Łódzkie naprawdę nabiera prędkości, albo ma dobry PR?
Łódzkie inwestuje w tabor kolejowy
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego chce do 2015 roku zmodernizować 10 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych a także, w ramach projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zakupić 20 nowych.
W ramach budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ponownie zostanie uruchomiona do regularnych przewozów pasażerskich linia nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz.
Obecnie są zdecydowanie większe priorytety, jak właśnie pudrowanie EN57 do obsługi pociągów regionalnych/ponadregionalnych (w późniejszym okresie ŁKA), niż kupowanie SZT do obsługi trasy gdzie poza weekendami, hulały muchy.
Niech PRy się zmobilizują i załatwią tabor do obsługu Tomaszów - Opoczno.
No, bo Opoczno to pępek województwa, gdzie jeżdżą dzikie tłumy... Najpierw trzeba uporządkować transport regionalny (co równa się z zakupem nowych i modernizacją obecnych EZT) w samej Łodzi i liniach wychodzących z Łodzi do Koluszek, Zduńskiej Woli/Sieradza, Kutna, Łowicza... Naprawdę, błądzimy w ciemności i chaosie, bo nie ma SZT dla much, a wakacje również dla komarów.
Jednostki elektryczne będą obsługiwać ruch aglomeracyjny w regionie łódzkim. W 2014 r. pojazdy trafią do powołanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która przejmie ruch na najważniejszych trasach w województwie.
Po latach stagnacji województwo łódzkie mocno inwestuje w tabor kolejowy. Już dziś po torach regionu kursuje 7 zespołów trakcyjnych serii EN57 po gruntownej modernizacji. Objęła ona m.in. zmianę napędu na asynchroniczny, podniesienie prędkości maksymalnej do 120 km/h i zmianę układu wnętrza. Za dwa lata na wychodzące z Łodzi trasy do Koluszek, Kutna, Łowicza i Sieradza wyjadą także fabrycznie nowe jednostki elektryczne. Wprowadzenie ich do ruchu zainauguruje działalność nowego przewoźnika – utworzonej przez województwo łódzkie spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA).
Krótsze składy, więcej kursów
ŁKA ogłosiła już przetarg na dostawę pociągów. Wojewódzki przewoźnik zdecydował się na zamówienie krótszych jednostek dwuczłonowych niż używane dziś do obsługi aglomeracji łódzkiej. Spółka dopuszcza co prawda pojazdy o większej liczbie członów, ale całkowita długość składu ma nie przekraczać 52 metrów. Każdy z zespołów ma zabierać co najmniej 200 pasażerów, w tym 120 na miejscach siedzących. Nowe pociągi ŁKA mają kursować dużo częściej niż obecnie – urząd marszałkowski planuje, by początkowo na każdej z linii przewoźnika obowiązywał takt godzinny, a w szczytach przewozowych – 30- lub 40-minutowy. Docelowo pociągi mają kursować przez cały dzień co pół godziny.
Szybkie i z Wi-Fi
Nowe składy będą rozpędzać się do 160 km/h. Na co najmniej 60 proc. powierzchni przestrzeni pasażerskiej podłoga będzie obniżona do poziomu peronów na przystankach obsługiwanych przez ŁKA, a na początku każdego z pojazdów znajdzie się przestrzeń dla podróżnych na wózkach inwalidzkich. Zamontowane zostaną także uchwyty dla rowerów, a przy fotelach znajdą się gniazdka elektryczne. Dzięki nadajnikom Wi-Fi w składach będzie można korzystać z internetu.
Nowe zaplecze na Widzewie
Ogłoszony przez ŁKA przetarg obejmuje nie tylko dostawę, ale też utrzymanie pociągów przez 15 lat od ich dostarczenia. Pojazdy będą serwisowane na terenie nowej bazy, która powstanie w okolicy stacji Łódź Widzew. Będzie tu m.in. hala przeglądowo-naprawcza, myjnia i stanowiska do utrzymania czystości wnętrz pojazdów. Nowe zaplecze techniczne ma powstać do końca maja 2014 roku. Ma kosztować ok. 54 mln zł netto, a wykonawca inwestycji zostanie wyłoniony w ramach tego samego przetargu, co producent taboru.
ŁKA szacuje, że na zakup jednostek wyda kolejne 360 mln zł netto. Inwestycja znalazła się na liście projektów dofinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – z funduszy unijnych ma pochodzić niemal połowa środków. Niebawem poznamy ostateczny koszt zakupu nowych pociągów i stworzenia dla nich zaplecza technicznego – choć termin składania ofert w przetargu minął, zamówienie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte. Być może zwycięży wykonawca, który nie złożył najniższej propozycji cenowej – w części taborowej istotnym kryterium wyboru producenta jest także masa składów, a w części budowlanej – udzielona gwarancja.
A to co Opoczno ma być odcięte od świata? Jeżdżę tymi pociągami i na obwodnicy od Widzewa do Kaliskiej to tłumy nie jeżdżą. Na niektórych kursach popołudniowych do Skierniewic nie ma tłumów. Jedynym rozwiązaniem jest uzyskać dane o liczbie pasażerów na poszczególnych kursach, bo wg mnie do Opoczna i Końskich jeździło więcej ludzi jak obecnie na niektórych kursach do Tomaszowa, Piotrkowa czy nawet Skierniewic. A na trasie Łowicz - Stryków też tłumów nie ma. Jedyne co to rozumiem, że między Sieradzem a Łodzią można zwiększyć liczbę pociągów, żeby co 30 min jeździły.
Mimo usilnych prób zrobienia z Kaliskiej dworca głównego większość wysiada na Widzewie. Tylko ten rozkład , że pociągi kursują z pominięciem Widzewa zmusza do wsiadania na Kaliskiej i na Chojnach. Osobiście dziwię się, że stać województwa na ŁKA, a nie stać na dwa, trzy szynobusy do Skarżyska. Jeżeli nie będzie wspólnego biletu tramwajowego to ŁKA zakończy się klapą, albo wywaleniem z linii do Zduńskiej Woli i do Kutna PRów.
Przy obecnych priorytetach jak budowa przystanków ŁKA, modernizacji taboru dla pociągów regionalnych i ponadregionalnych, rewitalizacja linii kolejowych z Łodzi do Zduńskiej Woli i Kutna, kupna nowych pociągów do obsługi relacji Łódź - Częstochowa, budowy tunelu pod Łodzią, zakup/wypożyczenie SZT do obsługi (Łódź) - Tomaszów - Opoczno to ostatnia rzecz która trzeba zrobić...
Wspólny bilet na tramwaj, pociąg, autobus będzie, to jest pewne, bo miasta przyłączające się do obudowy, jednocześnie zadeklarowały chęć wspólnego biletu na każdy z trzech środków transportu.
PRy niech załatwia tabor do obsługi Tomaszów - Opoczno, choćby nawet z tego przetargu na wypożyczenie z zachodu (ciekawe, czy on w ogóle wypali...).
Znam kilka wersji pociągów Skarżysko - Łódź. Kiedyś śmigała spalinówka do Koluszek, na początku lat 90-ych były przyspieszone kible łącznikowe Tomaszów - Łódź, potem było bezpośrednio z siódemką i ET22 do usramorządowienia. Końcem lat 90-ych pociąg Łódź - Skarżysko w dzień powszedni miał komplet do Tomaszowa, potem się wyludniał, w Opocznie wysiadała większość. Łódź - Opoczno sens ma, co najwyżej przedłużone w okolicach weekendu do Końskich. Dalej muchy z wyjątkiem weekendów i młodzieży szkolnej dojeżdżającej do Skarżyska. Druta nie powieszono, mimo gotowych planów i projektów, wagony pocięto.
Łodź zniszczyła tramwaje, niszczy pociągi. Dobrze, że zaczęli w końcu myśleć, ale moim zdaniem o 20 lat za późno, a w przypadku tramwajów to i o 40...
Bez danych o liczbach pasażerów na poszczególnych kursach to jest gdybanie. Gdy na Linii Skarżysko - Tomaszów kursowały regularnie pociągi ruch nie był mniejszy niż na innych obecnie istniejących połączeniach w województwie. Wyjątek stanowi linia Skierniewice - Łódź i Sieradz - Łódź, ale i tam zdarzają się "puste" kursy. Ja też nie widzę miejsca i dla ŁKA i dla PR bez wspólnego biletu i wspólnej taryfy. Chyba że ŁKA ma wywalić PR z tych linii. Rozumiem też że pociągi do Kutna będą co godzinę i do Sieradza co 30 min. No i uważam, że dla tych linii zapewniono niezbędne minimum, a więc może pora zapewnić to minimum dla Opoczna. To nie jest miasto drugiej kategorii i leży w tym województwie. Jest pociąg do Drzewicy i Radomia, a do Opoczna, Końskich i Skarżyska?
Jeździłem pociągami na linii Skarżysko - Tomaszów. Piętrowe pociągi w latach 90-tych były pełne. Dopiero w 2004 zamiast kupić szynobusy to wycięto połączenia, a w świętokrzyskim busiarstwo wyczuło szanse i od tej pory śmigają wzdłuż toru. Nie dziwię się, że przy dwóch pociągach na dobę mało osób jeździło.
Jeżdżą pociągami i widzę ile osób jeździ po tej łódzkiej obwodnicy. Tam jeździ kupa pociągów które wożą muchy. Województwo to nie tylko Łódź, a również inne miasta. Akurat tylko Opoczno nie ma pociągów. Jeżeli Łódź chce mieć kolej miejską to niech to funduje miasto Łódź, a nie samorząd województwa. Samorząd ma dbać tak samo o Piotrków, Skierniewice, Kutno, Łowicz i Opoczno. Dlaczego jednych traktuje się priorytetowo, a innych jak obywateli drugiej kategorii? Tak to miasta na obrzeżach województwa zawsze będą poszkodowane, a rolą samorządu wojewódzkiego jest zapewnianie, żeby tak nie było, a nie robienie kolei aglomeracyjnej. Kolej aglomeracyjna może być pod warunkiem, że samorząd wywiąże się ze swoich zadań i zapewni dojazd w regionie, a nie w Łodzi i aglomeracji.
Rozumiem, że robienie przystanku na CMK dla Opoczna jest bardziej sensowne niż zapewnienie kolejowej komunikacji z Łodzią. Co do tunelu w Łodzi i remontu linii do Kutna to popieram, ale to jest nie tylko w gestii samorządu, ale i państwa, bo to linii o znaczeniu państwowym. Podobnie jak to, że Łódź powinna mieć normalne połączenie z Wrocławiem, to też rola państwa. Rolą samorządu i PRów jest jeżdżenie w regionie, po mniejszych miejscowościach (nie tylko po Łodzi) a więc do Drzewicy i Opoczna, Końskich, Kutna, Łowicza itd.
Ja rozumiem tych którzy uważają że stolica województwa jest zawsze najważniejsza, tam jest najwięcej ludzi i najwięcej pasażerów, największy zysk i największe inwestycje. Jestem jednak za równomiernym rozwojem całego województwa i zapewnienia minimum wszystkim miejscowością. Nawet tym mniejszym. Bo jak miejscowość leży przy głównej linii a jest mała np. Krosnowa, Lipca ma więcej pociągów od Opoczna, a Włoszczowa lepszy dojazd do warszawy niż Radom. Moje podejście jest czasami lekko wbrew ekonomii.
Problem w tym, że świętokrzyskie uparło się i nie chce pociągów na tej linii. Łódź zaś niech naciska na elektryfikację odcinka do Opoczna i dalej zjazd na CMK. Wtedy i to miasto znajdzie się w zasięgu ŁKA.
Łódzkie zwala na świętokrzyskie, a świętokrzyskie na łódzkie. Kłótnie były kto ma jeździć... To łódzkie nie chciało SU42 w Łodzi. Poza tym jak pisałem, jazda za Opoczno nie ma sensu, a tam już od dawna nie jest kieleckie...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum