INFO KOLEJ - forum kolejowe

Bilety, oferty, promocje - Osobowe z przedziałem 1 klasy

mefistofeles - 11-02-2009, 18:44
Temat postu: Osobowe z przedziałem 1 klasy
Co to za twór niech ktoś mi powie? Zwykły kibel, ze zwykłym czołem. 2 segmenty zupełnie zwyczajne (ściany obite sklejką, siedzenia z dermy), ale pół jednego segmentu oznakowana jako 1 klasa z quasilotniczymi fotelami w środku (ale ściany też obite sklejką).

Takie cus jechało dziś jako osobówka Bydgoszcz-Ino.

Pytanie numer 2 - mozna wsiadać do takiego przedziału, czy nie bardzo? Spotkąłem sie kiedyś z opinią, że skoro w osobówkach nie ma formalnie 1 klasy i nie kupisz stosownego biletu to mozna, ale konduktor kiedyś ie podzielił tej interpetacji...
Robikon - 11-02-2009, 19:16
Temat postu:
Ja też jechałem takim wagonem z Kamienia Pom. do Wrocławia Karmazyn.Odp.Na osobówkach nie ma 1 kl czyli można jechać z biletem na 2 kl.ale nawet kasa nie sprzeda Ci biletu na 1 kl.w poc os
mefistofeles - 11-02-2009, 20:14
Temat postu:
Cytat:
Na osobówkach nie ma 1 kl czyli można jechać z biletem na 2 kl.ale nawet kasa nie sprzeda Ci biletu na 1 kl.w poc os

Ino jak kiedys takie słowa rzekłem konduktorowi to straszył mnie mandatem (jego wykładnia był taka, że to, ze nie moge kupic biletu nie znaczy,że moge w pierwszej klasie siedzieć). Skończyło sie na przeniesieniu się do 2.

Mimo to ciekaiw mnie sens takiej przeróbki. ED72 obsługiwało czasem pospiecy i tam to miało sens, ale tu był najzwyklejszy kibelek.
Arclight - 11-02-2009, 20:30
Temat postu:
Ja w zeszłym roku jechałem w pierwszej klasie pociągu osobowego z Lublina do Dęblina na bilecie drugiej klasy z pociągu pospiesznego. Konduktor nie miał żadnego "ale".

Aha, jednostka którą jechałem to EN57-1333.
zyrafa - 11-02-2009, 20:53
Temat postu:
Obecnie wszystkie pociągi PKP PR posiadają tylko klasę 2, jeśli obsługiwane są taborem posiadającym przedziały klasy 1 (ED72, ED73, niektóre EN57), miejsca te traktowane są jako miejsca klasy 2. Sprawdzone empirycznie na trasie Stargard - Szczecin Wink .
Robikon - 11-02-2009, 21:04
Temat postu:
Ps.Ja bym tam sie nie przesiadał tylko nauczył takiego typa porzadku.Na twoim miejscu spisał bym nr służbowy i napisal skarge ,mógl Ci podac podstawe prawna.skoro w rozkładzie jazdy w rubryce -rodzaj,nazwa,nr poc,inf. o składzie nie ma cyfry 1 tylko cyfra 2 to jest tylko 2 kl.Jeżeli w rozkładzie w rubryce info o składzie jest cyfra 1 i 2 to wtedy konduktor miał racje , a tak nie miał prawa usuwac Cie z tego miejsca.
jano - 11-02-2009, 21:30
Temat postu:
To jak to się ma do oferty PKP PR na bilet sieciowy, który rzekomo jest ważny w klasie dowolnej pociągów uruchamianych przez PKP PR? Przecież tych parę pospiesznych na palcach jednej ręki można wymienić. Gdzie jest jakaś informacja (przepis), stanowiąca, że wszystkie pociągi osobowe posiadają tylko i wyłącznie wagony kl.2, nawet jeśli oznaczenie wskazuje na kl.1? Jakby co to przecież trzeba się powołać na konkretny zapis, a nie na "słuchy".
zyrafa - 11-02-2009, 21:37
Temat postu:
Klasa dowolna to też 2 Very Happy . Wszystkie osobowe mają wyłącznie kl.2 (patrz Hafas, SRJP), tylko pospieszne do Pragi i Drezna z Wrocławia rozkładowo prowadzą kl.1.
jano - 11-02-2009, 21:40
Temat postu:
Dowolna to dowolna, wiadomo, ale gdzie mogę znaleźć konkretny zapis, że w pociągach osobowych PKP PR występuje tylko kl.2 (bez względu na oznaczenie wagonu, składu) Question

A to, że np. hafas pokazuje tylko kl.2 to moim zdaniem nie jest wystarczający argument. Wiele razy była sytuacja, że SRJP pokazywał kl.1-2, a pociąg prowadził tylko kl.2. Kwestia zestawienia pociągu.
zyrafa - 11-02-2009, 21:54
Temat postu:
A może znajdziesz pociąg osobowy Spółki PKP PR z miejscami klasy 1 w obowiązującym w rozkładzie jazdy, ja takiego nie widzę. Pamiętaj że rozkład jazdy to oferta i przewoźnik jest związany zapisami w ofercie. Kasa także nie sprzeda biletu na miejsce w klasie, która w ofercie nie jest wskazana.

Odnośnie dopisanej kwestii - jeśli w pociągu mimo oferty (rozkładu jazdy) nie było kl.1. to podróżnemu posiadającemu bilet klasy 1 przysługuje wówczas zwrot - bo przewoźnik nie wywiązał się z oferty. Pamiętaj w prawie przewozowym przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka i to on powinien na własny koszt zapewnić pasażerowi odpowiedni tabor (w ekstremalnych sytuacjach komunikację zastępczą). Nie wiem jak ty ale ja podróżowałem już w pociągach złożonych wyłącznie z wagonów klasy 1 bo przewoźnik nie był w stanie zapewnić innego taboru. Podobnie sytuacja ma się do ED72 kursującego w planie EN57.
jano - 11-02-2009, 22:03
Temat postu:
W takim razie powinny zniknąć oznaczenia kl.1, bo wprowadzają przeciętnego podróżnego w błąd.Jutro z ciekawości zapytam konduktora.

Też parę razy spotkałem sytuację, że w składzie były wagony kl.1, ale wówczas konduktor informował podróżnych o zmianie kategorii wagonów.
Iktorn - 11-02-2009, 22:29
Temat postu:
Celem wyjaśnienia kilku spraw.
W niektórych pociągach PKP Przewozy Regionalne w EN57 jest 1 klasa i jest w niej ważny bilet 1 klasy, bilet na "dwójkę" jest nieważny, ale można zrobić dopłatę.
Jeśli w rozkładzie jazdy, jest podane "tylko 2 klasa" wtedy jadąc w 1 klasie należy zrobić dopłatę do 1 klasy w pociągu i konduktor nie bierze opłaty za wypisanie biletu. "Jedynka" nie jest to w żadnym wypadku tym samym, co "dwójka".
Przykładem takiego pociągu, w składzie którego jeździ 1 klasa, jest "Łyna" relacji Gdynia Główna-Olsztyn i Olsztyn-Gdynia. W rozkładzie jest informacja o tym pociągu jako: Osobowy.
Czasem może się zdarzyć, że podstawią akurat jednostkę z 1 klasą, gdzie w rozkładzie jest "tylko 2 klasa", zdarza się tam na śląsku, np kilka razy jechała taka "Olza" z Katowic do Cieszyna. Wtedy trzeba robić dopłatę.
Bzdura jest, że kasjerka nie sprzeda biletu na 1 klasę. Należy ją poinformować, że w takim pociągu jest 1 klasa, kasjerka może być zdziwiona, bo to rzadkość, ale bilet sprzeda - wiem z doświadczenia, zawsze jak w osobowym jest 1 klasa i ja nią jadę, to mam bilet kupiony na 1 klasę w kasie biletowej.
Ktoś wspominał, że jechał osobowym 1 klasą z biletem na pośpiech na 2 klasę. Było to możliwe przed 1 grudnia 2008, gdyż cena za pośpieszny 2 klasy, była o kilka groszy wyższa, niż za osobowy 1 klasę. Obecnie pośpieszne to PKP IC i ich bilety w osobowych są nie ważne.
Robikon - 11-02-2009, 23:08
Temat postu:
Ps.Pani wracając z Kamienia Pom do Scinawy poc. osob Karmazyn ,chciała kupić bilet na 1 kl.do ścinawy ale pani kasjer powiedziała,że nie ma w poc osob 1 kl.to samo konduktor podczas sprawdzania biletów powiedział,że nie ma w poc osob kl.1.jechała jednostka EN57-1533rb, w której przod był przerobiony na jedynke-sam bylem tego swiadkiem.Ja natomiast jechalem z Kamienia do Wrocławia sam byłem w szoku na plus,było czyściutko.
gazomir - 12-02-2009, 07:42
Temat postu:
W obecnym rozkładzie jak i w poprzednim pociągi osobowe Motława i Łyna relacji Olsztyn-Gdynia-Olsztyn obsługiwane są rozkładowo kiblami z przedziałem kl.1 i jak najbardziej możliwy jest zakup biletu na kl.1 w tych pociągach
zawias - 12-02-2009, 13:49
Temat postu:
Iktorn napisał/a:
Celem wyjaśnienia kilku spraw.
W niektórych pociągach PKP Przewozy Regionalne w EN57 jest 1 klasa i jest w niej ważny bilet 1 klasy, bilet na "dwójkę" jest nieważny, ale można zrobić dopłatę.(...)


Iktorn dobrze gada.Takich osobówek jest mnóstwo.Np. pociąg "Orlik" z Krakowa/Płaszowa do Częstochowy z godziny 18:02 i np. pociąg z Krakowa/Głównego do Żiliny o godzinie 7:05

Ale owszem zdażają się wpadki z I klasami.Jechałem raz pociągiem z Oświęcimia do Krakowa(wsiadłem w Rudawie) i była w osobówce pierwsza klasa! Nawet musiałem tam wejść żeby bilety kupić. Ale kierpocini(dosyć ładna kobiecina Very Happy)nie wkurzała się, ale wolałem dla bezpieczeństwa klapnąć w 2 klasie na siedzeniach fullplastic.
witja - 13-02-2009, 07:37
Temat postu:
W róznycyh Regio-Plus jeżdżą też jednostki z kl. 1, która zgodnie z rozkładem jazdy ma tam być.
Tymczasem jesli chodzi o osobówki na Śląsku często się zdarza, że jedzie kibel z kl. 1 tam gdzie jest tylko kl. 2, ale wówczas na drzwiach wejściowych są naklejone karteczki "klasa 2" i jedzie tam kto chce.
Wujo.Z - 13-02-2009, 13:51
Temat postu:
no właśnie ja tak kiedyś miałem jadąc z Nowego Tomyśla przyspieszonym rel. Zielona Góra - Poznań, obsługiwanym ED72, tam była kl. 1, a kiedy chciałem u pani konduktor zrobić dopłatę do biletu, ta zdziwiła się wielce i wytłumaczyła, że w pociągu jest wyłącznie kl. 2. Karteczki nie było.
Lodzianin - 17-02-2009, 21:14
Temat postu:
tego typu cudaku zdażaja sie na terenie calego kraju chyba. ja widzialem pod katowicami, krakowem.
wiele juz napisano powyzej wiec wymadrzac sie nie bede, dorzuce tylko refleksję :
o ile miedzy 1 a 2 klasą w pociagach pospiesznych roznica jest jak dla mnie zadna,
o tyle w tych osobowkach komfort jazdy wydał mi sie znacząco rozniący w obu tych przypadkach. moze dlatego ze wiekszosc osobowek PR jest ogolnie w stanie agonalnym
zawias - 19-02-2009, 18:26
Temat postu:
witja napisał/a:
W róznycyh Regio-Plus jeżdżą też jednostki z kl. 1, która zgodnie z rozkładem jazdy ma tam być.
Tymczasem jesli chodzi o osobówki na Śląsku często się zdarza, że jedzie kibel z kl. 1 tam gdzie jest tylko kl. 2, ale wówczas na drzwiach wejściowych są naklejone karteczki "klasa 2" i jedzie tam kto chce.


Potwierdzam.Dzisiaj jechałem kibelkiem relacji Oświęcim-Katowice. Była pierwsza klasa.(odjazd 08:18 z oświęcimia)Siedzenia full plastic.W dodatku w większości drzwi wyjściowych była otwarta jedna para drzwi a na drugiej była naklejona niechlujna kartka z napisem:"nieczynne" a zdrugiej strony tej kartki były jakieś niezrozumiałe i niezindetyfikowane dla mnie druki.Toż to profesjonalizm w stylu PeKaP

[ Dodano: 22-02-2009, 21:37 ]
A dziś jeszcze widziałem pociąg z Czechowic do Trzebinii również z pierwszą klasą
Exsimus - 23-02-2009, 16:51
Temat postu:
Hmm na Śląsku 1 klasę posiadają:

- Wszystkie Regio-Plusy
- Cieszynka
- wszystkie składy Bytom - Gliwice (popatrzcie sobie w SRJP)
- 2 pary Oświęcim - Katowice i na zad
Dave - 23-02-2009, 18:42
Temat postu:
Dla mnie sprawa jest prosta. Jeżeli w ofercie (rozkład jazdy) istnieje w danym pociągu klasa 1 i 2 (tak mają bodaj wszystkie Regio-Plusy i niektóre dłuższe relacje osobowe), to w takim składzie (czy to wagony czy jednostki) w 1 kl. należy siadać z biletem na 1 klasę (kasa ma obowiązek takowy sprzedać), a w 2 kl. obowiązują bilety na 2 klasę i klasę dowolną.
Jeśli w rozkładzie jazdy NIE MA informacji, że w składzie znajduje się klasa 1 (tylko klasa 2), a EZT ma przedział klasy 1, siadanie tam wg mnie jest dozwolone w każdym przypadku (coś na zasadzie zdeklasowanych wagonów kl. 1 jako kl. 2 w pospiechach).
Tyle :]

Aha. Jak już było wspominane, jest sporo pociągów osobowych (głównie przyspieszonych), na których jest oficjalnie kl. 1 i kl. 2.
zawias - 02-03-2009, 21:21
Temat postu:
W sobotę widziałem kibla z Czechowic-Dziedzic do Trzebinii to miał pierwszą klasę
Dominik - 04-03-2009, 11:23
Temat postu:
Miał,ale możesz w nim zajmować miejsce jeśli posiadasz bilet na klasę 2. W rozkładzie wyraźnie pisze,że pociąg ma tylko klasę 2.
zawias - 04-03-2009, 15:35
Temat postu:
Co ciekawe jak kupowałem bilety, to konduktor powiedział chłopu który chciał sobie kupić bilet, żeby sobie usiadł, i że on za chwilę przyjdzie, to gościu sobie siadł w pierwszej klasie i kondiemu to nie przeszkadzało.Tak było własnie w kibelku Czechowice-Trzebinia
krzychu12231 - 25-07-2009, 19:40
Temat postu:
Iktorn napisał/a:
Celem wyjaśnienia kilku spraw.
W niektórych pociągach PKP Przewozy Regionalne w EN57 jest 1 klasa i jest w niej ważny bilet 1 klasy, bilet na "dwójkę" jest nieważny, ale można zrobić dopłatę.
Jeśli w rozkładzie jazdy, jest podane "tylko 2 klasa" wtedy jadąc w 1 klasie należy zrobić dopłatę do 1 klasy w pociągu i konduktor nie bierze opłaty za wypisanie biletu. "Jedynka" nie jest to w żadnym wypadku tym samym, co "dwójka".

Nie prawda Kolego. Mam pismo z PKP PR w którym wyraźnie jest zaznaczone że: "gdy pociąg w
rozkładzie jazdy oznaczony jest, że prowadzi wyłącznie wagony 2 klasy,
to na przejazd tym pociągiem należy nabyć bilet ważny w klasie 2 [..] pomimo zestawienia składu pociągu z
ED72 / który posiada klasę 1/, obowiązuje wyłącznie 2 klasa. Śmiech
Iktorn - 25-07-2009, 21:56
Temat postu:
Czasem tak jest, ostatnio też zauważyłem, że często w jednostkach jest 1 klasa i konduktorzy mówią sami pasażerom, że ta jedynka jedzie jako dwójka.

Jednak niedawno, nawet jak na rozkładzie było napisane "tylko 2 klasa" to kondi wypraszał ludzi z biletem 2 klasy, albo żądał dopłaty.

PS A od kiedy masz to pismo? To chyba jakoś niedawno się zmieniło.
krzychu12231 - 25-07-2009, 22:29
Temat postu:
Pismo mam od 13 lipca, wydane na moją prośbę jako odpowiedź na zapytanie.
mefistofeles - 26-07-2009, 22:16
Temat postu:
Możesz je zeskanować w wysokij rozdzilczości i zamiescic na forum?
krzychu12231 - 26-07-2009, 22:34
Temat postu:
To pismo mam w formie elektronicznej (e-mail), chodzi o konkretny pociąg, aczkolwiek jest tam też wyjaśniony przepis, co zacytowałem w poprzednim poście, czyli: "gdy pociąg w
rozkładzie jazdy oznaczony jest, że prowadzi wyłącznie wagony 2 klasy,
to na przejazd tym pociągiem należy nabyć bilet ważny w klasie 2".
Dalsza część brzmiała: "Tak więc w pociągu.... pomimo zestawienia składu pociągu z
ED72 / który posiada klasę 1/, obowiązuje wyłącznie 2 klasa."

Jak kogoś interesuje to na PW proszę.

[ Dodano: 27-07-2009, 21:11 ]
Jechałem dzisiaj rono do Poznania pociągiem 67430 obsługiwanym przez ED72. Kupiłm bilet na klasę 2. Pismo miałem oczywiście ze sobą. Ale nie było potrzebne. Na pytanie: "Ten wagon (klasa 1) to jedzie jako druga?", odpowiedź zabrzmiała: "Tak, tak". No i po problemie. Ja nie cierpię klasy 2 w ED72. Po paru minutach zaraz tak plecy mnie bolą że... Nie wiem czemu. W kiblu jest OK, w wolsztyńskim retro (drewniane ławki) też OK. To pewnie sprawa wyprofilowania, każdy reaguje inaczej Smile
No a z powrotem to było jeszcze lepiej bo 3 bonanzy + Ol49-59 Very Happy
mikolo - 28-07-2009, 09:33
Temat postu:
W IR nap. z Warszawy Wschodniej do Krakowa Głównego jest ED72 z 1 klasą i przy oknie wisi karteczka z napisem 2 klasa.
krzychu12231 - 02-08-2009, 20:55
Temat postu:
Ja dorzucę jeszcze coś. Otóż jak pisałem w poniedziałek jechałem ezt ED72 (zdaje się 020) w pierwszej klasie, to dziś znowu tak samo, ale ED72-019. Ło matko, tylko nie to. EU07 + bonanzy biją toto o kilka długości. Przy ruszaniu i hamowaniu tak szarpie jakby mu na rzyć coś najechało. Przy dużej (jak na ezt prędkości, nicałe 90km/h, PIĘTROWY JECHAŁ SZYBCIEJ, CISZEJ I RÓWNIEJ!!!) i przy hamowaniu tak to rzuca na boki że się wszystko ze stolików obala. A do tego hałas że nie mogę usłyszeć co mówią metr ode mnie. Żałuję jak cholera tych składów wagonowych co je nam zabrali w grudniu Crying or Very sad
Już wolę stary dobry czerwony skaj (nie w EN57 i 71 oczywiście) lub nawet Bohuny i do tego jakąś EU07/ET22.
kris123 - 03-08-2009, 12:43
Temat postu:
He he nie zazdroszczę. skład wygląda jakby miał się rozlecieć. A co do skajów, dobre tylko czasem 1 wada w upalne dni przepacające. Gdzie się podziały czerwone plastiki:D. A co do 1 klasy osobowe , które utraciły 1 klasę to Jaworzyna, janosik, Kasprowy, oraz Moscicki.
krzychu12231 - 04-08-2009, 22:03
Temat postu:
Faktem jest, że w 1 klasie ED72 fotele są wygodne, chyba jedne z najlepszych na PKP (nie licząc IC). Ale jak widzę taką kulturę jazdy to mi się od razu podróży odechciewa. Ta jedynka to było oczywiście jako dwójka. Ale jakby kierownik chciał kogoś wyprosić (ja miałem bilet turystyczny więc mogłem 1 klasą jechać) to bym go chyba wyśmiał, że wiozą ludzi klasą.... nie wiem do czego można przyrównać, a każą płacić jak za 1. Już chyba kibel z plastikami ale jeżdżący jak trzeba byłby lepszy.
kris123 - 05-08-2009, 11:00
Temat postu:
Ale czasem uda się wsiąść do 1 klasy z biletem na 2. Jeśli przez pomyłkę puszczą skłąd złożony z 1 i 2 klasy a w rozkładzie powinna jechać tylko 2. Parę razy miałem taki farcik, że na miejsce 5030 przyjechał skład regio+. Ale teraz problemów nie ma bo masowo 1 klasę polikwidowali. Pewnie na IR potrzebują 1 klasy.
A stan 1 klasy czasem jest gorszy niż 2Very Happy
pepe - 05-08-2009, 18:40
Temat postu:
Jedynkę ścięto jeszcze na Motławie i Łynie, a z Kasprowym to różnie bywa bo ma obiegi pomieszane z IRem i często jeździ na ED72, które z Zakopca leci już jako IR do Wrocławia
kris123 - 05-08-2009, 19:21
Temat postu:
Ed 72 to fajny skłąd. W kazdym razie Zakopianka czy Kryniczanka 1 klasy powinny mieć długa podróż. Choć nie obraziłby się nikt, żeby najlepsze wagony puszczać na najdłuższe trasy.
krzychu12231 - 05-08-2009, 21:58
Temat postu:
Ja tam jednostek nie lubię, ale fakt że ED72 to chyba z nich najlepszy. Tylko żeby były weremontowane i miały rozruch impulsowy lub chociaż oporowy ale działający jak chociaż w EU07. Układ biegowy też mi się nie podoba.

Aaaa. jeszcze jedna sprawa.
W niedzielę tak sobie patrzę na dworcu w Poznaniu, wjeżdża pociąg pospieszny. Wszystkie wagony zielone. Na pierwszym (Azdu) kartka: Wagon klasy pierwszej.
Parę minut potem SM42 przejeżdżała manewrując przez stację i ciągnęła wagon pierwszej klasy 1 (Adnu). A na drzwiach karteczka: Wagon klasa 2 Laughing
drverde - 06-08-2009, 08:43
Temat postu:
no to jak wiadac jest bardzo duza logika 1 zrobic 2 a 2 zrobic 1. Pewnie nikt nie pomyslal i nie mial czasu by pozamieniac wagony. Cool
Woojtek - 04-09-2009, 21:30
Temat postu: Czy PKP PR zlikwidowały pierwszą klasę/
Nie wiem czy tutaj (w tym dziale) ale spróbuje.
Pytanko jak w temacie a pytam dlatego że jadąc pociągiem Regio Plus Dunajec można siedzieć w pierwszej klasie mając bilet na drugą. To jest jakiś wyjątek cz reguła w innych pociągach w których jedynki jeżdżą na codzień?
krzychu - 04-09-2009, 21:43
Temat postu:
Jeżeli w rozkładzie jazdy w informacji o zestawieniu pociągu figuruje "tylko 2 kl." to można jechać 1 klasą mając bilet na 2 kl., jeśli jednak w rozkładzie jest "1-2 kl." to aby jechać 1 klasą to należy już mieć bilet na 1 kl.
Anonymous - 04-09-2009, 21:44
Temat postu:
Jeżeli Dunajec rozkładowo prowadzi klasę 1, to musisz mieć wykupiony bilet na tę klasę. W przeciwnym razie będziesz zmuszony dokonać dopłaty do biletu na klasę 1.

EDIT:

O, widzę że kolega @krzychu mnie wyprzedził. Smile
pendolino - 04-09-2009, 22:07
Temat postu:
U mnie w Lubelskim są same osobowe z dwójkami, ale jak w składzie jest jedynka to chętnie do niej wsiadam, i zauważyłem iż 90% podróźnych nie wie że można do tego przedziału wsiadać bezkarnie z biletem 2 klasy Laughing i jest pusto Smile a i kondi się nie czepiają Zg a co do sposobu jazdy: nie miałem okazji jechać słynnym ED72-019 ale EN57 lubię za to że dają o sobie znać że jadą, wbijanie w fotel przy ruszaniu Razz na rozjazdach wytrząsanie Very Happy a przy hamowaniu, wybijanie z fotela Surprised . W EN57 najlepiej się śpi przy takim masażyku Śmiech
zawias - 04-09-2009, 23:50
Temat postu:
pendolino napisał/a:
ale EN57 lubię za to że dają o sobie znać że jadą, wbijanie w fotel przy ruszaniu Razz na rozjazdach wytrząsanie Very Happy a przy hamowaniu, wybijanie z fotela Surprised . W EN57 najlepiej się śpi przy takim masażyku Śmiech


Najlepiej to się śpi w EN71. bo są długie. można się na full rozprostować i są takie mięciutkie Smile A EN57 to zależy jaki egzemplarz. One są trochę mniejsze i bardziej się tłuką. Zauważyłem, że w Małopolskim coraz częściej w EN57 montują siedzenia z Edka. Np. tak jest w EN57-1050 - ostatni raz widziałem go w pociągu Wieliczka R - Oświęcim...

Natomiast niedawno w Dunajcu nie widziałem 1, ale jechał EN57, siedzenia z Edka, a w przedziale "rowerowym" z tyłu była jakaś taka klata zamykana co można spotkać w wagonach "belokomotywowych". Taka pusta to wyglądało tak jak przedział w przedziale. Nie wiem co to za nowość - a może kibel? Stałem w Płaszowie i widziałem ten skład przez szyby niestety nie pamiętam numerów.
pendolino - 05-09-2009, 11:21
Temat postu:
A może ktoś miał okazję jechać EN57-1543 albo 1534? tam przy okazji siedzenia fulplastik podskakują i kołyszą na boki gdyż iż ponieważ są wiecznie rozkręcone ( te jednostki jeżdżą Białystok-Grodno, lub Kuźnica-Grodno) a oświetlenia włącza się ręcznie przez pokręcanie Smile
siwiutki91 - 05-09-2009, 11:52
Temat postu:
bo to są stare rupiecie które jeżdżą jako pociąg przemytniczy;D ale jak już zjeżdża na Białystok bezpośrednio z Grodna wszystkie śrubeczki dookręcone przez przemytników;D
Anonymous - 05-09-2009, 11:58
Temat postu:
A miał ktoś okazję podróżować katowickimi EN57-19xx? Mr. Green
long - 05-09-2009, 13:27
Temat postu:
Przeczytałem cały temat.

W pociągu, w którym występuje klasa 1, a w rozkładzie jazdy zapisane jest "tylko klasa 2" można jechać jedynką na bilecie klasy 2.

Nie mówimy tu o pociągach, w których reglarnie jest pierwsza klasa. Mówimy o przypadkowo puszczanych składach. No bo np. jak ja mam kupić bilet na 1, skoro nie wiem czy danego dnia będzie jechać ?

Wczoraj jechałem poc. rel. Wrocław-Legnica. Była klasa 1. Siedziałem w niej i nie było żadnego problemu.

PS. Zdarto oznaczenia klasy pierwszej.
pytamboniewiem - 05-09-2009, 19:16
Temat postu:
Ja kilka razy siedzialem w 1 klasie osobowej z biletem na druga. Kanarzy olewaja sprawe i pozwalaja komfortowo Smile
krzychu12231 - 05-09-2009, 20:32
Temat postu:
Ten pociąg z Głogowa do Paznania to od grudnia do sierpnia miał regularnie 1 klasę, zawsze był to ten sam ED72. Jednak w rozkładzie było że "tylko klasa 2" więc 1 można było jechać, co ciekawe zawsze była pełna i jeszcze ludzie stali Smile
Potem był ED72-019, a teraz obsmarowany sprejem rozpadający się kibel Sad
A co do kibli to swego czasu na trasie Zielona Góra - Zbąszynek jeździł taki, że jak podawał RP1 to światło w wagonach gasło Śmiech
foot - 06-09-2009, 14:23
Temat postu:
Nap. pociąg osobowy KM Łukowianka do Łukowa lub Mazovia do Płocka mają w rozkładzie zaznaczone 1-2 klasa a to są piętrowe KM tak samo do Radomia jadące piętrusy mają 1 i 2 klasę a w rozkładzie zaznaczoną 2 klasę. Więc chyba w Łukowiance i Mazovii są taryfy na 1 i 2 klasę
rufio198 - 06-09-2009, 16:12
Temat postu:
Nie są. Była poprawka do SRJP mówiąca o wykreśleniu z rozkładu jazdy oznaczeń ,,kl 1''.
W rozkładzie jazdy na stronie KM przy pociągach ,,Mazovia''; ,,Łukowianka'' i innych złożonych z wagonów p&p nie ma zaznaczenia ,,kl 1''

proszę nie cytować przedmówcy! ~Iktorn
pospieszny - 06-09-2009, 20:32
Temat postu:
krzychu12231 napisał/a:
Ten pociąg z Głogowa do Paznania to od grudnia do sierpnia miał regularnie 1 klasę, zawsze był to ten sam ED72. Jednak w rozkładzie było że "tylko klasa 2" więc 1 można było jechać, co ciekawe zawsze była pełna i jeszcze ludzie stali Smile
Potem był ED72-019, a teraz obsmarowany sprejem rozpadający się kibel Sad


Rusałka jeździła i jeździ na ED72 i ma pierwszą klasę dziś np. była ED72 - 020
krzychu12231 - 07-09-2009, 07:30
Temat postu:
2 sierpnia jechałem Rusałką i był to ED72-019, 1 sierpnia też (widziałem z okna TLK).
1 września jechałem wieczorną osobówką która jedzie z Zielonej Góry do Poznania i w Sulechowie mijałem Rusałkę -i był to pomazany kibel. Ostatnio też jakoś 2 raz kibla widziełm. Czyli puszczają co popadnie, z tym że do lipce ED72-020 jeździł regularnie.
A klasa 1 jest jako 2 Smile

[ Dodano: 07-09-2009, 21:29 ]
Choć dziwię śię że tego ED72-020 nie zabrali jeszcze do obsługi IR. I oby nie nastąpiło to jak najdłużej, bo znów dosteniemy kibla (na bonanzy lub Y-greki nie mamy raczej co liczć Crying or Very sad
lepelin - 07-09-2009, 23:44
Temat postu:
krzychu12231, dziś jechał ED72-020, widziałem go z powrotu ze służby Smile

Mnie zastanawia, czy od nowego RJ nie przemienią go na IR Głogów - Poznań przez Czerwieńsk, a tuz za nim zwykła osobowy rel. Głogów - Rzepin.
krzychu12231 - 08-09-2009, 15:06
Temat postu:
No raczej nie. Pamiętam jak kiedyś był to pociąg pospieszny i nie było tłumu. Teraz jak jest to sobowy to zawsze jest problem z miejscami (odcinek Babimost - Poznań). Chyba zbyt krótka trasa i zbyt kiepskie tory (na większości trasy) by zrobić z tego IR. Tak mi się przynajmniej wydaje. Co będzie -zobaczymy.
Shamai - 09-09-2009, 21:01
Temat postu:
Macie zdjęcia 1 klasy?Very HappyVery Happy ciekawy jestem jak to wygląda:)
Pionier27 - 10-09-2009, 10:27
Temat postu:
Wydaje mi sie że do czasu wyremonowania trasy Zielona Góra - Poznań to Rusałka bedzie osobowym, potem pewnie IR
xzielak - 10-09-2009, 11:25
Temat postu:
Pionier27, trasa Czerwieńsk - Zbąszynek jest po remoncie. Świetna jazda, tory stykowe i prędkość 80km/h Smile

Teraz czekamy aż zaczną grzebać na odcinku ZG - Czerwieńsk wraz z budową łącznicy omijającą Czerwieńsk.
Pionier27 - 10-09-2009, 11:39
Temat postu:
Ale chodzi o remont i modernizację trasy Czerwieńsk - Zbąszynek do 120km/h z LRPO wraz z budową łącznicy kolejowej omijającej Czerwieńsk. Budowa ma ruszyc jesienią jak donosiły meida a skonczyc sie do jesieni 2011. A swoją drogą ciekawe jak zorganizują RJ jak bedzie rozkopana trasa przez 2 lata Smile
pospieszny - 10-09-2009, 12:00
Temat postu:
xzielak napisał/a:
Pionier27, trasa Czerwieńsk - Zbąszynek jest po remoncie. Świetna jazda, tory stykowe i prędkość 80km/h Smile


Czerwieńsk - Zbąszynek na torze bezstykowym.
xzielak - 10-09-2009, 14:53
Temat postu:
pospieszny napisał/a:

Czerwieńsk - Zbąszynek na torze bezstykowym.


tory są stykowe i jestem tego pewny w 100% Smile

Sam zobacz w filmiku widać wyrażne złączone drewniane podkłady Smile

http://www.youtube.com/watch?v=ZEGODqyTxwI
pepe - 10-09-2009, 16:38
Temat postu:
Shamai napisał/a:
Macie zdjęcia 1 klasy?Very HappyVery Happy ciekawy jestem jak to wygląda:)

Zdjęcie jedynki w ED72 (Kasprowy do Zakopca)
krzychu12231 - 10-09-2009, 16:38
Temat postu:
Tak jak już zostało napisane, trasa z Zielonej Góry do Zbąszynka będzie omijać Czerwieńsk, cała trasa będzie remontowana i dostosowana do 100km/h.
Jesienią ma rozpocząć się przetarg na remont, a same roboty na wiosnę przyszłego roku.

Co do Rusałki to nie wiem czy będzie kursować do Głogowa, mogą skrócić relację do Zielonej Góry.

Mnie też ciekawi czemu np. na trasie Zbąszynek - Poznań wszystkie składy osobowe są obsługiwane przez bonanzy i bohuny, a do Zielonej Góry jeżdżą takie złomy jak EN57, ED72. Wiem, że brakuje taboru, ale właśnie czemu do Zbąszynka jeżdżą tylko składy wagonowe, to ciekawe.

....Macie zdjęcia 1 klasy?....
Google nie gryzą Wink
Pionier27 - 10-09-2009, 19:46
Temat postu:
A wcale nie Smile

Ruszy budowa łącznicy Czerwieńska! Dojedziemy pół godziny szybciej do stolicy
Układ torów w Czerwieńsku odziedziczyliśmy po Niemcach. A dla poprzednich gospodarzy najważniejsze było połączenie z Wrocławia, przez Zieloną Górę, do Berlina. Natomiast połączenie z Zielonej Góry do Zbąszynka i dalej do Poznania traktowali po macoszemu.

Na razie trzeba zmieniać lokomotywę - Dlatego chcąc jechać do Poznania czy dalej do Warszawy, w Czerwieński trzeba przestawiać lokomotywy. I w pociągach osobowych, i w towarowych. A tych w ciągu doby jest kilkadziesiąt . Przełączenie lokomotywy to strata 12 minut. Krócej, bo tylko 8 minut trwa przejście obsługi, o ile pociąg składa się z zestawu elektrycznego, w którym zespoły napędowe są z obu stron.

4 czerwca podpisano umowę między Urzędem Marszałkowskim w Zielonej Górze a PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie o budowie łącznicy oraz modernizacji torów od Zbąszynka do Czerwieńska. Prace mają ruszyć wiosną 2010 r. i potrwać do jesieni 2011 r.
Na całym odcinku od Zbąszynka do Czerwieńska zostaną wymienione tory oraz poprawione rozjazdy. Koszt całej inwestycji to około 20 mln euro.
Ale po jej zakończeniu czas jazdy z Zielonej Góry do Zbąszynka skróci się o 33 minuty. Pociągi i szynobusy będą jechały z prędkością 100 km/godz.
Marszałek województwa lubuskiego - Marcin Jabłoński mówi, że unowocześnienie tego odcinka trasy kolejowej było konieczne. „Gdyby zmiany w transporcie kolejowym nie doszły do skutku, Lubuskie Trójmiasto nie mogłoby zrealizować swoich planów"
Paweł Neumann - dyrektor Regionalnego Oddziału PKP PLK w Poznaniu mówi, że zmiany będą odczuwalne przede wszystkim dla pasażerów. Prędkość jazdy zwiększy się do 100 km/h, a czas podróży skróci się np. z Zielonej Góry do Warszawy o prawie 40 minut. „Obecnie na odcinku Czerwieńsk-Zbąszynek można jechać z prędkością 80km/h, jeśli nic z tym nie zrobimy, zmniejszy się ona o kolejne 20km/h" - mówi Neumann.

We wrześniu zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji. Koszt to 107 milionów zł. 60 milionów pochłonie budowa łącznicy kolejowej.

W pierwszym etapie linia będzie przystosowana do 100km/h dla pociągów pasażerskich. Drugi etap (prawdopodobnie następny cykl finansowania z budżetu UE) przewiduje już Vmax=120km/h.
Remontowany tor główny zasadniczy linii 358 będzie wymieniony na typ S60. Zlikwidowane zostaną przystanki następujące osobowe: Kręcko, Kolesin (i tak się pociągi nie zatrzymują) oraz Pomorsko.
Wybudowane zostaną dwie mijanki w Łęgowie Sulechowskim i Pomorsku (mimo że nie będzie przystanku osobowego).
Nowa łącznica będzie odgałęziać się od linii 358 w km 40+547, i "wcinać się" w Odrzankę w km 164+035. Długość łącznicy = 2,625 km.
Za utrzymanie linii kolejowej odpowiedzialny jest zarządca infrastruktury na danym terenie, którym na dziś dzień jest Zakład Linii Kolejowych w Zielonej Górze.
Wytyczne co do modernizacji zawarte są w studium wykonalności, jest tam opisane m.in. fazowanie robót, czyli co, kiedy, i jak wykonywać.

A pogromca komunizmu zwany pospiesznym wie jak zwykle najlepiej Smile
pospieszny - 10-09-2009, 21:11
Temat postu:
Pionier27 napisał/a:

Remontowany tor główny zasadniczy linii 358 będzie wymieniony na typ S60. Zlikwidowane zostaną przystanki następujące osobowe: Kręcko, Kolesin (i tak się pociągi nie zatrzymują) oraz Pomorsko.
A pogromca komunizmu zwany pospiesznym wie jak zwykle najlepiej Smile


Po pierwsze ze zwykłej elementarnej ludzkiej przyzwoitości należałoby abyś podał źródło z którego wklejasz.
Po drugie każdy kto chce może sprawdzając w rj. dowiedzieć się że poc. osobowe zatrzymywały się i nadal zatrzymuję na po Kręcko.
Po trzecie Twe tytułowanie mojej skromnej osoby i ciągłe docenianie mojej wiedzy jest miłe - dziękuję,jednocześnie mam nadzieję iż syndrom sztokholmski opuści Cię z wiekiem czego Ci życzę.
Pionier27 - 10-09-2009, 21:23
Temat postu:
No podałem źródło: pospieszny Very Happy
pospieszny - 11-09-2009, 11:30
Temat postu:
xzielak napisał/a:

tory są stykowe i jestem tego pewny w 100% Smile
Sam zobacz w filmiku widać wyrażne złączone drewniane podkłady Smile


Drewniane podkłady jak widać nie wykluczają bestyku tym bardziej że przez Pomorsko do 1992 roku tor pierwszy z był na stykach.
Zobacz też na punkty stałe może one Cię przekonają!
xzielak - 11-09-2009, 16:31
Temat postu:
pospieszny, dobra bez komentarza Smile

Sam jechałem nocnym do Terespola z Zielonej Góry i do dzis słyszę te monotonne stukoty z odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek.

Ale kolega "pospieszny" ma zwyczajnie racje Smile Niech mu będzie, ustępuję.
Shamai - 11-09-2009, 19:45
Temat postu:
pepe napisał/a:
Shamai napisał/a:
Macie zdjęcia 1 klasy?Very HappyVery Happy ciekawy jestem jak to wygląda:)

Zdjęcie jedynki w ED72 (Kasprowy do Zakopca)

Dzięki:)
Aha...no dla jednych to ładniej niż dwójka ;p prędzej bym wolał oddzielne przedziały tak jak w w pośpiesznych (prywatność dla 1 klasy ;p)
ale co tam...Smile
DawidCzerwiensk - 11-11-2009, 13:22
Temat postu:
Poranny osobowy Zielona Góra - Poznań prawie że codziennie ma przedział z 1 klasą.
krzychu12231 - 12-11-2009, 14:02
Temat postu:
Różnie to bywa, widziałem go ostatnio parę razy i jechałem to zwykle był to EN57 po nieudanej modernizacji Wink
kms - 08-02-2010, 14:08
Temat postu: W interREGIO nie ma taryfy 1 klasy
Napisałem do Przewozów Regionalnych pytanie: "Jeśli na rozkładzie jazdy wywieszonym na dworcu, jak i rozkładzie internetowym podane jest przy szczegółowych informacjach nt. danego pociągu interREGIO, że ten posiada 'tylko 2 kl.', to czy w razie podstawienia składu zawierającego klasę 1 konduktor ma prawo żądać od osób w niej jadących biletów na kl. 1 bądź uiszczenia do niej dopłaty?

Wydaje mi się, że wiążąca jest dla pasażera informacja podana w rozkładzie jazdy i jeśli pociąg planowo nie prowadzi 1 klasy, a skład z takową podstawią, pasażerowie mają prawo jechać w niej mając bilet na kl. 2".


Dzisiaj otrzymałem od nich odpowiedź: "Dzień dobry,
Tak ma Pan rację, pociągi interREGIO kursują tylko z taborem klasy 2.
Jeżeli w zestawieniu jest wagon lub jednostka z klasą 1, powinny być
traktowane przez kasę i obsługę konduktorską jako klasa 2.
Dziękujemy
Andrzej Falski".


I proponuję, żeby inni forumowicze nie wprowadzali już nikogo w błąd, że w IR jest podział na klasy. Po prostu spółka wybiegła w przyszłość tworząc dodatkowo taryfę na 1 klasę i cennik dla automatów, ale w praktyce te opcje nie mają jeszcze zastosowania.
Gurami22 - 08-02-2010, 14:17
Temat postu:
Prawda, obecnie w IR można zając miejsce w 1 klasie z biletem 2 klasy Smile sam tak czynię, jak tylko moje oko dostrzeże taki wagon w IR Smile I nigdy nie zdarzyło mi się aby ktokolwiek chciał ode mnie dopłaty, o wystawieniu biletu na 1 klasę w kasie nie wspominając przecież sam określam kasjerce jaki chce bilet, podając: dzień, godzinę, nazwę, prawo do ulgi, posiadanie REGIOkarty, klasę w której jadę. Część tych danych jest zbędna, ale kwestia przyzwyczajenia Smile
Mih - 08-02-2010, 14:42
Temat postu:
A mnie niedawno wąsaty kierpoć wywalił z przedziału 1 kl. w ED72 (poc. przyspieszony), bo "może i taryfę zlikwidowali, ale to jeszcze nie znaczy że mogę sobie jedynką z biletem na 2 kl jeździć" Very Happy
DawidCzerwiensk - 08-02-2010, 16:19
Temat postu:
Kierownik pewnie był po czterdziestce. Dla nich 1 klasa to 1 i koniec
holdman - 08-02-2010, 16:29
Temat postu:
Ja bym się kłócił w takiej sytuacji
kms - 08-02-2010, 17:12
Temat postu:
Ja tydzień temu w IR W-wa - Kraków miałem taką akcję, że konduktor przyczepił się do ludzi w jedynce, że nie mają biletów na tę klasę chociaż jest dla niej taryfa. Ale zaraz się podniosły chórem głosy, że na rozkładzie pisało tylko o 2 kl, że kasjerki potwierdzają, że nie ma jedynki etc. Ostatecznie konduktor odpuścił, ale na odchodne coś tam warknął, że jak ktoś inny te bilety będzie sprawdzał, to żeby do niego nie mieć pretensji jak będą kary. I tak nie miał racji Smile
syrenka - 08-02-2010, 20:28
Temat postu:
No nie miał racji. ALE PR przymierza się do wprowadzenia kl 1, pewnie jak zwykle zrobi to z dnia na dzień i wtedy będzie płacz...
Mih - 08-02-2010, 21:13
Temat postu:
Kupowanie biletu na 1 klasę IR to by podpadało pod grę hazardową - albo pojedzie ED72 i usiądziesz na osobnym fotelu, albo EN57 i dopłata w błoto Smile
syrenka - 09-02-2010, 14:43
Temat postu:
Mih, w błoto niekoniecznie. Jak konduktor sumiennie wykonuje obowiązki to musi odpisać, że podróż odbywała się kl. 2. Wówczas pasażer dostaje zwrot.
player11 - 29-08-2010, 20:25
Temat postu:
ktos tutaj powiedzial ze we wszystkich skladach Gliwice-Bytom i w niektorych Gliwice-Katowice jest 1 klasa - czy ich godziny odjazdow sa stale, jesli tak to jakie? poza tym, teraz widzialem jakis sklad osobowy niedaleko Wisly Uzdrowisko, tez z czescia dla 1 klasy, nie wiecie jaka to relacja?
ktos wyzej tez mowil ze ma byc 1 klasa w pociagach PR - macie wiecej informacji na ten temat? chodzi tylko o IR czy tez osobowe?
siwiutki91 - 29-08-2010, 21:18
Temat postu:
tylko IR, wiem że w pociągu Buhumin-Kraków jest 1kl, i Bohumin-Opole jest klasa 1 w którą traktuje sie jak klasę drugą.
Anonymous - 30-08-2010, 06:19
Temat postu:
W załączniku zdjęcie na którym widać EN57-xxxx(nie pamiętam numeru) z 1 kl zaraz za przedziałem "Dla podróżnych z większym bagażem ręcznym"

Zdjęcie wykonane 21.07.10 08:00 w Kielcach
Alex - 30-08-2010, 17:52
Temat postu:
Takie EN57 z 1 klasą śmigają na trasie Chełm - Lublin/Dęblin.
ET40 - 30-08-2010, 23:50
Temat postu:
Nie tylko IR. EN57 z 1 klasą trafiają się czasem na trasie Bydgoszcz Gł. - Piła Gł.
Anonymous - 31-08-2010, 09:28
Temat postu:
Cytat:
W załączniku zdjęcie na którym widać EN57-xxxx(nie pamiętam numeru) z 1 kl zaraz za przedziałem "Dla podróżnych z większym bagażem ręcznym"

Zdjęcie wykonane 21.07.10 08:00 w Kielcach


Widziałem go tylko raz... Jeśli się nie myle to był z Zakładu PR w Katowicach

[ Dodano: 21-09-2010, 17:46 ]
W załączniku:

EN57-1320 Zakład PR Lublin
REGIO 614 Kielce-Skarżysko-Kamienna

[ Dodano: 21-09-2010, 17:48 ]
i wnętrze kl. 1...

...Normalnie jechałem na zwykłym bilecie na klasę 2 i konduktor nic mi nie powiedział...

[ Dodano: 21-09-2010, 17:51 ]
Wcześniej wysłałem zdjęcie jednostki która jest prawdopodobnie inną, chyba że została obrócona...
mkfilmykolejowe - 15-01-2011, 16:30
Temat postu:
A ja jechałem wczoraj Regio relacji Kielce-Katowice i była jednostka EN57 ale numeru nie pamiętam (podobna do tej co wyżej na zdjęciu) z 1 klasą. W 1 klasie można było jechać na biletach 2 klasy, konduktor nic a nic nie mówił po prostu przeszedł i sprawdził bilety. Fotele są OK, ale trochę "daleko" od okna i jakość dziwnie, ale o wiele wygodniej niż w normalnym EN57. Zrobiłem parę zdjęć:
Pitras - 15-01-2011, 18:30
Temat postu:
mkfilmykolejowe, w pociągach osobowych uruchamianych przez spółkę PR nie ma wagonów pierwszej klasy. Nawet gdyby w pociągu jechał takowy wagon to konduktor i tak biletu na 1 klasę nie będzie mógł sprzedać, gdyż w komputerze widnieje, że pociąg ma wagony tylko 2 klasy.
sopek - 15-01-2011, 19:09
Temat postu:
Tutaj kolega zebrał i spisał wszystkie jednostki z klasą.

Kible z 1 klasą


Moim zdaniem dobrze, że PR posiadają takie składy i przy modernizacjach nie pozbywają się tych przedziałów, ale lepiej gdyby istniała możliwość wytrasowania ich do danych relacji dalekobieżnych REGIO i iR
. Niestety to niewykonalne
snajper - 15-01-2011, 19:17
Temat postu:
ED72 w malowaniu IR, w starym rozkładzie jechałem nim na nieistniejącej już REGIO+ Skalnica na odcinku Katowice-Kraków:

http://img717.imageshack.us/img717/5559/wneta0001.th.jpg http://img510.imageshack.us/img510/9665/wneta0002.th.jpg

Teraz ED chyba dali na IR.
DawidCzerwiensk - 15-01-2011, 21:00
Temat postu:
Takie EN57 często jeżdżą na REGIO Zielona Góra - Zbąszynek.
mikolo - 18-01-2011, 18:57
Temat postu:
Fajne zdjęcia, te osobowe z przedziałem 1 klasy co opublikował nam mkfilmykolejowe są podobne do tych starych jednostek z lat 2000-2003, gdyż wtedy na jednostce jeździł pospieszny "Żeromski"&"Chałubiński".

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group