Pierwsza lokomotywa CZ LOKO dla PKP Intercity gotowa
Pierwsza z dziesięciu lokomotyw Effishunter 300 wyprodukowana dla PKP Intercity przez CZ LOKO jest już gotowa. Polski przewoźnik ma otrzymać 10 takich pojazdów.
Nowe piętrowe pociągi push-pull dedykowane głównie obsłudze Warszawy
Wiemy więcej a propos planów wykorzystania nowego taboru piętrowego, jaki kupi PKP Intercity. Nowymi pociągami ma być obsługiwana głównie stolica i linie dojazdowe do niej.
Pytania dotyczące nowego taboru przesłaliśmy zarówno do Ministerstwa Infrastruktury jak i do PKP Intercity. Wiemy, że piętrowe push-pulle, będą wykorzystywane do realizacji połączeń w ramach świadczenia usług publicznych w kategorii IC.
Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity
Z końcem roku PKP Intercity rozpoczęło przyjmowanie na stan pierwszych wagonów serii 175A (w wariancie A-10). To zupełnie nowe pojazdy, przystosowane do kursowania z prędkością 200 km/h, które będą kursować także w składach pociągów międzynarodowych do Niemiec, Czech, na Słowację i Węgry oraz do Austrii.
Takim taborem chce dysponować PKP Intercity do 2030 r.
Do 2030 roku flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, a wszystkie pojazdy będą nowe lub zmodernizowane . Przewoźnik podał listę planowanych inwestycji.
Nowymi Flirtami PKP Intercity pojedziemy na początku marca 2022
Dostawy pierwszych dwóch ośmiowagonowych Flirtów z zamówienia, które PKP Intercity złożyło w sierpniu 2019 rok w Stadlerze, należy się spodziewać w najbliższych tygodniach.
Przypomnijmy: 12 elektrycznych dalekobieżnych zespołów trakcyjnych Flirt PKP Intercity zamówiło w sierpniu 2019 roku (wybór oferenta trwał 9 miesięcy) za kwotę nieco ponad miliarda złotych.
Również od marca powinny się pojawić w składach nowe wagony z FPS. Do czerwca planowane jest ich symboliczne wykorzystanie, ale Intercity może jeszcze wprowadzić zmiany w zestawieniach.
Dla mnie te flirty wydają się klaustrofobiczne wewnątrz. Jechałem parę razy takowym na trasie dłuższej niż 300 km i naprawdę miałem ochotę wysiąść wcześniej, co nawet w wagonach typu stodoła mi się nie zdarzało. O ile Lublin-Kraków jeszcze odległościowo ok, to nie wiem czy dobrym pomysłem jest puszczanie ich na takie trasy przez całą Polskę.
Zaletą Flirtów jest to, że jak wyjadą w trasę to z dużym prawdopodobieństwem dojadą do końca. Ich przebiegi są bardzo wysokie.
Natomiast wagony 175A-10 powinny się pojawić już ten weekend w składzie Tater, na razie w sile 3 sztuk, docelowo w szczytach - 4 sztuk. Potem do składu dojdzie 165A zamiast 111Arow, więc w większości skład będzie się ładnie prezentował, bo większość wagonów będzie z czarnym pasem okiennym.
Po połowie lutego zapowiada się też pewna roszada składów IC, w tym rozkładzie zmian na lepsze będzie chyba dość dużo (oby się udało).
PKP Intercity chce kupić 266 wagonów piętrowych wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi. Przedsięwzięcie na wniosek Ministerstwa Infrastruktury ujęto w Krajowym Planie Odbudowy. Pociągi te miałyby działać na zasadzie push-pull: lokomotywa nie musi znajdować się na czele składu,
Podsumowanie:
"postępowanie przetargowe utknęło"
"skorzystanie przez Polskę z unijnego Funduszu Odbudowy jak na razie nie jest możliwe. Pod znakiem zapytania stanął więc też zakup składów piętrowych przez PKP Intercity."
PKP IC przesuwa termin otwarcia ofert na lokomotywy hybrydowe
Za tydzień mieliśmy poznać wykonawców zainteresowanych dostawą 16 lokomotywy hybrydowe dla PKP Intercity. Z powodu dużego zainteresowania, przewoźnik przesunął jednak termin składania ofert o kolejny miesiąc.
"Duże zainteresowanie" - tak, równie prawdopodobne jest to, że w Intercity w dziale przetargów nastąpił od prawie roku covidowy pomór.
W marcu zeszłego roku złożono oferty na 2 przetargi taborowe - jak nietrudno się domyślić, do dzisiaj nie poznaliśmy wyboru oferty najkorzystniejszej. 10 miesięcy nie wystarczyło.
W maju i lipcu ogłoszono kolejne 2 przetargi modernizacyjne - właśnie wczoraj po raz chyba ósmy przełożono termin otwarcia ofert.
Dialog konkurencyjny na zakup push-pulli miał się zakończyć w zeszłym roku złożeniem ofert. W listopadzie wymordowano wszystkich pracowników obsługujących ten dialog, bo żadna informacja na stronie postępowania od tego czasu się nie ukazała.
I teraz ktoś uwierzy, że przesunięcie otwarcia ofert w kolejnym przetargu to duże zainteresowanie?
A może ktoś przypomni, co się stało z postępowaniem na zakup 65+32 lokomotyw MS? Od sierpnia w temacie cisza?
Czy to nie czas szykować już taczki na ekipę rządzącą? Jeszcze z pół roku takiej zabawy, a dostawcy zaczną zwijać kramy, a przewoźnik będzie odkurzał stojące w krzakach od wielu lat lokomotywy i wagony.
P.S.
Jeszcze aktualizacja - do tej pory nie słyszałem, by ktoś zauważył kursujące nowe wagony z FPS. Zgodnie z planem przewoźnika miały być w Tatrach i Morskim Oku. Jak dotąd dzielnie walczą o rynek 111Arow.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum