Z udziałem przedstawicieli pięciu największych central związkowych 31 lipca w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. Bezpieczeństwa. Tematem spotkania będą propozycje założeń do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów - informuje Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
Z raportu Państwowej Inspekcji Pracy płyną bardzo niepokojące dane: polscy maszyniści pracują bez przerwy nawet po 24 godziny na dobę, tworząc realne zagrożenie dla życia pasażerów.
Maszynista poszukiwany. Spółki kolejowe podkupują sobie ludzi
Dziś jest ich 17,5 tys. Jeśli nie zorganizuje się intensywnych szkoleń, za 10 lat uprawnienia do prowadzenia pociągów będzie miało tylko 12 tys. osób.
Pociągów pasażerskich dalekobieżnych do prowadzenia ma być za kilka lat dużo mniej więc maszynistów nie będzie brakowało. A powodem zmniejszającej się ilości podróżnych jak wiadomo jest przesadnie wysoka cena przejazdu. Nie tylko cena biletu ale dotacja także, głównie to dotyczy pociągów kwazi ekspresowych - PKP Intercity.
Maszyniści specjalnie potrzebni nie będą. Z roku na rok oferta jest coraz skromniejsza, do zagospodarowania są jeszcze Ci, którzy odejdą z PR-ów a nie załapią się do nowych spółek.
Tragiczna sytuacja na kolei. I nie chodzi tym razem o spóźnienia pociągów, czy przestarzały tabor. Maszyniści pilnie poszukiwani. Pracę można dostać od razu, ale brakuje wykwalifikowanych chętnych. Ratunkiem ma być działanie dwutorowe. Szkolenie osób, które są już na rynku pracy i specjalny program stypendialny dla młodych.
W Polsce jest 16 627 maszynistów (dane z września 2015 r.). Największym pracodawcą jest PKP Cargo, które teraz zatrudnia ich 4,2 tys. Do 2020 r. ta liczba ma się zwiększyć o 2 tys. Wielu maszynistów
zatrudnia też PKP Intercity (1,2 tys.) i Przewozy Regionalne (2,2 tys).
By wyszkolić się na maszynistę kolejowego, potrzeba zwykle prawie dwóch lat. Najpierw przez dwa lub trzy miesiące ochotnik uczestniczy w kursie teoretycznym, po którym zdobywa się licencję, wydawaną przez Urząd Transportu Kolejowego.
Przewoźnikom brakuje maszynistów. Praca dla 2 tys. osób.
Ponad połowa maszynistów kolejowych w Polsce zbliża się do wieku emerytalnego. Przewoźnicy zgłaszają, że brak im około 2 tys. osób do kierowania pociągami. Bywa więc, że maszynistami muszą się dzielić.
_________________ Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Tomek-Gliwice -Usunięty- Gość
Wysłany: 08-10-2016, 12:08
Bzdura z wyborczej.... ponad połowa ludzi z Licencjami Maszynisty (czyli nomen omen spełniającymi warunki zdrowotne), ma problemy ze znalezieniem jakiegokolwiek stażu na Świadectwo Maszynisty. Zapotrzebowanie może i jest, ale zdolności szkoleniowe naszych przewoźników są słabiutkie.
Tomek-Gliwice, ponad połowa w skali kraju, czy ponad połowa spośród twoich znajomych? W pierwszym przypadku poproszę o konkretne dane wraz ze źródłem. Albo nie wypisuj bzdur na forum.
Maszynistów brakuje od lat, przewoźnicy kolejowi wyrywają ich sobie. Nie znam bezrobotnego maszynisty! A że spółki kolejowe wolą zatrudniać pełnoprawnych, doświadczonych maszynistów zamiast szkolić na swój koszt młody narybek to już inna kwestia.
_________________ Lady Makbet to typ kobiety, którą nieokiełznana ambicja prowadzi do zbrodni, a potem do wyrzutów sumienia.
tender, nie ma w tym nic dziwnego. Zdziwienie wyraża mikolstwo. Wszak dla mikoli to niepojęte, że kolejowe przedsiębiorstwo szuka wykwalifikowanych pracowników zamiast praktykantów, których trzeba najpierw wyszkolić na koszt firmy. Takiego się wyszkoli, zainwestuje w niego, a ten potem ucieknie do konkurencji po lepsze pieniądze. Frajera szukają?
_________________ Lady Makbet to typ kobiety, którą nieokiełznana ambicja prowadzi do zbrodni, a potem do wyrzutów sumienia.
Zdziwienie mozna wyrazic, ze wszyscy narzekaja na brak maszynistow a nikt albo prawie nikt nie chce szkolic. Druga strona medalu jest taka, ze wiele osob nie przechodzi badan albo rezygnuja bo na poczatku malo placa. U mnie na kursie 10 osob, po pol roku pracowalo 5 reszta poszla za przedstawicieli handlowych albo do budowlanki lub na tiry gdzie od poczatku sa bardzo dobre pieniadze a nie po 2 lub 3 latach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum