Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
[rel] Poznajemy opolską krainę 4
Autor Wiadomość

Kolejoman2 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Gru 2010
Skąd: Kędzierzyn-Koźle

PostWysłany: 29-12-2020, 00:30   [rel] Poznajemy opolską krainę 4 Odpowiedz z cytatem

Witam

5.09.2020

Kędzierzyn - Opole - Nysa - Głuchołazy Miasto - Nowy Świętów - Kędzierzyn

W pierwszy weekend września postanowiłem w końcu przejechać się do Głuchołaz. Głównym motywatorem do wyjazdu był odcinek Głuchołazy - Głuchołazy Miasto, który nie jest co prawda typowym zaliczeniem, ponieważ idzie on wzdłuż linii do Czech, którą jechałem, ale jednak jest to przystanek do którego jeszcze nie dotarłem. Wybierałem się tu od kilku lat, jednak do tej pory rozkłady jazdy zawsze były skonstruowane w taki sposób, że polski szynobus dojeżdżał do Głuchołaz i od razu wracał, więc chcąc przy okazji zwiedzić miasto trzeba było albo spędzić w nim wiele godzin albo wracać busem. W tym roku w końcu trafił się taki układ, że są niecałe 2 godziny czasu, akurat na obejrzenie najważniejszych rzeczy. Ten weekend jest pierwszym weekendem ponownego kursowania pociągów do Głuchołaz po kilkumiesięcznej przerwie spowodowanej cięciami połączeń ze względu na pandemię. Do Głuchołaz postanowiłem dotrzeć okrężną drogą przez Opole aby przy okazji przejechać się trasą Opole-Nysa po modernizacji. Wyruszam regio Kędzierzyn-Wrocław o 4.59.
Po godzinie jestem w Opolu. Podczas oczekiwania na kolejny pociąg zaglądam między innymi do dworcowej księgarni z tanimi książkami, zjawia się także TLK ROZEWIE z Gdyni do Ziliny.
Tunel, którym wychodzi się z głównego holu dworca do mniejszego i do miasta został w końcu porządnie wyremontowany i nie straszy żółtymi zaciekami na suficie ani swoją brzydotą.
Na tablicy przyjazdów bardzo ciekawa rzecz. regio z Nysy przez...Szymankowo Razz Razz .
Przybywa SA134 z Kluczborka, który przejdzie na regio do Głuchołaz Miasta.
Zapełnienie całkiem przyzwoite. Jedziemy do Opola Zachodniego, aby tam odbić w lewo na lokalną linię do Nysy. Na terenie Opola mamy jeszcze przystanek Opole Chmielowice. Jakiś czas temu teren Opola został rozszerzony co poskutkowało też dodaniem nazwy Opole do niektórych podopolskich stacji. Na linii, którą podróżuję podczas modernizacji pojawiły się 2 nowe przystanki. Wyszków Śląski oraz Nysa Wschodnia. Z tego co widziałem trwa również budowa nowego przystanku w centrum Szydłowa. W Nysie zmiana czoła wiec wyskakuję na szybką fotkę.
Ruszamy Magistralą Podsudecką w kierunku Nowego Świętowa. Prędkość niestety słaba, miejmy nadzieję, że uda się w przyszłości zrealizować plany związane z modernizacją i elektryfikacją tej linii. W rejonie przystanku Przełęk, na którym pociągi nie zatrzymują się mamy bardzo ładny widok na góry.

W Nowym Świętowie odbijamy na linię do Głuchołaz. Najpierw postój na dworcu głównym, który jest na uboczu i obsługuje czeskie pociągi, które zmieniają tu czoło. Następnie jedziemy równolegle ale nieco niżej w stosunku do linii biegnącej do Mikulovic i dojeżdżamy do przystanku Głuchołazy Miasto. Dawniej linią można było dojechać jeszcze dalej do przystanku Głuchołazy Zdrój, niestety przewozy na tej trasie zawieszono kilka dni przed planowaną przeze mnie przejażdżką (na samym początku moich kółeczkowych przygód gdy informacje czerpało się raczej z cegły niż z internetu). Przystanek wraz z niewielkim budynkiem dworca zostały niedawno wyremontowane.
Żeby było śmieszniej uroczystość otwarcia dworca po remoncie odbyła się w czasie gdy pociągi do Głuchołaz były czasowo zawieszone przez pandemię. W środku powieszone są zdjęcia ukazujące głuchołaską kolej w dawnych latach.
Obok przystanku kolejowego znajduje się dworzec autobusowy.
Po obejrzeniu i obfotografowaniu wszystkiego idę do miasta. Mijam budynek szpitala św. Józefa.
Chwilę później jestem na rynku.
Całkiem ładny i zadbany, a przede wszystkim dużo roślinności, co sprawia że nie jest on tylko suchą betonową płytą. Jest też niewielki deptak.
Skręcając w jedną z wąskich uliczek mamy "Magistrat" a za nim niewielki placyk z kamiennym ogrodzeniem oraz studnią.
Nieopodal na jednej z kamienic jest też reklama w formie muralu, która raczej nie wygląda mi na współczesną.
Jest również kościół św. Wawrzyńca, a nad wejściem do niego znajduje się portal gotycki.
Na deptaku dwóch facetów komentuje wczorajszy przegrany mecz reprezentacji Polski z Holandią, jeden stwierdza że grali jak Bodzanów z Racławicami. Razz W innej części starówki znajduje się Wieża Bramy Górnej, na którą można sobie wejść.
Wstęp kosztuje 2 zł, opłatę uiszcza się w położonej przy wieży informacji turystycznej, niestety nie dostaje się żadnego biletu. Z wieży możemy oglądać panoramę Głuchołaz oraz okolicznych gór.
Powoli powracam do pociągu, po drodze wstępuję jeszcze do sklepu ACTION, w którym zaopatruję się miedzy innymi w słodycze, które ciężko spotkać w bardziej pospolitych sklepach typu Biedronka. Tuż przed odjazdem naszego szynobusu przejeżdża czeska Regio Nova z Jesenika do Krnova.
Chwilę później ruszamy my.
Przejazd kolejowy przy przystanku jest zabezpieczany przez dróżnika. Na "głównym" spotykamy się z Regio Novą, którą chwilę wcześniej widzieliśmy. Po kilku minutach jazdy wysiadam w Nowym Świętowie, gdzie mam około 20 minut, więc obchodzę sobie stację.
Razem ze mną na Kędzierzyn przesiada się też 2 facetów z rowerami. Szynobus przybywa planowo.
W Kędzierzynie jestem przed 12.00.

Fotki, skany biletów: www.kolejomania.rail.pl/4pozopo.html

_________________
Pozdr.
Grzesiek
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl