Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2
KD zapowiadają duże inwestycje
Autor Wiadomość

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 02-09-2020, 21:28    Odpowiedz z cytatem

Komentarz byłego prezesa KD Piotra Rachwalskiego:

KD – COŚ SIĘ DZIEJE CZY NIC NOWEGO
Przez sprawę mostu dawno nie było o kolei, jeszcze dawniej o kolei na Dolnym Śląsku, miałem już nie czepiać się KD jednak prosicie bym napisał co sądzę więc…
///Od razu info dla hejterów: jak zwykle jadę po KD, czepiam się, zazdroszczę etc - tak naprawdę ciężko jest pisać o spółce którą się kierowało bez takich zarzutów, jednak minęły już prawie 2 lata, to szmat czasu, więc od czasu do czasu chyba mogę coś napisać, zwłaszcza że dotyczy to (nie)kontynuacji projektów które zacząłem///
Ostatnie tygodnie to prawdziwe rozwolnienie informacyjne ze strony KD (by nie rzec gorzej). Mimo wakacji co dzień – dwa milczące i dość leniwe zazwyczaj biuro prasowe wydalało z siebie kolejny komunikat do prasy, informując o wszystkim – też czasem o niczym… Zastanawiający jest powód tej nagłej powodzi informacyjnej… Wiewiórki mówią, że przyczyna jest prosta. Minęły prawie 2 lata rządów (rzekomo) "pro kolejowej" koalicji PIS/BS – a sukcesów nie ma. Jak długo można bowiem jechać na jednej krótkiej linii do Bielawy, przygotowanej zresztą przez poprzedników? Zwłaszcza że tymczasem twarz już każdego członka chyba zarządu jeździ w pociągach KD, każdy polityk też odmienia przez przypadki „rozwój kolei”, prezentuje się kolejne „wizje" – a działań realnych nie ma.
Czym bowiem poza wspomnianą Bielawą (za co zresztą szacunek) w deklaracjach „prokolejowy” zarząd regionu może się pochwalić po prawie 2 latach rządów?
Podsumujmy ostatnie 20 miesięcy:
- kupionego taboru – zero
- podpisanych umów na dostawę taboru - zero
- zbudowanych baz i zapleczy – zero
- przetargów na budowę – zero.
Za to „pochwalić się” można ale tego nikt nie robi:
- zerwaną umową na budowę I etapu drugiej części zaplecza (myjnia i magazyn -centrum logistyczne) - i spraw@ w sądzie z wykonawcą, straconym dofinansowaniem,
- porzuconym projektem z dofinansowaniem na rewitalizację zabytkowego budynku pokolejowego na sale szkoleniowe, biura i zaplecze noclegowe - stracone dofinansowanie, i przez to brak należytego wykorzystania jednego z najlepszych w Europie symulatorów;
- zero nowych projektów taborowych;
- o mały włos stracone dofinansowanie na 85 mln zł z POIiS – z 11 pociągów jak dobrze pójdzie będzie siedem… - po 2 latach opóźnienia „cieszymy się” z deklaracji zakupu 5 plus 2 pociągów (tak, dwóch! - to oznacza olejny typ taboru w małej ilości, utrudniający planowanie i realizację przewozów). Gdyby nie nacisk społeczny przez internet i gazety nie byłoby tych zakupów wcale...
Jasne, lepsze to niż nic. Dla porównania podam jednak co zrobił nie aż tak pro kolejowy poprzedni zarząd województwa i KD w czasie krótszym 1,5 roku od czerwca 2014 do grudnia 2015:
- pozyskanie 17 pociągów w kilku trudnych projektach- 15 nowych pociągów (6 x 36WEa, 5x 31WE, 4 x LINK) + 2 zmodernizowanych EN57
- pozyskanie środków i uruchomienie procedury zakupu kolejnych 11 ezt 45WE (odebrane w 2017)
- uruchomienie stojących od dawna „rodzynków” jak SA 106, SA132 etc
- przygotowanie do budowy bazy (oddana w 2017);
- modernizacja torów i budowa peronów technicznych na bazie Pątnowska;
- przenosiny siedziby na Dworzec Kolejowy Legnica, wraz z modernizacją zaplecza socjalnego,
- nowe samochody techniczne i służbowe, nowe wyposażenie serwisu, rowery służbowe, identyfikacja graficzna, uporządkowanie wielu sfer działania spółki etc.
To wszystko w 1,5 roku, czyli w czasie krótszym niż obecna ekipa rządzi w KD i w regionie.
Ktoś powie: Jak to, nie jest tak źle, przecież kupili te dwie hybrydy i 5 sztuk EZT z PESY! Właśnie: czy kupili? Otóż NIE. Rozstrzygnęli przetarg, to nie znaczy że kupili. Umowa na zakup nie została bowiem jeszcze podpisana. A znane są przypadki (też z PESA) kiedy to przewoźnik rostrzygnął przetarg, ale do podpisania umowy nigdy nie doszło… więc na razie nie czas na otwieranie szampanów. Zresztą przetarg te przetargi były już rozstrzygnięte w 2018 roku (wtedy wygrywał Newag) . Jednak nowy zarząd unieważnił te przetargi i wybrał na dostawcę EZT znacjonalizowaną PESĘ – taka pewnie cena koalicji z PIS – trzeba bowiem wspierać upaństwowione zakłady, niestety tym gorzej dla pasażerów i dla służb KD, które zna standard, jakość, terminy, ceny napraw i serwisu PESA.
Porównanie z poprzednimi latami nie wypada więc najlepiej, nie można się też za bardzo pochwalić wzrostami (bo rok 2019 w całości był zaplanowany jeszcze przez poprzedników - łącznie z reaktywacjami (Lubawka, Lubin, Krotoszyn, Bielawa - wszystko to było uwzględnione w rozkładach i obiegach jeszcze w grudniu 2018).
Jedyny widoczny plus i nowość to pociągi przyspieszone (regioekspresy), na które nam UMWD nie chciał się zgodzić oraz przystanki na żądanie a także oferta wakacyjna. Można powiedzieć, że skromnie jak na 20 miesięcy. Wydaje się zatem że w tej sytuacji braku rozwoju dla KD wręcz jak z nieba spadła pandemia COVID, dzięki której zniknął problem braku taboru, wydłużyły się terminy przeglądów (można je rolować na następne lata) no i nikt nie będzie gonił za spadek pasażerów czy wyniku finansowego... Można tym też tłumaczyć brak rozwoju i inwestycji.
Ogólnie jednak przeważa wrażenie, że sukcesów brak, miało być tak pięknie, wyszło jak zwykle, nie da się …. To pewnie jest też przyczyną wzmożonej kampanii informacyjnej KD mającej zrobić wrażenie że jednak "coś się dzieje" . Trzeba jednak umieć czytać komunikaty KD i oddzielić ziarno (tego jest mało) od plew i pustosłowia, czasem trzeba też czytać między wierszami. Cóż więc mieliśmy za informacje w ostatnich tygodniach? Informowano o wszystkim, nawet o sprawach technicznych - o wyborze (kolejne podejście) projektanta, nawet o zdobyciu kredytu na VAT, o tym że być może hala będzie za 4 lata jak dostaną dofinansowanie itd. Co oczywiście w ogóle cieszy, bo pierwotnie nowy zarząd rozwiązał umowy na zaplecze i wydawało się że projekt budowy myjni i mającej uniezależnić i obniżyć koszty nowej hali do przeglądów w ogóle nie będzie kontynuowany. Dobre i to.
Konkret z ostatnich dni to rozstrzygnięcie przetargu na 2 hybrydy, ale podobnie jak z PESA – od rozstrzygnięcia do podpisania umowy i odbioru pociągów długa droga, a i wolumen zakupu nie powala delikatnie mówiąc. „Prokolejowa” góra zatem urodziła mysz. Pojawiają się coraz częściej pytania co ma zatem jeździć po rzekomo masowo reaktywowanych po przejęciu od państwa liniach? Skoro już brakuje taboru na linie obecnie obsługiwane, a czas dostawy taboru od początku procesu do dostawy to co najmniej 3 lata? Hala która miała obniżyć koszty przeglądów też powstanie albo nie, najprędzej za 4 lata, choć potrzebna jest na wczoraj. Czy to jest ta prokolejowa polityka? Pytanie bez odpowiedzi.
Jednak wielu kupuje ten rozwój na poziomie gadania i deklaracji.
Dla nich wystarczy mówić, podpisywać kolejne deklaracje, zlecać kolejne studia wykonalności, wstępne opracowania etc - bez konkretów. Trudniej cos kupić, zdobyć kasę, rozliczyć. „Ciemny lud to kupi” – jak powiedział guru tego typu informacji czyli prezes TVP J. Kurski. I niestety jak widać to działa.
Kilka słów na zakończenie:
Jechałem w zeszłym tygodniu pociągiem do Wrocławia. Za każdym razem jak jadę wypatruję przez płot na Pątnowskiej w Legnicy czegokolwiek nowego, czegokolwiek co by zrobili, kupili, zbudowali, poprawili w ciągu ostatnich 2 lat… Niestety, nie mogę nigdy niczego takiego poszukać. Nie ma nowego taboru, nie ma remontu czy rozbudowy torów, nie ma nowych pojazdów czy maszyn, urządzeń. Nawet drobny tłuczeń którym wysypaliśmy tory i drogi by nie brudzić błotem umytych podług pociągów powoli zarasta. Dobrze że zbudowaliśmy instalacje i peroniki (na fot) , bo pewnie dalej ludzie sprzątający by brodzili w błocie a węże i kable ciągnęli po torach. Dobrze że kupiliśmy wyposażenie, pucusia (na fot), podnośniki, pojazdy techniczne, nie wspomnę o pociągach czy hali – gdybyśmy tego nie zrobili tego by pewnie nie było… Chłopaki z partii nie mieliby zabawek do zabawy.
Szkoda, że cały rozwój kolei na Dolnym Śląsku to póki co głównie komunikaty i pustosłowie , ewentualnie opracowania i pobożne życzenia… Chcę wierzyć, że to się zmieni, jednak patrząc na to kto i z jakimi kompetencjami kieruje KD i regionem, widzę że raczej na gadaniu i deklaracjach się skończy. Ekipa jest sprawna politycznie i propagandowo, za to szacunek, pewnie przed wyborami znów coś kupią tj zadeklarują że kupią lub zbudują...
Nie ma tam jednak kompetencji by to zrobić – najlepsi fachowcy od przetargów taborowych, projektów, pozyskiwania środków – fachowcy - pisze to bez przesady - o największym doświadczeniu w projektach taborowych w Polsce – zostalili pogonieni z KD wkrótce po mnie. Dr Paweł Rumniak, dyrektor Tomasz Lewandowski, dr Bogusław Molecki i wielu wielu innych są już poza koleją, ich wiedza i doświadczenie już nie służą regionowi i spółce. Ich największym błędem było bowiem to że ja ich zatrudniłem, no i to że się znali na swojej robocie i mieli swoje zdanie – a to nie jest mile widziane w „politycznej” KD rządzonej przez „ekspertów” z politycznego nadania (poza jednym wyjątkiem, wiadomo Wojtek to fachowiec, ale nie ma większych szans w starciu z "politrukami" i z tego co widzę spala się w tzw „bieżączce” czyli pilnuje codziennej walki o funkcjonowanie połączeń wobec braków taborowych to nie łatwe zadanie).
Mając na uwadze powyższe pozostaje nam „cieszyć się” z rozstrzygnięcia przetargu (bo nie „podpisania umowy” czy „zakupu taboru” -to jeszcze nie ten etap) na ledwo dwa pociągi, choć przetarg na 6 takich składów był już rozstrzygnięty 2 lata temu, do tego za niższą cenę… czy cieszyć się że myjnia będzie (albo i nie) w przyszłości choć był już wybrany wykonawca i stałaby od wielu miesięcy ...


Cały wpis:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=201160711350577&id=101428787990437

_________________
STACJA ZGORZELEC
Nie znoszę lewackiej nowomowy i politycznej poprawności piorącej ludziom mózgi.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 2 z 2 Idź do strony Poprzedni  1, 2
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



HomeRegulaminRejestracjaAdministracjaUżytkownicyStatystykiAlbum
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2020 infokolej.pl