Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14  Następny
Nowe składy dla PR
Autor Wiadomość

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 13-04-2011, 18:44    Odpowiedz z cytatem

Trzeba przyznać, że sposób myślenia pana Krigera jest logiczny, ale dla Wielkopolan. Zamiast kupić składy dla całej Polski, lepiej niech dofinansowanie dostaną 3 województwa, w tym jedno - stołeczne, które nie miało pierwotnie w tym uczestniczyć. Patrząc od strony Krigera to nawet lepiej, że Przewozy Regionalne nie mają wkładu własnego. Nie dość, że im nie pomoże go zdobyć, to jeszcze mu odbierze potencjalne dofinansowanie. Poza tym Koleje Wielkopolskie porzebują taboru, a jeszcze jak UE dofinansuje znaczną część to tylko lepiej. A resztę Polski można zaorać, w końcu po Warszawie jest kilka miast, a potem tylko prowincja, jeżdżąca furmankami. Nie jestem uprzedzony do Wielkopolski, ale ten sposób myślenia nie ma nic wspólnego z z tzw. dobrem ogólnym, które wykracza poza Wielkopolskę, a nazywa się tak skromnie - Polska (bez Wielko-).
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 14-04-2011, 16:10    Odpowiedz z cytatem

Przewozom Regionalnym przepadną pieniądze z programu POIiŚ?

Wczoraj Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu w UM woj. Wielkopolskiego poddał w wątpliwość możliwość sfinansowania przez Przewozy Regionalne wkładu własnego w projekcie zamówienia 62 ezt dofinansowanym z POIiŚ. Według Jakuba Majewskiego, analityka sektora kolejowego, w obecnej sytuacji finansowej PR ogłaszanie przetargu jest obarczone dużym ryzykiem.

- Jeżeli nie zostanie opracowany sprawny model finansowania, to ten przetarg nie ma prawa się rozstrzygnąć. Przewozy Regionalne w obecnej sytuacji nie są w stanie wygenerować środków na wkład własny – uważa Majewski. Według niego szkoda i czasu, i środków na rozpisywanie zamówienia bez zapewnionego finansowania – A całość może przedłużać się w nieskończoność, tak jak w przypadku przetargu na tabor dla PKP Intercity – ostrzega Majewski.

Jerzy Kriger we wczorajszej rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” proponuje, żeby projekt POIiŚ rozdzielić pomiędzy takie spółki jak SKM, Koleje Dolnośląskie, czy Koleje Wielkopolskie. – Projekty Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko mają służyć budowaniu systemu transportowego w skali krajowej. Nawet dla Przewozów Regionalnych problemem było takie przygotowanie wniosku, by zamówienie nie przekraczało linii demarkacyjnej z Regionalnymi Programami Operacyjnymi, dedykowanymi dla transportu regionalnego – ostrzega Majewski. Dlatego też tabor dla Przewozów Regionalnych miałby obsługiwać połączenia pomiędzy miastami wojewódzkimi – chociaż nie więcej niż dwoma, gdyż Ministerstwo Infrastruktury uparcie boi się stworzenia konkurencji dla PKP Intercity.

- Aby nie stracić środków powinno się otworzyć możliwie szeroko listę potencjalnych beneficjentów oraz podzielić projekt na mniejsze części. Instrumentem do tego mógłby być otwarty konkurs dla przewoźników. Wtedy powstałaby sytuacja, w której zarówno Przewozy Regionalne mogą kupić kilka pociągów np. do ruchu interREGIO, a do innych części zamówienia zgłaszają się podmioty takie jak Koleje Wielkopolskie czy Śląskie, które chcą uruchamiać połączenia międzyregionalne. Również PKP Intercity może w ramach tego projektu zmodernizować wagony do ruchu dalekobieżnego, podobnie jak to miało miejsce w poprzedniej perspektywie finansowej – podpowiada analityk sektora transportu.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 01-06-2011, 16:23    Odpowiedz z cytatem

UMWŚ o projekcie taborowym Przewozów Regionalnych

Jak wielokrotnie informowaliśmy, Przewozy Regionalne przygotowują dokumentację przetargową na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych mogących rozwijać prędkość do 160 km/h, przewidziany do dofinansowania z POIiŚ. Zakupione mają zostać 62 pociągi. Jak na projekt taborowy PR zapatrują się władze województwa śląskiego?

- Zarząd województwa śląskiego zgadza się z ideą, że pieniądze z POIiŚ mają być wykorzystane na zakup taboru. Uważa jednak, że sprawniej i skuteczniej może to przeprowadzić Grupa podmiotów, której intencją jest wzmocnienie relacji komunikacyjnych między regionami. Zarząd województwa śląskiego interesuje zatem koncepcja alternatywna, czyli Grupa zakupowa w skład której mogą wejść województwa śląskie, małopolskie, świętokrzyskie oraz podkarpackie – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Witold Trólka z biura prasowego UMWŚ.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

przem710 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Kwi 2011
Skąd: Tczew

PostWysłany: 02-06-2011, 06:14    Odpowiedz z cytatem

Podsumowując wychodzi na to że, nowe spółka będą próbowała ugrać coś dla siebie. Mamy szansę na nowy tabor, lecz przez wewnętrzne spory możemy nie mieć nic.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

xzielak Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 27 Paź 2008

PostWysłany: 06-06-2011, 14:24    Odpowiedz z cytatem

Upada projekt taborowy dla Przewozów Regionalnych

Najprawdopodobniej nie uda się projekt zamówienia 62 pociągów do obsługi połączeń międzywojewódzkich dla Przewozów Regionalnych. Trzy województwa nigdy nie były zainteresowane projektem. Teraz oficjalnie wycofały się z niego kolejne: małopolskie, śląskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Pieniądze na zakup taboru z programu POIiŚ mają zostać podzielone pomiędzy województwa i przewoźników w kilku oddzielnych projektach.


Województwo mazowieckie nigdy nie było zainteresowane zamawianiem taboru dla Przewozów Regionalnych, podobnie jak podlaskie i warmińsko mazurskie. Jak czytamy w dzisiejszym "Dzienniku Gazecie Prawnej", cztery województwa - śląskie, małopolskie, podkarpackie i zachodniopomorskie - już wycofały się pisemnie z projektu, a to samo chcą zrobić urzędy marszałkowskie w Poznaniu i Szczecinie.

Według informacji "Rynku Kolejowego" pieniądze z POIiŚ na tabor pasażerski mają zostać wykorzystane w inny sposób. Zamiast jednego dużego zamówienia będziemy mieć do czynienia z kilkoma mniejszymi, a cała kwota z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostanie podzielona. O przydział pieniędzy z puli 175 mln euro będą mogły występować zarówno województwa - także wspólnie - jak i przewoźnicy.

- Zarząd województwa śląskiego zgadza się z ideą, że pieniądze z POIiŚ mają być wykorzystane na zakup taboru. Uważa jednak, że sprawniej i skuteczniej może to przeprowadzić Grupa podmiotów, której intencją jest wzmocnienie relacji komunikacyjnych między regionami. Zarząd województwa śląskiego interesuje zatem koncepcja alternatywna, czyli Grupa zakupowa w skład której mogą wejść województwa śląskie, małopolskie, świętokrzyskie oraz podkarpackie – powiedział przed tygodniem „Rynkowi Kolejowemu” Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Źródło: Rynek Kolejowy


I o to właśnie chodzi Grabarzowi Smile

[ Dodano: 06-06-2011, 18:39 ]
Kiełbowicz: Jeszcze nie wszystko stracone

– W nawiązaniu do informacji o wycofaniu się części samorządów z projektu zakupu taboru kolejowego współfinansowanego z POIiŚ warto zaznaczyć, że dokumentacja niezbędna do zakupu taboru kolejowego przez Przewozy Regionalne jest bardzo zaawansowana – pisze Piotr Kiełbowicz, szef grupy projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem wycofanie się kilku województw z udziału w projekcie, nie oznacza, że pociągi nie zostaną kupione.


Studium wykonalności i wniosek o dofinansowanie ze środków UE są praktycznie gotowe. Ewentualnych zmian wymaga siatka połączeń oraz przeliczenie wskaźników efektywności projektu, co w przypadku aktywnego modelu ekonomiczno-finansowego nie będzie specjalnie trudne. Jako że projekt od początku ewoluował wszelkie wykorzystane przy opracowywaniu studium i wniosku przez ZDG TOR narzędzia prognostyczne oraz narzędzia wspomagające planowanie oferty przerwowej mają aktywny charakter. W relatywnie krótkim czasie możemy nanosić praktycznie każde zmiany. Podobnie zaawansowany jest kontrakt PSC.

Przedłużające się prace nad siatką połączeń paradoksalnie dały dużo czasu na dopracowanie umowy i modelu współpracy spółki z samorządami. Liczne spotkania z przedstawicielami urzędów marszałkowskich oraz godziny spędzone nad analizą kosztów i przychodów nie pozostawiły również niedomówień w kwestii poprawności przedstawionych przez spółkę i ZDG TOR kosztów, przychodów, rozsądnego zysku i wynikającej z nich niezbędnej rekompensaty z tytułu służby publicznej.

Nie jest też tak, że nie ma już czasu na realizację projektu. W przypadku kiedy kilka samorządów ostatecznie nie zdecyduje się wejść do projektu, tabor i tak może zostać kupiony, tylko w mniejszej ilości. Mimo wszystko zakup taboru przez Przewozy Regionalne nadal będzie dużym projektem, który pozwoli osiągnąć efekt synergii. Jedna seria z identycznym wyposażeniem będzie tańsza w eksploatacji a dzięki założeniu kompleksowej wymiana taboru w danych relacjach możliwy będzie do osiągnięcia dodatkowy efekt marketingowy.

Źródło: Rynek Kolejowy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 06-06-2011, 22:19    Odpowiedz z cytatem

Rozłam w samorządowej kolei? Województwa pokłóciły się o zakup nowego taboru

Sprzeciw czterech marszałków opóźnia zakup nowoczesnych pociągów dla Przewozów Regionalnych. Kolej może stracić 175 mln euro.

Małopolskie, śląskie, podkarpackie i świętokrzyskie – te cztery województwa wycofały się z przetargu na zakup 62 składów elektrycznych dla spółki Przewozy Regionalne – dowiedział się „DGP”. O rezygnacji poważnie myślą województwa wielkopolskie i zachodniopomorskie.

Nasze informacje potwierdza Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury ds. kolei. – Nie możemy nikogo zmusić do udziału w tym projekcie. Część marszałków faktycznie się wycofała – mówi.

Cztery województwa z południa Polski pisemnie poinformowały o swojej decyzji resort; w Poznaniu i Szczecinie jeszcze się wahają. Marszałkowie chcą kupować pociągi samodzielnie, a nie przez spółkę, której są właścicielami.

– Uważamy, że sprawniej i skuteczniej mogą to przeprowadzić województwa – poinformowało nas biuro prasowe małopolskiego marszałka Marka Sowy. Urzędnicy tłumaczą, że dzięki wspólnemu zakupowi województwa usprawnią komunikację w regionie. Nowe pociągi miałyby jeździć w barwach jednego wspólnego przewoźnika. Dziś taką spółkę mają już Śląsk i wielkopolskie.

Rokoszem województw zaskoczona jest Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. – To nieodpowiedzialne. Przecież zamówione pociągi i tak jeździłyby tylko na trasach wskazanych przez marszałków – mówi.

Pociągi PR każdego dnia dowożą 300 tys. pasażerów, głównie do pracy i szkół. – Straciliśmy niemal rok pracy i co najmniej pół miliona złotych wydanych na przygotowanie dokumentacji.

Bruksela przeznaczyła na wsparcie polskich kolejowych spółek pasażerskich łącznie 375 mln euro. Samorządowa kolej ma do wykorzystania 175 mln euro unijnej dotacji, ale wciąż nie rozpisała przetargu. Teraz zakup staje pod znakiem zapytania, bo rokosz marszałków może doprowadzić do utraty środków. Powód – beneficjentami unijnych środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego pochodzą fundusze, nie mogą być jednostki samorządu terytorialnego.

Andrzej Massel zapewnia „DGP”, że pieniądze nie przepadną. – Jesteśmy w stałym kontakcie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Niezbędne zmiany w programie operacyjnym zostaną wprowadzone przy najbliższej korekcie projektów – mówi wiceminister infrastruktury.

Witold Trólka z biura prasowego śląskiego marszałka Adama Matusiewicza poinformował nas, że województwo uzyskało nawet wstępną akceptację planu wspólnego zakupu przez MRR.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, analityka rynku kolejowego, podział dużego przetargu na mniejsze to dobry pomysł, ale czasu na podjęcie ostatecznych decyzji jest coraz mniej.

Pieniądze z Unii trzeba wykorzystać do końca 2014 r., tymczasem sam przetarg na nowe pociągi może ciągnąć się latami, a wyprodukowanie składów trwa kolejne dwa lata.

Spółka 16 udziałowców

Przewozy Regionalne w obecnej formie powstały na mocy nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe z 25 kwietnia 2008 r. Udziałowcami spółki zostało 16 samorządów, które działalność przewoźnika miały finansować na podstawie umów na realizację przewozów w regionach. Coraz chętniej jednak, zamiast rozwijać ofertę PR, zakładają własne spółki przewozowe. Tak postąpiły już Śląsk, Wielkopolska i Dolny Śląsk. Podobny ruch rozważają w Małopolsce i w zachodniopomorskim.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 13-06-2011, 13:02    Odpowiedz z cytatem

Massel: Realizacja projektu taborowego dla PR przestała być realna

– Realizacja projektu taborowego dla Przewozów Regionalnych przestała być realna w świetle deklaracji kilku województw – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. Minister dodał, że może to stanowić poważne zagrożenie dla integralności systemu połączeń regionalnych w Polsce.

Projekt zakupu kilkudziesięciu pociągów do obsługi połączeń międzywojewódzkich dla Przewozów Regionalnych był elementem porozumienia zawartego między ministrem infrastruktury a marszałkami województw jeszcze podczas negocjacji w sprawie usamorządowienia przewozów Regionalnych. Ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostało przeznaczone na ten cel 175 mln euro. Inwestycja została uzależniona od umowy, jaką samorządowa spółka miała podpisać z marszałkami na obsługę połączeń międzywojewódzkich. Kwota dopłaty do pociągu miała być uzależniona od taboru. W efekcie za skład zestawiony z nowych pociągów marszałkowie musieliby zapłacić więcej.

Realizacja projektu od samego początku napotykała jednak na liczne trudności. Wykonanie studium wykonalności na zakup tego taboru zostało zlecone przez przewoźnika w sierpniu 2009 r., gotowy dokument przekazano PR około pół roku później. Wtedy zastrzeżenia do projektu zgłosiło Ministerstwo Infrastruktury, które nie chciało, by nowy tabor samorządowej spółki konkurował z nowymi pociągami, na które przetarg ogłosiło PKP Intercity podlegające resortowi infrastruktury.

Problemy rodziła także struktura właścicielska Przewozów Regionalnych - marszałkowie nie byli w stanie się dogadać co do liczby nowych pociągów w każdym województwie i podziału finansowania wkładu własnego w projekcie. Między innymi z tego powodu już na samym początku brak chęci udziału w projekcie zadeklarowały województwa mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

Mimo to projekt miał być realizowany przez 13 województw. Analizy wykonane na zlecenie przewoźnika pokazały, że może to być ok. 60-62 zespołów trakcyjnych przeznaczonych do kursowania w relacjach łączących z reguły sąsiednie miasta wojewódzkie z obsługą stacji pośrednich czyli jako pociągów służby publicznej.

W tym miesiącu zakup pociągów stanął jednak pod ogromnym znakiem zapytania. Wyłamały się z niego kolejne cztery województwa: śląskie, małopolskie, podkarpackie i zachodniopomorskie. Wciąż zastanawia się marszałek Wielkopolski. Dlaczego województwa nie są zainteresowane zakupem taboru przy wsparciu z funduszy unijnych? – Władze samorządowe patrzą na to jak wyglądają możliwości budżetów na najbliższe lata i zastanawiają się czy nie będzie dla nich bardziej korzystne bezpośrednie pozyskanie taboru. Ja mogę tylko ubolewać nad tym, że nasze wysiłki nie przyniosły rezultatu i nie udało się dojść do porozumienia – tłumaczy wiceminister.

Andrzej Massel zapewnił, że jest zaangażowany w sprawę projektu dla Przewozów Regionalnych ponieważ zależy mu na pełnym wykorzystaniu środków. – Jest jednak oczywiste, że ministerstwo nie jest w stanie zmusić beneficjentów do złożenia wniosku – stwierdził.

Zaznaczył, że w tej sytuacji ministerstwo infrastruktury chcąc zapewnić pełne wykorzystanie środków unijnych będzie dążyć do rozszerzenia formuły projektu. - A to oznacza, że ta alokacja będzie mogła zostać przeznaczona na projekty taborowe zgłaszane przez różnych beneficjentów a więc zarówno władze samorządowe jak i przewoźników kolejowych. Nie wykluczamy również wspólnego występowania kilku samorządów. Jesteśmy zgodni z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, że w takiej formule chcielibyśmy te pieniądze wydatkować. Zakładamy również, że Przewozy Regionalne złożą wniosek ale na ograniczoną liczbę taboru i relacji. Mamy nadzieję, że przy różnych wnioskach i formach zakupu efekt końcowy będzie jednak podobny – powiedział nam Andrzej Massel.

Dodał, że odejście od realizacji jednolitego projektu taborowego stwarza zagrożenia dezintegracji systemu połączeń regionalnych a zwłaszcza międzywojewódzkich. - Niektóre województwa już powołały własne podmioty a to jest swego rodzaju zamykanie się na własnym terenie. Niestety trzeba spojrzeć na to trochę filozoficznie. W Unii Europejskiej obowiązuje zasada subsydiarności. Jeżeli mamy więc przenosić odpowiedzialność za podejmowane decyzje jak najbliżej miejsca oddziaływania tych decyzji to mamy w tym przypadku wyraźnie widoczne funkcjonowanie tej zasady – stwierdził wiceminister infrastruktury.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 13-06-2011, 22:27    Odpowiedz z cytatem

Ciężko nie oprzeć się wrażeniu, że ministerstwo również przyłożyło swoją rękę do uwalenia tego projektu, najpierw wyrywając trasę Trójmiasto - południe kraju, a potem ograniczając możliwości wykorzystania taboru do sąsiadujących województw.
W każdym razie monopol Intercity ma się coraz lepiej, a sytuacja na rynku przewozów kolejowych - nie za bardzo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 13-06-2011, 22:37    Odpowiedz z cytatem

Odnoszę wrażenie, że uwalenie tego przetargu to kara za interREGIO. Przetarg uwaliło Ministerstwo Infrastruktury.

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pawel_15 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 23 Lut 2010
Skąd: Pokuć

PostWysłany: 13-06-2011, 22:59    Odpowiedz z cytatem

Ale ic to kolos na glinianych nogach i w końcu zdechnie a wtedy nie pozostanie nic innego jak podróż PR/ KM/ Arriva/ KD/ Koleje wojewódzkie.

_________________
Pokuccy kopciarze - łączcie się !
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 13-06-2011, 23:13    Odpowiedz z cytatem

Pawel_15, nie dopuszczą do zdechnięcia PKP IC. Będą ładować w tę spółkę kasę podatników tak jak ładują w zdychające KD. Wola POlityczna bowiem jest następująca: uwalić PR i tworzyć kolejne spółki wojewódzkie. PKP IC ma trwać do prywatyzacji, na której utuczy się banda cwaniaków i złodziei. Oczywiście ma nie być żadnej konkurencji w postaci interREGIO. Upadek PR przewiduję za 2 lata. Akurat do tego czasu PKP IC otrzyma pseudolino, wyjdzie z długów, zostanie 100-proc. monopolistą na trasach dalekobieżnych i wtedy będzie można prywatyzować.

Przetarg na nowe EZT dla PR od początku był tak prowadzony, żeby PR tych EZT-ów nigdy nie kupiły. Kłody rzucało Ministerstwo Infrastruktury!

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 14-06-2011, 09:46    Odpowiedz z cytatem

Cztery województwa wspólnie kupią nowe pociągi

- Jako cztery województwa - małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie i śląskie - zdecydowaliśmy połączyć nasze siły w jedną grupę zakupową i wspólnie kupować pociągi, które będą służyły do naszych, międzyregionalnych przewozów" - powiedział w poniedziałek PAP Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskie dodając, że grupa kupi razem "kilkanaście" składów, z czego prawdopodobnie pięć trafi na Śląsk.

Adam Matusiewicz zaznaczył w rozmowie z PAP, że województwa mają zgodę ministerstwa rozwoju regionalnego i infrastruktury na utworzenie takiej grupy zakupowej. Dodał, że przetarg może być rozpisany w 2012 lub 2013 roku.

Inwestycja miałaby być współfinansowana ze środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przeznaczonych na zakup nowoczesnych składów do obsługi przewozów międzywojewódzkich. Jest to zatem odpowiedź czterech województw na fiasko projektu taborowego Przewozów Regionalnych w dotychczasowym kształcie. Przewidywał on wspólny zakup ok. 60 pociągów przez 13 województw. Samorządom nie udało się jednak uzgodnić warunków finansowania inwestycji, dlatego miesiąc temu kilka województw zadeklarowało wycofanie się z udziału w tym przedsięwzięciu.

Jak wyjaśnił marszałek Matusiewicz ten duży projekt był zagrożony, gdyż Przewozy Regionalne miały kłopoty z zabezpieczeniem wkładu własnego. Podkreślił, że utworzenie grupy zakupowej pozwoli "uratować" unijne środki. Zaznaczył również dzięki takiemu rozwiązaniu województwo śląskie nie będzie musiało się wiązać z Przewozami Regionalnymi na 10 lat, bo taki okres zakładałaby prawdopodobnie umowa według pierwotnego pomysłu.

źródło: PAP / Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 14-06-2011, 10:04    Odpowiedz z cytatem

Kuczewska-Łaska: Jest już za późno na samodzielne zakupy województw

Prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska uważa, że pozyskanie taboru do obsługi połączeń międzywojewódzkich przez województwo śląskie wraz trzema innymi województwami może zakończyć się fiaskiem. Według niej jest już za późno na samodzielne zakupy nowych pociągów – informuje „Dziennik Zachodni”.

- Jeśli marszałek myśli o takim rozwiązaniu, to w połowie tego roku powinien ogłosić przetarg na dostawę tych pojazdów, bo ich wyprodukowanie zajmie co najmniej półtora roku. Trzeba do tego doliczyć kilka miesięcy na rozstrzygnięcie przetargu i czas na ewentualne odwołania, a projekt musi być sfinalizowany do końca 2013 roku – powiedziała „Dziennikowi Zachodniemu” Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego zapewnia, że samorząd poradzi sobie z zakupem pojazdów. – Poza tym, jeśli my mielibyśmy nie zdążyć, to jakim cudem Przewozy Regionalne miałyby zdążyć? Samorządy nie kwapią się do zabezpieczenia im wkładu własnego - replikuje Matusiewicz – pyta.

„Dziennik Zachodni” pisze również o tym, że Przewozy Regionalne nie zrezygnują w przyszłym rozkładzie jazdy z tras z Gliwic do Bytomia oraz z Sosnowca do Tychów na rzecz Kolei Śląskich. Jak wyjaśnia prezes Przewozów Regionalnych, zamówienia tras na nowy rozkład jazdy składa się w kwietniu. Sugeruje także, aby najpierw sprawdzić jak Koleje Śląskie sprawują się na trasie Gliwice-Częstochowa, a dopiero później przekazywać im kolejne.

Więcej...

źródło: Dziennik Zachodni / Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 16-06-2011, 12:04    Odpowiedz z cytatem

Dezintegracja systemu połączeń regionalnych

Jak powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, po ostatnich deklaracjach województw realizacja projektu taborowego dla PR przestała być realna. Minister dodał, że może to być poważnym zagrożeniem dla integralności systemu połączeń regionalnych w Polsce.

Rynek Kolejowy: Na jakim etapie są prace nad projektem dla Przewozów Regionalnych? Czy ministerstwo jest w ten projekt nadal jakoś zaangażowane?

Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: Jesteśmy zaangażowani w sprawę projektu dla Przewozów Regionalnych ponieważ zależy nam na pełnym wykorzystaniu środków. Jest jednak oczywiste, że ministerstwo nie jest w stanie zmusić beneficjentów do złożenia wniosku. Formuła w jakiej usiłowano przygotować ten projekt została uzgodniona przez ministra infrastruktury wspólnie z marszałkami województw. Było to element porozumienia jeszcze w 2008 roku, które legło u podstaw usamorządowienia kolei. Ponieważ województwa miały coraz większe wątpliwości i część z nich oficjalnie zdeklarowała chęć wycofania się z projektu my chcąc zapewnić pełne wykorzystanie środków unijnych będziemy dążyć do rozszerzenia formuły. A to oznacza, że ta alokacja będzie mogła zostać przeznaczona na projekty taborowe zgłaszane przez różnych beneficjentów a więc zarówno władze samorządowe jak i przewoźników kolejowych. Nie wykluczamy również wspólnego występowania kilku samorządów. Jesteśmy zgodni z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, że w takiej formule chcielibyśmy te pieniądze wydatkować. Zakładamy również, że Przewozy Regionalne złożą wniosek ale na ograniczoną liczbę taboru i relacji. Mamy nadzieję, że przy różnych wnioskach i formach zakupu efekt końcowy będzie jednak podobny.

Innymi słowy realizacja dużego projektu taborowego dla Przewozów Regionalnych nie jest już możliwa?

Powiedziałbym, że przestała być realna w świetle deklaracji kilku województw. Dostaliśmy stosowne pisma podpisane przez marszałków, a jak mówiłem żadnego beneficjenta nie można zmusić do występowania z wnioskiem.

Jakie to są województwa?

Jest np. grupa województw z południa Polski tj. śląskie, małopolskie i podkarpackie, które zadeklarowały nam, że chciałyby dokonać wspólnego zakupu taboru. Wątpliwości są również zgłaszane przez zachodniopomorskie i wielkopolskie. Już wcześniej z udziału w projekcie zrezygnowało województwo warmińsko-mazurskie. Zainteresowane wcześniej było również Podlasie ale i ono wycofało się z finansowania połączenia z Warszawą.

Jakie są przyczyny rezygnacji województw z udziału w tym projekcie?

Władze samorządowe patrzą na to jak wyglądają możliwości budżetów na najbliższe lata i zastanawiają się czy nie będzie dla nich bardziej korzystne bezpośrednie pozyskanie taboru. Ja mogę tylko ubolewać nad tym, że nasze wysiłki nie przyniosły rezultatu i nie udało się dojść do porozumienia. Nauczyło nas to jednak że trzeba słuchać innych. Jeśli województwa są w stanie zapewnić realizację mniejszych projektów to muszą mieć taką szansę. My będziemy pomagali i mamy nadzieję, że to się uda. Województwa mają już pewne doświadczenie w zakupie taboru z RPO.

Czy odejście od realizacji jednolitego projektu taborowego nie stwarza zagrożenia dezintegracji systemu połączeń regionalnych a zwłaszcza międzywojewódzkich?

Oczywiście, że taka obawa istnieje. Obserwujemy ten proces. To nie jest pierwszy sygnał. Niektóre województwa już powołały własne podmioty a to jest swego rodzaju zamykanie się na własnym terenie. Niestety trzeba spojrzeć na to trochę filozoficznie. W Unii Europejskiej obowiązuje zasada subsydiarności. Jeżeli mamy więc przenosić odpowiedzialność za podejmowane decyzje jak najbliżej miejsca oddziaływania tych decyzji to mamy w tym przypadku wyraźnie widoczne funkcjonowanie tej zasady. Samorządy mają prawo takie decyzje podejmować a my szanujemy decyzje suwerennych władz regionalnych. Pamiętajmy, że te władze zostały wybrane w powszechnych, demokratycznych wyborach.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 20-06-2011, 11:33    Odpowiedz z cytatem

Matusiewicz: Zależy nam na zakupie nowego taboru

- Bardzo zależy nam na zakupie nowych pociągów, dlatego założyliśmy wspólnie z trzema innymi województwami [woj. małopolskie, świętokrzyskie, podkarpackie – przyp.red.] Grupę zakupową. Jesteśmy już po rozmowach z ministrem Masselem oraz po rozmowach z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego.

- Projekt taborowy Przewozów Regionalnych był już znany od dłuższego okresu czasu. Żadne z województw nie czuło się jednak na siłach przedstawić gwarancji ze strony samorządów pod kredyt, który Przewozy Regionalne musiałyby zaciągnąć na zakup nowych pojazdów. Województwo śląskie jest lojalnym wspólnikiem spółki Przewozy Regionalne. Na ostatniej radzie nadzorczej PR nasz przedstawiciel głosował za tym, aby spółka wystąpiła o kredyt. Natomiast ciągle aktualna jest kwestia gwarancji pod udzielenie kredytu, o czym już wspomniałem – podkreślił Matusiewicz.

- Bardzo zależy nam na zakupie nowych pociągów, dlatego założyliśmy wspólnie z trzema innymi województwami [woj. małopolskie, świętokrzyskie, podkarpackie – przyp.red.] Grupę zakupową. Jesteśmy już po rozmowach z ministrem Masselem oraz po rozmowach z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. To były bardzo obiecujące rozmowy. Przystępujemy teraz do niezbędnych kroków formalnych, m.in. podjęcia uchwały przez sejmiki województw oraz przygotowania studium wykonalności – zaznaczył Matusiewicz.

- Dla woj. śląskiego oznacza to, że w ramach Grupy zakupowej przypadłoby nam pięć nowych pociągów. Cztery pociągi służyłyby obsłudze relacji z woj. małopolskim, jeden obsłudze relacji z woj. świętokrzyskim – zdradził marszałek Matusiewicz.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 6 z 14 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl