konsorcjum firm: TK Telekom, SOLARI DI UDINE SPA. Wartość umowy to ponad 15 mln zł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum