Bieszczadzkie szlaki. Pociąg relacji Zagórz-Przemyśl
Skład o nazwie "Solina" - pociąg pospieszny relacji Warszawa-Zagórz-Przemyśl przez terytorium Związku Radzieckiego uruchomiono w styczniu 1963. Był dla wielu nie lada atrakcją turystyczną. Podróżowano bez paszportu i z przekonaniem, że na pewno wydarzy się coś niezwykłego.
A tak wygląda podkarpacka rzeczywistość w wydaniu betonowego duetu Urząd Marszałkowski - Polregio:
SKPL - z pasji do kolei
July 16 at 1:40 AM
Lekcja nr 1: Nie każdy "umie w kolej".
Czy wiecie, że konkurencja na kolei to nie tylko szybkie pociągi między największymi miastami? Można konkurować także w ramach służby publicznej: solidnością, zaangażowaniem i odpowiedzialnością za jakość świadczonych usług. Przypominamy, że od dłuższego czasu mieszkańcy płd. Podkarpacia i turyści wybierający się w Bieszczady muszą korzystać z komunikacji zastępczej Przewozów Regionalnych (POLREGIO). Są skazani na busa. Jak np. około 40-osobowa grupa młodzieży, która chciała dostać się do Komańczy. Organizator wyjazdu otrzymał informację, że w busie jest tylko 16 miejsc. Jako że jesteśmy obecni w regionie (jako podwykonawca PKP Intercity), uruchomiliśmy specjalnie dla nich pociąg z Zagórza do Komańczy. Bez dotacji, bez wieloletniego kontraktu, bez nowej marki konsumenckiej. Pokazaliśmy, że "umiemy w kolej". Zapytacie, czy tak nie możemy zawsze? Możemy, jasne. Ale kolej regionalna to usługa, do której w większości krajów świata trzeba dopłacać. Tak jak do szkół, szpitali, bibliotek. Wszystko w rękach polityków i urzędników - i tych w Sanoku, Lesku czy Ustrzykach, i tych w Rzeszowie. Mamy nadzieję, że pomogą tacy ludzie jak Jerzy Zuba i że ucywilizowanie regularnych przewozów zadzieje się szybciej, niż ruszą pociągi do węgierskich winnic.
Resort infrastruktury chwali połączenia w Bieszczady i na Słowację. Jest się z czego cieszyć?
Wiceminister Rafał Weber wziął udział w podsumowaniu wakacyjnych połączeń transgranicznych pomiędzy Rzeszowem a Medzilaborcami. Poza weekendowymi pociągami i połączeniem SKPL trudno jednak na części trasy w ogóle zobaczyć pociąg.
TLK Pogórze od grudnia dojedzie do Gorlic i Zagórza.
Wraz z zakończeniem remontu odcinka linii kolejowej 108 pomiędzy Wolą Łużańską a Gorlicami Zagórzanami, pojawiła się możliwość powrotu pociągów pasażerskich na odcinek Jasło – Gorlice. Od końca września skorzystają z tej możliwości Koleje Małopolskie, a także, w porozumieniu z SKPL – PKP Intercity. Od grudnia szykują się natomiast większe zmiany w obsłudze tej części Małopolski i Podkarpacia.
PR nie dojadą do Komańczy i Zagórza. Duże cięcia na Podkarpaciu
Polregio wycofuje się z obsługi trasy do Komańczy i ogranicza ofertę na odcinku Sanok – Zagórz. Jak tłumaczy przewoźnik, zainteresowanie podróżnych było niewielkie, a koszty uruchamiania połączeń rosły. Decyzja została podjęta wraz z organizatorem przewozów.
Zagórz: Dwa tygodnie bez TLK zaraz po ich powrocie.
PKP Intercity zapowiedziało dwutygodniową przerwę w kursowaniu pociągów do Zagórza. Przypadnie ona częściowo na okres ferii szkolnych. Przewoźnik tłumaczy to ograniczonymi możliwościami przejazdu przez modernizowany rzeszowski węzeł kolejowy.
Cięcia w podkarpackiej kolei. Odwołane pociągi i droższe bilety!
Z jednej strony połączenia z Przemyśla do Czech i Austrii oraz większa liczba kursów z Rzeszowa do Warszawy czy Katowic. Z drugiej - odwołane pociągi w Bieszczadach. Nowy, roczny rozkład PKP Intercity i Przewozów Regionalnych dla Podkarpacia jednych cieszy, drugich zaskakuje, a jeszcze innych szokuje - między innymi dlatego, że zawieszono wszystkie pociągi do Komańczy. Od poniedziałku do piątku te będą dojeżdżać do Zagórza raz dziennie, w sobotę i niedzielę nie dotrą do miejscowości wcale. Całkowitej likwidacji uległ także weekendowy „Bieszczadzki Żaczek”, umożliwiający studentom powrót z Rzeszowa do domów i odwrotnie.
Ach ta rzetelność dziennikarska... Bieszczadzki Żaczek uległ całkowitej likwidacji, ale tylko na odcinku Sanok-Komańcza, na odcinku Rzeszów-Sanok będzie jeździł, w piątki wyjazd z Rzeszowa o 16.33. Oczywiście nie umniejsza to patologicznej postawy władz województwa do uruchamiania przewozów... W dolnośląskim macie bolączkę z przepełnionymi pociągami, brakiem składów itp. A w podkarpackim mają spokój, nie ma tłoku, nie ma przepełnionych pociągów, nikt nie narzeka, nie pisze listów z żalami... Czyli z tą koleją jak widać tylko same problemy...
_________________ Tramwaj musi wrócić do Gliwic. Frankiewicz już odszedł!
Mniej pociągów na południe Podkarpacia. Urząd: Połączenia są nierentowne
Podkarpacki Urząd Marszałkowski wyjaśnia, że głównym powodem zawieszenia pociągów do Komańczy i Zagórza jest nikłe zainteresowanie podróżnych, czyli mała rentowność tych połączeń.
Na Podkarpaciu koło działa tak: słaba oferta przewozowa -> mało podróżnych -> jeszcze słabsza oferta przewozowa (likwidacja połączeń) -> zero pasażerów.
W innych częściach Polski koło potrafi działać tak: dobra oferta przewozowa -> więcej pasażerów -> lepsza oferta przewozowa -> jeszcze więcej pasażerów.
Projekt przebudowy linii Nowy Zagórz – Łupków - sprawniejsza kolej na Podkarpaciu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace projektowe dla rewitalizacji linii kolejowej Nowy Zagórz – Łupków, w kierunku Słowacji. Przygotowane będą plany dotyczące torów i rozjazdów, przebudowy stacji i przystanków oraz wymiany mostów i wiaduktów. Dokumentacja, która pozwoli precyzyjnie zaplanować roboty, będzie gotowa w 2022 roku.
Powstanie projekt modernizacji bieszczadzkiej linii Nowy Zagórz – Łupków. Dla kogo?
Na przełomie 2019 i 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły wykonanie prac projektowych dla rewitalizacji linii kolejowej Nowy Zagórz – Łupków w Bieszczadach. Dokumentację wykona konsorcjum firm z liderem IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Wszystko dzieje się w momencie, gdy urząd marszałkowski województwa podkarpackiego sprawił, że oferta kolei regionalnej jest w Bieszczadach pomijalna.
PKP Intercity nieco zwiększy obsługę jedynej trasy kolejowej pozwalającej na dojazd w Bieszczady i w Beskid Niski. Sezonowe pociągi TLK będą tam kursować nie tylko w lipcu i sierpniu, ale także we wrześniu. Tym razem bez przesiadki będzie można dojechać m.in. do Warszawy i Poznania.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum