Czy nie lepiej byłoby zlikwidować ten temat, a wszystkie posty przenieść do tematu "Reaktywacja Tychy-Oświęcim?". Mogłoby to dać kompleksowy wygląd sprawie.
Obecnie ostatnim przystankiem Szybkiej Kolei Regionalnej jest stacja Tychy Lodowisko z jednej strony, a z drugiej Sosnowiec Główny.
– Docelowo ma stanowić połączenie między Dąbrową Górniczą a Bieruniem i dalej. Mamy nadzieję, że nasza kolej przekroczy granicę województwa i będzie dojeżdżać do Oświęcimia – powiedziała podczas ostatniego „Lunchu z Kurierem” Monika Warmuz, dyrektor Wydziału Publicznego Transportu Zbiorowego, Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego. – Chcemy, by w przyszłości SKR można było dotrzeć do Krakowa – dodaje.
Problemem jest jednak brak bezpośredniego, wygodnego połączenia kolejowego miedzy Tychami a Oświęcimiem. Brakujący fragment torów to ledwie 2 km. Szacunkowy koszt budowy tego brakującego fragmentu to 5-7 mln zł. Natomiast całkowity koszt inwestycji łączącej oba miasta, z urządzeniami srk i elektryfikacją, wyniósłby 15-20 mln zł. Samorządy, przez które przebiegałaby trasa, są gotowe dorzucić się do projektu, byleby tylko jak najszybciej został on zrealizowany.
– Dzięki różnym ankietom, badaniom wiemy, że chętnych do korzystania z połączenia kolejowego między Tychami a Oświęcimiem jest ok 3 tys. ludzi – zapewnia Wiesław Podmokły, zastępca prezydenta Tychów ds. infrastruktury.
Chodzi o odcinek krzyżujący się z ul. Wapienną. Na mapach drukowanych mapach topograficznych i na mapie topo Google linia kolejowa tam widnieje, ale w rzeczywistości można pojechać tylko w stronę Górek i dopiero stamtąd w stronę Oświęcimia, co widać świetnie na cyfrowej mapie topograficznej Geoportalu: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=508599.68681647064,246427.9450494391,510470.9747493451,247427.2441971903&variant=TOPO.
Dodatkowo w tym trójkąćie stoi kilka domów i nie wiadomo jak rozwiązano by problem bezpieczeństwa mieszkańców po rekonstrukcji linii (pomijając kwestię, kto w ogóle wydał zgodę na zabudowę w takim miejscu).
Jeśli mowa o budowie 2 km torów, to prawdopodobnie chodzi o inny problem. Mianowicie dyrekcja kopalni Piast niezbyt przychylnie patrzy na to, by pociągi pasażerskie jeździły przez jej teren. Zdaje się, że owe 2 km miałyby ominąć Piasta.
Pozdrawiam.
To ogółem będzie te reaktywacja? Ciekawe czy trasa będzie elektryfikowana i czy wyremontują też odcinek z Tychów do Mysłowic? Jak ktoś wie to może podać jakie odcinki torów zostały już odnowione? Co do tych 2 km torów to na stronie www.kolej.one.pl widnieje odcinek (oznaczony jak rozebrany chyba) Bieruń Stary - Nowy Bieruń, może o to chodzi?
Ale odcinek Tychy - Lędziny - Mysłowice nie jest w tak tragicznym stanie. Poza tym pociągi w tej relacji nie mają zbyt dużego sensu. Priorytetem w okolicy powinno być udrożnienie odcinka Imielin - Chełm Śląski
@Leniwiec - Wszystkie znaki na wskazują na to, że reaktywacja będzie. Dotychczas wyremontowano tory (tu i ówdzie wymiana szyn i podkładów, zasadniczo remont objął linię od Tychów-Lodowiska za stację Bieruń Stary, nie jestem pewien tylko do którego miejsca), przejazdy (w końcu!), a także zamontowano nową sygnalizację. W związku z tym, że już chyba kilka lat temu ściągnięto przewody trakcyjne, mowa była co jakiś czas o spalinowych szynobusach. Teraz jednak słyszałem, że będą montowane nowe słupy. Byłaby to dobra wiadomość. Tym bardziej, że przebąkiwano coś o przeciągnięciu w przyszłości tej linii do Woli, a na trasie w jej kierunku dawno już pościnano słupy.
[ Dodano: 16-10-2012, 17:37 ]
@Leniwiec: a propos rozebranej linii kolejowej (zapewne chodzi ci o R1), to mowa chyba jest o dawnej linii (wąskotorowej? nie pamiętam) idącej z Bierunia Starego do Nowegeo wzdłuż drogi DK44 (ta, która w Ścierniach idzie w prawo). Wożono nią kiedyś chyba m.in. materiały wybuchowe z ZTS Erg (wcześniej Lignoza) na kopalnię Piast. Miała więcej niż 2 kilo, a jej rekonstrukcja jest niemożliwa raczej, bo na jej miejscu jest dziś ścieżka rowerowa łącząc Bieruń Stary i Nowy. Widać ją tu: https://maps.google.com/?ll=50.084133,19.125609&spn=0.015834,0.038581&t=h&z=15 (wzdłuż ulic Krakowskiej i Warszawskiej, od której potem nieco odbiega).
Zresztą linia jest (ta co idzie przez Ściernie w stronę Górek), tylko tam brakuje fragmentu, o którym pisałem.
Kilka dni temu wybrałem się na mała wycieczkę rowerową by obadać ten szlak.
Mam kilka zdjęć z rejonu kop. Piast oraz obszaru dawnego trójkąta rozjazdów aż po nieczynny dziś przystanek Lędziny Górki. W wolnej chwili wrzucę tutaj.
Nie wydaje mi się, że łącznica musiałaby iść aż tak dużym promieniem jak było wcześniej.
Faktycznie problemem może być przejazd przez kop. Piast.
Ale ja ni mówię, że ma iść tamtędy (chodzi ci o tą dolną wykropkowaną, równoległą do DK44?). Mówiłem tylko, że tamtędy kiedyś szła linia, o której pisał Leniwiec. Ta do zrekonstruowania to podestawa trójkąta. I ciekaw jestem, jak rozwiążą sprawę z tymi domami, które się tam pobudowały. Co jakiś czas tam jeżdżę i teoretycznie jest to do zrekonstruowania, ale trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w domu, przed którego oknami co pół godziny przemyka osobowy, a za domem w obie strony jeżdżą węglarki. Dzieci trzeba by na łańcuchu trzymać
W latach 80-tych uruchomiono przewozy pasażerskie dla górników w relacji Tychy-KWK "Piast" poprzez
wybudowany odcinek toru podg.Baraniec (na szlaku Bieruń Stary-podg.Górki Ściernie) - stacja kopalniana
Piast.Obok układu torowego stacji kopalnianej wybudowano peron jednokrawędziowy.Aktualnie należałoby
odtworzyć odcinek Baraniec-KWK "Piast",posterunek ruchu,przejść przez stacje kopalnianą Piast lub ją
obejść (w zależności od zdolności przepustowej układu torowego i warunków bezpiecznego prowadzenia
ruchu osobowego przez ukłd towarowy) i dalej poprzez stację Bieruń Nowy wyjść na siec kolejową PKP PLK SA
np. do Oświęcimia.Zasadnicze pytanie: kto sfinansuje rozbudowę infrastrukturykolejowej w zakresie jak wyżej? Obawiam się, że spadłoby to na gminy-Tychy,Bieruń, bo Jaśnie Oświecony Marszałek Matusewicz
jeszcze nie dojrzał do tego, że samorząd wojewódzki powinien finansować również linie kolejowe (umożliwia
to ustawa o transporcie kolejowym) a z kolei PLK ma poważniejsze zadania do realizacj na swoich liniach i nie
ma interesu w ładowanie kilkunastu milionów złotych w linie znaczenia lokalnego.
Notabene, na jakiej podstawie z-ca Prezydenta Tychów M.Podmokły określił potok podróżnych w relacjii
Tychy-Bieruń-Oświęcim na 3 tysiące i w jakim przedziale czasowym?
Ponoć stacja Bieruń Stary nie jest ciągle w ewidencji PLK itd itp. więc ruch ciągle nie jest możliwy. Dodatkowo nie ma taboru na razie na tą linię, myślę że za rok może już coś tam pojedzie, ew. jakiś szynobus od rozkładu wiosennego.
z tego co mi wiadomo od dobrze poinformowanych osób z KŚ nie będzie to nawet planowane w czerwcowej korekcie. Korekta raczej będzie przewidywać poprawę obiegów pod większą liczbę składów i likwidację KKA (wprowadzeniu w zamian pociągów i dodatkowych postojów).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum