Raczej nikt, większość maszyn na liniach JSK jest spalinowa. Zatem ewentualne składy pasażerskie można ciągnąć spalinówkami. Myślę, że w PTKiGK Rybnik znajdzie się wystarczająca ilość dostępnych maszyn.
Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju chcą powrotu pociągów
W grudniu informowaliśmy za „Dziennikiem Zachodnim” o planach Zarządu Jastrzębskiej Spółki Kolejowej odnośnie umożliwienia pasażerom z Jastrzębia-Zdroju ponownego korzystania z połączeń kolejowych. Mieszkańcy miasta pomysł przywrócenia kursowania pociągów popierają. Zwracają jednak uwagę, że aby przedsięwzięcie miało sens, pociągi muszą obsługiwać centrum Jastrzębia.
W grudniu ubiegłego roku „Dziennik Zachodni” pisał, że władze Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, która administruje kopalnianymi torami w okolicy Jastrzębia i Rybnika, pod uwagę biorą dwie trasy: Jastrzębie - Rybnik oraz Jastrzębie – Pszczyna. W przypadku tej pierwszej, pociąg wyruszałby ze stacji KWK Jas-Mos w kierunku kopalni Borynia-Zofiówka. Tam w zależności od zapotrzebowania, mogłyby powstać dwie osobne stacje, najpierw Szeroka, a później Borynia. Kolejne przystanki mogłyby być zlokalizowane w Boguszowicach, Jankowicach, Chwałowicach i Niedobczycach. Czas przejazdu miałby wynosić około 35 minut.
Druga trasa także zaczynałaby się na stacji KWK Zofiówka, a stamtąd przez Bzie, Pawłowice Górnicze, Pawłowice Śląskie, Studzionkę, Warszowice, Kleszczów i Suszec pociąg jechałby aż do Pszczyny. Podróż powinna trwać w tym wypadku około godziny.
Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju pomysł reaktywacji połączeń popierają, jednak zwracają uwagę, że trasa pociągów powinna się zaczynać w centrum miasta, a nie obok kopalni Jas-Mos, która jest położona na uboczu miasta. Jedna z propozycji zakłada lokalizację przystanku w miejscu, gdzie już kiedyś zatrzymywały się pociągi, czyli w Jastrzębiu Górnym na ulicy Pszczyńskiej.
Tu jednak pojawia się problem. Jak mówi „Dziennikowi Zachodniemu” Krzysztof Baradziej, wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju, stacja w Jastrzębiu Górnym nie jest położona na trasie z Jastrzębia do Rybnika. Tory przy tej stacji biegną w kierunku Bzia i Zebrzydowic, a nie Rybnika, więc nie ma technicznej możliwości, żeby stworzyć tu przystanek dla pasażerów chcących podróżować właśnie do Rybnika. Jest jeszcze jeden problem. Stacja leży przy torach PKP, a pierwotny pomysł zakłada, że pociągi do Rybnika miałyby jeździć tylko po torach należących do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej.
Z dedykacją dla Adama, który ostatnio przejął się tym, że w Jastrzębiu Zdroju nie ma druta, a tory są w wielu miejscach rozebrane... Film nie jest mojego autorstwa, znaleziony jakiś czas temu na youtube.
Z dedykacją dla Adama, który ostatnio przejął się tym, że w Jastrzębiu Zdroju nie ma druta, a tory są w wielu miejscach rozebrane... Film nie jest mojego autorstwa, znaleziony jakiś czas temu na youtube.
@mk1992 dzięki za dedykację.
Na filmie wyraźnie widać że już wtedy przygotowywano się do rozbiórki tej lini. Obok torowiska leżą jakieś słupy po semaforach i te zdewastowane nastawnie. Aż przykro to oglądać.
Czy ktoś wie gdzie teraz stacjonuje bądź jeździ ta jednostka? Takie sentymentalne pytanie
Jednostka na powyższym filmiku to EN57 082 która obecnie nadal należy do PR Katowice i ma nadal takie samo wnętrze lecz dawno jej nie widziałem - nie wiem czy obecnie jest na chodzie .
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 09-04-2011, 20:49
Adam, dokładnie. Poza tym, spójrz na prędkość, z jaką porusza się jednostka. Ok. 50-60 km/h, czyli całkiem nieźle jak na lokalną trasę. Ludzi rzeczywiście prawie nie było, ale nie ma co się dziwić, skoro wtedy z Jastrzębia kursowały 2 marne ochłapy w stronę Pawłowic Śląskich, więc co to za oferta? Mieliśmy do czynienia ze skuteczną "polityką wygaszania popytu na liniach kolejowych", która działała nie tylko na linii do Jastrzębia, ale na setkach kilometrów innych linii kolejowych w Polsce (podziękowania dla p. Krzysztofa C., którego nazwiska na szanujących się forach kolejowych raczej nie powinno się wypowiadać, bo dla mnie to jest bandyta i nikt mi nie wmówi, że jest inaczej, skoro jednym podpisem skazał na śmierć ponad 1000 km. linii kolejowych w Polsce), np. na Bytom - Gliwice (w tym przypadku mamy powtórkę z rozrywki z 2001 roku - 4 pary pociągów z 7 godzinną dziurą przez cały dzień, ja się dziwię, że tym w ogóle ktoś jeździ, bo średnio 2-3 razy w tygodniu korzystam z połączenia o 17:14 do Gliwic i pociąg, który przyjeżdża na tę godzinę do Bytomia zawsze przywozi ok. 20 pasażerów, ale to tak na marginesie).
Linii do Jastrzębia na prawdę jest mi bardzo szkoda. Ale w momencie, kiedy sypią się główne ciągi komunikacyjne w województwie (Gliwice - Katowice, Tarnowskie Góry - Katowice, Katowice - Kraków) raczej nie ma co myśleć o odbudowie linii do JZ.
Co do jednostki, tak, jest to 082. Niedawno ktoś na forum napisał, że jest odstawiona. Trzeba by przejrzeć temat w dziale "tabor" pt.: "50 lat EN57". Co do wnętrza to rzeczywiście, ma takie samo po dziś dzień. Tylko malowanie inne (czerwono - pomarańczowe, o ile nie przeszła NR i nie dali jej szarych barw).
EDIT:
Swego czasu znalazłem w necie fotkę EN57-886 czekającego w Jastrzębiu Zdroju na odjazd do Skoczowa: CLICK
Takie zdjęcia są dzisiaj wręcz rarytasem. Kiedyś całe dnie spędzałem na googlach, żeby znaleźć jakiekolwiek zdjęcia EZT-ów w Jastrzębiu, z niewielkim skutkiem.
Czy może ktoś powiedzieć jak wygląda aktualnie linia 159? Wiadomo mi tyle że między Orzeszem a Żorami linia właściwie nie istnieje. A orientuje się ktoś co się dzieje od Pawłowic? Czy tam są zachowane jeszcze jakieś resztki infrastruktury? Tory, słupy trakcyjne? Przydały by się jakieś aktualne zdjęcia.
A szczególnie co z odcinkiem od Moszczenicy do Wodzisławia, bo tu widać wyraźnie że linia jest przerwana i raczej tak zostanie http://wikimapia.org/#lat=49.9528042&lon=18.443808&z=18&l=28&m=b
Linia właściwie nie istnieje. Zaasfaltowano chyba już wszystkie przejazdy kolejowe na linii m.in. w Godowie, Turzy i w Wodzisławiu. Tor w Wodzisławiu został całkowicie rozebrany.
prosimy o większą ilość tak bardzo pozytywnych wiadomości.
jeśli wszystko się uda - miejmy nadzieję, że to wielki początek przywracania połączeń kolejowych z Jastrzębia - nie tylko w kierunku Rybnika, ale z czasem w inne strony.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum