Zlikwidowali linię kolejową Ogorzelec – Jelenia Góra? (aktualizacja)
Na dzisiejszej LV Sesji Rady Miejskiej Jeleniej Góry (13 maja 2014 r.) jeleniogórska rada miała decydować, czy wyrazi zgodę na likwidację odcinków linii kolejowych nr 308 Ogorzelec – Jelenia Góra (od km 12,800 do km 39,986) oraz nr 340 Mysłakowice – Karpacz (od km -0,247 do km 7,055) .
Gdyby któryś z samorządów (np. Mysłakowic, Kowar, Jeleniej Góry) wyraził wolę nieodpłatnego przejęcia całości lub odcinka linni kolejowej, można by było powstrzymać procedurę likwidacji.
Od jakiegoś czasu coraz głośniej w mediach regionalnych przewija się temat powrotu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego do koncepcji przejmowania linii kolejowych w woj. dolnośląskim. Prowadzone są rozmowy oraz analizy na temat przejęcia linii kolejowej nr 308 na odcinku Jelenia Góra – Mysłakowice oraz 340 na odcinku Mysłakowice – Karpacz (tutaj). Już wiadomo, że zarząd województwo dolnośląskiego wystąpił do PKP SA z oficjalną prośbą o szczegółowe informacje dotyczące możliwości przejęcia linii kolejowych Jelenia Góra – Mysłakowice – Karpacz. To może być przełom w sprawie powrotu połączeń kolejowych. Urząd podkreśla, że żadna z przejmowanych przez województwo linii kolejowych nie zostanie zlikwidowana dla budowy ścieżki rowerowej.
*** – Rada odstąpiła od głosowania z powodu zastrzeżeń formalno-prawnych.
Odstąpili od głosowania nad wnioskiem o likwidację linii kolejowej Jelenia Góra – Ogorzelec
Rada Miejska Jeleniej Góry na dzisiejszej sesji obrad (13 maja 2014 r.) odstąpiła od głosowania nad wyrażeniem zgody na likwidację odcinków linii kolejowych nr 308 Ogorzelec – Jelenia Góra oraz nr 340 Mysłakowice – Karpacz. Powodem były zastrzeżenia formalno-prawne.
Prezydent Miasta Marcin Zawiła poinformował Radę przy rozpoczeciu sesji, że głosowanie wycofano z porządku obrad. Powód odstąpienia od głosowania wyjaśnił zainteresowanym mecenas Roman Słomski, tłumacząc że zarządca kolei wyłącznie poinformował miasto Jelenia Góra, iż zamierza zlikwidować określoną trasę kolejową, natomiast Rada Miejska nie ma podstawy prawnej, aby podejmować decyzję w w/w przedmiocie. Rada mogłaby zabrać głos tylko wtedy, gdyby zechciała np. finansować określone przewozy lub sama zająć się przewozami. Wówczas taka decyzja mogłaby stanowić podstawę do powstrzymania likwidacji.
Wyjaśnienie w tej sprawie → od 02:45 min. sek. do 06:15 min. sek. (Video)
Wysłany: 23-03-2015, 18:33 Linia Jelenia Góra - Karpacz sfilmowana z drona
W krótkim czasie powstał film prezentujący stan linii kolejowej Jelenia Góra - Mysłakowice - Karpacz/Kowary obrazujący jej stan 120. lat po oddaniu jej do użytku i 15. lat po odjeździe ostatniego pociągu...
Zapraszam do oglądania (najlepiej na PEŁNYM EKRANIE)!
Karpacz chce powrotu pociągów, PLK zamierza tory rozebrać.
Fundacja Kolej Karkonoska aktywnie stara się o powrót pociągów do Karpacza, gdyż od ponad 15 lat pod Śnieżkę można dojechać głównie samochodem. Społecznicy uważają, że przywrócenie połączenia kolejowego byłoby dla pasażerów ciekawą alternatywą, do tego szybszą i tańszą niż autobus. Według PLK zdewastowana infrastruktura bez wsparcia samorządów nie ma szans na przetrwanie.
W kontekście podanej wczoraj przez Polskie Radio Wrocław informacji o rozpoczęciu w połowie sierpnia b.r. budowy dużej stacji narciarskiej na stokach Czoła i Sulicy proponowana przez PLK całkowita likwidacja linii do Kowar szczególnie teraz wygląda na zbyt pochopną. Przy tym (o ile ta inwestycja dojdzie do skutku) reaktywację linii do Kowar należy już rozpatrywać nie tylko na odcinku do głównej stacji w Kowarach, ale do samych Kowar Górnych, gdzie dawny przystanek kolejowy od dolnych stacji kolejek linowych, hoteli, parkingów itd. będzie dzielić odległość ok. 0,5 km, a największy parking ma być zlokalizowany tuż przy torach. Dojazd samochodem do Kowar-Podgórza już teraz jest trudny wąską, krętą drogą przez miasto, układ drogowy w tym rejonie będzie wymagał dużej przebudowy (m.in. planowane jest doprowadzenie nowej drogi od szosy nr 367, która będzie biec... właśnie wzdłuż linii kolejowej). Linia kolejowa do Kowar znakomicie nadaje się na fragment kolei aglomeracyjnej Jeleniej Góry, a do Kowar Górnych także do połączenia coraz bardziej realnego ośrodka narciarskiego w Podgórzu. Pozostały fragment linii do Kamiennej Góry również jest wart zastanowienia - wprawdzie jego odbudowa z pewnością będzie wymagać więcej środków finansowych niż odcinek z Jeleniej Góry do Kowar Górnych, ale dzięki niemu stacja narciarska w Kowarach uzyskałaby całkiem dobre połączenie koleją od strony Kamiennej Góry, a przy okazji także alternatywne połączenie z Wrocławiem i Wałbrzychem przez Kamienną Górę.
Jeśli w końcu stacja narciarska w Kowarach-Podgórzu powstanie, Kowary spośród wszystkich dużych ośrodków narciarskich w regionie jeleniogórskim (oprócz Kowar także Karpacz, Szklarska Poręba i Świeradów) będą miały najdogodniejszy dojazd koleją na narty, praktycznie przystanek kolejowy przy samych wyciągach. Oczywiście pod warunkiem, że linia kolejowa zostanie wyremontowana, a nie rozebrana.
Wysłany: 17-08-2015, 07:49 Pociągniem do Karpacza?
– Na podstawie badań które prowadziłem, mogę stwierdzić, że przywrócenie ruchu na tej linii byłoby uzasadnione – mówi profesor Jacek Potocki, kierownik Katedry Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu o linii Jelenia Góra - Karpacz. Pytanie, na ile to realne?
Kto czytał od początku ten widzi co wyrabiaja moderatorzy. Tną rzeczowe posty i zaogniają dyskusję. Merytoryki coraz mniej, ważne aby goście się naparzali. Dno i trzy metry mułu !
Wysłany: 27-08-2015, 05:20 Weekend Drezynowy na 3 Stacje w Karkonoszach!
W najbliższy weekend odbędzie się Weekend Drezynowy na 3 Stacje w Karkonoszach: Karpacz, Kowary, Mysłakowice.
Cała akcja organizowana jest po to, aby nagłośnić protest przeciwko zamiarowi fizycznej likwidacji linii kolejowych nr 308 (Jelenia Góra - Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra) i 340 (Mysłakowice - Karpacz) oraz innych linii na Dolnym Śląsku, często prowadzących w regiony turystyczne (np. Krzeszów czy Bolków).
Akcja tym razem odbywa się na 3 stacjach jednocześnie: w Karpaczu, Kowarach i Mysłakowicach. Te trzy miejscowości są kluczowe dla pierwszej fazy projektu rewitalizacji linii kolejowych i przywrócenia na nich ruchu pociągów pasażerskich. Połączenie Jelenia Góra - Mysłakowice/Kowary powinno zaspokoić potrzeby lokalnej społeczności odnośnie skomunikowania tych miejscowości (dowóz do pracy, szkół) natomiast połączenie Jelenia Góra - Karpacz powinno być wzmacniane w okresach turystycznych i w weekendy.
Więcej o przygotowaniach do imprezy w materiale filmowym telewizji Strimeo.TV.
Lato sprzyja podejmowaniu tematów związanych z podróżami i wypoczynkiem. Niestety, do wielu ważnych miejsc uprawiania turystki pociągi nie docierają mimo istniejących, choć nieużywanych dróg żelaznych. Czasem kolej może być również atrakcją turystyczną samą w sobie. Między innymi takie tematy podejmowały media w różnych częściach kraju.
Na Dolnym Śląsku jest bodajże najwięcej linii kolejowych biegnących do chętnie odwiedzanych miejsc, do których jednak nie można dotrzeć pociągi. Bez wątpienia należą do nich m.in. Karpacz, Sobótka i Świeradów Zdrój. Pojawiło się nawet zagrożenie fizyczną likwidacją dróg żelaznych. Zapewne to jeden z powodów, przez które temat nieużywanych linii kolejowych funkcjonuje w mediach lokalnych.
Internetowy serwis informacyjny Jelonka.com relacjonuje spotkanie robocze dotyczące możliwości uruchomienia połączeń do Karpacza i Kowar (linie nr 308 Jelenia Góra - Mysłakowice - Kowary oraz nr 340 Mysłakowice – Karpacz). Uczestniczący w spotkaniu gremialnie przeciwstawili się planom fizycznej likwidacji dróg żelaznych. Wskazywano, że są one istotne z punktu widzenia obsługi połączeń pasażerskich (w tym ruchu turystycznego), ale mają również duże znaczenie gospodarcze (linia nr 308). Wskazano na potrzebę ich rewitalizacji. Zdaniem samorządowców najlepszym rozwiązaniem byłoby przejęcie linii od spółek kolejowych, a następnie wykonanie niezbędnych robót. Co ciekawe, ustanowiony przez samorządy pełnomocnik miał wyraźnie odmienny pogląd od przedstawiciela PKP PLK w zakresie wysokości kosztów prac do wykonania. Kolejna ważna deklaracja jest taka, że Samorząd Województwa Dolnośląskiego będzie organizatorem połączeń pasażerskich, jeśli stan techniczny dróg żelaznych na to pozwoli.
Czy powrót pociągów na trasę Wrocław - Karpacz jest możliwy:
Tytułowy korytarz kolejowy przebiega w części po linii kolejowej nr 308 Kamienna Góra - Mysłakowice - Jelenia Góra oraz po linii kolejowej nr 340 Mysłakowice - Karpacz. Obie linie kolejowe objęte są w całości umową zawartą pomiędzy PKP S.A., a PKP PLK S.A. dotyczącą oddania do odpłatnego korzystania linii kolejowych oraz innych nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi - poinformował Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w MIR.
Czy powrót pociągów na trasę Wrocław - Karpacz jest możliwy:
Tytułowy korytarz kolejowy przebiega w części po linii kolejowej nr 308 Kamienna Góra - Mysłakowice - Jelenia Góra oraz po linii kolejowej nr 340 Mysłakowice - Karpacz. Obie linie kolejowe objęte są w całości umową zawartą pomiędzy PKP S.A., a PKP PLK S.A. dotyczącą oddania do odpłatnego korzystania linii kolejowych oraz innych nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi - poinformował Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w MIR.
[ Dodano: 24-10-2015, 18:37 ] Pociągiem do Karpacza i Kowar – sympozjum
W siedzibie Związku Gmin Karkonoskich w Bukowcu miało miejsce sympozjum poświęcone teraźniejszości i przyszłości skomunikowania Jeleniej Góry z Karpaczem i Kowarami. Organizatorami spotkania były Regionalna Pracownia Krajoznawcza Karkonoszy przy ZGK oraz Grupa Inicjatywna „Kolej Karkonoska”.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum