INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. dolnośląskie - KD wykorzystują tabor nieefektywnie

Arek - 12-07-2011, 13:48
Temat postu: KD wykorzystują tabor nieefektywnie
Strapagiel: KD wykorzystują tabor nieefektywnie

- Koleje Dolnośląskie posiadają do dyspozycji 16 autobusów szynowych, a obsługują jedynie 1,6 mln pockm. Oznacza to, że obecnie co najmniej 6 pojazdów o wartości ok. 30 mln zł traktowanych jest jako rezerwa taborowa – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Tomasz Strapagiel, prezes SKPL, były prezes KD.

- Koleje Dolnośląskie debiutowały mając do dyspozycji siedem autobusów szynowych, w tym dwa popsute SA109. Przy użyciu pięciu pojazdów wykonywaliśmy prace przewozową obliczoną na 0,8 mln pockm. Dzisiaj spółka KD posiada do dyspozycji 16 autobusów szynowych, a obsługuje jedynie 1,6 mln pockm. Oznacza to, że obecnie co najmniej 6 pojazdów o wartości ok. 30 mln zł traktowanych jest jako rezerwa taborowa – ocenia Strapagiel.

- Pojazdy te bezczynnie stoją, zamiast obsługiwać dodatkowe połączenia. Zastanawiający jest fakt takiej nieefektywności samorządowego przewoźnika i przyzwolenia właściciela taboru. Gdyby policzyć amortyzacje tych pojazdów, koszty uruchomienia pociągów byłby na poziomie kwoty trzycyfrowej za jeden pockm – zauważa były prezes KD.

- Od dawna stoję na stanowisku, że nowy tabor powinien być wykorzystywany w możliwe najintensywniejszy sposób, natomiast tabor starszej generacji powinien stanowić konieczną rezerwę - podkreśla Strapagiel.

źródło: Rynek Kolejowy
sympatyk - 14-06-2015, 11:09
Temat postu:
Remont wagonów za prawie milion zł. Stoją nieużywane.

Koleje Dolnośląskie za 900 tys. zł wyremontowały dwa wagony, ale pasażerowie nigdy z nich nie skorzystali. Teraz sprawą zajęła się prokuratura.

Więcej:
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,18112874,Remont_wagonow_za_prawie_milion_zl__Stoja_nieuzywane.html
bystrzak2000 - 15-06-2015, 10:48
Temat postu:
gazeta.pl napisał/a:
Dodatkowo firma musiała wynająć tabor zastępczy - potrzebny, by pociągi jeździły zgodnie z rozkładem jazdy. Brak wspomnianych wagonów odczuli też podróżni. Koleje Dolnośląskie w przeszłości musiały wielokrotnie odwoływać kursy, bo zepsutych składów nie było czym zastąpić.

A to ryflaki mają własny napęd, że mogły zastąpić inny tabor?

Szkoda, że w artykule nikt nie poruszył o wiele ważniejszej kwestii, jakim był brak lokomotyw do tych wagonów.
Beatrycze - 15-06-2015, 14:10
Temat postu:
bystrzak2000, a mało to lokomotyw jest na polskim rynku kolejowym? Bez problemu można kupić nową bądź używaną albo po prostu wynająć, co zresztą KD już robiły, dzierżawiąc od PR wagon z lokomotywą spalinową do obsługi trasy Legnica - Zebrzydowa - Jelenia Góra.

Ale po co w ogóle lokomotywa, skoro taki wagon może ciągnąć szynobus? Bodajże Arriva to praktykuje oraz niektóre zakłady PR. Takie rozwiązanie świetnie sprawdziłoby się w szczytach przewozowych gdzie jeden szynobus to za mało (np. na trasie Wrocław - Zgorzelec lub Wrocław - Żary).

Jak widać kwestia lokomotywy, którą roztrząsasz, w przypadku ryflaków wydzierżawionych od prywatnej spółki (DKR) i nadaremnie zmodernizowanych na koszt KD jest najmniej istotna...


Bartuś - 15-06-2015, 14:33
Temat postu:
Beatrycze napisał/a:
Takie rozwiązanie świetnie sprawdziłoby się w szczytach przewozowych gdzie jeden szynobus to za mało (np. na trasie Wrocław - Zgorzelec lub Wrocław - Żary).

Beatrycze, ale problem leży w tym że te wagony mają Vmax=80 km/h Sad Co nie zmienia faktu że wystarczyło odkupić jakieś starą stonkę (a najlepiej dwie) od któregokolwiek z przewoźników, choćby prywatnych (wagony mają system własnego ogrzewania, więc nie trzeba specjalnie SU albo SP) i mamy w sam raz tabor zastępczy na linie z mniejszymi prędkościami.
Wrocławiak - 15-06-2015, 14:49
Temat postu:
Najprawdopodobniej w jutrzejszej Gazecie Wyborczej ciąg dalszy sprawy z ryflakami Exclamation .
Beatrycze - 15-06-2015, 15:02
Temat postu:
Wrocławiak, no proszę, zmienił się zarząd KD, Platforma O. zaczęła tonąć i wrocławski oddział "Gazety Wyborczej" raczył zauważać przekręty w samorządowej spółce kolejowej. I nawet Agora prawników na nasze forum nie nasyła! A kiedyś nasłała:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=342382#342382

Ba, teraz dziennikarze "GW" sami korzystają z naszych publikacji. Zmiany, zmiany, zmiany...


KrzysiekkG - 15-06-2015, 23:08
Temat postu:
bystrzak2000 napisał/a:
gazeta.pl napisał/a:
Dodatkowo firma musiała wynająć tabor zastępczy - potrzebny, by pociągi jeździły zgodnie z rozkładem jazdy. Brak wspomnianych wagonów odczuli też podróżni. Koleje Dolnośląskie w przeszłości musiały wielokrotnie odwoływać kursy, bo zepsutych składów nie było czym zastąpić.

A to ryflaki mają własny napęd, że mogły zastąpić inny tabor?

Szkoda, że w artykule nikt nie poruszył o wiele ważniejszej kwestii, jakim był brak lokomotyw do tych wagonów.


KD posiadają dwa pojazdy SA106-011 oraz SA132-001, które mogą ciągnąć wagon. Było to już praktykowane w 2006 roku, kiedy to DZPR wysyłał SA132 na obieg Wrocław - JG - Lwówek - JG - Wrocław i odcinek na linii 274 skład przemierzał z doczepionym wagonem.
bystrzak2000 - 16-06-2015, 11:36
Temat postu:
KrzysiekkG napisał/a:
KD posiadają dwa pojazdy SA106-011 oraz SA132-001, które mogą ciągnąć wagon. Było to już praktykowane w 2006 roku, kiedy to DZPR wysyłał SA132 na obieg Wrocław - JG - Lwówek - JG - Wrocław i odcinek na linii 274 skład przemierzał z doczepionym wagonem.

Ale te wagony miały być przede wszystkim wykorzystywane jako zastępstwo za szynobusy, a nie jako doczepki. Bez lokomotywy tego zrobić się nie dało. A na doczepki to i SA109 można błoy wykorzystać.
Cytat:
Bez problemu można kupić nową bądź używaną albo po prostu wynająć

Można też kupić lub wynająć nowy lub używany SZT. Wyjdzie nawet lepiej. Tylko trzeba mieć na to kasę.

A jak ktoś nie pamięta, to przetarg na wynajem lokomotyw był, ale suma jaką zaproponował wykonawca była zdecydowanie za wysoka i w zestawieniu z kosztami eksploatacji podważała sens wysyłania takiego składu zastępczego na szlak.

Sprawa od początku była bezsensowna, a później miotali się z tym jak ryba w wyschniętym stawie. Trzeba było od razu szukać na rynku wtórnym używanych SZT i tyle. Byłyby jak znalazł i nie tylko na zastępstwo, ale w normalnym ruchu. A tak nie dość że wydano blisko milion złotych publicznych pieniędzy na wagony, które nigdy nie były i nie są własnością KD, to przy okazji zniszczono ich zabytkowych charakter.
Jerry - 16-06-2015, 13:09
Temat postu:
KrzysiekkG napisał/a:
KD posiadają dwa pojazdy SA106-011 oraz SA132-001,

Raczej 132-002
krzychu12231 - 16-06-2015, 14:37
Temat postu:
A orientuje się ktoś jaką Vmax mają te ryflaki? Wiem, że fabrycznie było 120, ale coś słyszałem, że te KD mają ograniczenie do 80km/h, ale gwarancji nie dam bo mogło mi się popierniczyć z ryflakami z Chabówki, które na pewno mają 80, stąd prosiłbym o info od osób bardziej obeznanych w temacie.
Beatrycze - 16-06-2015, 14:38
Temat postu:
bystrzak2000 napisał/a:
Sprawa od początku była bezsensowna, a później miotali się z tym jak ryba w wyschniętym stawie. Trzeba było od razu szukać na rynku wtórnym używanych SZT i tyle. Byłyby jak znalazł i nie tylko na zastępstwo, ale w normalnym ruchu. A tak nie dość że wydano blisko milion złotych publicznych pieniędzy na wagony, które nigdy nie były i nie są własnością KD, to przy okazji zniszczono ich zabytkowych charakter.

Nic dodać, nic ująć. Tylko małe sprostowanie. W nieswoje ryflaki KD wtopiły grubo ponad milion zł. Nie zapominaj o odsetkach (KD nie chciały płacić za remont wagonów) i kosztach sądowych oraz o dzierżawie. Najlepszy interes zrobił na tym właściciel ryflaków (prywatna spółka DKR), który za dzierżawę wagonów kasował co miesiąc po kilka tys. zł (słyszałam o 5 tys. zł). Jak dotąd nikt za to nie beknął, a przypominam, że władze KD wyrzuciły w błoto prawie 1,5 mln zł publicznych pieniędzy! Ówczesny dyrektor techniczny - prawa ręka prezeski Ładniak - nadal pracuje w KD.

Cytat z bloga o przekrętach w KD:
http://koldol.blog.ru/100796755.html

"W efekcie takich a nie innych działań zarówno właściciel wagonów Dolnośląskie Koleje Regionalne Sp. z o.o. jak i firma, która podjęła się remontu – „Tabor Szynowy” Opole złożyły pozwy w sądach gospodarczych przeciw Kolejom Dolnośląskim. DKR o niepłacenie należności z tytułu dzierżawy wagonów, a TS Opole o pokrycie kosztów remontu wagonów wraz z odsetkami za zwłokę w płatnościach. Zarówno w jednym i w drugim przypadku sądy nakazały uregulowanie należności przez KD. Prezes Ładniak jednak nie chciała płacić i składała w obu sprawach apelacje, przez co narażała samorządowego przewoźnika na kolejne straty. Obie apelacje okazały się jednak kolejnymi porażkami KD. Niestety przez takie bezmyślne działania zadłużenie KD z każdym dniem rośnie. (...)

Nieuregulowane do dziś zobowiązania finansowe KD z tytułu dzierżawy i remontu ryflaków sięgają kwoty co najmniej 1 mln 200 tys. zł plus odsetki, plus koszty obsługi prawnej. Ponieważ właścicielem Kolei Dolnośląskich jest samorząd Województwa Dolnośląskiego, koszty te pokryją podatnicy."

krkonoš - 26-07-2015, 23:10
Temat postu:
Dzisiaj na powrotnej "Szrenicy" ze Szklarskiej Poręby leciał szynobus. Dobrze, że nie SA135...
OS_24 - 27-07-2015, 01:04
Temat postu:
bystrzak2000 napisał/a:
/..../
Można też kupić lub wynająć nowy lub używany SZT. Wyjdzie nawet lepiej. Tylko trzeba mieć na to kasę.

Trzeba mieć SZT, a nie było w owym czasie. Powiedzmy zamiast wynajmować wagon z lokiem można wynająć samego loka. Łatwiej o stonkę, która pojedzie i tak 90 km/h max niż o spalinowy zespól, którego ni ma. [/quote]
bystrzak2000 - 27-07-2015, 11:43
Temat postu:
OS_24 napisał/a:
Trzeba mieć SZT, a nie było w owym czasie. Powiedzmy zamiast wynajmować wagon z lokiem można wynająć samego loka. Łatwiej o stonkę, która pojedzie i tak 90 km/h max niż o spalinowy zespól, którego ni ma.

Od 2009 r. można było już dostać używane Wadlopery, ale jakoś nikt zainteresowania nie wykazał. Część z nich jest wciąż do pozyskania, ale zainteresowania dalej brak.
Beatrycze - 16-08-2015, 14:35
Temat postu:
UMWD na czas nieokreślony użyczył Kolejom Dolnośląskim EZT (EN57-1703).

Szczegóły w uchwale zarządu UMWD:

http://bip.umwd.dolnyslask.pl/plik.php?id=41547
Ralny - 23-11-2015, 20:04
Temat postu:
– Częstotliwość ruchu pociągów regionalnych jest kluczowa, jeśli chcemy przyciągnąć pasażerów do kolei. W czasach sporej mobilności nie należy liczyć, że pociągi kursujące co 2 – 3 godziny, zwłaszcza w rejonie dużych miasta, będą atrakcyjną propozycją dla pasażera. To jest w tych czasach niedopuszczalne. Kluczowym problemem jest to, że czasami z powodu braku kilkuset tysięcy w kasie samorządów nie wykorzystujemy taboru wartego wiele milionów – powiedział prezes Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski podczas Kongresu Kolejowego 2015 w Katowicach.


Noema - 24-11-2015, 00:14
Temat postu:
A propos wykorzystywania taboru... Zaintrygowały mnie plany KM:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=20632

I tak sobie pomyślałam, żeby olać ten śmieszny EIC z Węglińca do Warszawy za ponad 100 zł w 2. klasie i w jego miejsce puścić Impulsa z Lubania do Warszawy, po CMK oczywiście. Akceptowalna dla każdego cena biletów, atrakcyjny czas przejazdu, nowy i wygodny tabor, konkurencja dla drogich EIC/EIP - taki pociąg miałby branie niczym PolskiBus za złotówkę. Ach, rozmarzyłam się...
Anonymous - 24-11-2015, 00:36
Temat postu:
Noema, pomysł bardzo fajny, tylko wykonanie trudne. Jak sama pewnie wiesz, taboru KD starcza na styk, więc jakby zablokowali Impulsa na trasę do Warszawy, to mamy jeden obieg mniej na liniach lokalnych. Poczekajmy jeszcze trochę. Może w przyszłości KD rozwinie skrzydła do poziomu KM i wówczas będzie można o takowym połączeniu pomyśleć Wink
Noema - 24-11-2015, 00:52
Temat postu:
Rozkładowiec, no właśnie że już nie na styk. Po ostatnich zakupach taboru w KD na pewno nie brakuje. Niedawno jadąc do Wrocławia widziałam w Legnicy stojącego odłogiem Impulsa na 13. torze, a na bazie przy Pątnowskiej kolejnego Impulsa, „kible” i szynobusy. Kilka sztuk stało bezczynnie. I zamiast wzmocnić przepełnione pociągi na linii zgorzeleckiej, KD organizują dni otwarte i wożą ludzi dla rozrywki. A pasażer z biletem w ręku musi jeździć do pracy/szkoły w tłoku.
MK_Wro - 24-11-2015, 07:57
Temat postu:
Noema, pamiętaj że od nowego RJ wchodzi obsługa Rawicza, więc praca przewozowa się zwiększy. Na razie stoją bezczynnie, po 13 grudnia już nie.

Ale pomysł generalnie dobry. A tymczasem może ktoś z Żelaznej czyta i dodadzą odcinek węgliniecki do promocji, zamiast się wygłupiać z cenami z kosmosu?
amadeoen57. - 24-11-2015, 08:01
Temat postu:
Nie ma co pluć jadem na dni otwarte KD, większość takich przedsiębiorstw urządza imprezy - a co do tego że na bazie w tym czasie stały szynobusy to co z tego? W pociągu do Zgorzelca o 12.32 jakoś tłumów nie było jechał SA134 a ludzi było tyle że jak by podstawili SA 135 to by można było miejsca sobie wybierać.
bystrzak2000 - 24-11-2015, 10:38
Temat postu:
Aby Impulsy KD mogły jeździć do Warszawy, to pociągi te musiałyby mieć dofinansowanie ze strony samorządu, gdyż tabor zakupiony z środków UE nie może być wykorzystywany do celów komercyjnych.
Anonymous - 24-11-2015, 11:06
Temat postu:
Noema napisał/a:
KD organizują dni otwarte i wożą ludzi dla rozrywki. A pasażer z biletem w ręku musi jeździć do pracy/szkoły w tłoku.

Przecież dni otwartych nie organizuje się na co dzień, tym bardziej że zostały one zorganizowane w niedzielę, gdzie pociągów liniowych jest mniej, więc przez tabor przeznaczony, jak to nazwałaś dla rozrywki, raczej nie ucierpieli pasażerowie w ruchu liniowym.

I teraz przyszła mi do głowy myśl, że faktycznie z racji tego że w weekendy tabor jest mniej wykorzystywany, można by się było szarpnąć o połączenie komercyjne. Jednak nie sądzę żeby weekendowe połączenie z Warszawą miało jakiś sens, tutaj bardziej by pasowało połączenie do miejscowości turystycznych. Jedyną myślą jaka mi do głowy przychodzi to Zakopane Razz
MK_Wro - 24-11-2015, 13:54
Temat postu:
Rozkładowiec, A mi np przychodzi do głowy przyspieszony Poznań-Szklarska, czyli po prostu przedłużenie Szrenicy do Poznania, z zatrzymaniami tylko na większych stacjach.
Noema - 24-11-2015, 16:15
Temat postu:
amadeoen57. napisał/a:
Nie ma co pluć jadem na dni otwarte KD, większość takich przedsiębiorstw urządza imprezy - a co do tego że na bazie w tym czasie stały szynobusy to co z tego?

Przecież nie pluję jadem na dni otwarte, wręcz przeciwnie - popieram takie inicjatywy. Dzieci lubią pociągi i mają frajdę, a to przyszli klienci, których trzeba sobie „wychowywać” od kołyski. Zwracam tylko uwagę na proporcje. Podczas gdy Impulsy stoją bezczynnie w Legnicy, w tym czasie ludzie tłoczą się w pociągach na trasie Wrocław - Węgliniec. Jechałam i widziałam. Już na Głównym pociąg był nawalony, a jeszcze na Muchoborze dosiadał się tłum studentów zaocznych z WSB i DSW. Proszę się przejechać w sobotę lub w niedzielę pociągiem do Wrocławia (przyj. 8:13) i zobaczyć ile młodych ludzi wysiada na Muchoborze. To jest ze 200 osób.
Beatrycze - 24-11-2015, 17:44
Temat postu:
Noema napisał/a:
Proszę się przejechać w sobotę lub w niedzielę pociągiem do Wrocławia (przyj. 8:13) i zobaczyć ile młodych ludzi wysiada na Muchoborze. To jest ze 200 osób.

W poprzednią sobotę (14.11) na tym kursie były dwa Impulsy 36WE, przy frekwencji ponad 100 proc. Nie wiem jak było w niedzielę, bo nocowałam we Wrocławiu (też powinien być podwójny skład, zwłaszcza że "Kwisa" w niedziele nie jeździ). W najbliższą sobotę będę jechała tym pociągiem. Rzeczywiście, ten pociąg jest oblegany przez studentów, bo zajęcia na uczelniach w weekendy zaczynają się zazwyczaj o 9:00. Tak więc jeden Impuls 31WE to stanowczo za mało!
Pirat - 29-11-2015, 22:42
Temat postu:

Beatrycze - 11-10-2019, 15:54
Temat postu:
Koleje Dolnośląskie wypożyczyły od PESY Linka SA139-008.

Koleje Dolnośląskie uzupełniają swoją flotę pojazdów spalinowych. Z początkiem października wypożyczyły od PESY Linka SA139-008. Informację tę potwierdza nam Maciej Grześkowiak, szef PR bydgoskiego producenta. Skład został wypożyczony na kilka miesięcy – wyjaśnia.

Więcej:
http://inforail.pl/koleje-dolnoslaskie-wypozyczyly-od-pesy-linka-sa139-008_more_118246.html
Beatrycze - 06-02-2020, 13:49
Temat postu:
Pojazdy SKPL w siatce połączeń Kolei Dolnośląskich.

Po zakończeniu pracy przewozowej na rzecz PKP Intercity, SKPL Cargo ze swoimi autobusami szynowymi znalazło zatrudnienie na Dolnym Śląsku. Dwa pojazdy będą jeździły w ramach siatki połączeń Kolei Dolnośląskich.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociagi-skpl-w-siatce-polaczen-kolei-dolnoslaskich-95400.html
Ralny - 02-05-2020, 23:24
Temat postu:
Koleje Dolnośląskie wstrzymują dzierżawę spalinowych pojazdów z SKPL

Pasażerowie Kolei Dolnośląskich krótko jeździli pojazdami SN82 i SN83, które przewoźnik wypożyczył z przewozowej spółki SKPL Cargo. Nie zobaczymy ich przynajmniej do końca sierpnia. W mocy pozostaje umowa o wymianie taboru między KD a PKP SKM Trójmiasto.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koleje-dolnoslaskie-wstrzymuja-dzierzawe-spalinowych-pojazdow-z-skpl-96514.html
Beatrycze - 25-09-2020, 16:52
Temat postu:
Po 9 latach autobusy szynowe wrócą na tory. Dokąd nimi pojedziemy?

Autobusy szynowe Kolzam zostały wycofane z eksploatacji w 2012 r. z powodu dużej awaryjności. Dziś Koleje Dolnośląskie zmagające się z brakami taborowymi chcą je wyremontować. Byłaby to dobra propozycja do obsługi linii kolejowych szczególnie na południu województwa.

Więcej:
https://gazetawroclawska.pl/po-9-latach-autobusy-szynowe-wroca-na-tory-dokad-nimi-pojedziemy/ar/c1-15196564
Ralny - 12-02-2021, 23:15
Temat postu:
Co dalej z modernizacją dolnośląskich Kolzamów?

Na początku listopada 2020 r. Koleje Dolnośląski poinformowały, że dwie firmy są zainteresowanie wykonaniem przeglądów P5 składów spalinowych zespołów trakcyjnych serii SA109. Minęły kolejne tygodnia a decyzji nadal nie ma. Czy modernizacja Kolzamów dojdzie do skutku?

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/co-dalej-z-modernizacja-dolnoslaskich-kolzamow/
Ralny - 23-03-2021, 19:52
Temat postu:
Koleje Dolnośląskie jednak zmodernizują Kolzamy

Zarząd Kolei Dolnośląskich podjął decyzję o przeprowadzeniu przeglądów P5 dwóch autobusów szynowych SA109, rozszerzając i doprecyzowując zakres planowanych prac. Poprzedni przetarg został unieważniony ponieważ oferta przewyższała zaplanowany budżet.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/koleje-dolnoslaskie-jednak-zmodernizuja-kolzamy/

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group