Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Nieudolna komercjalizacja i restrukturyzacja PKP
Autor Wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 21-05-2010, 15:06    Odpowiedz z cytatem

Sejm: Poprawki do ustaw oddłużających kolej przyjęte

Wczoraj w Sejmie odbyło się głosowanie zmian w ustawach o Funduszu Kolejowym oraz o komercjalizacji, restrukturyzacji, komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Posłowie poparli większość poprawek zgłoszonych przez Senat. Wśród nich tę, która zmniejsza o 200 mln rocznie zł kwotę, za które akcje PKP PLK mają zostać wykupione przez Skarb Państwa – informuje PAP.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury nowelizacja ustaw ma być pierwszym krokiem do oddłużenia PKP SA, którego dług wynosi ok. 6 mld zł, a sam koszt jego rolowania pochłania niemal 300 mln zł rocznie. Zmiany umożliwią wykup akcji PKP Polskich Linii Kolejowych przez Skarb Państwa ze środków zgromadzonych w Funduszu Kolejowym. Zasilany jest on z tzw. opłaty paliwowej.

Posłowie poprali senackie poprawki, które umożliwiają wniesienie do spółki Przewozy Regionalne nieruchomości o maksymalnej wartości 300 mln zł, zmniejszają kwotę wykupu akcji PKP PLK przez Skarb Państwa z 700 mln zł do 500 mln zł rocznie oraz zwalniają z podatku majątek wniesiony aportem do spółki PKP PLK. Odrzucono natomiast propozycję senatorów, którzy chcieli, aby sumę dofinansowania, którą samorządy mają otrzymać w 2012 r. na przewozy regionalne, zapisać jako „do 150 mln zł” i pozostawili zapis, który jednoznacznie określa tę sumę na poziomie 150 mln zł.

źródło: PAP / RK

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 28-05-2010, 15:30    Odpowiedz z cytatem

Komorowski podpisał ustawy kolejowe

Bronisław Komorowski, pełniący obowiązki prezydenta, podpisał ustawę o Funduszu Kolejowym, która ma być pierwszym krokiem w procesie oddłużenia PKP SA. Środki z Funduszu zostaną przeznaczone na wykup akcji PKP Polskich Linii Kolejowych z Grupy PKP, której dług wynosi ok. 5,6 mld zł - podała Polska Agencja Prasowa.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury nowelizacja ustaw ma być pierwszym krokiem do oddłużenia PKP SA, którego dług wynosi ok. 6 mld zł, a sam koszt jego rolowania pochłania niemal 300 mln zł rocznie. Zmiany umożliwią wykup akcji PKP Polskich Linii Kolejowych przez Skarb Państwa ze środków zgromadzonych w Funduszu Kolejowym. Zasilany jest on z tzw. opłaty paliwowej.

Komorowski podpisał także Ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji, komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, która m.in określa na 300 mln zł maksymalną wartość nieruchomości, które PKP SA ma wnieść aportem do spółki Przewozy Regionalne zwalnia wnoszenie majątku aportem do PKP PLK z podatku od czynności cywilnoprawnych.

źródło: Rynek Kolejowy/PAP

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 28-05-2010, 17:43    Odpowiedz z cytatem

Ostateczna wersja sposobu zadysponowania środków z Funduszu Kolejowego ma postać bliską rządowej. W telegraficznym skrócie: 3 * 500 + 350.

Zamiast: 3 * 700 + 350, na co była przez chwilę szansa.

Bardziej po ludzku: PKP S.A. czyli spółka od kolejowych spółek cofnęła się między Sejmem a Senatem na 600 milionów złotych w perspektywie 2011-2014.

Z jednej strony to dobrze – pieniądze, których nie dostanie „spółka mater”, zostaną wykorzystane na wkłady własne do projektów unijnych związanych z sypiącą się, w coraz szybszym tempie, kolejową infrastrukturą. Z drugiej strony źle, ponieważ państwowy kolejowy holding, dowodzony niestrudzenie przez prezesa Wacha, będzie skądś musiał te 100 – 300 milionów rocznie wycisnąć.

Najłatwiej będzie je wycisnąć w ramach opłat za korzystanie z nieruchomości, bez których kolejowi przewoźnicy mogą się zajmować co najwyżej uprawą i/lub tarciem chrzanu. Ten system naprawdę działa. Wiedzą o tym Koleje Mazowieckie, którym całkiem niedawno wzrosły kilkukrotnie stawki za korzystanie z tego i owego. Plotki mówią, że to zemsta za deklarację chęci zbycia udziałów mazowieckiego przewoźnika komuś spoza kolejowego układu.

Ja tam w te plotki nie wierzę. Moim zdaniem te podwyżki są tylko ustaleniem cen odniesienia do umów, które dopiero mają być zawierane.

Tak się jakoś składa, że podpisana właśnie nowelizacja wymusza na PKP S.A. przekazanie Przewozom Regionalnym nieruchomości, których dzierżawy i najmy od wielu lat obciążały wynik finansowanej przez samorządy spółki. O tym w jakim stopniu można wydedukować z tegorocznego raportu NIK. Ze strony 41.

Tymczasem – stety-niestety – podpisana właśnie nowelizacja zobowiązuje „spółkę mater” do wyposażenia w majątek Przewozów Regionalnych. Jeszcze w tym roku. Co oznacza, że wyschnie jedno ze źródeł finansowania kosztów obsługi zadłużenia PKP S.A.

Na szczęście kilka samorządów planuje powołanie własnych spółek, które bardziej niż powietrza, będą potrzebowały nieruchomości. By w ogóle móc stanąć na torach. O tym ile to kosztuje, jak bardzo oraz jak szybko może się to zmienić zapytajcie dolno- i górno-śląscy oraz wielkopolscy samorządowcy kolegów z Mazowsza. Uważając na co spadną sztuczne szczęki.

Jeżeli dalej się Wam będzie (politycznie) kalkulować - płaćcie.
Na biednych nie trafiło.

źródło: http://polokoktowiec.salon24.pl

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Dominik Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 21 Lip 2007
Skąd: Polska

PostWysłany: 07-06-2010, 12:00   PKP SA będzie mieć mniej na głowie? Odpowiedz z cytatem

PKP SA będzie mieć mniej na głowie?

Resort infrastruktury planuje przenieść realizację zadań związanych z powszechnym obowiązkiem obrony, w szczególności z przygotowaniem obszarów kolejowych, linii i pojazdów kolejowych do ich realizacji oraz obowiązek koordynowania ich wykonywania, z PKP SA do PKP PLK.

Obecnie, zgodnie z zapisami ustawy restrukturyzującej PKP, obowiązek wykonywania wspomnianych zadań ciąży na PKP SA.

Założenia ustawy zmieniającej m.in. ustawę o transporcie kolejowym (wprowadzającej także m.in. opłatę dworcową) i ustawę restrukturyzacyjną, wskazują na konieczność przekazania wykonywania zadań obronnych i ich koordynacji narodowemu zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP PLK. Tyczy się to także wykonywana zadań służby medycyny pracy. Ustawodawca wskazuje, że doświadczenia ostatniej zimy pokazały, iż tylko PKP PLK posiada odpowiedni potencjał ludzki, techniczny i organizacyjny, który pozwala na koordynowanie działań w stanie nadzwyczajnym na poziomie sektora kolejowego.

"W ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" w art. 21 w ust. 1 i ust. 2 proponuje się zmiany polegające na zastąpieniu wykonywania zadań obronnych przez spółkę „Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna” przez wykonywanie tych zadań przez spółkę „PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna”. W obecnym stanie faktycznym podmiotem, który odpowiada za bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz zapewnienie porządku na obszarze kolejowym jest spółka PKP PLK S.A., dlatego zasadnym jest, aby ten podmiot przejął również koordynację zadań obronnych w spółkach określonych w projektowanym przepisie" - czytamy w dokumencie Ministerstwa Infrastruktury.

Jak twierdzi resort, proponowana zmiana w prawie pozwoli na likwidację w PKP SA struktur odpowiedzialnych za sprawy obronne. Ma to zapewnić niedublowanie się struktur zajmujących się tą sferą w PKP SA i PKP PLK.

Źródło:Rynek Kolejowy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 15-06-2010, 11:42    Odpowiedz z cytatem

Rząd przyjmie dziś zmiany umożliwiające upadłość spółek kolejowych

Rada Ministrów przyjmie dziś projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym wprowadzając zapisy, które umożliwiają upadłość spółek kolejowych. Później projekt trafi do Sejmu.

Zgodnie z dotychczasowymi uregulowaniami zawartymi w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” utworzono spółkę PKP SA, która następnie powołała spółkę zarządzającą infrastrukturą kolejową PKP Polskie Linie Kolejowe oraz spółki, których zadaniem była realizacja kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych. Zgodnie z prawem upadłościowym nie można ogłosić upadłości instytucji i osób prawnych utworzonych na mocy ustawy, chyba że ustawa stanowi inaczej. Uregulowanie takie stanowi w ocenie Komisji Europejskiej nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wspólnym rynku.

Zobacz projekt

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 15-06-2010, 16:41    Odpowiedz z cytatem

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rady Ministrów przyjęto projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP przedłożony przez ministra infrastruktury, który zakłada m.in. umożliwienie przejmowania przez gminy dworców kolejowych oraz reguluje sprawę zobowiązań PKP SA związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zaproponowano przepis, na podstawie którego gminy będą mogły przejąć na własność dworce kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami. Umożliwi to gminom przeprowadzenie odnowy bądź remontu dworców. Jedynym warunkiem przejęcia jest zachowanie w budynku dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych. Takie rozwiązanie nie oznacza przeniesienia własności linii kolejowych. Minister infrastruktury, wydając zgodę na przekazanie przez PKP SA nieruchomości, będzie każdorazowo analizował, czy w jej skład nie wchodzą grunty zajęte pod liniami kolejowymi. W celu sprawnego funkcjonowania przejść granicznych z przepisów nowelizacji ustawy wyłączono przejmowanie przez gminy dworców kolejowych znajdujących się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.

Zgodnie z nowymi przepisami, przekazanie przez PKP SA dworców oznacza wygaśnięcie zobowiązań PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości.

Uregulowano ponadto sprawę zobowiązań PKP SA związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przyjęto, że zobowiązania te za lata 2011-2015 będą podlegały zapłacie w formie przeniesienia własności akcji Państwowych Linii Kolejowych SA na rzecz Skarbu Państwa. Wynika to z faktu, że PKP SA została zobowiązana do wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek zależnych. Wniesienie tych aportów spowoduje wysoki przychód, co przy niskich kosztach jego uzyskania może doprowadzić do wysokiego podatku dochodowego.

Ponadto, w momencie wniesienia aportu do PLK SA nastąpi rozwiązanie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy PKP SA A PLK SA na użytkowanie linii kolejowych. Czynsz z tytułu rozwiązania tej umowy stanie się wymagalny i opodatkowany podatkiem VAT, który może wynieść 242 mln zł. Z tego powodu wprowadzono możliwość zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT przez przeniesienie własności akcji PLK SA na rzecz Skarbu Państwa.

Regulowanie przez PKP SA zobowiązań podatkowych poprzez ich zapłatę akcjami PLK SA oznacza, że zwiększy się znacznie udział Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PLK SA.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, egzekucji nie podlegają m.in.: środki finansowe przeznaczone na spłatę zobowiązań objętych poręczeniami lub gwarancjami Skarbu państwa (wraz z odsetkami), a także pieniądze gromadzone przez PKP SA na specjalnych rachunkach bankowych z przeznaczeniem na spłatę kredytów, pożyczek i wykup obligacji wraz z odsetkami.

źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 24-06-2010, 11:47    Odpowiedz z cytatem

Polskie Koleje Państwowe zapłaciły w ubiegłym roku najwięcej za rządową gwarancję.

Do ubiegłego roku maksymalna kwota opłaty za rządowe poręczenie lub gwarancje wynosiła 1,5 proc. gwarantowanej kwoty. Nowe przepisy powiązały poziom opłat w wypadku części gwarancji i poręczeń z ratingiem starających się o nie instytucji. Stawka uzyskana przez PKP odpowiada ratingowi BB (w metodologii Standard&Poor’s i Fitch), co oznacza, że ubiegający się o gwarancje podmiot jest „wrażliwy na niekorzystne warunki zewnętrzne”.

W takiej sytuacji opłata pobierana przez rząd waha się w zależności od okresu obowiązywania gwarancji od 2 do 2,6 proc., a 2,2 proc. to poziom odpowiadający gwarancji na 5–10 lat. W wypadku PKP suma gwarantowanych zobowiązań sięga 950 mln zł, a prowizja rozliczona proporcjonalnie za część roku, w jakim była wykorzystana, wyniosła 7,39 mln zł.Ze sprawozdania, jakie Ministerstwo Finansów przygotowało za ubiegły rok, wynika, że PKP musiały zapłacić już 2,2 proc. kwoty zobowiązania za nową gwarancję udzieloną w maju na potrzeby emisji obligacji, którymi spółka spłacała poprzednie zobowiązania.

Pozostałe podmioty, które uzyskały gwarancje Skarbu Państwa w 2009 r., zapłaciły mniejsze stawki. Polskie Linie Kolejowe – 1,5 proc. (PLK zdążyły jeszcze przed wejściem w życie nowego rozporządzenia), Bank Gospodarstwa Krajowego szukający środków w Europejskim Banku Inwestycyjnym 0,3 proc. Część projektów związanych z finansowaniem Krajowego Funduszu Drogowego była zwolniona z prowizji. W ubiegłym roku rząd udzielił 11 gwarancji na kwotę ponad 22 mld zł, wobec niespełna 629 mln zł rok wcześniej. Łączna kwota poręczeń i gwarancji sięgała na koniec 2009 roku 49 mld zł, z czego projekty na 6,3 mld zł miały wysokie ryzyko wypłat.

Poręczenia Skarbu Państwa nie są wliczane do długu publicznego, jeżeli nie pojawi się ryzyko, że korzystający z tej formy może mieć problemy ze spłatą zobowiązań. W najgorszym wypadku do akcji wkracza rząd, wydając pieniądze z budżetu. W 2009 r. kwota wypłat sięgnęła 7,5 mln zł (głównie na uregulowanie zobowiązań Pomorskiego Hurtowego Centrum Rolno-Spożywczego).Wczoraj sprawozdaniem MF zajęła się sejmowa Komisja Finansów Publicznych.

http://grafika.parkiet.com/gparkiet/942483,176689,3.jpg

źródło: PARKIET

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 30-06-2010, 08:46    Odpowiedz z cytatem

Czy spółki PKP będą mogły upadać?

Być może już wkrótce kolejowe spółki przewozowe będą miały możliwość ogłoszenia swojej upadłości – o ile oczywiście zaistnieją określone ku temu przesłanki. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało nowelę ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji I prywatyzacji PKP

Projekt resortu infrastruktury zakłada wprowadzenie możliwości ogłoszenia upadłości spółek przewozowych: PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP CARGO S.A.
Jeżeli parlament tę ustawę uchwali, to będzie ona dużą zmianą w zakresie regulacji prawnej w funkcjonowaniu kolei w naszym kraju.

Chronią przed upadłością

Od 1934 r. funkcjonował przepis, zawarty w Rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej „Prawo upadłościowe”, który uniemożliwiał ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa PKP. Od 2003 r. przed upadłością były chronione także wyłonione z PKP spółki przewozowe.
Konieczność dopuszczenia możliwości upadłości kolejowych spółek przewozowych rząd tłumaczy wytycznymi UE z 2008 r., które przewidują m.in. zniesienie nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym.
Wytyczne UE nałożyły obowiązek na rządy państw członkowskich, aby w ciągu roku od daty publikacji wytycznych (czyli do 22 lipca 2009 r.) potwierdziły, czy zgadzają się na wprowadzenie regulacji z wytycznych, czy też mają jakieś zastrzeżenia.
Jak podaje zastępca dyrektora Biura Informacji i Promocji w Ministerstwie Infrastruktury Teresa Jakutowicz, strona polska potwierdziła propozycje zastosowania właściwych środków w zakresie pomocy państwa będącej przedmiotem wytycznych.

Unijne wytyczne

W wytycznych jest też mowa m.in. o harmonogramie dojścia docelowego instytucjonalnego i organizacyjnego funkcjonowania podmiotów sektora kolejowego, zgodnie z Dyrektywą Rady 91/440/EWG z 19 lipca 1991 r.
Polska wywiązała się z obowiązku: oddzielenia przedsiębiorstw kolejowych od zarządzających infrastrukturą na płaszczyźnie księgowej i organizacyjnej, niezależności zarządzania przedsiębiorstwem kolejowym oraz zarządzania przedsiębiorstwem zgodnie z zasadami stosowanymi do spółek kolejowych. Nie wywiązaliśmy się natomiast z obowiązku „osiągnięcia równowagi finansowej przez przedsiębiorstwa kolejowe dzięki racjonalnym planom operacyjnym”. Powodem są wieloletnie zaniedbania państwowe w sferze odnawiania, modernizacji infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego. W Polsce od chwili komercjalizacji przedsiębiorstwa PKP pomoc państwowa ograniczała się jedynie do poręczenia przez Skarb Państwa zaciąganych przez grupę kapitałową PKP kredytów.
Niemożliwe jest zatem zadośćuczynienie oczekiwaniom Unii co do zgodności pomocy finansowej kraju członkowskiego z przepisami dotyczącymi pomocy państwa, zwłaszcza w zakresie zniesienia ochrony przed upadłością.
Likwidacja nieograniczonej pomocy państwa dla kolejowych przedsiębiorstw przewozowych jest jednym z punktów wytycznych, na realizację których UE dała dwa lata – do 22 lipca 2010 r.

Wpływ na politykę bankową

Jeśli jednak zostanie wprowadzona możliwość upadłości spółek kolejowych, na pewno zmieni się wobec nich zachowanie banków w zakresie przyznawania kredytów. Trzeba jasno powiedzieć, że inne jest ryzyko kredytowe w sytuacji, gdy niemożliwa jest upadłość kredytobiorcy, a inne (większe), gdy upadłość jest możliwa i czasem nawet prawdopodobna. Z pewnością kredyty takie, z racji większego ryzyka, będą trudniejsze i droższe. To zwiększy koszty działalności kolejowych spółek i jeszcze bardziej zakłóci warunki konkurencji w stosunku do innych przedsiębiorstw transportowych.
Ogłoszenie upadłości którejś z wymienionych spółek kolejowych skutkowałoby dużymi zwolnieniami pracowników. Osoby te są również klientami banków, co będzie miało wpływ na pogorszenie zdolności kredytowej tych osób i ich wypłacalność w zakresie kredytów już zaciągniętych.
Funkcjonowanie tak dużych spółek związane jest z kooperacją z wieloma firmami zewnętrznymi. Upadłość jednej znacząco, a czasami dramatycznie, wpływa na sytuację tych firm.

Skutki dla pasażerów

Przewóz pasażerów jest jedną z tych dziedzin, w których powinna istnieć pewna stabilność. Kolejowe przewozy osób w znacznej części są związane z dojazdem do pracy i szkół. Likwidacja lub rozregulowanie ich stworzy ogromne problemy dla obywateli. Jeżeli zostanie ogłoszona upadłość, to trudno oprzeć się przeświadczeniu, że dla pasażerów powstanie, przynajmniej przez jakiś czas, chaos na tym rynku. Co prawda, projekt przewiduje, że powołany przez sąd zarządca (syndyk) może jeszcze prowadzić działalność przewozową, ale nie dłużej niż sześć miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości.

Edward Kłos

Dyrektywa Rady 91/440/EWG:
a) oddzielenie przedsiębiorstw kolejowych od zarządzających infrastrukturą na płaszczyźnie księgowej i organizacyjnej
b) niezależność zarządzania przedsiębiorstwem kolejowym
c) zarządzanie przedsiębiorstwem zgodnie z zasadami stosowanymi do spółek kolejowych
d) osiągnięcie równowagi finansowej przez przedsiębiorstwa kolejowe dzięki racjonalny planom operacyjnym
e) zgodność pomocy finansowej państwa członkowskiego z przepisami dotyczącymi pomocy państwa.

źródło: Kolejowa Oficyna Wydawnicza

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 06-07-2010, 16:08    Odpowiedz z cytatem

Rząd chce wykupić PKP PLK i przy okazji oddłużyć kolej

Na udziały w PKP PLK, spółce zarządzającej torami, rząd ma do 2014 roku wydać ponad 2,3 mld zł.

Przejmowanie przez Skarb Państwa PKP Polskich Linii Kolejowych rozpocznie się w tym roku. Do 2014 r. na konto PKP SA, które jest większościowym udziałowcem PKP PLK, wpłynie 2,35 mld zł. Pieniądze będą pochodzić z Funduszu Kolejowego, zasilanego z akcyzy paliwowej.

Rząd chce upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu: poprzez wykup PKP PLK z PKP SA realizuje unijne dyrektywy nakazujące uniezależnienie zarządcy torów od przewoźników oraz zapewnia PKP gotówkę na spłatę długów.

Według ekspertów ta kosztowna operacja odbędzie się kosztem inwestycji. Były wiceprezes PKP PLK Bogdan Szafrański twierdzi, że spółkę można wydzielić z PKP bez astronomicznych wydatków. Jedną z możliwości jest podzielenie PKP przez walne zgromadzenie akcjonariuszy (większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa) na dwie spółki. Jedna otrzyma tylko akcje PLK, a druga resztę majątku. – Po jej zlikwidowaniu właścicielem PKP PLK staje się Skarb Państwa – twierdzi Szafrański.

Pomysłu nie zaakceptował resort finansów. MF tłumaczy, że wykup akcji PKP PLK ma na celu zminimalizowanie ryzyka Skarbu związanego z udzielonymi PKP SA gwarancjami na zaciągnięte kredyty. Te sięgają 5,7 mld zł.

– Istotne jest nie tylko posiadanie przez PKP SA środków na spłatę zobowiązań, ale także niepogorszenie struktury aktywów. Ma to istotne znaczenie dla kredytodawców – wyjaśnia Magdalena Kobos z MF.

Adrian Furgalski, ekspert rynku infrastruktury, zwraca uwagę, że za miliardy wpompowane w PKP państwo może zyskać niewiele. – Sumy idące na oddłużenie są mniejsze niż wartość akcji PKP PLK będących w ręku PKP SA, 2,3 mld zł w stosunku do 5 mld zł. PKP SA będą wnosić do PLK aportem swoje firmy, więc ich udział w spółce będzie wciąż wysoki – mówi Adrian Furgalski.

PKP SA mają dzisiaj ponad 40 proc. akcji PKP PLK. Niewykluczone, że w 2014 będą miały niewiele mniej.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 25-07-2010, 00:25    Odpowiedz z cytatem

Polskie Koleje Państwowe SA przygotowały do wniesienia aportem do samorządowej spółki Przewozy Regionalne dwadzieścia sześć nieruchomości o wartości 270 milionów złotych. Tym samym spółka samorządowa Przewozy Regionalne przejmie na własność cały niezbędny majątek od PKP SA.

Lista aportowanych nieruchomości została wspólnie uzgodniona przez Przewozy Regionalne i PKP S.A. Przekazywane obiekty to grunty, zaplecza techniczne, pomieszczenia administracyjne w trzynastu województwach. Wśród nich, dwa największe kompleksy to: hale naprawcze i zaplecza techniczne w Idzikowicach (województwo łódzkie) o wartości 20 mln złotych oraz we Wrocławiu o wartości 28 milionów złotych.

- To nie są jeszcze wszystkie nieruchomości niezbędne do prowadzenia działalności spółki, ale znaczna ich część - powiedziała PAP Kuczewska-Łaska.

Nieruchomości wniesione przez PKP SA do spółek kolejowych mają wartość 6 miliardów złotych. W tym roku PKP SA, poza aportem do Przewozów Regionalnych, wniesie nieruchomości o wartości ponad 400 milionów złotych między innymi do spółek: PKP CARGO S.A., PKP Energetyka SA, Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o., Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. Łącznie w 2010 roku PKP S.A. wniesie do spółek nieruchomości o wartości około 700 milionów złotych.

Przekazanie nieruchomości samorządowej spółce Przewozy Regionalne umożliwiła nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Nowelizacja ustawy umożliwia PKP SA wniesienie do spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. aportu w postaci nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, odkupienie udziałów objętych przez PKP SA z tego tytułu przez Skarb Państwa oraz nieodpłatne przekazanie udziałów przez Skarb Państwa na rzecz samorządów województw.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 04-08-2010, 12:55   Kolejny sposób na oddłużenie PKP Odpowiedz z cytatem

Dziś Sejmowa Komisja Infrastruktury zajmie się oddłużeniem PKP na kwotę ponad 2,1 mld zł.

Szykowana nowelizacja ustawy o PKP przewiduje, że PKP będzie mogła płacić podatki, m.in. dochodowy, akcjami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy to kwota ok. 2,14 mld zł.

– Dotyczy to głównie nieruchomości, które wnosimy aportem do innych spółek grupy PKP – mówi “Rz” Andrzej Wach, prezes PKP SA. – W księgach aktualnie mają wartość zerową, przed przekazaniem ich to się zmienia, pojawia się więc konieczność zapłaty podatku dochodowego – mówi Wach. Akcjami spółka matka kolejowej grupy ma też płacić zaległy VAT czy regulować należności czynszowe.

PKP SA posiada 69,45 proc. akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Są warte 7,3 mld zł.

W ciągu pięciu lat mają zostać wykupione przez Skarb Państwa po wartości księgowej. Środki na to mają pochodzić z Funduszu Kolejowego, z którego pierwotnie miały być finansowane tylko inwestycje w tory. Trafiają do niego m.in. środki z akcyzy czy opłaty paliwowej.

Umożliwienie spłaty podatków papierami spółki, która zarządza polskimi torami, sprawi, że kwota, która zostanie na ten cel wykorzystana z Funduszu, będzie mniejsza. W tym roku Fundusz na ten cel przekaże co najmniej 230 mln zł. A środki uzyskane ze sprzedaży akcji mają być przeznaczone na spłatę historycznych długów. Wynoszą one obecnie ok. 6 mld zł. W zeszłym roku ich obsługa kosztowała budżet państwa ponad 350 mln zł. Potem co roku na ten cel ma iść co najmniej 500 mln zł (z wyjątkiem 2015 r., gdzie przewidziano co najmniej 350 mln zł).

Ponad 1 mld zł, który zostanie w kasie PKP SA, ma zostać zainwestowany w modernizację dworców kolejowych. – Jeżeli z Funduszu Kolejowego pójdzie ok. 5 mld zł na oddłużenie PKP, jest duże prawdopodobieństwo, że przez najbliższe pięć lat nie będzie pieniędzy na utrzymanie torów – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu.

A PKP PLK nie ma środków na wkład własny, by sięgnąć po unijne dotacje na modernizację tras. Potrzebuje na to 1 mld zł. Kredytu w takiej wysokości chce jej udzielić Europejski Bank Inwestycyjny.

PKP SA swoje zaległe zobowiązania ma też spłacać dzięki prywatyzacji innych spółek z grupy i sprzedaży swoich nieruchomości. Ten ostatni plan pokrzyżował kryzys gospodarczy. W zeszłym roku kolejowa spółka wystawiła na sprzedaż ziemię wartą 530 mln zł, nabywców znalazły działki warte zaledwie 134 mln zł.

W tym roku mają powstać dwa zamknięte fundusze nieruchomościowe PKP. – Wybraliśmy już dwa towarzystwa zajmujące się zarządzaniem nieruchomości. Jesteśmy na etapie uzgadniania ostatnich szczegółów – mówi Andrzej Wach.

Jak dodaje, zanim do funduszy trafią pierwsze nieruchomości, potrzebna będzie zmiana ustawy o PKP tak, by spółka mogła do nich wnosić ziemię w trybie bezprzetargowym.

źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 05-08-2010, 13:47    Odpowiedz z cytatem

PKP SA zostanie oddłużone dopiero po 2015 roku

Samorządy terytorialne będą mogły łatwiej przejmować na własność dworce, a PKP SA może rozliczyć nimi zaległe zobowiązania wobec samorządów z tytułu podatku od nieruchomości.

To jeden z istotnych przepisów wymagających dalszego określenia, jakie zakłada rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Z tego m.in. powodu posłowie połączonych komisji sejmowych: Infrastruktury oraz Skarbu Państwa podjęli uchwałę, żeby powołać podkomisję nadzwyczajną ds. zgłoszenia uwag do projektu ustawy.

Zakłada on, że warunkiem przekazania samorządom dworca jest utrzymanie przez nie funkcji związanych z obsługą podróżnych. Do tego zapisu posłowie zgłosili m.in. uwagi, czy przekazywane będą także grunty okołodworcowe, które mają istotną wartość komercyjną (obecna wersja tego nie przewiduje, jak wyjaśniła Jadwiga Stachowska, dyrektor Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury), czy towarzyszący warunek przejęcia (zachowanie funkcji) obejmuje też dworce nieczynne (taki status ma połowa spośród 2144 dworców), czy przejęcie będzie obligatoryjne, czy uznaniowe i kto o tym zadecyduje.
- Przekazanie dworców nastąpi jedynie w sytuacji, gdy obie strony dojdą do porozumienia - powiedział wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz - Nie nastąpi zatem sytuacja, że samorząd zajmie dworzec w rozliczeniu za długi lub odwrotnie, PKP będzie chciało nim rozliczyć „na siłę” swoje zobowiązania wobec samorządu.

Zaległości z tego tytułu wynosiły w końcu ub.r. 48,6 mln zł, a obecnie urosły do 60 mln zł.

Projektowana ustawa przewiduje także sposób rozliczenia się PKP S.A. wobec fiskusa w dwóch sytuacjach: wnoszenia aportu do spółek zależnych oraz rozliczenia czynszu z umowy o oddaniu do odpłatnego korzystania linii kolejowych. Powstanie wtedy zobowiązanie podatkowe CIT, szacowane na 1,6 mld zł oraz zobowiązanie VAT (ok. 242 mln zł). Zobowiązania z tych tytułów zamienione zostaną na akcje PLK i przekazane skarbowi państwa.

Odpowiadając na pytanie posłów, czy i kiedy – po 10 latach od rozpoczęcia restrukturyzacji PKP – zostaną spłacone jej długi (ok. 6 mld zł), dyrektor Stachowska powiedziała, że nastąpi to do końca 2015 roku. „Później zostaną jeszcze niewielkie zobowiązania” – stwierdziła dyrektor, nie precyzując kwoty.

źródło: Piotr Stefaniak, wnp.pl

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 18-08-2010, 14:49    Odpowiedz z cytatem

Rada Ministrów zajmie się możliwością ogłoszenia upadłości spółek kolejowych

Dziś Rada Ministrów będzie obradować nad przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy Prawa upadłościowego i ustawy o transporcie kolejowym. Przyjęcie przez rząd zmian w tych aktach prawnych otworzy drogę do wprowadzenia możliwości bankructwa przewoźników kolejowych utworzonych na mocy ustawy.

Artykuł 6 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze wskazuje, że zdolności upadłościowej nie mają instytucje i osoby prawne utworzone w drodze ustawy oraz utworzone w obowiązku nałożonego ustawą. Tak właśnie zostało utworzone 14 spółek przewozowych, w tym PKP Cargo, PKP Intercity, Przewozy Regionalne itd.

Na zmianę rozwiązań prawnych naciska Unia Europejska. UE odbiera brak możliwości ogłoszenia upadłości przez spółki kolejowe jako formę pomocy publicznej, niezgodnej z zasadami uczciwej konkurencji i wolnego rynku.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 18-08-2010, 16:56    Odpowiedz z cytatem

Rząd przyjął projekty zmian prawnych umożliwiających ogłoszenie upadłości spółek kolejowych

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym.

W projekcie nowelizacji ustawy uwzględniono przepisy „Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych” z 22 lipca 2008 r., w których przewidziano zniesienie nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, takie gwarancje są niezgodne z Traktatem WE. Ponadto, w sytuacji gdy gwarancjami państwa objęte są przedsiębiorstwa działające zarówno na rynkach konkurencyjnych, jak i na tych, na których konkurencji nie ma, powinno dojść do całkowitego zniesienia gwarancji przyznanej danemu przedsiębiorstwu jako całości.

Przepisy „Wspólnotowych wytycznych” odnoszą się do przedsiębiorstw kolejowych, czyli koncesjonowanych przedsiębiorstw publicznych lub prywatnych, które świadczą usługi transportu osób lub rzeczy oraz dostarczają trakcję. Z tego względu przedsiębiorstwami kolejowymi są spółki przewozowe utworzone przez PKP SA na podstawie ustawy, czyli: PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Cargo SA.

W projekcie nowelizacji ustawy wprowadzono przepisy dotyczące możliwości ogłoszenia upadłości spółek wykonujących kolejowe przewozy ludzi i rzeczy. Zgodnie z projektem, w przypadku ogłoszenia upadłości przewoźnika kolejowego, w celu zachowania ciągłości świadczenia usług publicznych, zarządca lub syndyk może prowadzić działalność polegającą na wykonywaniu przewozów nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości, pod warunkiem spełnienia warunków będących podstawą wydania świadectwa bezpieczeństwa czy certyfikatu bezpieczeństwa.

Ponadto, przewoźnik został zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz organu, z którym zawarł umowę na świadczenie usług publicznych, o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości.

Proponuje się, aby przepisy znowelizowanej ustawy w stosunku do spółek wykonujących przewozy, weszły w życie z zachowaniem 12 miesięcznego vacatio legis.

źródło: Urząd Rady Ministrów / RK

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

oporny301 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Sty 2010

PostWysłany: 18-08-2010, 22:04    Odpowiedz z cytatem

UTK regulatorem rynky kolejowego w RP ?
Nigdzie na świecie tego nie ma.
Zachód odchodzi od takich chorych pomysłów, a nasi POlitycy, choć mieli się tylko zastanowić, rozważyć, to muszą być POlitycznie POprawni.
Znów będzie mądry POlak PO szkodzie. No i ten gość od dupereli.
Strasznie był dziś zestresowany w wywiadzie w TVP Info. Żenada.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 3 z 5 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl