INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. warm.-mazurskie - IR Poznań - Olsztyn - czy da się?

Radek - 07-03-2009, 17:57
Temat postu: IR Poznań - Olsztyn - czy da się?
W związku z wprowadzeniem nowej kategorii pociągów - IR (osobowych przyspieszonych spółki Przewozy Regionalne) przyszedł mi do głowy pomysł, że taki pociąg mógłby jeździć na trasie Poznań - Olsztyn - Poznań w godzinach zlikwidowanego w czasie roku szkolnego pociągu pospiesznego spółki IC. Z Poznania wyjazd rano w piątek, sobotę oraz poniedziałek, z Olsztyna wyjazd po południu w czwartek, piątek i niedzielę. Czy jednak w PR da się?
syrenka - 07-03-2009, 18:20
Temat postu:
Jest olbrzymie zapotrzebowanie na połączenie w niedzielę popołudniu z Olsztyna do Poznania! A po 16 praktycznie rzecz biorąc jest jedyna możliwość z przesiadką w Warszawie i przyjazdem do Poznania po... drugiej w nocy Rolling Eyes
Exsimus - 07-03-2009, 18:48
Temat postu:
Właśnie. 16 to trochę za wcześniej (studenci zaoczni), ale 17.30 to byłaby świtna godzina dla takiego składu i na Bohunach obowiązkowo Very Happy
Radek - 08-03-2009, 00:06
Temat postu:
Na początek niech to będzie 1 ezt. Przyjazd do Olsztyna tak, żeby zdążyć na pospieszny Gdynia - Białystok, odjazd do Poznania po przyjeździe pospiesznego Białystok - Gdynia. W stronę Olsztyna byłaby to alternatywna przesiadka z Monciaka-Krupówki. Dziś Monciak miał ponad godzinę opóźnienia (kibole wracali z Katowic do Trójmiasta - wszystkie dworce obstawione). O 9 w Iławie zaproponowano podróżnym oczekiwanie na pociąg o 11:30 (cała podróż Iława - Olsztyn trwa ok. godzinę).
Exsimus - 08-03-2009, 13:21
Temat postu:
Odchodząc trochę od tematu. Od grudnia Monciak przyjechał do Wisły tylko z 5, 6 razy planowo. Z tego co mi kasjerka mówiła Śmiech
flugzeug30 - 12-03-2009, 21:48
Temat postu:
A dałoby się ten IR przedłużyć w VI- IX np. do Ełku przez Czerwonkę- Mrągowo- Mikołajki- Orzysz ?. W sezonie wakacyjnym obłożenie miałby niezłe.
Iktorn - 12-03-2009, 21:59
Temat postu:
Rok temu jeździł pociąg Berlin-Ełk, z Olsztyna przez Mikołajki, ale DB od tego rozkładu zrezygnowała z tego pociągu. Niestety, między Mrągowem a Mikołajkami stan torów jest tak fatalny, że prędkość miejscami jest 20 km/h, dlatego prawie wszystkie pociągi Ełk-Olsztyn jeżdżą przez Korsze.

Czy taki pociąg będzie miał obłożenie...nie wiem. Chyba ludzie, ze względu na czas przejazdu wybierają autobus albo samochód. Sam często jeżdżę na trasie Gdańsk-Ełk-Gdańsk i w wakacje jest dużo ludzie, ale szczególnie w Giżycku wsiada ogromna liczba podróżnych i pewnie dlatego na trasie przez Mikołajki pociąg byłby chybiony.

Jeśli już, to lepiej, aby taki pociąg jeździł w sezonie wakacyjnym przez Korsze i Giżycko do Ełku.

Cytat:
Czy jednak w PR da się?

Przypomniał mi się niedasizm, który kilka razy był wyśmiewany na forum, więc pewnie z wydłużeniem pociągu będzie duży problem, czyli "nie da się".
flugzeug30 - 14-03-2009, 16:55
Temat postu:
Aż tak źle z frekwencją na kierunku Czerwonka- Biskupiec- Sorkwity [ nie wiem, jak jest dalej ], nie jest... Ale fakt, większy skład od SA- 106 plus 1x Bh nie ma na tej linii racji bytu.
danex - 16-03-2009, 16:59
Temat postu:
Uważam, iż rozwiązanie zaproponowane przez Radka byłoby idealnym, zwłaszcza w momencie gdy PKP Intercity, jednym słowem, olało rzesze pasażerów korzystających w trakcie roku akademickiego z pociągu
pospiesznego Śniardwy. Nie wiem komu on przeszkadzał? Cieszył się przecież dobrą frekwencją i mógłby swobodnie kursować w dotychczasowych terminach. Tym bardziej, iż połączenie to funkcjonowało nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat. Na początku był to pociąg osobowy rel. Olsztyn – Poznań. Następnie przekierowano go do Bydgoszczy, jednak z dogodną przesiadką w Toruniu na osobowy do Poznania, aby następnie uruchomić Śniardwy. I w końcu po przejęciu połączeń pospiesznych przez IC, jak na ironię, ograniczono jego kursowanie tylko na odcinku Olsztyn - Toruń, czyli tam gdzie frekwencja w niedzielne popołudnia była wyższa. Jest to trudne do zrozumienia, tym bardziej, że między Toruniem a Poznaniem kursuje swego rodzaju dziwoląg, jadący okrężną trasą z Lublina. Brak natomiast pociągu w zasadniczej, prostej linii Olsztyn - Poznań. Odebrano w ten sposób także możliwość dojazdu z Warmii i Mazur w kierunku Bydgoszczy i Łodzi, gdyż w Toruniu Śniardwy miały skomunikowanie w tych kierunkach.
Dlatego też w celu utarcia nosa IC pierwszy podpisałbym się za IR z Olsztyna do Poznania w takich godzinach, jak kilka wpisów wcześniej zostały zaproponowane. Obecnie powrót z weekendu, czy świąt, z Warmii i Mazur do Poznania jest niezwykle utrudniony. Mamry wyjeżdżają zbyt wcześnie, poza tym zawsze są zapchane. Kombinowałem także podróż przez Tczew, aby tam załapać się na Bałtyk, jednak dogodnego połączenia brak!
Co do przedłużania tego pociągu do Ełku, to o frekwencję nie obawiałbym się, gdyż chodzi tylko i wyłącznie o okres letni. Chociażby ze względu na Mikołajki, które są równie ważnym mazurskim kurortem jak Giżycko, oby nie powiedzieć że ważniejszym. Kursując do Mikołajek również pociąg ten pokonuje za Mrągowem najwolniejszy odcinek tej linii. Przez Giżycko kursuje więcej pociągów dalekobieżnych, dodatkowo także sezonowych. Nie odbierajmy więc jedynej możliwości dotarcia bezpośrednim pociągiem dalekobieżnym turystom do Mrągowa, czy Mikołajek. Problem z wydłużeniem relacji do Ełku mógłby tkwić w brakach taborowych. Nie wystarczyłby już, jak dotąd, jeden skład który całą trasę w obydwie strony pokonywałby w ciągu jednego dnia.
Jeśli to ma jednak być sezonowy pociąg dla turystów, to postulowałbym przywrócenie postojów w Biskupcu Reszelskim oraz Sorkwitach. Nie wydłużą one całkowitego czasu przejazdu, a zapewnią dodatkowych klientów.
Exsimus - 16-03-2009, 18:46
Temat postu:
Co do skomunikowania w kierunku Bydgoszczy to jest jeszcze skład o 18.48 zestawione z 1ED72+1EN57 więc to trochę sytuację poprawia.
Ten dziwoląg to Niemen, który kursuje na trasie Białystok - Bydgoszcz z wagonami do Poznania przez Inowrocław wyłączanymi w Toruniu. Właśnie zanim IC przejęło pośpieszne to do tych wagonów doczepiane były te Olsztyńskie, a skład wyglądał następujący 4A+1A z Olsztyna + 2B +1A z Białegostoku
Rafał Bączek - 04-04-2009, 13:17
Temat postu:
Skoro był pociąg osobowy Katowice-Inowrocław-Katowice i jest też relacji Wrocław Główny-Kamień Pomorski, to czemu ma nie być IR relacji Olsztyn Główny-Poznań Główny? No, ale PR przecież zawsze może powiedzieć, że się nie da...
mefistofeles - 04-04-2009, 15:45
Temat postu:
pewnie z tych samych przyczyn dla których nie ma juz pociągu katowice-Ino-Katowice...
Rafał Bączek - 17-04-2009, 18:34
Temat postu:
Osobowy Katowice-Inowrocław-Katowice miał dobrą frekwencję.
mefistofeles - 18-04-2009, 11:29
Temat postu:
miał, ale się samorzady nie mogły dogdac co do finansowania. Dotąd takie pociągi były dotowane z Warszawy. Teraz tak sie nie da. A pociąg jechał przez 4 województwa.
Radek - 25-04-2009, 21:35
Temat postu:
W wakacje InterRegio ma jeździć również do Gdyni (jeden pociąg) i Olsztyna (dwa lub trzy). W wakacje przez Poznań przejeżdżać będzie także InterRegio z Krakowa do Świnoujścia.

Źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/11414/PKP%2BIntercity%2Bi%2BPKP%2BPR%2Bkonkurencj%25EA%2Bczas%2Bzacz%25B1%25E6.htm

[ Dodano: 20-05-2009, 22:01 ]
Przewozy Regionalne stają do walki z Intercity


Przewozy Regionalne uruchomią nowe połączenia Olsztyna z Poznaniem. Na niższej cenie mają skorzystać podróżni.

W grudniu ub.r. Przewozy Regionalne przeszły pod skrzydła samorządów i opuściły grupę PKP. Nowa spółka musiała oddać wszystkie połączenia międzywojewódzkie, a pasażerowie zostali skazani na usługi Intercity.

Teraz jednak IC otrzyma poważnego konkurenta, bo Przewozy Regionalne uruchamiają pociągi dalekobieżne. Te same linie będą obsługiwane przez dwie spółki. Nowe połączenia otrzymały nazwę interRegio. W sumie będzie to 50 pociągów w całym kraju.

Od 1 czerwca także u nas pojawią się nowe połączenia do Poznania przez Toruń. Będą to trzy pary pociągów wyjeżdżające o godzinach: 5.45, 11.45 i 16.45. Kolejarze z Przewozów Regionalnych wskazują, że czas podróży z Olsztyna do Poznania porannego interRegio będzie krótszy o kwadrans od prowadzonego przez IC pośpiesznego "Jezioraka". Pasażerów powinna jednak najbardziej zainteresować atrakcyjna cena. W przypadku pociągu interRegio wynosi ona 38,5 zł, a IC 48 zł. Na nowych połączeniach będą też honorowane ulgi.

Kolejarze liczą, że nowe połączenia okażą się hitem. - To nowy produkt naszej spółki, którym chcemy rywalizować o klienta z Intercity. Liczymy, że uda nam się przyciągnąć pasażerów, którzy zwracają uwagę na cenę. Będzie to szczególnie atrakcyjna oferta np. dla studentów - wyjaśnia Wojciech Bukowski, dyrektor marketingu olsztyńskich Przewozów Regionalnych. - Podobny będzie czas przejazdu, a w niektórych przypadkach nawet krótszy niż pociągiem IC. Nieco gorszy będzie natomiast komfort podróży.

Nowe pociągi będą składane z jednostek elektrycznych - tych samych, które na co dzień jeżdżą po trasach lokalnych. W ten sposób spółka uniknęła kosztownego wynajmu lokomotyw elektrycznych od PKP Cargo.

Międzywojewódzkie połączenia mają poza tym podreperować budżet spółki. PKP Przewozy Regionalne zajmowały się do tej pory jedynie przewozem pasażerów na trasach lokalnych. Niemal wszystkie z nich przynoszą duże straty.

Intercity nie ma dobrego zdania o nowych połączeniach i uważa je za nieuczciwą konkurencję: - Przewozy Regionalne wybrały najatrakcyjniejsze pory kursowania, my jeździmy także poza "szczytem". Moglibyśmy jeździć taniej niż interRegio, jednak kosztem likwidacji połączeń w mniej atrakcyjnych porach - mówi Paweł Ney, rzecznik IC. - Kolej nie może działać jak prywatni przewoźnicy samochodowi, lecz bardziej jak komunikacja miejska: konkurencja tak, ale regulowana. Przewozy Regionalne powinny być "dopływami" do "rzeki", którą stanowią połączenia dalekobieżne. Powinniśmy wspólnie tworzyć uzupełniającą się ofertę i konkurować z transportem samochodowym, a nie osłabiać się nawzajem, tym bardziej że już niedługo na polskie tory wjadą przewoźnicy zagraniczni.

Przewozy Regionalne nie zamierzają jednak rezygnować. Jeśli nowe połączenia się sprawdzą, zostaną uwzględnione także w następnych rozkładach jazdy. Przewoźnik zastanawiał się także nad uruchomieniem połączenia Olsztyn - Warszawa. - Jednak na razie ten pomysł odłożyliśmy ze względu na problemy związane z przebudową linii kolejowej na tym odcinku - mówi Wojciech Bukowski.

Analitycy cieszą się z takiego obrotu sprawy. - Można powiedzieć: nareszcie. Konkurencja jest bardzo potrzebna - mówi Adrian Furgalski, doradca z firmy consultingowej TOR. - To trochę nieprzewidziany skutek podziału spółek IC i PR. Były opinie, że te ostatnie nie mają taboru i nie będą w stanie obsługiwać tras dalekobieżnych. Jednak już sukces uruchomionego kilka lat temu przez Koleje Mazowieckie pociągu do Gdyni pokazał, że pasażerowie na coś takiego czekają. Te pociągi, choć gorszej klasy, pękały w szwach. Niech więc i teraz podróżny sam zdecyduje, co dla niego lepsze. Obie spółki mają licencje na przewozy i mogą z niej korzystać. Teraz spółka Intercity musi zacząć główkować, co zrobić, by być bardziej konkurencyjna.



Źródło: Gazeta Wyborcza Olsztyn
Gaspares - 09-05-2010, 09:51
Temat postu:
Dlaczego iR MAMRY z Olsztyna do Wrocławia jest skomunikowany z pociągiem R-97025 z Działdowa do Olsztyna tylko i wyłącznie na stacji Olsztyn Zachodni? Musiałem się trochę nagłówkować, żeby na to wpaść, a tymczasem przeciętny podróżny spoza województwa na to skomunikowanie nie trafi, bo będzie zawzięcie szukał przesiadki na Głównym...
PKPowiec - 09-05-2010, 10:54
Temat postu:
Bo nie wydaje się biletów, wg. których odcinek będzie przejażdżany wielkorotnie, a w tym przypadku stacją styczną jest Olsztyn Zach.
Gaspares - 09-05-2010, 12:27
Temat postu:
Rozumiem, biję się w pierś za mą niewiedzę..

Orientuje się ktoś, jak wygląda punktualność tych osobówek z Działdowa do Olsztyna? Bo jeśli mieści się w normie, a skład iR mi nie ucieknie, to chętnie skorzystam, na pohybel IC Smile
Przemo - 09-05-2010, 22:43
Temat postu:
Gaspares napisał/a:
Rozumiem, biję się w pierś za mą niewiedzę..

Orientuje się ktoś, jak wygląda punktualność tych osobówek z Działdowa do Olsztyna? Bo jeśli mieści się w normie, a skład iR mi nie ucieknie, to chętnie skorzystam, na pohybel IC Smile


Jeżeli na trasie Warszawa-Działdowo-Gdynia nie ma opóźnień pociągów skomunikowanych w Działdowie to punktualność co do minuty. Jak jeżdżę na tej trasie od 3 lat bardzo często i regularnie to dziś pierwszy raz ruszyliśmy z opóźnieniem 5 minut
ic konduktor - 09-05-2010, 23:01
Temat postu:
PKPowiec, a właśnie, że wydaje się... czasami. Te czasami to kilka przypadków, gdy "przesiadka jest na stacji węzłowej dogodnej komunikacyjnie"
Poznań - Świnoujście via Szczecin Gł. (odcinek od Dąbia do Głównego 2x)
Olsztyn ze swoim zachodnim, też jest na tej liście.
Myśle, że w opisywanym przypadku chodzi tylko o skrócenie czasu na oczekiwanie pociągu skomunikowanego.
Exsimus - 10-05-2010, 11:00
Temat postu:
Jak świat światem skomunikowania z kierunków zachodnich w Olsztynie zawsze były tworzone w Olsztynie Zachodnim. Po pierwsze jest to wygodniejsze dla pasażerów (bo i po co się wracać) po drugie pozwala na zwolnienie toru na dworcu Głównym. Nawet olsztyńscy dyżurni ruchu mają napisane w swoich budkach napis sprzed około 20 lat "Pamiętaj o skomunikowaniach na stacji Olsztyn Zachodni"
ic konduktor - 10-05-2010, 12:13
Temat postu:
Exsimus, już wyżej napisałem, że jest tak dla skrócenia czasu ewentualnego opóźnienia pociągu skomunikowanego. W trybie zgodnym z rozkładem jazdy wiekszość przesiadek wskazywana jest w Olsztynie Gł.
Zresztą kup bilet Elbląg > Dobre Miasto przez Olsztyn Zachodni, to i tak odcinek Gutkowo - Zachodni pokrywa się 2x
syrenka - 10-05-2010, 12:46
Temat postu:
Exsimus, Ale czasem jest to mylące. Zdarzało się, że podróżni z IR z Poznania wysiadali na Zachodnim żeby przesiąść się na pociąg TLK do Katowic (przez Białystok) i okazywało się, że TLK już stoi na Głównym, bo przyjechał 5 minut przed czasem.
Radek - 10-05-2010, 22:05
Temat postu:
Akurat przesiadki w kierunku wschodnim (np. Białystok) zawsze były w Olsztynie na Dworcu Głównym. Eximus ma rację - na Zachodnim zawsze były przesiadki z kierunków zachodnich na Zachód, np. z Warszawy na Ostródę, Elbląg czy Braniewo.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group