Wysłany: 25-03-2013, 13:37 Dyskusja o przyszłości kolei w Wielkopolsce
Koło Naukowe Prawa Energetycznego i Regulacji Sektorowej Uniwersytetu Adama Mickiewicz zaprasza na debatę dotyczącą obecnej kondycji i strategii rozwoju kolei regionalnej w Wielkopolsce. Spotkanie odbędzie się 11 kwietnia w Poznaniu.
Temat debaty: "Jak powinny być zorganizowane przewozy kolejowe w Wielkopolsce? Po kolei o kolei w Wielkopolsce, czyli o tym, jak dojedziemy do pracy za 2 lata?"
Spotkanie odbędzie się 11 kwietnia 2013 r., o godz. 15.00 w sali Beta w Collegium Iuridicum Novum przy Al. Niepodległości w Poznaniu.
W spotkaniu wezmą udział:
• Pan Jerzy Kriger, Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego,
• Pan Mateusz Żmuda, Dyrektor Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych
• Pan Włodzimierz Wilkanowicz, Prezes Kolei Wielkopolskich.
Na spotkaniu poruszone będą m.in. kwestie:
- stopniowego przejmowania przewozów wojewódzkich przez spółkę Koleje Wielkopolskie
- sposobu, w jaki odbywa się wybór kolejowego operatora transportu publicznego i umów, które wiążą Marszałka oraz przewoźników kolejowych (czynniki jakościowe, finansowe)
- przyszłości Kolei Wielkopolskich i Przewozów Regionalnych
- problemów pasażerów w zakresie dostępności biletów, a także innych np. zniknięcia połączenia bezpośredniego do Frankfurtu, małej ilości ELF-ów na trasie Poznań-Zbąszynek
- polityki taborowej Województwa Wielkopolskiego
- przyszłości rynku przewozów regionalnych w Polsce
Debatę poprowadzi dr Piotr Lissoń z Zakładu Publicznego Prawa Gospodarczego WPiA UAM.
Przed udziałem w konferencji należy się zarejestrować, wysyłając e-mail na adres: debatakolejowa@gmail.com
Koło Naukowe Prawa Energetycznego i Regulacji Sektorowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Koło Naukowe Prawa Energetycznego i Regulacji Sektorowej Uniwersytetu Adama Mickiewicz zaprasza na debatę dotyczącą obecnej kondycji i strategii rozwoju kolei regionalnej w Wielkopolsce.
Spotkanie pt. "Jak powinny być zorganizowane przewozy kolejowe w Wielkopolsce? Po kolei o kolei w Wielkopolsce, czyli o tym, jak dojedziemy do pracy za 2 lata?" odbędzie się w Poznaniu 25 kwietnia, o godz. 15 w sali Gamma w Collegium Iuridicum Novum przy Al. Niepodległości.
W spotkaniu wezmą udział:
• Pan Jerzy Kriger, Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego,
• Pan Mateusz Żmuda, Dyrektor Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych
• Pan Włodzimierz Wilkanowicz, Prezes Kolei Wielkopolskich.
Na spotkaniu poruszone będą m.in. kwestie:
- stopniowego przejmowania przewozów wojewódzkich przez spółkę Koleje Wielkopolskie
- sposobu, w jaki odbywa się wybór kolejowego operatora transportu publicznego i umów, które wiążą Marszałka oraz przewoźników kolejowych (czynniki jakościowe, finansowe)
- przyszłości Kolei Wielkopolskich i Przewozów Regionalnych
- problemów pasażerów w zakresie dostępności biletów, a także innych np. zniknięcia połączenia bezpośredniego do Frankfurtu, małej ilości ELF-ów na trasie Poznań-Zbąszynek
- polityki taborowej Województwa Wielkopolskiego
- przyszłości rynku przewozów regionalnych w Polsce
Debatę poprowadzi dr Piotr Lissoń z Zakładu Publicznego Prawa Gospodarczego WPiA UAM.
Przed udziałem w konferencji należy się zarejestrować, wysyłając e-mail na adres: debatakolejowa@gmail.com
Koło Naukowe Prawa Energetycznego i Regulacji Sektorowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Odpowiedzi na temat Gniezna i Jarocina trochę wymijające, ale jedno wiemy, że Marszałek interesuje się tym odcinkiem, kwestia tylko zainteresowania ze strony PLK.
Z tego co czytałem na grupie Ratujemy linie kolejowa 281 to PLK chce, a Marszałek nie chce.
Cytat:
Wycinek z relacji o sytuacji linii 281 z debaty kolejowej: relacja jednego z naszych adminów
Zadano też pytania o linie 281( nie tylko ja zapytałem ,ale tez jakiś chłopak z z jednego z towarzystw przyjaciół pojazdów szynowych .Przedstawiciele KW i PR-ów niby dali do zrozumienie ,ze chcą jeździć ,ale też wspomniano o rentowności i złym stanie stanie technicznym .Ja zapytałem co z WRPO , POiŚ lub funduszem polsko - szwajcarskim "DORIS",wspomniałem że następne rozdanie tego funduszu będzie w 2017 roku i nie można schrzanić sprawy jak to było w 2008r.. Poinformowano ,że o przyszłości przewozów pasażerskich tej linii zadecydują badania przeprowadzone przez Politechnikę Poznańską oraz ewentualne ujęcie jej w przygotowywanym planie transportowym województwa lub decyzja marszałka czy sejmiku o dofinansowaniu przewozów na niej. Panowie Nitkowski i Wilkanowicz powiedzieli ,ze będą uruchomione połączenia Poznań - Września - Gniezno ,ale nie powiedzieli ile par. Oficjalnie tak powiedzieli, ale czy wierzą w połączenia w kierunku Jarocina - Gniezna oraz Krotoszyna i na Dolny Śląsk to już inna rzecz,ale generalnie są chętniejsi do rozmów.Prywatnie przed dość długo spotkaniem pogadałem z dyrektorem Krigerem , który stwierdził ,że dla niego ta linia nr 281 jest prawie martwa lub najlepiej by było by została martwa.Jak chcemy możemy sobie robić na niej przejazdy turystyczne lub inne prywatne,albo komercyjne .Zaś w świetle mediów gada co innego .Nieostrożnie powiedział mi i tłumaczył się ,że wycięcie pociągów na lk 281 to nie była decyzja polityczna. Oznacza to ,że pan dyrektor Jerzy Kriger lub jego ludzie czytają wpisy pod artykułami z ramienia KODLK zamieszone w Rynku Kolejowym ,w Wiadomościach Wrzesińskich oraz na naszej fejsbukowej stronce o lk 281 , bo tylko tam są takie komentarze ,ze PO i PSL za rok za uwalanie linii i połączeń będą rozliczeni w wyborach samorządowych.Po tej wypowiedzi widać ,że nie jesteśmy już dla tej ekipy anonimowi i swoje też pewno robią interpelacje poselskie i senatorska. Powoli w dupach się ludziom w UMWW zaczyna gotować. No i dobrze .Z panem Nitkowskim oraz prezesem Wilkanowiczem z KW nieco inaczej pogadałem i udało poinformowałem i przypomniałem , że lk 281 to najkrótsza droga z Dolnego Śląska na Pomorze i Mazury,że nie wszystko należy pchać przez Poznań ,a po remoncie także w miarę potrzeby lub awarii linii ostrowskiej można uzyskać także szybkie połączenie ze stolicą, że wyrżnięto z lokalnych oraz dalekobieżnych połączeń kolejowych i autobusowych 5 powiatów wschodniej i południowej Wielkopolski .Nitkowski początkowo zaprzeczał ,ale przypomniałem mu, że we Wrześni jest zjazd na E20 ,a w Gnieźnie ładnie się to komponuje z wyremontowaną z linia kłajpedzką, zaś w Jarocinie skomunikowanie z linią na Kluczbork.Zgodził się ze mną,że jakieś połączenia na lk 281 powinny tam być. Jednak on i Wilkanowicz trochę powątpiewają czy pociąg ,który nie jedzie przez Poznań jest rentowny. Głównym hamulcowym dla lk 281 i innych linii jest jednak pan Kriger. który twierdzi ,ze niektóre stacje są zbyt oddalone od miejscowości ,a na frekwencje rzędu 50 osób to wystarczy autobus lub da ,ale przypomniałem mu i szefom KW ,ze na tej linii póki rozkład jazdy był sensowny frekwencja nieraz była większa, po remoncie linii do Wągrowca i Wolsztyna frekwencja wzrosła o prawie 3-tys pasażerów miesięcznie,że być może tu też będzie taka sytuacja.Odezwał się pan Wilkanowicz i nie zaprzeczył temu ,ale szefowie kolei zasłaniają się koniecznością badań przeprowadzonych przez politechnikę ,która pewno za kasę zleci uwalenie linii , no i remontem . Ciekawostką jest to, że Wilkanowicz zaczepiony w trakcie przerwy w debacie prywatnie chlapnął się niechcący iż podany w pismach czy mediach wzrost frekwencji na wyremontowanej linii Wągrowieckiej jest nieco mniejszy niż te 3tysiace pasażerów miesięcznie.Czyli (usunięto - domyślcie się sami ;-) ) z KW lub UMWW zawyżają frekwencję na niektórych liniach lub liczą ją niedokładnie ,a inne uwalają. Co ciekawe w rozmowach kuluarowych poinformowałem ich ,że jest szansa iż PLK być może zrobi tor na 100-120km/h i czekają też na współpraca samorządu wojewódzkiego , o ile szefowie Kolei Wielkopolskich i pan Żmuda z PR-ów się ucieszyli, o tyle Kriger powiedział ,że nawet jak będzie ta linia po remoncie to nie daje gwarancji, że pociągi pasażerskie tam pojadą , bo PLK mu nie będzie rządzić czy coś ma tam jechać. Czyżby pan dyrektor z departamentu transportu UMWW chciał pokazać ,ze jest mocniejszy niż biurwa PLKi? Tylko, że taka negatywną postawa psuje potencjalną robotę dyrektora Piotra Malepszaka z centrali PLk.Jedna zapytany przeze mnie publicznie w trakcie debaty i w obecności przedstawicieli mediów o sytuacje na linii 281 Kriger powiedział ,ze wystosował pismo do PLKi by dokonali niezbędnych napraw to może wtedy poleczenia wrócą. Widać ewidentnie ,ze nieoficjalnie mówi się co innego ,a przed ludźmi i kamerami to stanowisko jest nieco inne lub bardziej miękkie .Po prostu (...) boja się mediów i złego PR jak diabeł święconej wody . Trzeba będzie nagłaśniać w gazetach , necie i TV cała sprawę sprawę.Może uda się kogoś by wcisnął te artykuły o połączenia Gniezno - Września - Jarocin Krotoszyn - Wrocław do Gazety Jarocińskiej oraz Krotoszyńskiej ,a przede wszystkim Głosu Wielkopolskiego. Za rok są wybory samorządowe i dyrektorzy spółek transportowych oraz szefowie transportu urzędów marszałkowskich w całej Polsce kombinują z marszałkami i sejmikami by medialnie ludiom nie podpaść.
Konkurencja wśród przewoźników regionalnych to model, który daje organizatorowi publicznego transportu zbiorowego najwięcej możliwości – dowiedzieli się uczestnicy czwartkowej debaty na temat aktualnego stanu i przyszłości kolejowych przewozów wojewódzkich w Wielkopolsce, która została objęta patronatem "Rynku Kolejowego" oraz "Rynku Infrastruktury".
Ministerstwo Infrastruktury potwierdza wolę budowy nowej linii Konin – Turek.
– Wymieniona inwestycja wpisuje się w katalog zadań zidentyfikowanych w ramach Programu Kolej+. Szacunkowa wielkość niezbędnych nakładów finansowych dla całego projektu wynosi obecnie 600 mln zł, jednakże należy podkreślić, że wartość zadania zostanie docelowo określona na etapie przygotowania dokumentacji przedprojektowej – napisał w odpowiedzi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI.
Połączenia kolejowe między Czarnkowem a Wągrowcem zostaną przywrócone.
Odtworzenie ruchu pasażerskiego ma zapewnić dogodne podróże w ciągu komunikacyjnym Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec oraz umożliwić dobre połączenia na trasie z Poznania do Piły. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z władzami województwa wielkopolskiego i lokalnych samorządów podpisały w piątek porozumienie ws. współpracy zmierzającej do przywrócenia połączeń pasażerskich między Czarnkowem a Wągrowcem.
Poseł Grzegorz Rusiecki zwrócił uwagę na niewielkie efekty prac, które prowadzone są pomiędzy Lesznem a Wolsztynem przez PKP PLK. Prędkość pociągów zostanie jednak niedługo podniesiona, choć nie będzie to zmiana wielka.
Część wielkopolskich pomysłów na Kolej Plus coraz mniej prawdopodobna
Pomysł na budowę linii kolejowej z Konina do Turku ma coraz mniejsze szanse na urzeczywistnienie. W zachodniej części Wielkopolski Kolej Plus także rodzi się w bólach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum