Dolnośląskie przejmuje linie kolejowe. I co dalej?
Jako Samorząd Województwa staramy się, aby kolejowa mapa Dolnego Śląska cały czas się rozszerzała – informuje członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda. I przedstawia kilka najważniejszych kolejowych informacji.
Dolnośląskie: chcą pokryć asfaltem linie kolejowe. Mają po nich jeździć autonomiczne pojazdy
- Województwo dolnośląskie chce przejąć niektóre linie kolejowe i stworzyć na nich szansę dla poruszania się autonomicznego transportu drogowego. Na części z nich mogłyby też działać velostrady dla rowerów - przekazał wojewódzki radny Patryk Wild. Wyjaśniał, że asfaltem pokryto by te odcinki torów, które są dzisiaj nieużywane, a niekiedy całkiem odcięte od sieci kolejowej.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego planuje przejąć kolejnych 6 linii kolejowych
Samorząd Województwa Dolnośląskiego planuje przejąć kolejnych sześć linii kolejowych. W działaniach tych radnych wspiera Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, który, jako pełnomocnik, podpisze dokumenty przenoszące na rzecz Województwa Dolnośląskiego wspomniane linie.
O które odcinki chodzi?
* odcinek Chocianowiec – Chocianów (lk Duninów – Chocianów),
* odcinek Bojanowo – Borszyn Wielki – Góra Śląska,
* odcinek Wojcieszów – Nowy Kościół (lk. Marciszów – Jerzmanice),
* odcinek Kamienna Góra – Pisarzowice,
* Pisarzowice – Jelenia Góra,
* Mysłakowice – Karpacz
Kolejnym krokiem samorządu będzie podpisanie aktów notarialnych.
Czy reaktywacja linii kolejowej Bojanowo-Góra Śląska jest zagrożona?
Trwa walka z czasem. Ministerstwo Infrastruktury musi zaakceptować przejęcie tej linii przez samorząd województwa do końca roku. Inaczej straci ważność porozumienie, na mocy którego to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje wiadukt kolejowy nad drogą S5.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego planuje przejąć kolejnych sześć linii kolejowych. W działaniach tych radnych wspiera Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, który, jako pełnomocnik, podpisze dokumenty przenoszące na rzecz Województwa Dolnośląskiego wspomniane linie.
O które odcinki chodzi?
* odcinek Chocianowiec – Chocianów (lk Duninów – Chocianów),
* odcinek Bojanowo – Borszyn Wielki – Góra Śląska,
* odcinek Wojcieszów – Nowy Kościół (lk. Marciszów – Jerzmanice),
* odcinek Kamienna Góra – Pisarzowice,
* Pisarzowice – Jelenia Góra,
* Mysłakowice – Karpacz
Kolejnym krokiem samorządu będzie podpisanie aktów notarialnych.
Samorząd słabo orientuje się co chce przejać. Punkt 5. Pisarzowice -Jelenia Góra to nie jest prawda, że tak grzecznie napiszę. Powinno być napisane Jelenia Góra-Ogorzelec linia 308. Od Ogorzelca do Pisarzowic tor nie istnieje od 1986, może 87 roku. Część rozkradziono, część oficjalnie rozebrano, nie wiem w jakiej kolejności a odcinkowi Pisarzowice-Kamienna Góra nadano nowy numer 345.
Będzie łatwiej podróżować po Dolnym Śląsku. Zapowiadają wiele nowych połączeń kolejowych
150 linii kolejowych przejął już samorząd województwa od PKP, a to nie koniec. Ich reaktywacja ma zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu.
Teraz samorząd województwa przejmuje od PKP kolejne sześć nieczynnych linii kolejowych: Kamienna Góra – Pisarzowice, Pisarzowice – Jelenia Góra, Mysłakowice – Karpacz, Chocianowiec – Chocianów, Bojanowo – Borszyn Wielki – Góra Śląska i Wojcieszów – Nowy Kościół. Do podpisania zostały jeszcze akty notarialne.
Wcześniej PKP oddały 150 km szlaków, m.in. na odcinkach: Kobierzyce – Piława Górna, Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski, Chojnów – Rokitki, Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. A także linie do Radkowa i Srebrnej Góry. Umowa koalicyjna między Bezpartyjnymi Samorządowcami i PiS z 2018 r. zakłada przejęcie 400 km takich tras na Dolnym Śląsku.
Dolny Śląsk formalnie właścicielem części linii 303
Od 16 grudnia formalnie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przejęła od PKP SA odcinek linii kolejowej 303 pomiędzy Duninowem a Chocianowem.
Odcinek pomiędzy miejscowościami ma 4 kilometry. W imieniu samorządu akt notarialny przejęcia linii, a raczej pozostałości linii, podpisał dyrektor nowego zarządcy – DSDiK Leszek Loch. Chęć przejęcia tego odcinka samorząd wyraził rok temu w uchwale.
Powiat górowski o krok bliżej do połączeń kolejowych
Samorządy powiatu górowskiego i gminy Góra wystąpiły do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o budowę wiaduktu kolejowego nad trasą S5. Stało się tak z uwagi na zaistnienie przesłanek, które samorządy te zawarły w porozumieniu podpisanym w 2010 roku z GDDKiA i PKP PLK S.A.
W grudniu br. Samorząd Województwa Dolnośląskiego stał się właścicielem odcinka linii kolejowej nr 372 Bojanowo – Góra Śląska. Odcinek ten jest jedną z ponad dwudziestu tras, na których województwo realizuje swój projekt przejmowania nieczynnych linii kolejowych oraz uruchamiania na nich pasażerskiego transportu kolejowego. Ta sytuacja pozwala na realizację zapisów porozumienia zawartego 10 lat temu pomiędzy samorządami powiatu i miasta Góra oraz GDDKiA i PKP PLK S.A.
Karpacz znów dostępny pociągiem? "W ciągu kilku lat uda się odtworzyć połączenie"
Odpowiedzialny za kolejnictwo wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wydał decyzję zezwalającą na przekazanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. samorządowi województwa dolnośląskiego dwie linie w regionie jeleniogórskim. Chodzi o linię nr 308 Jelenia Góra – Pisarzowice oraz linię 340 Mysłakowice – Karpacz.
Kto postał w korku na DW367 godzinę, ten może doceni połączenie kolejowe. Niby Królowa było blisko, na wyciągnięcie ręki (przez lornetkę ), lecz są przyjemniejsze sposoby spędzania czasu. Może jeszcze zdążę się przejechać przed śmiercią?
Samorząd Dolnego Śląska nie ustaje w działaniach na rzecz przejmowania nieeksploatowanych linii kolejowych z rąk spółek z Grupy PKP. W październiku 2018 zarząd województwa wyraził wolę przejęcia ich z rąk PKP, a w następnych miesiącach kierowano do PKP SA wnioski o przejęcie poszczególnych linii. Teraz przyszedł czas na przejęcie linii do Karpacza i Kowar.
Samorząd Dolnego Śląska przejmie linię kolejową z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego
Linia kolejowa nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego zostanie przejęta przez samorząd Dolnego Śląska. – To ważne dla projektu rewitalizacji nieczynnych szlaków kolejowych i przywracania na nich połączeń pasażerskich – podano w komunikacie.
Dolny Śląsk przejmie następną linię kolejową. Jest zgoda resortu infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury zgadza się przekazanie na rzecz Dolnego Śląska odcinka linii kolejowej między Wojcieszowem, a Nowym Kościołem. To fragment trasy 312 Marciszów-Jerzmanice. Na tę decyzję od dawna czekają głównie mieszkańcy powiatu złotoryjskiego.
Jest szansa na odtworzenie odcinka historycznej Kolei Sowiogórskiej
Właśnie ogłoszony został przetarg na przygotowanie dokumentacji dla odtworzenia fragmentu linii kolejowej nr 318 Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra.
To część 120-letniej Kolei Sowiogórskiej, która dwa lata temu została przejęta przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. DSDiK ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji dla przyszłych prac odtwórczych odcinka historycznej linii kolejowej i na oferty czeka do 16 czerwca.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum