INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. dolnośląskie - Pociągiem na wrocławskie lotnisko

tomasi.fi - 04-11-2009, 23:04
Temat postu: Pociągiem na wrocławskie lotnisko
Wydzieliłem osobny temat linii na Strachowice z tematu o Świebodzkim bo nie ukrywam interesuje mnie niezmiernie.
Słyszałem o dwóch koncepcjach jej bytu:

1. Linia obecnie istniejąca, dawne połączenie od Wrocławia Zachodniego do koszarów radzieckich obok lotniska zdjęcia znajdziecie tutaj
http://wroclaw.hydral.com.pl/40759,obiekt.html .
Planowano rewitalizację tego traktu.

2.To zupełnie nowy koncept, odnoga od magistrali E-30 konkretnie od stacji (Wrocław Świebodzki) Wrocław Żerniki.

Wobec powyższych proszę o zamieszczanie tutaj wszelkich wiadomości na temat tej inwestycji.
Rev - 04-11-2009, 23:08
Temat postu:
Będzie nowa linia od stacji Wrocław Żerniki w kierunku południowym do budowanego nowego terminala lotniczego (na zachód od obecnych budynków).
Andrzej - 04-01-2010, 12:47
Temat postu: Wrocław czeka na PKP ws. torów na lotnisko
Wrocław chce wydać ponad 11 milionów złotych i przeprojektować al. Stabłowicką tylko po to, by PKP Polskie Linie Kolejowe do Euro 2012 wybudowały połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko.
Władze miasta wysłały już porozumienie do zarządu PKP PLK do Warszawy, ale kolej jeszcze go nie podpisała. Kiedy to zrobi, nie wiadomo.

- Chcemy mieć gwarancję, że to połączenie do lotniska powstanie - podkreśla Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego we wrocławskim magistracie.
O problemach kolei z zaplanowaną niemal dwa lata temu budową torów do nowego terminala zrobiło się głośno na początku listopada. Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału PKP PLK, na spotkaniu Dolnośląskiego Komitetu ds. Euro przyznał, że nie ma 40 mln zł na to, by inwestycję zrealizować. Okazało się, że linia kolejowa projektowana przez PKP będzie musiała przeciąć budowaną przez miasto aleję Stabłowicką między stacją Wrocław-Żerniki i nowym terminalem.
Kolej wyliczyła więc, że musi wydać więcej pieniędzy, niż zakładała, na głębsze wykopy i odwodnienie terenu. Koszty budowy kolejowej trasy wzrosną również dlatego, że PKP nie wykupiła jeszcze gruntów od prywatnych właścicieli. Problem w tym, że kolej liczy na pomoc finansową od lokalnego samorządu.

- Dostałem zapewnienie od PKP PLK, że inwestycja nie jest zagrożona i powstanie - mówi wojewoda Rafał Jurkowlaniec, jednocześnie szef Dolnośląskiego Komitetu ds. Euro 2012. Paweł Dziwisz, członek zarządu PLK w Warszawie, taką samą deklarację złożył marszałkowi Markowi Łapińskimu. Kolej na realizację tej inwestycji ma otrzymać unijne pieniądze, które dzieli marszałek z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Będzie to 30 mln zł - informuje Marta Libner, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

Kolej deklaruje, że trasa kolejowa do lotniska powstanie do Euro 2012

Brakujące 10 mln zł PKP obiecała wysupłać z własnego budżetu. PLK ma złożyć wniosek o dofinansowanie do połowy stycznia. Czy jest on przygotowywany? Na to pytanie w PKP PLK w Warszawie nikt nie potrafił nam odpowiedzieć. Żeby ratować sytuację, w listopadzie wojewoda dolnośląski wysłał wniosek do Adama Giersza, ministra sportu i turystyki, o wpisanie tej inwestycji do wykazu przedsięwzięć Euro 2012. Taki wpis ma zagwarantować, że tory kolejowe zostaną położone i będą jeździć po nich pociągi.

O konieczności wybudowania połączenia kolejowego ze stacji Wrocław-Świebodzki z terminalem portu lotniczego we Wrocławiu powstała już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Przez lata był to jednak tylko pomysł i nie wszedł on nigdy w fazę projektu. Kiedy jednak w kwietniu 2007 roku Polska została współorganizatorem Euro 2012, a razem z nią Wrocław, zapadła decyzja, żeby uruchomić połączenie kolejowe do nowego terminala na Strachowicach. Kiedy ono powstanie, kolej będzie wozić nie tylko kibiców. To inwestycja, z której przez kolejne lata będą korzystać mieszkańcy Wrocławia i turyści.
Nowa trasa ma odciążyć transport drogowy w stolicy Dolnego Śląska i zmniejszyć korki. Ma też przekonać pasażerów, że koleją w mieście można podróżować zdecydowanie szybciej.

Źródło: Magdalena Kozioł Gazeta Wrocławska
sZakOOu - 04-01-2010, 14:27
Temat postu:
Ta inwestycja to jakieś totalne nieporozumienie. Wydać 40 mln. na dojazd na pojedynczą imprezę jest skokiem na kasę podatników. To, że nie jest potrzebne takie połączenie najlepiej widać po autobusach DLA na lotnisko, które jeżdżą bardziej puste niż pełne. A (abstrahując już od kosztów budowy) koszt takiego pociągu (niech to nawet szynobus będzie), jest znacznie większy. Te pieniądze będą utopione.

A przecież jest tyle szlaków kolejowych na Dolnym Śląsku, wymagających remontu. Zrobiliby choćby Niegosławice - Głogów albo Ruszów - Węgliniec, tylko kto tam we Wrocławiu słyszał o Ruszowie... :/
mateuszpiszcz - 04-01-2010, 14:37
Temat postu:
sZakOOu napisał/a:
To, że nie jest potrzebne takie połączenie najlepiej widać po autobusach DLA na lotnisko, które jeżdżą bardziej puste niż pełne.


Myślę , że winny temu jest, nie małe zapotrzebowanie na autobusy, ale beznadziejny czas dojazdu do lotniska. Szczególnie odcinek ulicą Strzegomską, to coś ponad nerwy pasażerów Śmiech Większość moich znajomych korzysta z taksówek, z tego względu, ze taxi szybciej dociera do lotniska , bo taksiarz wie jak uniknąć korków.
jakubuk - 04-01-2010, 17:52
Temat postu:
A czemu nie wykorzystać istniejących już tam torów? Mówię o łączniku pomiędzy stacjami Wroclaw Nowy Dwór i Wroclaw Zachodni. Wykorzystuje się go jedynie czasem na przejazdy pociągów towarowych, a biegnie tuz przy lotnisku.
szomiz - 04-01-2010, 18:18
Temat postu:
Hahaha. Chciało się do samorządowego urzędolenia dodawać urzędolenie kolejowe - to się ma. Linię tramwajową było zaplanować i zbudować.
tomasi.fi - 05-01-2010, 21:05
Temat postu:
Wrocław chce wydać ponad 11 milionów złotych i przeprojektować al. Stabłowicką tylko po to, by PKP Polskie Linie Kolejowe do Euro 2012 wybudowały połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko.
Władze miasta wysłały już porozumienie do zarządu PKP PLK do Warszawy, ale kolej jeszcze go nie podpisała. Kiedy to zrobi, nie wiadomo.

- Chcemy mieć gwarancję, że to połączenie do lotniska powstanie - podkreśla Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego we wrocławskim magistracie.
O problemach kolei z zaplanowaną niemal dwa lata temu budową torów do nowego terminala zrobiło się głośno na początku listopada. Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału PKP PLK, na spotkaniu Dolnośląskiego Komitetu ds. Euro przyznał, że nie ma 40 mln zł na to, by inwestycję zrealizować. Okazało się, że linia kolejowa projektowana przez PKP będzie musiała przeciąć budowaną przez miasto aleję Stabłowicką między stacją Wrocław-Żerniki i nowym terminalem.
Kolej wyliczyła więc, że musi wydać więcej pieniędzy, niż zakładała, na głębsze wykopy i odwodnienie terenu. Koszty budowy kolejowej trasy wzrosną również dlatego, że PKP nie wykupiła jeszcze gruntów od prywatnych właścicieli. Problem w tym, że kolej liczy na pomoc finansową od lokalnego samorządu.

- Dostałem zapewnienie od PKP PLK, że inwestycja nie jest zagrożona i powstanie - mówi wojewoda Rafał Jurkowlaniec, jednocześnie szef Dolnośląskiego Komitetu ds. Euro 2012. Paweł Dziwisz, członek zarządu PLK w Warszawie, taką samą deklarację złożył marszałkowi Markowi Łapińskimu. Kolej na realizację tej inwestycji ma otrzymać unijne pieniądze, które dzieli marszałek z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Będzie to 30 mln zł - informuje Marta Libner, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

Kolej deklaruje, że trasa kolejowa do lotniska powstanie do Euro 2012

Brakujące 10 mln zł PKP obiecała wysupłać z własnego budżetu. PLK ma złożyć wniosek o dofinansowanie do połowy stycznia. Czy jest on przygotowywany? Na to pytanie w PKP PLK w Warszawie nikt nie potrafił nam odpowiedzieć. Żeby ratować sytuację, w listopadzie wojewoda dolnośląski wysłał wniosek do Adama Giersza, ministra sportu i turystyki, o wpisanie tej inwestycji do wykazu przedsięwzięć Euro 2012. Taki wpis ma zagwarantować, że tory kolejowe zostaną położone i będą jeździć po nich pociągi.

O konieczności wybudowania połączenia kolejowego ze stacji Wrocław-Świebodzki z terminalem portu lotniczego we Wrocławiu powstała już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Przez lata był to jednak tylko pomysł i nie wszedł on nigdy w fazę projektu. Kiedy jednak w kwietniu 2007 roku Polska została współorganizatorem Euro 2012, a razem z nią Wrocław, zapadła decyzja, żeby uruchomić połączenie kolejowe do nowego terminala na Strachowicach. Kiedy ono powstanie, kolej będzie wozić nie tylko kibiców. To inwestycja, z której przez kolejne lata będą korzystać mieszkańcy Wrocławia i turyści.
Nowa trasa ma odciążyć transport drogowy w stolicy Dolnego Śląska i zmniejszyć korki. Ma też przekonać pasażerów, że koleją w mieście można podróżować zdecydowanie szybciej.

Źródło: Magdalena Kozioł Gazeta Wrocławska
jakubuk - 05-01-2010, 22:41
Temat postu:
Nie rozumiem, dlaczego nie wykorzystać już istniejącej linii z odnoga do koszar. Chyba taniej i prościej, nie?
tomasi.fi - 06-01-2010, 17:53
Temat postu:
Myślałem już o tym ale przeczuwam że mogą być problemy z wojskiem. Wcześniej była to linia używana przez wojska radzieckie, dla ich potrzeb. Wojsko Polskie nie korzystało już z niej raczej.
Picolo - 30-03-2010, 13:20
Temat postu: Kiedy pojedziemy pociągiem na wrocławskie lotnisko?
Pociąg z lotniska na stadion nadjedzie z opóźnieniem

Szanse na to, by przed Euro 2012 powstało połączenie kolejowe wrocławskiego lotniska ze stadionem, są bardzo niewielkie. Wszystko dlatego, że Polskie Linie Kolejowe, wciąż nie rozpisały przetargu na tę inwestycję

Projekt nowego terminalu na Strachowicach zawiera podziemny peron kolejowy. Dzisiaj jest on już gotowy w 66 proc. Władze miasta zaplanowały połączenie kolejowe lotniska ze stadionem, bo zwiększy to nie tylko atrakcyjność portu i stadionu, ale też całego Wrocławia, bo pociągiem będzie można szybko dotrzeć do centrum miasta.

Podobnie uważa Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska i podaje kolejny argument za połączeniem kolejowym: - To będzie również wielkie ułatwienie dla mieszkańców Dolnego Śląska. Jeśli bilet tanich linii lotniczych kosztuje 100-200 zł, a za taksówkę z centrum miasta na lotnisko muszą zapłacić 40 zł, to atrakcyjność takiego wylotu spada, bo za duży jest stosunek kosztu dojazdu na lotniska do ceny biletu. Gdyby była kolej, mielibyśmy więcej pasażerów.

Za dwa tygodnie podziemny peron kolejowy na wrocławskim terminalu ma być gotowy. Problem w tym, że może stać jeszcze długo kompletnie nieużywany. Za wybudowanie czterokilometrowego odcinka z lotniska do Żernik są odpowiedzialne Polskie Linie Kolejowe. Kłopoty z inwestycją są co najmniej od kilku miesięcy, bo PLK długo nie mogło dogadać się z miastem co do tego, jak ma połączenie przebiegać - pod ziemią czy na powierzchni. PLK tłumaczyło, że nie ma pieniędzy, by budować tunel, a miasto upierało się przy tym wariancie, bo inny kolidowałby z rozbudową alei Stabłowickiej. Ostatecznie stanęło na tym, że Wrocław wydłuży nad aleją wiadukt, który będzie kosztować kilkanaście milionów złotych, a PLK ma puścić ruch kolejowy w kierunku lotniska na ziemi.

Na razie jednak nie został rozpisany przetarg na wykonawcę połączenia. PLK przygotowuje tzw. studium wykonalności, które ma być gotowe dopiero w połowie lipca. Tymczasem inwestycja musi ruszyć najpóźniej na początku przyszłego roku, by zdążyć z nią do połowy 2012 roku, gdy we Wrocławiu rozpoczną się piłkarskie mistrzostwa Europy.

Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia, uważa, że to coraz mniej realne. - Chciałbym, żeby było inaczej, ale ta inwestycja jest bardzo zagrożona. Od dwóch lat zabiegałem o jej szybkie finansowanie w rządzie, ale spółka nawet nie złożyła odpowiedniego wniosku. Trudno mi zrozumieć, dlaczego tak się nie stało.

Połączenie kolejowe stadion - lotnisko ma kosztować ponad 40 mln zł. Do tej ceny jednak trzeba jeszcze dołożyć wartość gruntów, na których będzie przebiegać. Ich wartość nie jest na razie znana. Wiadomo jedynie, że struktura właścicielska tej ziemi jest skomplikowana. Grunty należą do miasta, skarbu państwa, Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Mienia Wojskowego i prywatnych właścicieli. Na ich wykup PLK też nie ma pieniędzy i chce, by zostały wywłaszczone na koszt skarbu państwa, ale taka procedura nie została jeszcze wszczęta, bo PLK wciąż nie złożyło wniosku o tzw. decyzje lokalizacyjną, która jest pierwszym krokiem do uzyskania pozwolenia na budowę. - Bez tego nie możemy ocenić, kto powinien zapłacić za wywłaszczane grunty - skarb państwa czy samorząd - mówi Tadeusz Borkowski, dyrektor wydziału infrastruktury w dolnośląskim urzędzie wojewódzkim.

Mimo tych wszystkich kłopotów Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiej PLK, zapewnia, że projekt powstanie przed Euro 2012. - Przetarg rozpiszemy w drugiej połowie roku, a inwestycję rozpoczniemy na początku 2011.

Twierdzi też, że ma ona również zapewnione finansowanie, bo w 85 proc. środki będą pochodzić z z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Pirat - 22-07-2010, 11:58
Temat postu:
To już pewne. Mimo obietnic, w 2012 roku nie dojedziemy koleją do wrocławskiego lotniska.

Wrocław przed Euro 2012 nie będzie miał połączenia kolejowego z lotniskiem. PKP przyznały właśnie, że nie mają pieniędzy na inwestycję. Jeszcze pół roku temu wyliczały, że ma kosztować ok. 70 mln zł. Teraz okazało się, że budowa prawie czterokilometrowej trasy pochłonęłaby dwa razy więcej - 140 mln zł.

Przedsięwzięcie miało zostać sfinansowane w części ze środków Unii Europejskiej, które rozdziela marszałek województwa. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, miał z tej puli otrzymać 42 mln zł. Już ich nie chce.

- Rezygnujemy ze składania wniosku - przyznaje Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - To dlatego, że nie mamy zapewnionej reszty środków. Nie możemy więc rozpisać żadnego przetargu.

Marszałek nie zgodził się, by dołożyć kolei większą sumę. Dul tłumaczy, że budżet PLK jest pusty, a Ministerstwo Infrastruktury nie odpowiada na jego monity w tej sprawie. Wiceminister Juliusz Engelhardt już w ubiegłym roku pokazał źródło, z którego jego zdaniem należy czerpać, budując to połączenie.

- Konieczne byłoby przejęcie finansowania przez samorząd województwa dolnośląskiego - stwierdził w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa, pełnomocnika wojewody ds. Euro 2012.

Więcej...

źródło: Gazeta Wrocławska
Lady Makbet - 26-07-2010, 14:24
Temat postu:
Bez połączenia kolejowego. PLK źle oszacowało koszty

Szanse na to, by przed Euro 2012 powstało połączenie kolejowe do wrocławskiego lotniska, są już tylko teoretyczne. Polskie Linie Kolejowe źle oszacowały koszty tego odcinka i na jego budowę nie mają pieniędzy.

Wrocławski oddział PLK zakończył szacowanie kosztów odcinka kolejowego, który miał łączyć Dworzec Główny z terminalem lotniczym. Początkowo zakładano, że jego budowa nie będzie droższa niż 70 mln zł. Teraz okazuje się, że trzeba wydać przynajmniej dwa razy tyle - 140 mln zł.

Skąd taka różnica? - Okazało się, że na tym terenie jest wyjątkowo wysoki poziom wód gruntowych. Dlatego ten odcinek kolejowy niemal w całości musi przebiegać w betonowej niecce - mówi Jerzy Dul, dyrektor PLK we Wrocławiu.

Dul twierdzi, że spółka nie ma pieniędzy, by sfinansować tak drogą inwestycję, która ma być również współfinansowana ze środków unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego. Problem w tym, że na inwestycję zarezerwowano z RPO tylko 46 mln zł, bo o tyle PLK początkowo wnioskowały. Pozostałą część musiałaby pokryć spółka. - Nie mamy na to pieniędzy, jesteśmy w stanie przeznaczyć jedynie około 20 mln zł. Zwróciliśmy się do marszałka, by przyznał nam więcej pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego - mówi Dul.

Marek Łapiński, marszałek województwa, odpowiada: - To zupełnie niepoważne. Z RPO możemy na ten cel dać maksymalnie 70 mln zł, bo tyle wynosi pula środków na tego typu inwestycje. Ale PLK zwracało się do nas tylko o 46 mln zł. Dwukrotnie przesuwaliśmy im termin złożenia wniosku. Wrocławski oddział nie potrafi nawet oszacować właściwie kosztów tej inwestycji. Dyrektor Dul powinien podać się do dymisji, a na jego miejsce powinien przyjść fachowiec.

Miasto również nie kryje irytacji faktem, że spółka niespodziewanie zapowiedziała, że nie ma pieniędzy na sfinansowanie inwestycji. Paweł Czuma z biura prasowego urzędu miejskiego przypomina, że Wrocław już i tak poszedł PLK na rękę. - Przeprojektowaliśmy drogę przecinającą linię kolejową i zbudujemy wyższy wiadukt, który będzie dodatkowo kosztował 13 mln zł. Wszystko po to, by PLK nie musiały budować tunelu. Prowadzimy tak wiele inwestycji na Euro, że nie jesteśmy w stanie dołożyć dodatkowych pieniędzy. Zależy nam niezmiernie na tym połączeniu, ale to nie inwestycja miasta, tylko PLK.

Miasto liczy jeszcze, że pieniądze się znajdą. Na początku lipca prezydent Rafał Dutkiewicz wraz ze swoim zastępcą Maciejem Blujem prosili w Warszawie prezesa PLK, by poszukał pieniędzy na inwestycję.

Rozmowy w tej sprawie prowadzi również Marek Łapiński: - Nacisk wszystkich samorządowców niezależnie od linii politycznej jest niesłychanie ważny. Nie chodzi tylko o Euro. Dzięki temu połączeniu wrocławski port lotniczy będzie mógł znacznie szybciej się rozwijać, a wraz z nim region.

Marszałek województwa liczy, że jeszcze nie wszystko jest stracone. - Wiceprezes PLK zapewniał mnie wiosną, że to połączenie powstanie. Jego optymizm musi więc mieć oparcie w racjonalnych przesłankach - mówi marszałek.

Dul: - Jeśli do końca września nie znajdą się pieniądze na tę inwestycję, połączenie kolejowe z lotniskiem nie powstanie przed mistrzostwami piłkarskimi Euro 2012.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Noema - 27-07-2010, 13:02
Temat postu:
Mnie to nie dziwi. Wrocławskim oddziałem Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK zarządza Jerzy Dul, były przewodniczący kolejarskiej "Solidarności" na Dolnym Śląsku. Ot, zwykły związkowy beton, którego efekty pracy widać (choć w tym akurat przypadku nie widać) na wielu dolnośląskich liniach. Adolf H. z pewnością przewraca się w grobie.
Jerry - 16-09-2010, 15:23
Temat postu:
Wrocław: Linii na lotnisko nie będzie, ale wiadukt zostanie

Nie milkną echa sporu o budowę połączenia kolejowego lotniska we Wrocławiu z dworcem Głównym. Sprawa stała się głównym tematem posiedzenia komitetu ds. Euro u wojewody dolnośląskiego – informuje „Polska - Gazeta Wrocławska”.

Po posiedzeniu na specjalnie zwołanej konferencji prasowej poinformowano, że jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe do 30 września nie wystąpią do marszałka z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji, pieniądze z Unii Europejskiej przepadną – czytamy w w "Polsce - Gazecie Wrocławskiej". Z budżetu Unii przeznaczone zostało na ten cel 110 mln zł.

Ale Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK zapowiedział już wcześniej w "Polsce - Gazecie Wrocławskiej", że przetargu na połączenie nie będzie, bo nie ma środków na wkład własny PKP PLK.

Tymczasem miasto skarży się, że budowany właśnie wiadukt na ulicą Lotniczą za 11 mln zł, bez połączenia kolejowego do lotniska będzie prowadził donikąd.

źródło: Gazeta Wrocławska / RK
Wojtek - 16-09-2010, 15:48
Temat postu:
PKP PLK: Oświadczenie ws. budowy połączenia Wrocław Żerniki – Nowy Port Lotniczy

W związku z pytaniami dotyczącymi budowy połączenia kolejowego Wrocław Żerniki – Nowy Port Lotniczy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prezentują stanowisko w tej sprawie:

1. Warunkiem rozpoczęcia każdej inwestycji jest zapewnienie finansowania gwarantującego jego stuprocentową realizację.

2. Powstanie połączenia kolejowego Wrocławia z Nowym Portem Lotniczym obok sfinansowania prac budowlanych związanych z budową infrastruktury, wymaga zagwarantowania środków na wykup gruntów.

3. PKP Polskie Linie Kolejowe nie kupują gruntów pod budowę linii kolejowych na własność spółki, jedynie na rzecz Skarbu Państwa ze środków Funduszu Kolejowego lub Budżetu Państwa.

4. Decyzja o wykupie gruntów na rzecz Skarbu Państwa zapada po decyzji Rady Ministrów wprowadzającej linię do wykazu linii o znaczeniu państwowym.

5. Planowana linia kolejowa nie znajduje się na wykazie linii o znaczeniu państwowym.

6. Równolegle z zapewnieniem finansowania budowy połączenia z lotniskiem, należy rozstrzygnąć kwestię późniejszych kosztów utrzymania tej linii kolejowej.

7. Charakter inwestycji wskazuje na brak możliwości pokrycia kosztów funkcjonowania linii wpływami od przewoźników, zatem przed rozpoczęciem inwestycji należy ustalić źródło pokrycia deficytu powstałego między przychodami i kosztami funkcjonowania.

8. Podmiotem finansującym deficyt nie może być PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyrażają pełną otwartość na rozwiązania przyczyniające się do powstania połączenia kolejowego Wrocław Żerniki – Nowy Port Lotniczy i trwałego uregulowania kosztów jego funkcjonowania.

źródło: PKP PLK / RK
maszynista - 16-09-2010, 15:57
Temat postu:
Nigdy się nie doczekamy poprzez nieudolność durnej PLK-i.
Noema - 27-09-2010, 14:40
Temat postu:
Wrocław: PKP nie położy torów do nowego portu lotniczego

Nasze wcześniejsze informacje się potwierdziły: PKP Polskie Linie Kolejowe nie złożą wniosku o dofinansowanie budowy linii kolejowej z Żernik do nowego portu lotniczego. Spółka ma na to czas do 30 września, ale już dzisiaj wiadomo, że tego nie uczyni. - Tego wniosku nie możemy złożyć - wyjaśnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK.

Dlaczego? Spółka ani minister infrastruktury nie mają podobno pieniędzy, by dołożyć się do tej inwestycji. Kolej oszacowała jej koszt na 140 mln zł. Tyle ma być warte położenie 4 km torów (z Unii Europejskiej można dostać 110 mln zł). Nie wiadomo, jak kolejarze to wyliczyli. Z naszych informacji wynika, że średnio za 1 km toru płaci się 10 mln zł.

- Biorę pod uwagę, że kolej wniosku nie złoży. Jeżeli tak się stanie, to skompromituje się nie tylko wrocławskie PLK, a też władze Wrocławia. Ktoś przecież w tym miejscu zaprojektował nowy port lotniczy - tłumaczy marszałek Marek Łapiński.

Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego w magistracie, odpiera ten zarzut: - To jest tak śmieszne, że trudno to komentować. Choć projekt nie jest nasz, dołożyliśmy do tego przedsięwzięcia 11 mln zł.

Dojazd koleją z Dworca Głównego do lotniska miał być jednym z priorytetów komunikacyjnych na Euro 2012. Wygląda na to, że stanie się gorącym tematem kampanii wyborczej. Marszałek Łapiński deklaruje, że sam weźmie się za budowę tego połączenia. Ale już na innej trasie i z końcowym przystankiem w innym miejscu niż planowano.

- Sami tego przedsięwzięcia nie udźwigniemy. Dlatego kandydatom na prezydenta Wrocławia będę zadawał pytanie, czy dołożą się do tej inwestycji w 50 proc. - zaznacza Łapiński. Nowa linia kolejowa nie miała szczęścia od początku. PKP kilkakrotnie zmieniała planowane koszty jej budowy. Skończyło się na 140 mln zł.

- Dziwię się, że PLK nie ma pieniędzy, bo prezes spółki dwa miesiące temu stwierdził, że do końca 2010 r. zaoszczędzi na przetargach 3 mld zł, i zastanawiał się, co z tymi pieniędzmi zrobić - komentuje Adrian Furgalski, szef Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor".

źródło: Gazeta Wrocławska
Anonymous - 27-09-2010, 16:00
Temat postu:
Noema napisał/a:
Marszałek Łapiński deklaruje, że sam weźmie się za budowę tego połączenia.

DSDiK postawi, a następnie znów odda to w zarządzanie PLK?

Beton
1762 - 01-10-2010, 15:19
Temat postu:
Według mapy zamieszczonej na portalu o kolejach na Dolnym Śląsku linia ma przebiegać przez Wrocław Zachodni, część byłej bocznicy kolejowej, a dalej nie przez tereny wojskowe, lecz lotnisko linia obiegnie od zachodniej strony. Zresztą wszystko jest w linku.
Jeżeli by tak miało być, to faktycznie wiadukt przy al. Stabłowickiejm który buduje miasto będzie nad "łysym polem".

http://www.koleje.dolnyslask.pl/aktualnosci/samorzad-dolnego-slaska-wybuduje-linie-kolejowa-na-wroclawskie-lotnisko/

[ Dodano: 01-10-2010, 16:24 ]
Końcówka mnie powiem szczerze rozbroiła "Już teraz wiadomo, że obsługujące lotnisko pociągi nie będą wjeżdżały pod wybudowany już tunel pod terminalem."
BRAWO, BRAWO.
Arek - 02-10-2010, 10:20
Temat postu:
PKP PLK: Wyjaśnienia ws. wniosku o dofinansowanie budowy linii na lotnisko we Wrocławiu

PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie złożą wniosku o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego budowy linii kolejowej na wrocławskie lotnisko. O decyzji i uzasadnieniu poinformowany został Marszałek Województwa Dolnośląskiego - podały PKP PLK.

Do zasadniczych przyczyn należą:

Po pierwsze, W Regionalnym Programie Operacyjnym (RPO) założono wartość tej inwestycji na kwotę 47 milionów złotych. Podstawą takiej kalkulacji było oszacowanie kosztów dokonane w 2007 r. we wstępnym studium lokalizacyjnym wykonanym na zamówienie władz Wrocławia, gdzie połączenie do lotniska projektowano jako proste odgałęzienie od st. Wrocław Żerniki.

Rzeczywista wartość inwestycji została określona dopiero na podstawie studium wykonalności zamówionego przez PKP Polskie Linie Kolejowe za środki własne spółki w 2009 r.

Wstępne studium lokalizacyjne nie uwzględniało czynników w zasadniczym stopniu wpływających na koszt robót. Budowa geologiczna terenu, którą ma przebiegać linia jest trudna. Warstwa wodonośna występuje na nim na głębokości nawet 60 cm, a pod planowaną linią przebiega ciek wodny, którego trasę należy zmienić.

Zmieniły się także uwarunkowania lokalizacyjne: wstępne opracowanie nie wzięło pod uwagę wiaduktu ul. Rdestowej oraz budowy ronda Graniczna/Stabłowicka, a także wydłużenia linii do Nowego Portu Lotniczego wraz z budową przystanku podziemnego.
W efekcie kwota potrzebna na wybudowanie linii, nie z winy PLK S.A., zwiększyła się z 47 milionów aż do 140,6 mln zł.

Po drugie, PLK nie może złożyć wniosku na taką kwotę bez zapewnienia pełnego sfinansowania inwestycji. Kwota we wniosku nie może przekroczyć wcześniej deklarowanej o więcej niż 15%, tymczasem wartość rzeczywista jest większa aż o 153%.

Po trzecie, nie można rozpoczynać inwestycji budowlanej bez uregulowania kwestii własności gruntów. PLK nie może, zgodnie z prawem, wykupić ich na własność. Może to uczynić jedynie Skarb Państwa dla linii znaczenia państwowego lub samorząd terytorialny.

Po czwarte, każdy składnik majątku, w tym nowa linia kolejowa, powoduje spodziewane przychody i koszty. PLK utrzymują infrastrukturę kolei z przychodów uzyskanych od przewoźników. Jeżeli linia jest niedochodowa, to trzeba na nią wydawać pieniądze kosztem innych linii. Symulacje kosztów i przychodów (wg studium wykonalności) wykazują, że tak będzie w przypadku linii na wrocławskie lotnisko.

PLK zapewnia, że środki przeznaczone na transport kolejowy w RPO województwa dolnośląskiego nie przepadną. Można je przeznaczyć m.in. na rozszerzenie zakresu projektów rewitalizacji linii kolejowych: Kłodzko Miasto – Kudowa Zdrój oraz Jelenia Góra – Szklarska Poręba, które ujęte są w programie regionalnym jedynie częściowo.

Polskie Linie Kolejowe deklarują kontynuację realizacji prac przygotowawczych i dokumentacyjnych oraz aktywny udział w rozstrzyganiu spraw finansowania linii do lotniska. Pozwoliłoby to zrealizować połączenie kolejowe z lotniskiem w kolejnej perspektywie budżetowej UE.

źródło: PKP PLK / RK
Pirat - 04-10-2010, 10:44
Temat postu:
Samorząd Dolnego Śląska wybuduje linię kolejową na wrocławskie lotnisko

- Samorząd Województwa Dolnośląskiego wybuduje linię kolejową do wrocławskiego Portu Lotniczego. Mamy nowy projekt tej trasy i przystępujemy do jego realizacji – deklaruje Marszałek Marek Łapiński.

Linia kolejowa na wrocławskie lotnisko im. Mikołaja Kopernika początkowo miała prowadzić z Dworca Głównego przez Żerniki. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie złożyła jednak w terminie wniosku o dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego na budowę tej trasy.

I stało się jasne, że ten wariant połączenia portu lotniczego z centrum Wrocławia nie zostanie zrealizowany.

- Rozmawiałem ze Zbigniewem Szafrańskim, prezesem PKP PLK i doszliśmy do wniosku, że forsowany wcześniej pomysł na tę linię jest zbyt skomplikowany technicznie, a przy tym bardzo drogi. Byłoby niegospodarnością, gdyby władze PKP PLK zdecydowały się realizować ten projekt – tłumaczy Marszałek Łapiński.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przygotował jednak alternatywny wariant tej linii kolejowej. W nowej wersji, miałaby ona przebiegać od strony południowej, od stacji Wrocław Zachód przez tereny w pobliżu lotniska, przejęte przez samorząd od Agencji Mienia Wojskowego i przekazane na rzecz Portu Lotniczego. Zostanie ona wpięta do już istniejącej linii nr 274. Przewidywana jest też możliwość połączenia trasy na lotnisko z linią wiodącą na dworzec Wrocław Nadodrze.

Taki wariant rozważano w pierwszej fazie projektowania linii na lotnisko. Później jednak zdecydowano, że nowa trasa kolejowa powinna przebiegać bliżej stadionu na wrocławskich Pilczycach. Teraz Marszałek Łapiński chce wrócić do pierwotnej koncepcji tej linii. Koszt tego projektu wstępnie oszacowano na 60-70 mln zł, z czego połowa ma pochodzić z dotacji unijnej.

- Decyzję w tej sprawie Zarząd Województwa podejmie na najbliższym posiedzeniu, już przyszłym tygodniu. Inwestycję tę zrealizuje Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która wystąpi o dotację ze środków RPO. Część pieniędzy pochodzić będzie też z budżetu województwa. Liczymy też, że władze Wrocławia dołożą się do tego projektu – wyjaśnia Marek Łapiński.

Kiedy powstanie linia kolejowa na wrocławskie lotnisko? Przetarg na realizację tego zadania w systemie "projektuj i buduj" ma być ogłoszony w drugiej połowie 2011 r.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Beatrycze - 18-07-2011, 14:23
Temat postu:
Co z połączeniem na wrocławskie lotnisko?

Połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko to problem dyskutowany od lat. Miało powstać na Euro 2012, ale od dawna wiadomo, że termin ten jest niemożliwy do zrealizowania. Urzędnicy nie mogą się porozumieć w kwestii samego przebiegu połączenia, stąd kolejne wstępne czy przedwstępne studia wykonalności, które nic do projektu nie wnoszą. Pojawia się więc pytanie, czy połączenie powstanie kiedykolwiek?

Pomysły były dwa: tzw. plan północny i południowy. Ten pierwszy był pomysłem PKP PLK, które zaproponowało budowę linii kolejowej najkrótszą trasą z Dworca Głównego, przez stację Żerniki do portu lotniczego. Wskazywano wówczas na problem „wąskiego gardła” na odcinku wrocławskiej estakady kolejowej przy ulicy Grabiszyńskiej. Pieniędzy na realizację pomysłu jednak nie starczyło, więc kolejarze zrezygnowali z projektu. Sprawą zajął się Urząd Marszałkowski.

Ten przedstawił propozycję poprowadzenia połączenia od południa. Również z Dworca Głównego, ale tym razem przez stację Wrocław Zachodni. Pod koniec maja Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu na zlecenie marszałka ogłosiła przetarg na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla rewitalizacji proponowanego odcinka.

- Stolica Dolnego Śląska nie posiada obecnie kolejowego połączenia z centrum miasta do Portu Lotniczego Wrocław. Samorząd Województwa Dolnośląskiego, mając na uwadze znaczenie tego problemu dla mieszkańców regionu podjął działania celem sprawdzenia możliwości realizacji takiego połączenia poprzez tzw. wariant południowy (przejście przez stację Wrocław Zachodni). Zadanie to realizuje Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Zasadniczym zamierzeniem zleconego przez DSDiK do opracowania Wstępnego Studium Wykonalności będzie dostarczenie informacji dotyczących kolejowego połączenia na lotnisko pod kątem finansowym, technicznym, organizacyjnym i prawnym. Pozwoli to na zweryfikowanie czy projekt ten miałby odpowiednie podstawy do realizacji oraz czy odpowiadałby potrzebom mieszkańców regionu. Istotnym elementem proponowanego wariantu jest wykorzystanie istniejących odcinków linii kolejowych wychodzących z dworca Wrocław Główny do stacji Wrocław Zachodni oraz infrastruktury po dawnej bocznicy wojskowej odchodzącej od stacji Wrocław Zachodni – wyjaśnia „Rynkowi Infrastruktury” Paweł Łukaszewski, naczelnik Wydziału Komunikacji Zewnętrznej i Analiz DSDiK we Wrocławiu.

Wstępne studium będzie gotowe do końca sierpnia 2011 roku. Niepokoić może fakt rozpatrywania połączenia ze stacji Wrocław Główny, a nie sugerowanej przez specjalistów – Wrocław Świebodzki, której koncepcja rewitalizacji została już opracowana. Czy projekt jest zasadny – przekonamy się pod koniec przyszłego miesiąca.

źródło: Rynek Infrastruktury
Beatrycze - 20-07-2011, 14:13
Temat postu:
DSDiK: Połączenie kolejowe z wrocławskim lotniskiem będzie dłuższe, ale tańsze

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu na zlecenie marszałka rozpisała pod koniec maja przetarg na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej łączącej centrum Wrocławia z lotniskiem. – Połączenie przez Wrocław Zachodni oznacza mniejsze koszty – tłumaczy „Rynkowi Infrastruktury” Paweł Łukaszewski, naczelnik Wydziału Komunikacji Zewnętrznej i Analiz DSDiK.

Alternatywna wersja połączenia zaproponowana przez PKP PLK prowadzić miała krótszą trasą od północy. Pod koniec 2010 roku okazało się, że na uruchomienie tej linii potrzeba 140 mln zł. RPO na ten projekt miało zarezerwowane w 2007 roku jedynie połowę tej sumy. Kolejarze zrezygnowali z budowy, tłumacząc się wysokim poziomem wód gruntowych, wymuszającym budowę większej części odcinka w betonowej niecce.

- Rozwiązanie połączenia kolejowego na lotnisko przez Wrocław Żerniki, proponowane przez PKP PLK S.A., to wariant, gdzie należy wybudować nowy odcinek linii na krótszym fragmencie, jednakże jest on bardziej skomplikowany pod względem technicznym w realizacji, a tym samym droższy – wyjaśnia Paweł Łukaszewski.

Nowe połączenie analizowane będzie w oparciu o wyjście z węzła wrocławskiego, linię kolejową nr 274, budowę nowego odcinka w obrębie stacji Wrocław Zachodni od dawnej bocznicy wojskowej oraz budowę nowego odcinka wzdłuż południowej granicy działki lotniska z dojściem do terminalu pasażerskiego.

- Propozycja połączenia przez Wrocław Zachodni może oznaczać mniejsze koszty, ze względu na wykorzystanie istniejącego torowiska nieczynnej bocznicy kolejowej, a także przebiegu przez teren z mniejszą liczbą kolizji z infrastrukturą drogową. W konsekwencji rozwiązanie to może okazać się łatwiejsze do wykonania, a tym samym koszty budowy powinny być niższe – mówi Łukaszewski.

źródło: Rynek Infrastruktury
Pirat - 15-12-2011, 16:25
Temat postu:
Pociąg do wrocławskiego lotniska szybko nie dojedzie

Maleją szanse na budowę połączenia kolejowego do wrocławskiego lotniska. Eksperci pracujący na zlecenie urzędu marszałkowskiego uznali, że inwestycja jest nieopłacalna, i odradzili jej realizację - pisze Gazeta Wyborcza.

Połączenie kolejowe do lotniska pierwotnie miało być gotowe już na Euro 2012. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wycofała się jednak z inwestycji ze względu na jej wysokie koszty. Teraz wszystko wskazuje na to, że jeżeli projekt w ogóle będzie realizowany, to na pewno nie w najbliższych latach.

Na zamówienie urzędu marszałkowskiego, który pilotował projekt, powstało wstępne studium wykonalności inwestycji. Autorzy dokumentu analizowani różne warianty poprowadzenia torów, koszty realizacji budowy czy opłacalność połączeń. PKP PLK, nim wycofały się z projektu, planowały budować połączenie do lotniska od stacji Wrocław - Żerniki, co miało kosztować ok. 155 mln zł. Eksperci szukali tańszego wariantu, który byłby też łatwiejszy w realizacji. Pod tymi względami za najlepszą uznali propozycję przebudowy dawnej bocznicy wojskowej przy lotnisku.

źródło: inforail.pl
sympatyk - 13-02-2014, 20:11
Temat postu:
Wrocławskie lotnisko może zyskać połączenie kolejowe z miastem i regionem.

Przystanek ma znaleźć się pod terminalem, a dzięki przelotowej trasie na lotnisko wjadą normalne pociągi regionalne. Nie wiadomo, czy inwestycja nie okaże się zbyt droga.
Pomysł budowy połączenia kolejowego na lotnisko zgłosili wrocławscy radni z klubów PO, Obywatelski Dolny Śląsk, PSL i SLD. Według ich koncepcji konieczna będzie budowa 8-10 km nowej, zelektryfikowanej linii dwutorowej, 700-metrowego tunelu pod pasem startowym oraz podziemnej stacji.
Połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko to nie nowy pomysł. Miało być budowane już przed Euro 2012 przy okazji budowy nowego terminala, ale PKP PLK nie miało środków na wkład własny. Jednak hala terminala jest przystosowana do budowy podziemnej stacji kolejowej.
Analizowana była również tańsza możliwość przedłużenie połączenia tramwajowego na lotnisko.
Nowa koncepcja radnych różni się od dotychczasowych pomysłów, bo zakłada budowę stacji przelotowej, a nie końcowej. Lotniskowa linia łączyłaby magistralę E30 (linia 275) i linię 274. Dzięki temu na lotnisko nie musiałyby jeździć specjalne pociągi, lecz nową linię można by wpisać w sieć połączeń regionalnych i aglomeracyjnych.
Po dodaniu przystanku na lotnisku, według radnych, czas podróży dla osób np. z Wałbrzycha czy Legnicy wydłużyłby się jedynie o 7-10 minut. Teoretycznie możliwe byłoby połączenie lotniska bezpośrednio np. z Dreznem i innymi miejscowościami w Niemczech.
Eksperci bardzo chwalą pomysł budowy trasy przelotowej, która znacznie zwiększa możliwości połączenia lotniska z regionem. Problemem są jednak wysokie koszty, szacowane na nawet 500 mln zł. Unia Europejska mocno wspiera jednak takie inicjatywy integrujące różne środki transportu.
Połączenia kolejowe ma coraz więcej polskich lotnisk. Pociągi jeżdżą bezpośrednio na Lotnisko Chopina, do Lublina i Goleniowa, a także do stacji Modlin, skąd na lotnisko kursują autobusy. Kursowanie pociągów na lotnisko w Krakowie jest zawieszone z uwagi na remont. W planach jest budowa tras kolejowych na lotniska w Katowicach, Rzeszowie, a także być może w Łodzi i Bydgoszczy. Istnieje już połączenie do terminalu w Szczytnie, a w Gdańsku przy lotnisku znajdzie się przystanek budowanej Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Z budowy pociągu na lotnisko zrezygnowano w Poznaniu z uwagi na niewielką odległość od centrum miasta.

http://www.pasazer.com/in-15818-bedzie,kolej,na,lotnisko,we,wroclawiu.php
Pirat - 13-02-2014, 22:41
Temat postu:
Kolej na lotnisko za pół miliarda?

Gazeta Wyborcza: LIST CZYTELNIKA
karol123 - 14-02-2014, 10:17
Temat postu:
Będzie gotowe w 2026 roku lub nie powstanie wcale. Oni nie potrafią doprowadzić tramwaju plus minus na sępolno a my mówimy o tunelu .
sympatyk - 30-07-2014, 17:54
Temat postu:
Pociągiem na wrocławskie lotnisko.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zamierza przeprowadzić studium lokalizacji dla włączenia Świdnicy do linii kolejowej nr 274 oraz połączenia linii magistralnych 274 i 275 z budową przystanku kolejowego przy wrocławskim lotnisku im. Mikołaja Kopernika. To wstęp do realizacji zapisów Strategii Rozwoju Dolnego Śląska do 2020 roku.

Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/20535/Pociagiem-na-wroclawskie-lotnisko.html
marosław - 31-07-2014, 11:03
Temat postu:
Dajmy już spokój z tym pociągiem na lotnisko. Pociągi mają jeździć puste? Popatrzmy jak wygląda komunikacja miejska: JEDEN autobus kursujący co PÓŁ godziny! Więc jaki sens ma pociąg? Ten pociąg na lotnisko to typowa kiełbasa wyborcza.
sympatyk - 23-10-2014, 21:39
Temat postu:
Wrocław: Temat połączenia kolejowego do lotniska wraca jak bumerang.

Port Lotniczy Wrocław postanowił odświeżyć koncepcję budowy lotniskowego połączenia kolejowego. Jak podają przedstawiciele portu, zachęca ich do tego sama Unia Europejska, która jest zwolennikiem łączenia lotnisk z koleją i otwarcie o tym mówi.
- Ponieważ temat jest w dalszym ciągu aktualny, a Unia Europejska jest zwolennikiem połączenia lotnisk z koleją, zapadła decyzja o odświeżeniu koncepcji. W toku rozmów z Komisją Europejską postanowiono, że powstanie nowe studium wykonalności bazujące na poprzednim. W związku z tym, jednym z elementów naszego wniosku złożonego do Komisji Europejskiej w ramach programu TENT było przygotowanie studium. Jednym z początkowych etapów procedury jest właśnie zaproszenie do składania oferty cenowej, następnie zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie studium – wyjaśnia w rozmowie z serwisem Rynkiem Kolejowym Monika Półtorzycka-Jon, manager ds. marketingi i PR w Porcie Lotniczym Wrocław.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/54466/wroclaw_temat_polaczenia_kolejowego_do_lotniska_wraca_jak_bumerang.html
krzysztoff - 24-10-2014, 12:59
Temat postu:
Tak stwierdzam, że te połączenie w ogóle nie ma sensu (niska ranga lotniska). Lotów z/do Wrocławia jest ciągle mniej, ogólnie lotnisko nie jest jakoś mega szturmowane, Autobusy jeżdżą często, centrum w miarę blisko... a koszty inwestycji byłyby ogromne.
Beatrycze - 17-08-2015, 19:04
Temat postu:
Co z planami budowy kolei na lotnisko? Czy potrzebne jest takie połączenie?

Co z połączeniem kolejowym na lotnisko? Czy coś dzieję się w tym temacie? Terminal ma gotowe miejsce na taką stację. Pociągi miały już jeździć tam na Euro – pisze do nas Czytelniczka Krystyna Galon. Odpowiedzi na jej pytanie szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

Czytaj więcej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/4948713,wroclaw-co-z-planami-budowy-kolei-na-lotnisko-czy-potrzebne-jest-takie-polaczenie,id,t.html
krzysztoff - 18-08-2015, 14:13
Temat postu:
Ja ostatecznie jestem przeciwny. Nie uważam, by było to niezbędne. Koszta będą bardzo duże a myślę pieniądze te można byłoby spożytkować w lepszy sposób. Wrocławskie lotnisko nie ma zbyt rozbudowanej siatki połączeń, że korzystają z niego miliony osób. Dojazd autobusem jest może nieco niewygodny, ale skuteczny i jazda nie trwa jakoś strasznie długo. Choć jestem zdania, że akurat autobus 406 powinien być przyspieszony czy coś w ten deseń.
MK_Wro - 18-08-2015, 14:51
Temat postu:
Zgadzam się - koszt ogromny, a przy położeniu lotniska stosunkowo blisko miasta zysk niewielki. Po wybudowaniu wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór autobus 406 będzie jechać do centrum błyskawicznie. A w dalszej przyszłości można nawet przedłużyć tam tramwaj.
Arek - 18-02-2016, 14:35
Temat postu:
Pociągiem na samolot? Tory prowadzą prawie do lotniska.

Były różne koncepcje kolei na wrocławskie lotnisko. Ale ta, która wydaje się najprostsza i najtańsza, nie była do tej pory poważnie brana pod uwagę. Okazuje się, że stare tory prowadzą niemal do samego lotniska.

Więcej:
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/9407810,pociagiem-na-samolot-tory-prowadza-prawie-do-lotniska,id,t.html
Beatrycze - 06-02-2020, 13:16
Temat postu:
Pociągiem na wrocławskie lotnisko? Tego chcieliby samorządowcy.

- Przekazaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe SA nasze propozycje do opracowywanego studium wykonalności Wrocławskiego Węzła Kolejowego - poinformował dziś Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiadającego za transport kolejowy w regionie.

Projekt zakłada budowę linii kolejowej Wrocław Żerniki – Wrocław Zachodni, ułatwiającej dojazd do lotniska w stolicy regionu.

Więcej:
https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/93538/Pociagiem-na-wroclawskie-lotnisko-Tego-chcieliby-samorzadowcy
Ralny - 10-02-2020, 22:47
Temat postu:
Nareszcie kolej na wrocławskie lotnisko?

Wrocławskie lotnisko powinno być obsługiwane także przez kolej – uważają władze województwa dolnośląskiego. Samorządowcy chcą, by powstała nowa linia kolejowa, która pomoże skomunikować lotnisko na Strachowicach z miastem. Proponują również m.in. reaktywację Dworca Świebodzkiego.

Czytaj więcej:
https://wroclaw.tvp.pl/46584450/nareszcie-kolej-na-wroclawskie-lotnisko
Beatrycze - 11-10-2023, 19:27
Temat postu:
Wrocław: Co dalej z pociągiem na lotnisko? Tunel istnieje od kilkunastu lat!

Za tymi drzwiami z weneckim lustrem (zdjęcie) mieści się zbudowany w 2007 roku tunel, który powstał pod połączenie kolejowe z wrocławskim lotniskiem. Minęło 16 lat, a pociągi na lotnisko nadal nie jeżdżą. Obecnie tunel jest zamknięty na cztery spusty.

Więcej:
https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,wroclaw-co-dalej-z-pociagiem-na-lotnisko-tunel-istnieje-od-kilkunastu-lat,wia5-3315-72147.html
Ralny - 10-11-2023, 19:50
Temat postu:
Pociąg na wrocławskie lotnisko powstrzymał płot? Tory, podobnie jak i plany, też się rozjechały

Kiedy pojedziemy pociągiem na lotnisko we Wrocławiu? Z pewnością nie wcześniej, niż ułożone zostaną tory kolejowe na całym odcinku! A tym na razie na drodze stanął płot lotniska, a w innym miejscu łączenie starych i nowych torów... delikatnie się rozjechało. W efekcie tego, mamy około 200 metrów torów znikąd do płotu i to w dodatku z przejazdem kolejowym na Muchoborze Wielkim. O co tu chodzi?

Czytaj więcej:
https://gazetawroclawska.pl/pociag-na-wroclawskie-lotnisko-powstrzymal-plot-tory-podobnie-jak-i-plany-tez-sie-rozjechaly/ar/c1-18057747

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group