INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. pomorskie - SKM pod kontrolą samorządów Trójmiasta

Naczelnik - 21-05-2009, 16:45
Temat postu: SKM pod kontrolą samorządów Trójmiasta
Gdynia dorzuci milion złotych do SKM

Na zaplanowanej na przyszły tydzień sesji Rady Miasta Gdynia głosowana będzie uchwała o „wyrażeniu woli objęcia przez Gminę udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście”.

– Dokapitalizujemy SKM kwotą jednego miliona złotych – mówi prof. Krzysztof Szałucki, skarbnik miasta Gdyni.

W tej chwili kapitał zakładowy SKM wynosi 43,303 mln zł - 28,303 mln zł to środki skarbu państwa, 8 mln zł to środki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego i 7 mln zł to środki Gminy Gdańsk. Samorządowcy weszli kapitałowo w SKM-kę na przełomie 2008 i 2009 r.; zarówno Rada Miasta Gdańska, jak i Sejmik Województwa Pomorskiego podjęły po dwie uchwały o dokapitalizowaniu SKM. Walne zgromadzenie wspólników SKM zatwierdziło już te uchwały.

Pomorskie samorządy mają w najbliższych kilku latach jeszcze wielokrotnie podejmować uchwały o dokapitalizowaniu SKM - np. Gdańsk zamierza do 2011 r. przekazać SKM łącznie kwotę 17 mln zł. Niedługo pierwszą uchwałę o dokapitalizowaniu SKM mają też przyjąć radni sopoccy.

Dokapitlizowanie SKM ma związek m.in. z programem "Rozwój SKM w Trójmieście", czyli budową przystanku Gdańsk Śródmieście, przedłużeniem linii 250 o 1,8 km, remontem 22 składów ezt, sześciu peronów, montaż na całej linii 250 zdalnego systemu sterowania ruchem. Cały program ma być zrealizowany przed Euro 2012. W lipcu będzie gotowe studium wykonalności.

źródło: Rynek Kolejowy
Arek - 29-05-2009, 10:39
Temat postu:
Sopot też wsparł finansowo SKM

Po Urzędzie Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gdańsku i Gdyni, teraz Sopot wszedł kapitałowo w spółkę Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Radni sopoccy podjęli uchwałę o dokapitalizowaniu spółki SKM. – Jest to kwota 1,750 mln zł – mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Wcześniej UMWP dokapitalizował SKM kwotą 8 mln zł, Gdańsk 7 mln zł, a Gdynia 1 mln zł. Wszystkie samorządy, włącznie z sopockim, deklarują, że będą sukcesywnie do 2012 zwiększać kapitał zakładowy SKM. Np. Gdańsk chce dofinansować tę spółkę kwotą 17 mln zł.

Pieniądze samorządów będą przeznaczone przede wszystkim na projekt „Rozwój SKM”. Zakłada on wydłużenie linii 250 SKM i budowę nowego przystanku Gdańsk Śródmieście, remont 22 składów ezt i 6 peronów, a także montaż na całej linii 250 Gdańsk – Rumia systemu zdalnego sterowania ruchem.

Sopot jako pierwszy będzie miał zmodernizowane wszystkie perony SKM. Peron na przystanku Kamienny Potok został wyremontowany kilka lat temu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w najbliższych tygodniach rozpocznie się remont peronów SKM na stacji Sopot i przystanku Sopot Wyścigi. Oba mają zyskać styl retro.

źródło: Rynek Kolejowy
lidl - 29-05-2009, 15:02
Temat postu:
Szkoda, ze kolejarze sami nie umieja na siebie zarobic...
Naczelnik - 04-09-2009, 21:14
Temat postu:
SKM pod kontrolę Trójmiasta

Kontrola nad Szybką Koleją Miejską przejęta będzie przez samorządy od PKP w 2010 r. Jednak w pełni spod państwowej kontroli uwolnią się dopiero za kilka lat.

Uchwałę o dokapitalizowaniu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście sopoccy radni podejmą do końca roku. Na razie nie wiadomo jaka to ma być kwota. Będzie to już kolejny zastrzyk finansowy dla lokalnej spółki, po tym jak w połowie roku radni podnieśli kapitał zakładowy o 1,7 mln zł. Na podobny ruch wcześniej zdecydował się pomorski urząd marszałkowski (8 mln zł), władze Gdańska (7 mln zł) oraz Gdyni (1 mln zł). Ogół samorządów deklaruje, że do 2012 roku będzie sukcesywnie zwiększać kapitał zakładowy SKM. Jedynie Gdańsk zamierza zasilić spółkę kwotą 17 mln zł, a na przejęcie udziałów czeka już Malbork, który chętnie widziałby tego przewoźnika na swoim terenie.

Udział samorządów w kapitale zakładowym SKM już w 2010 r. przekroczyć ma 50 proc. Oznaczać to będzie przejęcie kontroli w spółce. Jest to pierwszy etap do rozwoju SKM: wymiany taboru i remontu przystanków. Jeśli PKP pozostaje współwłaścicielem, to szanse na to maleją, bo spółka nie ma pieniędzy na inwestycje. A samorządy, gdy nie mają stuprocentowej kontroli nad działalnością przewoźnika, niechętnie wykładają pieniądze.

źródło: Gazeta Prawna
Naczelnik - 15-09-2009, 13:11
Temat postu:
Trójmiejska SKM-ka będzie samorządowa

Kontrolę nad Szybką Koleją Miejską przejmą w najbliższych latach trójmiejskie samorządy. W efekcie pojawią się nowe kolejki SKM, a większość przystanków czekają remonty. W spółkę już w tym roku włodarze zainwestowali ponad 15 mln. zł.

Obecnie składy i stacje nie są w najlepszej kondycji, gdyż SKM podlega Polskim Kolejom Państwowym. A te od dawna borykają się z problemami finansowymi i nie stać ich na duże inwestycje w SKM.

Pewien postęp oczywiście jest widoczny, gdyż dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu przez samorządy kilka przystanków zostało wyremontowanych, albo trwa na nich remont, tak jak na stacjach Sopot i Sopot Wyścigi. Ponadto kolej planuje, iż w ciągu 2-3 lat ma powstać również przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście.

W 2010 r. samorządy mają osiągnąć ponad 50 proc. udział w kapitale zakładowym Szybkiej Kolei Miejskiej. Dotąd samorządowi właściciele SKM-ki czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i gmina Gdańsk dokapitalizowali ją na łączna kwotę 13 mln złotych. Poza tym, dzięki uchwałom przyjętym przez Rady Miasta Gdyni i Sopotu, kapitał spółki zostanie podwyższony o 1 mln oraz 1,75 mln złotych. Udziały te czekają jeszcze na rejestrację w KRS.

- Usamorządowienie SKM wynika z racjonalnych przesłanek, lokalny gospodarz terenu w tym wypadku Samorząd Województwa Pomorskiego, orientuje się najlepiej odnośnie potrzeb i problemów SKM. Znacznie łatwiej jest zarządzać spółką, której bieżącą działalność można obserwować każdego dnia - mówi Marcin Głuszek dyrektor marketingu i sprzedaży w SKM.

Przewoźnik ma również nadzieję na wejście z udziałami gminy Pruszcz Gdański, która już wstępnie zadeklarowała 1 mln zł.

- Liczymy na naszych nowych udziałowców, nie tylko w kwestiach finansowych. Wciąż mówi się dużo o promocji Trójmiasta jako całości. Chętnie udostępnimy powierzchnię swoich pociągów na wspólne akcje promujące nasz region. Inwestujące w SKM gminy oprócz przekazywania funduszy na infrastrukturę, zachęcamy do ponoszenia nakładów na tabor kolejowy, który również może stać się dobrą wizytówką miast a pasażerom znacznie ułatwi codzienne podróże - informuje Marcin Głuszek.

źródło: trojmiasto.pl
Arek - 09-11-2009, 12:26
Temat postu:
Akcje trójmiejskiej SKM-ki kupuje Sopot

10 listopada między Sopotem a Szybką Koleją Miejską podpisana zostanie umowa. Dzięki niej miasto stanie się udziałowcem spółki. Wkład Sopotu to 1,750 mln złotych.

- Decyzja władz przyniesie mieszkańcom wiele pożytku. Dzięki przystąpieniu do spółki, możliwa jest modernizacja infrastruktury przystanków SKM na terenie Sopotu. Trwają już remonty dwóch przystanków - w Sopocie Głównym i na Wyścigach. Liczymy na to, że dzięki tym inwestycjom większa ilość turystów przybędzie do naszego kurortu. - mówi Anna Dyksińska z Biura Prezydenta Miasta Sopotu.

SKM i Sopot już w 2007 roku podpisały list intencyjny. Władze miasta wyraziły w nim chęć współpracy przy projekcie "Rozwój szybkiej kolei w Trójmieście". Decyzja ta pozwoliła na szybkie rozpoczęcie modernizacji przystanków. Ich przebudowa wyniesie ogółem 19 mln złotych, z czego Sopot dołoży 4,75 mln. Projekt przyszłorocznego budżetu miasta uwzględnił już to dofinansowanie. Podpis na umowie z przewoźnikiem złoży wiceprezydent Sopotu, Paweł Orłowski. Do gminy przejdzie 3500 udziałów. Cena jednej akcji wyniesie 500 zł.

Trójmiejskie samorządy do końca 2010 roku przejąć mają 50 proc. udziałów w spółce. Urząd Marszałkowski zainwestował najwięcej - 8 mln złotych. Gdańsk przeznaczył milion mniej. Gdynia zainwestowała najmniej - 1 milion złotych. Pruszcz Gdański, Malbork i Słupsk również chcą dołączyć do spółki.

źródło: Aneta Niezgoda, mmtrojmiasto.pl
Wojtek - 23-11-2009, 13:46
Temat postu:
Pruszcz też wchodzi finansowo do SKM

Kolejny samorząd stanie się współwłaścicielem trójmiejskiej SKM. Uchwałę o dokapitalizowaniu spółki kwotą 1 mln zł podjęli radni Pruszcza Gd. Teraz musi ją zatwierdzić walne zgromadzenie wspólników SKM, a następnie burmistrz Pruszcza podpisze ją w formie aktu notarialnego.

To kolejny samorząd, który zdecydował się na taki krok. Wcześniej podobne uchwały podejmowali radni sejmiku województwa pomorskiego (na razie w sumie na 16 mln zł), Gdańska (7 mln), Sopotu (3,5 mln) i Gdyni (1 mln).

Szefowie spółki nie ukrywają, że będą namawiać także inne samorządy leżące wzdłuż trasy SKM do wchodzenia w nią kapitałowo. Zgodnie ze strategią władz SKM oraz woj. pomorskiego, w ciągu kilku lat powinno nastąpić całkowite usamorządowienie SKM.

Dokapitalizowanie SKM przez samorządy ma zostać spożytkowane na projekt „Rozwój SKM”. W jego ramach powstać ma nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (linia 250 SKM Rumia - Gdańsk Gł. będzie przedłużona o 1,8 km, powstaną też nowe tory postojowe), wyremontowane będą przystanki Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz oraz Żabianka, Sopot i Sopot Wyścigi, a także Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, do remontu pójdą 22 składy EZT, zbudowany zostanie system zdalnego sterowania ruchem na całej linii 250.

Autor: Paweł Rydzyński
Źródło: Rynek Kolejowy
pepe - 25-11-2009, 19:48
Temat postu:
I za decyzję Pruszcza wielki Szczurek powinien się spalić ze wstydu. Wszędzie pokazuje jakie to wielki pieniądze ma Gdynia a mała gmina mu pokazała że może do puli wrzucić tyle samo.
Najciekawsze jest jednak to, że według plotek Pruszcz jest gotów wrzucić kolejne 4 miliony jeśli jeszcze większa ilość SKM będzie kończyła bieg w Pruszczu
yusek - 25-11-2009, 20:33
Temat postu:
Wiesz jak chcesz to z Wejherowa do Gdańska można jechać przez Słupsk-Chojnice-Tczew, więc władze Gdyni starać się nie muszą bo i tak tędy muszą jechać a Pruszcz musi się o SKM starać.
pepe - 25-11-2009, 20:37
Temat postu:
Wiem ale chodzi mi o samą jego postawę. Po co tak wszem i wobec informować jacy to jesteśmy bogaci, itp. jak nawet Sopot wrzucił do puli prawie 2 miliony
PS: ciszej jedziesz dalej będziesz - to powinien sobie pan prezydent wziąć do serca
yusek - 28-11-2009, 20:24
Temat postu:
Wiesz ja bym nawet na miejscu władz Kartuz Żukowa i Kościerzyny dawał jakieś obietnice, że miasto się dołoży jeśli pociągi będą jeżdzić bo to jest pewien prestiż dla miasta a tabor może dać marszałek.
Beatrycze - 22-06-2018, 21:04
Temat postu:
Samorządowcy chcą większości udziałów SKM Trójmiasto. PKP SA: pomyślimy.

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP SA – czyli większościowego udziałowca. Marszałek Mieczysław Struk powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą usamorządowienia SKM: samorząd województwa i samorządy aglomeracji trójmiejskiej chcą i powinny mieć kontrolę nad spółką, która w całości wykonuje usługi przewozowe na ich terenie.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/samorzadowcy-chca-wiekszosci-udzialow-skm-trojmiasto-pkp-sa-pomyslimy-87525.html
Beatrycze - 26-06-2018, 08:08
Temat postu:
Rozmawiali o PKP SKM.

W zeszłym tygodniu w Gdańsku odbyło się spotkanie wszystkich właścicieli PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. W rozmowach o przyszłości trójmiejskiego przewoźnika większościowego udziałowca spółki reprezentował Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. Głównym tematem rozmów było znalezienie odpowiedzi na pytanie: co może zagwarantować spółce PKP SKM możliwości rozwoju?

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rozmawiali-o-pkp-skm-87585.html
Victoria - 06-01-2019, 12:42
Temat postu:
Województwo pomorskie chce usamorządowienia SKM-ki. Albo stworzy własnego przewoźnika.

Samorząd województwa pomorskiego od dawna zabiega o przejęcie większości udziałów w PKP SKM. Wspierają go w tym władze miast i gmin z regionu. Na razie zabiegi te nie przyniosły rezultatu. PKP, które ma ponad 2/3 udziałów w SKM-ce, nie kwapi się, by je oddawać. Tymczasem samorząd skarży się, że w takiej sytuacji ma zbyt mały wpływ na działania przewoźnika. Jeśli rozmowy o usamorządowieniu SKM-ki nie ruszą z miejsca, to samorząd gotów jest stworzyć własnego przewoźnika. Pytanie tylko, co w takiej sytuacji stanie się z tymi, którzy dotychczas wykonywali usługi przewozowe dla województwa?

Więcej:
https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/wojewodztwo-pomorskie-chce-usamorzadowienia-skm-ki-albo-stworzy-wlasnego-przewoznika,119191.html
sympatyk - 16-12-2020, 15:36
Temat postu:
SKM nie kupi nowych pociągów. Umowa przewozowa jest za krótka.

Wszystko wskazuje na to, że Szybka Kolej Miejska nie kupi dziesięciu nowych pociągów, które pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych składów. Kolejarze twierdzą, że to efekt zbyt krótkiej umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, która nie przewiduje zakupu i rozliczenia nowych pojazdów.

Więcej:

https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/SKM-nie-kupi-nowych-pociagow-Umowa-przewozowa-jest-za-krotka-n151607.html
Beatrycze - 01-06-2022, 11:08
Temat postu:
Marszałek chce dokapitalizować PKP SKM, aby zakupić nowy tabor. Ciąg dalszy sporu w Trójmieście

Co dalej z taborem PKP SKM? O jego wymianie mówi się od dawna, natomiast pojawiają się głębokie problemy, głównie przy porozumieniu na linii SKM – Urząd Marszałkowski. Marszałek miał wyjść z propozycją dokapitalizowania SKM kwotą 100 mln zł. Propozycja ta miała się spotkać z brakiem akceptacji ze strony przewoźnika.

Więcej:
https://www.nakolei.pl/marszalek-chce-dokapitalizowac-pkp-skm-aby-zakupic-nowy-tabor-ciag-dalszy-sporu-w-trojmiescie/

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group