Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Wagony gastronomiczne (barowe i restauracyjne)
Autor Wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 19-09-2012, 19:43   Wagony gastronomiczne (barowe i restauracyjne) Odpowiedz z cytatem

W tym wątku dyskutujemy na temat wszystkich typów wagonów barowych i restauracyjnych będących aktualnie w posiadaniu polskich przewoźników kolejowych.

[ Dodano: 19-09-2012, 21:56 ]
Krótko tytułem wstępu:

Najstarszym typem wagonów gastronomicznych eksploatowanych obecnie jest wagon barowy 113A. Jego prototyp powstał w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w1972 roku, a następnie w latach 1974-1976 wyprodukowano i dostarczono PKP łącznie 230 sztuk. Wagony tego typu posiadają Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity. Niektóre wagony zostały zmodernizowane w ZNTK Nowy Sącz i powstał podtyp 113A Lux.

Następnym typem wagonów gastronomicznych są wagony wyprodukowane w 1989 roku w fabryce VEB Waggonbau Bautzen. Do Polski dostarczono 17 sztuk, a ich obecnym właścicielem jest PKP Intercity. Posiadają oznaczenie typu REST.

Kolejnymi wagonami gastronomicznymi są wagony typu 155A (155Aa). PKP Intercity posiada 3 sztuki. Każdy wagon powstał z przebudowy wagonu typu XB (z roku 1990). Każda sztuka ma innego producenta, a co się z tym wiąże indywidualne cechy wystroju wnętrza. Wagony oprócz części barowej posiadają także 4 przedziały pasażerskie.

Ostatnim typem wagonów gastronomicznych są wagony 406A (wcześniej określane jako Z1A-WR). Powstały dzięki przebudowie wagonów typu Z1A (z roku 1996). Na początku przebudowano 2 wagony i niedawno bydgoska PESA zmodernizowała dwa kolejne.

W najbliższych planach Przewozy Regionalne chcą przebudować dwa wagony typu 112A na gastronomiczne do obsługi RegioEkspresów (pasażersko-barowe) oraz PKP Intercity chcą przebudować 20 wagonów na gastronomiczne (w ramach przetargu na modernizację 15 wagonów) do obsługi połączeń TLK.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pako Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2012

PostWysłany: 19-09-2012, 21:26    Odpowiedz z cytatem

Dodam że wagony 113A pierwotnie były wagonami pasażerskimi z przedziałem barowym, podobnie jak dziś 155A. Dopiero w wyniku wielu wersji przebudowy i adaptacji przedziałów na magazyn i zaplecze socjalne załogi mamy: 113A barowe , barowo-restauracyjn ( np 113ALux), restauracyjne, były też wagony barowe z przedziałem video ( w miejscu przedziałów pasażerskich).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 19-09-2012, 22:46    Odpowiedz z cytatem

W uzupełnieniu można jeszcze dodać, że prawie wszystkie ww. wagony należące do IC mają standardowe malowanie, to prawie to pierwsze 2 wagony Z1AWR, które posiadają malowanie EC typu Kiepura.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 20-09-2012, 18:48    Odpowiedz z cytatem

Dziś trochę o numerkach i modernizacjach.

Wagony barowe typu 113A jeśli się nie mylę miały kiedyś numery 51 51 85-80 ... lub 51 51 88-70 ... oraz 50 51 88-30 ... i serię WRbd. Dziś mają: 50 51 88 00 ...; 50 51 88-70 ...; 51 51 88-70 ... i serię WRo, WRou, WRouz. W 1996 roku zaprezentowano pierwszy zmodernizowany wagon barowy, któremu nadano typ 113A Lux. Nie zapoczątkował on jednak seryjnych modernizacji. W pojedynczych przypadkach niektórym wagonom całkowicie przebudowano wnętrze (zamiast wysokich lad-stołów zamontowano stoliki i siedzenia). Pojawiały się także wersje mieszane, gdzie dwa pierwsze wysokie stoły zastępowano mniejszymi z siedzeniami. W 2000 roku istniał 1 wagon typu Lux. Niektóre źródła podają że powstało ich łącznie kilka sztuk. Czy ktoś z was wie więcej na ten temat?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pako Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2012

PostWysłany: 20-09-2012, 19:33    Odpowiedz z cytatem

Jeśli chodzi o 113Alux to powstało około 4-5 sztuk.
Ja mam odnotowane cztery
515188-70168 -171 ma wózkach 25AN
Dla ciekawości były też wagony poprzedzające 113Alux też z jedną parą drzwi od strony kuchni. Na drugim przedsionku zamontowana była bodajże otwarta umywalka. Wagony te miały typowe restauracyjno barowe wnętrze natomiast pozostawiono im wózki z rodziny 4AN. Odnotowałem tylko dwa numery 515188-70160 -161 być może było więcej tych przejściowych 113A
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5279
dla porównani 113Alux
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5824
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

PinKi Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Sty 2006
Skąd: jeszcze Polska

PostWysłany: 20-09-2012, 20:24    Odpowiedz z cytatem

Wagonów 113A w tak zwanej odmianie lux (na wózkach tarczowych 25AN) powstało dokładnie 4 sztuki:
51 51 88-70 168-1
51 51 88-70 169-9
51 51 88-70 170-7
51 51 88-70 171-5

Wszystkie maiły naprawę główną z modernizacją wykonaną w 1998 roku( pierwszy i ostatni w Nowym Sączu a dwa środkowe w ZNTK Opole).

_________________
KIBLE NASZĄ PRZYSZŁOŚCIĄ!
TAK JESZCZE Z 50 LAT.P
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 20-09-2012, 21:28    Odpowiedz z cytatem

A czy któryś z wagonów 113A dostał takie fajne wnętrze z półokrągłymi kanapami, projekt był zrobiony OIDP w ASP w Poznaniu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

kond345.. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 02 Wrz 2009

PostWysłany: 20-09-2012, 23:18    Odpowiedz z cytatem

To są te 113Alux co wymienił kolega Pinki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pako Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2012

PostWysłany: 21-09-2012, 11:04    Odpowiedz z cytatem

Wagony te ( 113Alux) z racji koloru zastosowanego laminatu użytego do aranżacji wnętrza zwane są przez obsługę wars-owską "landrynkami".
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 22-09-2012, 10:42    Odpowiedz z cytatem

Jak oznaczone są te "luxy"? Wydawało mi się, że 113A-Lux, a tu mamy jednego z nich jako zwykłe "113A":

http://www.flickr.com/photos/tcy77/5693937016/in/photostream/lightbox/

Tak chyba wygląda jego wnętrze:

http://www.csmk.pl/cpg1419/displayimage.php?pid=2160&fullsize=1

Okropne jak dla mnie, jeszcze te wielkie rury na środku - potoczne powiedzenie "burdel na kółkach" nabiera nowego znaczenia :-D

Jestem ciekawy ile łącznie w Polsce jest jeszcze wagonów 113A?

Na początku 2007 roku Intercity posiadało 97 wagonów gastronomicznych. Odejmując od tego REST-y (Bautzen`89) w ilości 16 sztuk daje nam to 81 wagonów typu 113A. W 2008 roku z Przewozów Regionalnych przeszło do Intercity 48 sztuk 113A. Tak więc na początku roku 2009 mieliśmy w IC 129 wagonów typu 113A. Część została w PR-ach - ile dokładnie nie wiem (coś pomiędzy 12-30 sztuk). W kolejnych latach zaczęły się hurtowe cięcia tych wagonów ...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 22-09-2012, 12:14    Odpowiedz z cytatem

kond345.. napisał/a:
To są te 113Alux co wymienił kolega Pinki.


Po tych zdjęciach już wszystko jasne, przy czym z tego, co pamiętam , pierwotnie fotele miały być w kolorze niebieskim, w różu faktycznie "landrynka" to bardzo łagodne określenie.
Czy jakieś wagony 113A maja klimatyzację, bo jakoś nie mogę sobie przypomnieć, abym o tym słyszał?

Inną kwestią, która mnie zastanawia, to dlaczego nowe barowozy mają powstać z 112A, a nie modernizuje się obecnych 113A. Powody mogą być, jak dla mnie swa:
- nowe bazy pod bary (112A) są nowsze niż obecne 113A, więc jest szansa, że pojeżdżą dłużej
- IC chce mieć więcej barów niż ma, bo o ile mi się wydaje WARS w przetargu obiecał modernizacje 113A.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pawcio1978 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Wrz 2012

PostWysłany: 22-09-2012, 12:36    Odpowiedz z cytatem

Wszystko ladnie, pieknie. Tylko po co remontowac skoro pociagi dalekobiezne sa pozbawione WARSu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

snajper Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 29 Lis 2009

PostWysłany: 22-09-2012, 13:13    Odpowiedz z cytatem

Jako fan klasycznej kolei, pofociłem kiedyś wnętrze niezmodernizowanego wagonu WARS:

http://s15.postimage.org/qdoof1ds7/113_A_wne_classic_01.jpg http://s15.postimage.org/p3quzzk07/113_A_wne_classic_02.jpg http://s15.postimage.org/yi1dxipl3/113_A_wne_classic_08.jpg

http://s15.postimage.org/ypp0u10jr/113_A_wne_classic_11.jpg http://s15.postimage.org/rg81p2bd3/113_A_wne_classic_12.jpg http://s15.postimage.org/8qg28bimf/113_A_wne_classic_14.jpg

_________________
...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 22-09-2012, 13:24    Odpowiedz z cytatem

Tomasz B. napisał/a:
Tak więc na początku roku 2009 mieliśmy w IC 129 wagonów typu 113A. Część została w PR-ach - ile dokładnie nie wiem (coś pomiędzy 12-30 sztuk). W kolejnych latach zaczęły się hurtowe cięcia tych wagonów ...


Jeśli chodzi o PR-y to w notatkach znalazłem takie wagony:

Na złom w 2010:
50 51 88-30 024-6 WRbd
50 51 88-70 035-3 WRbd
50 51 88-70 066-8 WRbd
50 51 88-70 121-1 WRbd

Na złom w 2011:
50 51 88-30 003-0 WRbd
50 51 88-70 013-0 WRbd
50 51 88-70 030-4 WRbd
50 51 88-70 032-0 WRbd
50 51 88-70 039-5 WRbd
50 51 88-70 044-5 WRbd
50 51 88-70 049-4 WRbd
50 51 88-70 059-3 WRbd
51 51 88-70 003-0 WRbd
51 51 88-70 072-5 WRbd

W eksploatacji 2012:
50 51 88-70 005-1 WRbd

Co daje nam 15 sztuk, czy jeszcze jakieś są w Regionalnych to nie wiem ...

[ Dodano: 22-09-2012, 15:02 ]
DarekP napisał/a:

Inną kwestią, która mnie zastanawia, to dlaczego nowe barowozy mają powstać z 112A, a nie modernizuje się obecnych 113A. Powody mogą być, jak dla mnie swa:
- nowe bazy pod bary (112A) są nowsze niż obecne 113A, więc jest szansa, że pojeżdżą dłużej
- IC chce mieć więcej barów niż ma, bo o ile mi się wydaje WARS w przetargu obiecał modernizacje 113A.


112A chcą przerobić w najbliższym czasie Przewozy Regionalne. Być może dlatego, że już nie mają odpowiedniej ilości 113A i lepiej przerobić zbędne w obecnej eksploatacji wagony 1 klasy z końcówki lat `80 niż barowce z połowy `70.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pako Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2012

PostWysłany: 22-09-2012, 14:10    Odpowiedz z cytatem

[ Dodano: 22-09-2012, 15:12 ]
snajper napisał/a:
Jako fan klasycznej kolei, pofociłem kiedyś wnętrze niezmodernizowanego wagonu WARS:



To mamy kolejny wagon w wersji 113A poprzedzającej Lux 515188-70166-6.
a ja dodam kolejny który spotkałem 515188-70164-0

[ Dodano: 22-09-2012, 15:24 ]
Tomasz B. napisał/a:
Jak oznaczone są te "luxy"? Wydawało mi się, że 113A-Lux, a tu mamy jednego z nich jako zwykłe "113A":

http://www.flickr.com/photos/tcy77/5693937016/in/photostream/lightbox/


Prawdopodobnie takie niechlujne ocechowanie to sprawka "ZNTKu" , wprawne oko dostrzeże że to 113ALux w wersji "najnowszej" po zamontowaniu hamulca szynowego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 5 Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl