INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. dolnośląskie - KD chcą jeździć do Świnoujścia i Zakopanego

Beatrycze - 06-09-2021, 12:11
Temat postu: KD chcą jeździć do Świnoujścia i Zakopanego
Regionalny przewoźnik kolejowy ma ponadregionalne ambicje. Urząd Transportu Kolejowego właśnie poinformował, że Koleje Dolnośląskie planują uruchomienie połączenia kolejowego do Świnoujścia i Zakopanego. Kiedy pociągi wyruszą na te trasy i jak długo potrwa podróż?

Więcej:
https://gazetawroclawska.pl/turystyczna-gratka-koleje-dolnoslaskie-chca-jezdzic-do-swinoujscia-i-zakopanego/ar/c1-15788128
Noema - 07-09-2021, 14:17
Temat postu:
W odniesieniu do najnowszych pomysłów KD pozwólcie, że zacytuję fragment mego posta sprzed ponad roku:
Cytat:
Jak tę szansę wykorzystają KD? Niestety optymistką nie jestem, bo za naszą kolej regionalną, tak w UMWD jak i w KD, odpowiadają zawodowi politycy, którzy z definicji są oderwani od rzeczywistości, bo interesuje ich tylko utrzymanie swego ryja w korycie z karmą finansowaną z kieszeni podatników. Dlatego pozwolę sobie na pewne sugestie i uwagi, które być może decydenci wezmą na tapet.

Po pierwsze zmodyfikowana siatka połączeń w regiony turystyczne, konkretnie w Sudety. Tu jest duże pole do popisu. O ile Wrocław i od biedy Zgorzelec ma dobre połączenia w Karkonosze, o tyle tragicznie jest z Zagłębiem Miedziowym. Myślę, że jedna wakacyjna para połączeń (przyspieszona!) na trasie Głogów - Lubin - Legnica - Bolesławiec - Węgliniec - Lubań - Jelenia Góra - Szklarska Poręba miałaby rację bytu. Oczywiście rano pociąg w góry, a wieczorem powrót. W Jeleniej Górze można łączyć ze składem z Wrocławia.

Swoją drogą dziwię się bardzo, że to ja muszę wysuwać taki postulat, a nie robią tego lubińscy Bezpartyjni Samorządowcy, którzy rządzą w UMWD i w KD. No ale w sumie jak ktoś zarabia kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie to w dupie ma polskie góry. Jego stać na Bahamy...

http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=390215#390215

Niestety nikt mnie nie słucha i stąd absurdalne pomysły lubińskiej wierchuszki KD/UMWD. A za absurd uważam uruchamianie pociągu z Zagłębia Miedziowego w odległe Tatry, podczas gdy nie ma ani jednego dogodnego połączenia w pobliskie Karkonosze.

Moją propozycję bym zmodyfikowała. Uważam, że pociąg z Głogowa do Szklarskiej Poręby powinien kursować codziennie, zważywszy na zerową ofertę przewoźników autobusowych. A na trasie Legnica - Węgliniec - Jelenia Góra takich połączeń powinno być minimum 3 pary (rano, po południu, wieczorem).

Dziś nie sposób dojechać z Legnicy do Jeleniej Góry autobusem, gdyż PKS polikwidował wszystkie kursy. Nawet z Bolesławca pozostały jakieś śmiechu warte „ogryzki” w dni robocze:

http://www.pks-boleslawiec.pl/index.php/podrozni-naglowek/rozklad-jazdy-autobusow-boleslawiec

Pozostaje tylko jazda pociągiem KD z uciążliwą przesiadką w Lubaniu. IC „Karkonosze” pomijam, ponieważ nie każdego stać na drogie bilety, a poza tym od grudnia ten pociąg znika z linii E-30.

Nie dojedziesz pociągiem KD z Lubina i Legnicy w Karkonosze, ale w Tatry już tak. Ktoś w KD na głowę upadł!

Młot
Ralny - 07-09-2021, 22:33
Temat postu:
Po co Koleje Dolnośląskie chcą jeździć do Zakopanego i Świnoujścia?

Koleje Dolnośląskie złożyły wnioski o uruchomienie komercyjnych połączeń na trasach Wrocław Główny – Świnoujście oraz Głogów – Wrocław – Zakopane. Przewoźnik wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu", że wychodzi w ten sposób naprzeciw potrzebom pasażerów.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/po-co-koleje-dolnoslaskie-chca-jezdzic-do-zakopanego-i-swinoujscia-104306.html
Atoman - 08-09-2021, 16:58
Temat postu:
KD do Świnoujścia jak najbardziej ma sens i realny czas przejazdu, choć postój w Parłówku bez budowy tam jakiegoś węzła multimodalnego jest w zasadzie bezcelowy. Oferta na pewno będzie atrakcyjna i konkurencyjna wobec jadących w tamte strony IC. Przede wszystkim na nadmorski weekend na wyspach Wolin i Uznam w sam raz.

Z kolei Zakopane ma przede wszystkim nierealny czas jazdy. Nie da się przejechać tej trasy w czasie krótszym niż 6 godzin. Dla porównania można wziąć czas jazdy bardzo szybkich IC Wyspiański i EIC Tatry, gdzie 3 godziny to sam przejazd do Krakowa, a drugie trzy do Zakopanego. O ile remonty skrócą czas jazdy? Bardzo wątpliwe, aby aż o godzinę.

Poza tym czy na pewno Zakopane jest destynacją dla Dolnoślązaków? Mam spore wątpliwości. Należałoby właśnie zapewnić dojazd z Zielonej Góry i Legnicy w Sudety, a przede wszystkim z głową zaprojektować Karpacz, aby składy wagonowe mogły tam wjeżdżać. Można mieć porządny dojazd do swojego kurortu i jego promować.
Bartuś - 08-09-2021, 19:12
Temat postu:
Zakopane jest bardzo popularnym kurortem dla mieszkańców całej Polski. Tablice rejestracyjne są tam z każdego województwa.

Oczywiście, połączenie zachodu Polski (Wrocławia/Poznania) powinien zapewniać PIC, najszybszą trasą przez Kraków. Halny z kuriozalnym czasem przejazdu przez Żywiec może pełnić jedynie funkcję uzupełniającą.
Stella - 11-09-2021, 17:42
Temat postu:
Skoro już KD myślą o trasach dalekobieżnych to moim zdaniem dużo większy sens miałby codzienny pociąg Zgorzelec - Kraków. Kiedyś jeździł interREGIO relacji Bolesławiec - Przemyśl i cieszył się sporą popularnością.


Bartuś - 12-09-2021, 13:19
Temat postu:
^^Ani z Lubina, ani do Lubina ani nawet przez Lubin.
Odpada.
Pirex - 12-09-2021, 13:56
Temat postu:
Stella napisał/a:
Skoro już KD myślą o trasach dalekobieżnych to moim zdaniem dużo większy sens miałby codzienny pociąg Zgorzelec - Kraków.

Popieram! Zwłaszcza jeśli w Zgorzelcu byłoby skomunikowanie z pociągiem do i z Drezna. Takie połączenie miałoby wzięcie.
Torczes - 12-09-2021, 18:54
Temat postu:
Gdzieś czytałem że KŚ chcą jeździć komercyjnie Katowice-Wrocław. Może KD mogłoby porozumieć się z KŚ i utworzyć jakąś sensowną oferte np. Zgorzelec-Kraków 2 pary obsługiwane przez obie spółki plus dodatkowe 2-3 pary w skróconej relacji Katowice-Wrocław lub np. Jelenia Góra-Katowice (KD) i Zakopane-Wrocław (KŚ).
Pirat - 12-09-2021, 19:14
Temat postu:
Stella napisał/a:
Skoro już KD myślą o trasach dalekobieżnych to moim zdaniem dużo większy sens miałby codzienny pociąg Zgorzelec - Kraków.

To by miało większy sens niż Głogów - Zakopane. Wystarczy wydłużyć za Wrocław KD Sprintery. PKP IC nie jeździ na trasie Zgorzelec - Kraków, więc UTK nie miałby żadnego pretekstu, żeby uwalić takie połączenie. PKP PLK też nie mogłoby nabruździć z rozkładem jazdy.

Na stronie UTK można zapoznać się ze szczegółami, w tym z planowanym rozkładem jazdy:

Wrocław Gł. – Świnoujście i w relacji powrotnej
Głogów – Zakopane i w relacji powrotnej
Lady Makbet - 14-09-2021, 10:08
Temat postu:
Zgadzam się z Noemą. Myślę, że mieszkańcy Głogowa, Lubina, Legnicy bardziej oczekują dogodnych połączeń w Karkonosze niż w Tatry. Tutaj nic nie trzeba kombinować, wystarczy połączyć relacje i ułożyć obiegi taboru.

Mamy swoje, dolnośląskie góry i nie ma potrzeby, żeby regionalny przewoźnik kolejowy woził Dolnoślązaków w dalekie Tatry (od tego jest PKP IC). Najpierw zadbajmy o wygodne połączenia w Sudety, a jest tu jeszcze dużo do zrobienia.
bystrzak2000 - 14-09-2021, 19:13
Temat postu:
Lady Makbet napisał/a:
Myślę, że mieszkańcy Głogowa, Lubina, Legnicy bardziej oczekują dogodnych połączeń w Karkonosze niż w Tatry.

Też tak myślę, ale obecnie koleją te połączenia na pewno nie będą dogodne. Posumowałem czasy przejazdu na poszczególnych odcinkach i wyszło mi, że odcinek Głogów - Szklarska Poręba Górna pociąg pokonałby w najlepszym wypadku w...4,5 godziny (trochę ponad 4 godziny jazdy i 24 minuty na 3 zmiany czoła). Z Legnicy jest nieco lepiej, bo nieco ponad 3,5 godziny. Oczywiście to jest najbardziej optymistyczny wariant, który zakłada najkrótsze czasy przejazdu i 8 minut na każdą zmianę czoła, w rzeczywistości pewnie wyszłoby więcej.

Zważywszy na fakt, że droga S3 dotarła już do Bolkowa, to nie wiem, czy znajdzie się wielu chętnych na taką jazdę (wujek google pokazuje czas przejazdu samochodem na poziomie 1 godziny z haczykiem). To jednak trochę pokazuje na jak żenująco niskim poziomie jest komunikacja publiczna na Dolnym Śląsku, przecież Legnica i Jelenia Góra to są 3 i 4 największe miasta w województwie, a nie łączą je żadne bezpośrednie połączenia komunikacji publicznej! Niestety UMWD ma to gdzieś, bo przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by uruchomić wojewódzkie połączenia autobusowe. Autobus po S3 i DK3 pewnie wyrobiłby się w 1,5 godziny i zapewne pusty by nie jeździł. Ale w UMWD nie widzą potrzeby, lepiej śnić bajki o pociągach przez Złotoryję i Lwówek...
Noema - 15-09-2021, 12:40
Temat postu:
bystrzak2000, poniekąd masz rację. Poniekąd, albowiem zakładasz najbardziej niekorzystny scenariusz. Po pierwsze ten pociąg nie służyłby tylko mieszkańcom Głogowa, ale przede wszystkim Lubina, Legnicy, Chojnowa i Bolesławca. Po drugie nie dla wszystkich Szklarska Poręba musi być stacją docelową. Karkonosze to również Karpacz, są też inne ciekawe miejsca, choćby pobliskie Rudawy Janowickie. W takim przypadku stacją docelową byłaby Jelenia Góra (tutaj przesiadki). A czas przejazdu z Lubina, Legnicy i Bolesławca do Jeleniej Góry byłby akceptowalny, zwłaszcza, że kolej nie ma żadnej konkurencji.

Przypominam, że około 10 lat temu jeździły bezpośrednie pociągi relacji Wrocław - Węgliniec - Jelenia Góra, niektóre nawet przez Zgorzelec. Teraz dostać się pociągiem KD z Legnicy do Jeleniej Góry to kolejowa droga przez mękę, niczym w jakiejś Albanii. A wystarczy tylko połączyć relacje i przeorganizować obiegi taboru, jak słusznie zauważyła Lady Makbet. Skąd więc ten niedasizm w KD, że od wielu lat nie można się tego doprosić? Dolny Śląsk to nie tylko Lubin, prezesie KD i wicemarszałku Myrda.
Ralny - 15-09-2021, 13:24
Temat postu:
Kolejami Dolnośląskimi nad morze i do Zakopanego

Koleje Dolnośląskie złożyły do urzędu Transportu Kolejowego wnioski w sprawie uruchomienia nowych połączeń komercyjnych (czyli bez dotacji samorządu): z Głogowa do Zakopanego i z Wrocławia do Świnoujścia.

Materiał TVP3 Wrocław:
https://wroclaw.tvp.pl/55701879/kolejami-dolnoslaskimi-nad-morze-i-do-zakopanego
Radek - 15-09-2021, 13:39
Temat postu:
Jaki zawrotny czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego, ciekawe, za ile lat uda się taki czas osiągnąć Śmiech
Ralny - 15-09-2021, 22:00
Temat postu:
Swoją opinię można wyrazić na facebookowym profilu wicemarszałka Myrdy:

https://www.facebook.com/TymoteuszMyrdaPolityk/posts/282302577040534
bystrzak2000 - 16-09-2021, 11:19
Temat postu:
Noema napisał/a:
A czas przejazdu z Lubina, Legnicy i Bolesławca do Jeleniej Góry byłby akceptowalny, zwłaszcza, że kolej nie ma żadnej konkurencji.

Z Legnicy do Jeleniej Góry wychodzi ponad 2,5 godziny jazdy pociągiem wobec 1 godziny jazdy samochodem (pomijam oczywiście dojścia na dworzec, oczekiwanie na przesiadki, itd.). Kolej nie ma być konkurencją dla autobusów (akurat na tej trasie nie ma), tylko przede wszystkim dla samochodów i to nie tylko cenowo. Oczywiście pociągi w takiej relacji mogą spokojnie sobie jeździć, ale wielkiej frekwencji w pełnej relacji przy tak mizernych czasach przejazdu im nie wróżę.
Pirat - 16-09-2021, 11:56
Temat postu:
bystrzak2000, pociąg można przyspieszyć poprzez ograniczenie postojów. Zresztą przy weekendowych wyjazdach w góry czas przejazdu nie ma większego znaczenia. Ludzie chętniej pojadą wygodnym pociągiem niż samochodem. W soboty poranne pociągi z Wrocławia do Szklarskiej Poręby są oblegane przez turystów, mimo iż czas przejazdu wynosi ponad 3h. Mniej więcej tyle samo czasu mógłby jechać pociąg z Legnicy.
bystrzak2000 - 18-09-2021, 22:01
Temat postu:
Pirat napisał/a:
pociąg można przyspieszyć poprzez ograniczenie postojów.

W swoich obliczeniach wykorzystałem czasy z aktualnej korekty dla najszybszych pociągów, które już mają ograniczone postoje.
Pirat napisał/a:
Zresztą przy weekendowych wyjazdach w góry czas przejazdu nie ma większego znaczenia. Ludzie chętniej pojadą wygodnym pociągiem niż samochodem. W soboty poranne pociągi z Wrocławia do Szklarskiej Poręby są oblegane przez turystów, mimo iż czas przejazdu wynosi ponad 3h. Mniej więcej tyle samo czasu mógłby jechać pociąg z Legnicy.

Czekałem na porównanie z trasą z Wrocławia, ale jednak to nie to samo. Najszybszy pociąg z Wrocławia do Szklarskiej Poręby jedzie 2:45 h (Szklarka), Szrenica nieco wolniej (2:51 h), Kamieńczyk 2:55 h, a z Legnicy przy dwóch zmianach czoła wychodzi minimum 3,5 godziny (pamiętajmy jeszcze o konieczności dojazdu na dworzec, ale to pomijam, bo we Wrocławiu też trzeba). Nie możemy jednak zapomnieć, że Wrocław jest milionową aglomeracją, a Legnica ledwie przebija 100 tys. mieszkańców. Ponadto dojazd samochodem z Wrocławia jest tragiczny, a z Legnicy mamy do Bolkowa nowiuśką S3. Jak jeszcze jedziesz całą rodziną, gdzie kolej regionalna nie przewiduje biletów rodzinnych, to samochodem wychodzi Ci taniej i szybciej. Kolej musi być realną konkurencją dla samochodu, a jeśli nie będzie, to będzie robić za typowy socjal i zabawkę dla mikoli zaliczaków: zawsze ktoś tam pojedzie, ale frekwencja będzie mizerna. Tak było na trasie Wrocław - Jelenia Góry przed 10 laty, gdy mieliśmy ponad 3-godzinne czasy przejazdu: ktoś zawsze jechał, ale w 3 wagonach ogólnie hulał wiatr.

Tak jak pisałem, połączenie Głogów - Lubin - Legnica - Jelenia Góra jest idealne na autobus jadący po S3 w godzinnym takcie, a dla reszty mieszkańców tej części województwa spokojnie może jeździć pociąg przez Węgliniec i Lubań, ale w tym wypadku bardziej jako połączenie tych miast między sobą, niż jakiś super pociąg turystyczny.
Pirat - 27-09-2021, 14:27
Temat postu:
Koleje Dolnośląskie nie wykluczają uruchomienia pociągów na Mazury

Koleje Dolnośląskie złożyły do Urzędu Transportu Kolejowego wnioski o uruchomienie komercyjnych połączeń do Świnoujście i Zakopanego. Przewoźnik nie wyklucza rozbudowania siatki o inne miasta. Skąd jednak pomysł na uruchomienie pociągów nad morze czy w góry.

Czytaj więcej na kolejowyportal.pl
Beatrycze - 21-12-2021, 18:30
Temat postu:
Koleje Dolnośląskie mogą uruchomić połączenia do Zakopanego

Urząd Transportu Kolejowego przyznał Kolejom Dolnośląskim otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Głogów – Zakopane i w relacji powrotnej. Przewoźnik czeka jeszcze na decyzję dotyczącą uruchomienia połączenia Wrocław Główny – Świnoujście.

Więcej:
https://kolejowyportal.pl/koleje-dolnoslaskie-moga-uruchomic-polaczenia-do-zakopanego/
Beatrycze - 10-05-2022, 14:46
Temat postu:
KD może nad morze

Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję w sprawie przyznania Kolejom Dolnośląskim otwartego dostępu dla przewozów na trasie Wrocław Główny – Świnoujście. Przewoźnik chce pojechać w rewelacyjnym czasie - poniżej pięciu godzi.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kd-moze-nad-morze-108010.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group