Śląskie kolejowo odcięte od sąsiadów
- Województwo zachęcające do odwiedzin i zmiany stereotypów na temat Śląska zamyka się na gości zza naszej południowej granicy. A może przez likwidację połączeń do Czech i na Słowację marszałek chce by mieszkańcy województwa zostali w domu? Po co jeździć za granicę skoro u nas jest "pozytywna energia"? – pytają członkowie SRKGŚ.
Jak podkreśla Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska w Rybniku, na terenie woj. śląskiego znajdują się aż cztery kolejowe przejścia graniczne, trzy z Republiką Czeską: Chałupki - Bohumin, Cieszyn - Czeski Cieszyn, Zebrzydowice - Petrovice u Karvine oraz jedno ze Słowacją: Zwardoń - Skalite. Wraz z początkiem rozkładu 2009/2010 zamknięto dla ruchu regionalnego przejście Cieszyn - Czeski Cieszyn. Przy korekcie 1 czerwca planuje się zamknąć przejście Zebrzydowice - Petrovice u Karvine, natomiast na Chałupki - Bohumin pozostanie 1 para pociągów do Wrocławia i 1 para do Katowic. Na odcinku Zwardoń - Skalite obecnie mamy 1 parę pociągów.
- Ministerstwo Infrastruktury wycofuje się z dotacji do pociągów międzynarodowych, a Śląski Urząd Marszałkowski w żadnym stopniu nie zamierza przejąć finansowania. Co więcej marszałek nie zamierza w miejsce likwidowanych pociągów uruchomić połączeń na odcinku krajowym. Problemem jest przeniesienie ciężaru finansowania na władze samorządowe bez skierowania dla nich dodatkowych środków. Dlaczego jednak gdy zmienia się prawo i sposoby finansowania pociągów cierpi na tym pasażer? – zastanawia się SRKGŚ.
- Postanowiono oczywiście ukarać mieszkańców regionu rybnickiego zabierając im ostatni wieczorny pociąg z Chałupek (o godz. 19:21), Wodzisławia Śl. (o godz. 20:01) i Rybnika w weekendy (o godz. 20:26). Studenci na pewno ucieszą się mając w niedzielne wieczory ostatni pociąg do Katowic z Wodzisławia Śl. o 16:58, a z Rybnika o 19:15 – uważają przedstawiciele SRKGŚ. - Na pewno wypełni ich "pozytywna energia" firmowana przez pana marszałka Matusiewicza - dodają.
- Jest nam ogromnie żal, że województwo zachęcające do odwiedzin i zmiany stereotypów na temat Śląska zamyka się na gości zza naszej południowej granicy. A może przez likwidację połączeń do Czech i na Słowację chce by mieszkańcy województwa zostali w domu lub odwiedzali po raz kolejny śląskie atrakcje? Po co jeździć za granicę skoro u nas jest "pozytywna energia"? – pytają członkowie SRKGŚ.
źródło: Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska / Rynek Kolejowy
Odpowiedz do tematu
Temat: Śląskie kolejowo odcięte od sąsiadów
_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Temat:
Proszę o odpowiedź na przytoczoną niżej sugestię:
Dlaczego przez kolejowe przejście graniczne Międzylesie-Lichkov w województwie dolnośląskim przejeżdża w ciągu doby pięć par pociągów międzynarodowych w różnorodnych relacjach (z Pardubic, Ceskiej Trebovy, Usti n/Orlici, Letohradu czy Lichkova do Kłodzka, Wrocławia a w niedziele nawet do Łodzi)? Jest to region, w którym nie mieszka jakaś znacząca ilość ludzi. Fakt-posiada turystyczne walory.
Natomiast w liczącym o wiele więcej mieszkańców regionie na pograniczu polsko-czeskim w województwie śląskim przez przejście Chałupki-Bohumin przejeżdża tylko jedna para pociągów na dobę, przejście w Cieszynie ŻADEN, a Zebrzydowice-Petrovice u Karvinu tylko najdroższe międzynarodowe dalekobieżne produkty?
Co sprawia że na Dolnym Śląsku istnieje takowy lokalny ruch pociągów, a na górnym praktycznie nie? Kto jest za to odpowiedzialny i jak można to poprawić? Do kogo należy się zwrócić aby mogły kursować i w województwie śląskim pociągi w podobnie długich relacjach jak np Częstochowa-Ostrava-Brno czy Bielsko Biała-Cesky Tesin-Opava?
Dziękuję za (p)odpowiedź.
Dlaczego przez kolejowe przejście graniczne Międzylesie-Lichkov w województwie dolnośląskim przejeżdża w ciągu doby pięć par pociągów międzynarodowych w różnorodnych relacjach (z Pardubic, Ceskiej Trebovy, Usti n/Orlici, Letohradu czy Lichkova do Kłodzka, Wrocławia a w niedziele nawet do Łodzi)? Jest to region, w którym nie mieszka jakaś znacząca ilość ludzi. Fakt-posiada turystyczne walory.
Natomiast w liczącym o wiele więcej mieszkańców regionie na pograniczu polsko-czeskim w województwie śląskim przez przejście Chałupki-Bohumin przejeżdża tylko jedna para pociągów na dobę, przejście w Cieszynie ŻADEN, a Zebrzydowice-Petrovice u Karvinu tylko najdroższe międzynarodowe dalekobieżne produkty?
Co sprawia że na Dolnym Śląsku istnieje takowy lokalny ruch pociągów, a na górnym praktycznie nie? Kto jest za to odpowiedzialny i jak można to poprawić? Do kogo należy się zwrócić aby mogły kursować i w województwie śląskim pociągi w podobnie długich relacjach jak np Częstochowa-Ostrava-Brno czy Bielsko Biała-Cesky Tesin-Opava?
Dziękuję za (p)odpowiedź.
Temat:
_________________
Szukam pracy w strukturach PKP w Warszawie.
Jak nie ma chętnych to bardzo dobrze że likwidują.
_________________
Szukam pracy w strukturach PKP w Warszawie.
Temat:
sypatyk: to jest pytanie na które też chciałbym znać odpowiedź. Dodam jeszcze, że w dolnośląskim są jeszcze regularne połączenia do Harrachova i dalej, oraz sezonowe przez przejście Lubavka / Kralovec. Zrozumienie tematu zależy od podejścia Urzędu Marszałkowskiego, który - z tego co wiem - ma za zadanie dofinansowywać tego typu połączenia. Od kiedy MSZ zrzucił to na barki Marszałków, w ślaskim ekspresowo zniknęły połaczenia Katowice - Zilina a stopniowo żagnamy się też z innymi relacjami międzynarodowymi. W dolnośląskim jak widać traktują ten temat dużo poważniej.
Temat:
moze problem lezy w zbyt krotkich relacjach?? czemu konczyc jazde zaraz za granica?? niech pociagi jezdza do Żyliny do Ostrawy i tez z wiekszych miejscowosci, z Katowic, z Bielska, wtedy ludzie sie znajda
Temat:
Mi osobiście brakuje połączenia z Rybnika do Brna i Prahy
Temat:
Coś mi tu nie pasuje. Jak mozna zamknac przejscie graniczne Zebrzydowice - Petrovice u karvine, przeciez kursuja tamtedy pociagi EC Sobieski, EC Praha, EC Polonia i Chopin.Ktoś tu chyba powinien sie leczyc, chyba ze tu chodzi tylko o ruch regionalny ale przeciez zadne pociagi regionalne nie kursuja przez przejscie Zebrzydowice/Petrovice u karvine.
Temat:
_________________
na forum od 2005 roku:)
Kilkanaście lat temu było połączenie Brno - Katowice, podobnie jak Katowice - Ostrava. "Górala" do Bratysławy wszyscy pamiętacie, naprawde szkoda tego pociągu i jego skomunikowania na Budapeszt. Niestety ruch poza drogimi EC zupełnie zamiera. Kiedyś pociągiem regionalnym, bezpośrednio czy z przesiadkami, dojechało się na południe Czech, Słowację czy Węgry.
_________________
na forum od 2005 roku:)
Temat:
No więc właśnie - tak jest w dolnośląskim, gdzie przykładowo z Pardubic dojedziesz do Wrocławia
[ Dodano: 06-01-2012, 10:03 ]
Artykuł jest z maja 2011 a wtedy jeździły. Chodzi oczywiście o połączenia regionalne, wynika to z kontekstu.
jubikej napisał/a: |
moze problem lezy w zbyt krotkich relacjach?? czemu konczyc jazde zaraz za granica?? niech pociagi jezdza do Żyliny do Ostrawy i tez z wiekszych miejscowosci, z Katowic, z Bielska, wtedy ludzie sie znajda |
No więc właśnie - tak jest w dolnośląskim, gdzie przykładowo z Pardubic dojedziesz do Wrocławia
[ Dodano: 06-01-2012, 10:03 ]
maciej30 napisał/a: |
Coś mi tu nie pasuje. Jak mozna zamknac przejscie graniczne Zebrzydowice - Petrovice u karvine, przeciez kursuja tamtedy pociagi EC Sobieski, EC Praha, EC Polonia i Chopin.Ktoś tu chyba powinien sie leczyc, chyba ze tu chodzi tylko o ruch regionalny ale przeciez zadne pociagi regionalne nie kursuja przez przejscie Zebrzydowice/Petrovice u karvine. |
Artykuł jest z maja 2011 a wtedy jeździły. Chodzi oczywiście o połączenia regionalne, wynika to z kontekstu.
Cytat: |
Wraz z początkiem rozkładu 2009/2010 zamknięto dla ruchu regionalnego przejście Cieszyn - Czeski Cieszyn. Przy korekcie 1 czerwca planuje się zamknąć przejście Zebrzydowice - Petrovice u Karvine (...) |
Temat:
_________________
http://www.petycjeonline.com/eurowizja_2012polska - moi drodzy podpisujemy petycję w sprawie ESC 2012
RACHOWIEC Częstochowa - Katowice - Bielsko - Zwardoń - Zilina
SKALNICA Kraków - Katowice - Bielsko - Zwardoń - Zilina
GÓRAL Gliwice - Katowice - Bielsko - Zwardoń - Zilina
BEM Wrocław - Opole - Racibórz - Ostrava
KAMRAT Katowice - Cieszyn - Ostrava
CIESZYNKA Kraków - Wadowice - Bielsko - Cieszyn - Ostrava
MORAVY Katowice - Rybnik - Bohumin - Ostrava
wydaje mi się że takie pociągi w zupełności wystarczyłyby na Śląsku...
+ przygraniczne osobówki
Cieszyn - Ostrava / Frydek Mistek
Zebrzydowice - Ostrava
Zwardoń - Zilina
Chałupki - Ostrava
SKALNICA Kraków - Katowice - Bielsko - Zwardoń - Zilina
GÓRAL Gliwice - Katowice - Bielsko - Zwardoń - Zilina
BEM Wrocław - Opole - Racibórz - Ostrava
KAMRAT Katowice - Cieszyn - Ostrava
CIESZYNKA Kraków - Wadowice - Bielsko - Cieszyn - Ostrava
MORAVY Katowice - Rybnik - Bohumin - Ostrava
wydaje mi się że takie pociągi w zupełności wystarczyłyby na Śląsku...
+ przygraniczne osobówki
Cieszyn - Ostrava / Frydek Mistek
Zebrzydowice - Ostrava
Zwardoń - Zilina
Chałupki - Ostrava
_________________
http://www.petycjeonline.com/eurowizja_2012polska - moi drodzy podpisujemy petycję w sprawie ESC 2012
Temat:
neospazmina,
Z niektórymi pociągami mógłby być problem, bo Czesi prowadzą własną politykę rozkładową i dlatego jak jeździły pociągi Katowice/Racibórz - Ostrawa zostały skrócone, bo Czechom one burzyły takty na linii kolejowej (na 90% linii kolejowych w Czechach są rozkłady taktowe)
Poza tym polityka taborowa na niektórych trasach nie dopuściłaby do kursowania EN57.
Z niektórymi pociągami mógłby być problem, bo Czesi prowadzą własną politykę rozkładową i dlatego jak jeździły pociągi Katowice/Racibórz - Ostrawa zostały skrócone, bo Czechom one burzyły takty na linii kolejowej (na 90% linii kolejowych w Czechach są rozkłady taktowe)
Poza tym polityka taborowa na niektórych trasach nie dopuściłaby do kursowania EN57.
Temat:
Dokładnie tak, sąsiedzi muszą mieć też interes aby połączenia były realizowane.
Jeśli go nie mają tak jak to dzieje się teraz, żadne prośby i żale nie spowodują że będą chcieli znów.
Jeśli go nie mają tak jak to dzieje się teraz, żadne prośby i żale nie spowodują że będą chcieli znów.
Temat:
Rozumiem, że każdy ma swoje "polityki" ale lepiej coś, czy nic? Wszystko można dogadać, jeśli tylko się chce, a chęci właśnie najbardziej brakuje, nie tylko w tej kwestii...
Temat:
Znów trudniej do Czech.
Otwarcie granic pomiędzy Polską a Czechami nie pociągnęło za sobą poprawy stanu przygranicznego transportu zbiorowego. Przeciwnie – oferta przewoźników samorządowych i państwowych jest coraz gorsza, a prywatnej alternatywy brak. W grudniu ostatnie połączenie kolejowe z rejonem Ostrawy utracił Rybnicki Okręg Węglowy.
Patrząc na nieustannie mizerną ofertę transportu zbiorowego w relacjach przygranicznych i międzynarodowych wprost trudno uwierzyć, że z roku na rok jej stan jeszcze się pogarsza. Duże cięcia dotyczą nie tylko połączeń pomiędzy krajami, w przypadku których przekraczanie granicy jest mocno utrudnione ze względów proceduralnych, jak np. Białoruś czy Rosja, ale także tych, z którymi łączy Polskę układ z Schengen zapewniający swobodę przemieszczania się bez żadnych formalności.
Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/50082/znow_trudniej_do_czech.html
Otwarcie granic pomiędzy Polską a Czechami nie pociągnęło za sobą poprawy stanu przygranicznego transportu zbiorowego. Przeciwnie – oferta przewoźników samorządowych i państwowych jest coraz gorsza, a prywatnej alternatywy brak. W grudniu ostatnie połączenie kolejowe z rejonem Ostrawy utracił Rybnicki Okręg Węglowy.
Patrząc na nieustannie mizerną ofertę transportu zbiorowego w relacjach przygranicznych i międzynarodowych wprost trudno uwierzyć, że z roku na rok jej stan jeszcze się pogarsza. Duże cięcia dotyczą nie tylko połączeń pomiędzy krajami, w przypadku których przekraczanie granicy jest mocno utrudnione ze względów proceduralnych, jak np. Białoruś czy Rosja, ale także tych, z którymi łączy Polskę układ z Schengen zapewniający swobodę przemieszczania się bez żadnych formalności.
Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/50082/znow_trudniej_do_czech.html
Temat:
Odpowiedz do tematu
Podejrzewam, ze znikna nawet te polaczenia regionalne/miedzynarodowe z innymi krajami, ktore jeszcze pozostaly.