INFO KOLEJ - forum kolejowe

Pociągi dalekobieżne - Połączenie Szczecin - Bydgoszcz - Toruń

robertrush - 07-01-2012, 13:33
Temat postu: Połączenie Szczecin - Bydgoszcz - Toruń
Z każdym nowym rozkładem połączenia na trasie miast, których dotyczy temat są coraz gorsze. Dziwi mnie bardzo, że IC i PR nie widzą ( lub nie chcą widzieć ) potencjału i możliwości tej relacji. Zarówno Szczecin jak i Bydgoszcz z Toruniem to dwa bardzo duże ośrodki aglomeracyjne i przemysłowe. Teraz aby dojechać ze Szczecina do Bydgoszczy lub odwrotnie, potrzeba przynajmniej dwóch przesiadek ( Krzyż i Piła ) a co się z tym wiąże droższe ceny biletów bo trzeba zmieniać przewoźników. Są jeszcze dwie alternatywne trasy, pierwsza z przesiadką w Poznaniu a druga z przesiadką w Gdyni ( choć ta kilometrażowo jest zbyt długa ). Kilka lat wstecz jeździł bezpośredni pociąg łączący te miasta był to " Kopernik" relacji Szczecin/Gorzów - Warszawa, który cieszył sie naprawdę dobrą frekwencją i dość dobrym czasem przejazdu ( mimo podwójnej zmiany loka w Krzyżu i w Pile ). Wogóle od pewnego czasu mozna zauważyć marginalizacje trasy Piła- Nakło - Bydgoszcz. Jeszcze parę lat temu kursowały tutaj pociagi sezonowe. A teraz tylko jedna TLKa i IR w wakacje.
Rozumiem, że przeszkadą w uruchomieniu bezpośredniego pociągu Szcz- Byd jest 58 kilometrowy odcinek Krzyż- Piła ( bez trakcji ). I to mnie trochę dziwi, bo przecież zarówno IC jeździ na takich trasach ( Korsze - Ełk, Goleniów Kołobrzeg lub Zamość - Rzeszów ) jak również PR ( Gorzów - Krzyż ).
Anonymous - 07-01-2012, 14:19
Temat postu:
Na rozklad 2010/2011 planowane byly bodaj aż TRZY pary IR (na szynobusach - rewelacja!) w rel. Szczecin-Torun ale ostatecznie nie wyjechaly na tory.
sebek - 07-01-2012, 14:19
Temat postu:
Kiedyś jeżdziłem pośp "Barnim" na tej trasie i zawsze było dużo pasażerów na całej trasie. Pociąg był potrzebny i gdyby nie kombinacje z terminami, to pewnie do dziś by obsługiwał całą trasę. Powrót "Barnima" jest potrzebny, bo naprawde wstyd, żeby na trasie liczącej tyle dużych miast, ruch wyglądał jak obecnie tragicznie. Ale pociąg całotygodniowy a nie ogryzek wekendowy.
robertrush - 07-01-2012, 14:23
Temat postu:
Osobiście wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem byloby puszczenie IR Szczecin - Toruń przez Stargard, Wałcz, Piłę, oczywiście po otwarciu odcinka Wałcz- Kalisz Pom.

[ Dodano: 07-01-2012, 14:25 ]
Swego czasu " Czarnecki" relacji Szczecin - Kielce tez prowadził wagony komunikacji bezpośredniej do Torunia.
cortez - 07-01-2012, 18:03
Temat postu:
W 2008 roku kilka razy jechałem "Kopernikiem" na trasie Włocławek - Szczecin Gł. i z tego co pamiętam to frekwencja była niewielka ok. 50% w klasie drugiej i 10% w klasie pierwszej. Natomiast świetnym połączeniem był nocny pociąg TLK na trasie Szczecin - Warszawa który to w 2008 roku kursował jako "Moniuszko" z wagonami do Berlina. Zawsze jak nim jechałem do Szczecina to frekwencja wynosiła 100% zarówno w wagonach z miejscami do siedzenia (zdeklasowane jedynki) jak i w kuszetkach zwłaszcza tych objętych promocją "Tania kuszetka".
Dlatego wydaje się, iż zamiast obecnego połączenia Gorzów Wlkp. - Warszawa gdzie frekwencja jest niewielka, PIC powinien powrócić do tamtej relacji tj.
Warszawa Wsch. (odj.21:18) - Szczecin Gł (6:31)/ Kostrzyn(6:17)
Szczecin Gł.(22:34)/Kostrzyn(22:45) - Warszawa Wsch. (przyj. 8:27)
Anonymous - 07-01-2012, 18:06
Temat postu:
50% to niewielka frekwencja??? Shocked No kolego, połowa zajętych miejsc w pociagu to bardzo dobry wynik - co oznacza, ze przy 4 dwojkach w pociagu jedzie nim ok. 180 osob.
robertrush - 07-01-2012, 18:12
Temat postu:
cortez,
W " Moniuszko" były aż dwa wagony z miejscami do siedzenia więc frekwencja nie powinna dziwić. A tak wogóle to masz okulary z matrixa tzn spojrzysz na pociąg i widzisz obłożenie w procentach czy może chodziłeś po przedziałach i liczyłes pasażerów?

[ Dodano: 07-01-2012, 18:13 ]
A poza tym połączenia dzienne powinny byc priorytetem a nie nocne Exclamation
pawelu - 14-01-2012, 23:06
Temat postu:
To prawda, to co zrobiono z połączeniami między Toruniem i Bydgoszczą a Szczecinem to jedna wielka paranoja. A przecież jeszcze niedawno, bo w rozkładzie 2008/09 kursowały regularnie trzy pociągi pośpieszne łączące centralną Polskę ze Szczecinem właśnie przez Toruń-Bydgoszcz. Oprócz wspomnianego już "Kopernika" i "Moniuszki" był przecież jeszcze "Portowiec" z Lublina, który wyjeżdżając z Torunia około godz. 18, z Bydgoszczy o 19 był bardzo dobrą alternatywą dla osób, które przyjechały ze Szczecina na Kujawy na jeden dzień i chciały się dostać tego samego dnia do domu.
W tamtym okresie zdarzało mi się kilka razy wracać "Kopernikiem" z Bydgoszczy do Warszawy i nigdy pusty do Bydgoszczy nie przyjeżdżał. Minimum te 50-60% w drugiej klasie to zapełnienie było. Uważam, że tu nie może być tłumaczenia że między Krzyżem a Piłą nie ma trakcji elekrycznej, bo tak jak ktoś wspomniał nie jest to jedyna trasa, tylko IC powinno przynajmniej ze dwa dalekobieżne codziennego kursowania puścić tą trasą. W końcu spółka dostaje dotacje z MI na pociągi TLK więc chyba nie ma aż takiego problemu z zapłatą za wynajem spalinówek. A wystarczy dobra i sensowna oferta zarówno pod względem rozkładu jazdy jak i cen, to połączenie takie może na siebie zarobić.
Również jest tu pole do popisu dla PR. Ci mają o tyle lepiej, że mają szynobusy w swoim posiadaniu, i IR, czy nawet przyśpieszony Regio z Torunia mogą spokojnie puścić.
robertrush - 19-01-2012, 19:09
Temat postu:
Jak i z której strony by nie patrzył, zarówno PR jak i IC ostro dały du.. jeśli chodzi o to połączenie w tym rozkładzie. Żaden z przewoźników ( oprócz PR i ich szynobusów ) nie zaproponował i przede wszystkim nie udostępnił podróżnym konkretnego pociągu łączącego te miasta. Zdeka to śmieszne na dzisiejsze czasy, tym bardziej, że Szczecin i Bydgoszcz z Toruniem nie leżą wobec siebie na krańcach Polski a z drugiej strony jednak są sporymi ośrodkami zarówno przemysłowymi jak aglomeracyjnymi. Od czerwca troszke poprawi się oferta przewozowa, bo po oddaniu odcinka Wałcz - Kalisz Pom., mają jeździć bezpośrednie szynobusy relacji Szczecin - Piła - Szczecin. Tak czy inaczej, raz trzeba będzie ruszyć dupsko i się przesiąść Śmiech a może chociaż PR coś wykombinują - mam taką nadzieję!
susłowski - 20-01-2012, 23:12
Temat postu:
Idzie lepsze, od czerwca z Bydgoszczy do Szczecina będzie można jechać z tylko jedną przesiadką, na dodatek w niedrogiej taryfie Regio. Jednak z Torunia nadal potrzebne będą 2 przesiadki lub jazda okrężną trasą przez Poznań z 1 przesiadką. Dlatego przynajmniej jeden bezpośredni TLK powinien pojawić się na trasie Toruń - Szczecin z przedłużeniem sezonowym do Świnoujścia.

Warto też przy okazji poruszyć temat równie słabej komunikacji między Bydgoszczą i Toruniem a Koszalinem i Słupskiem.
Gajf - 23-01-2012, 14:36
Temat postu:
Połączenie Między Toruniem, a Pomorzem Zachodnim jest naprawdę fatalne. Od 3 lat studiuje na UMK, dojazd do Torunia z mojego rodzinnego Świdwina ( linia 202, między Stargardem Szczecińskim a Białogardem) jest katorgą.

Bezpośrednie połączenie kolejowe Szczecina z Toruniem przydałoby się bardzo, szczególnie studentom. Z moich obserwacji wynika, że między Toruniem i Bydgoszczą pociągi zawsze mają wzięcie (54 km trasy zajmuje pociągowi Regio 1h15min Smile ). Z Bydgoszczy do Piły pociągi bywają przepełnione. Z Piły do Szczecina pewnie też nie byłyby puste.

Przy wprowadzeniu takiego połączenia ważne byłoby skomunikowanie pociągów na przesiadki w Pile i Stargardzie Szczecińskim.

Poza tym przydałby się pociąg łączący Toruń przez Bydgoszcz i Piłę z Kołobrzegiem/Koszalinem.
susłowski - 23-01-2012, 16:16
Temat postu:
Moim zdaniem na sam początek należy połączyć przynajmniej niektóre pociągi w relacji Piła <-> Bydgoszcz i Bydgoszcz <-> Toruń Wschodni. Wtedy komunikacja między Toruniem a stolicą Pomorza Zachodniego znacznie się poprawi ze względu na przywracaną od czerwca relację Piła - Szczecin p. Wałcz. Jedna przesiadka, skomunikowanie i jest dobrze. Przy okazji przydałby się też interREGIO relacji Włocławek - Koszalin p. Bydgoszcz, Piłę, Białogard, w sezonie przedłużony przez Ustronie do Kołobrzegu. Oczywiście w Pile skomunikowany z Regio Piła-Szczecin.

O tym, jak bardzo przydałby się taki pociąg świadczy fakt wysokiej frekwencji w autobusach między Bydgoszczą a Słupskiem i Koszalinem.

[ Dodano: 13-02-2012, 20:11 ]
Zła wiadomość: pociągi Piła - Szczecin/Szczecin - Piła ruszą dopiero od września, o ile później nie będzie jeszcze jakiejś obsuwy.
robertrush - 15-02-2012, 12:23
Temat postu:
A już od czerwca po otwarciu odcinka Kalisz - Wałcz miała sie poprawić komunikacja między Szcz. i Bdg/ Tor. A tu znowu odwlekanie. Wygląda na to, że jeszcze będziemy musieli poczekać na polepszenie oferty!
Anonymous - 15-02-2012, 14:29
Temat postu:
A co robia z tym odc. Kalisz Pom. - Wałcz ? Jakas rewitalizacja czy cos?
robertrush - 15-02-2012, 14:32
Temat postu:
Rewitalizują. Od czerwca miały jexdzić szynobusy Szczecin - Piła ale jak narazie podobno otwarcie ma sie odwlec do września. Jest tutaj na formu osobny wątek. Można tez obejrzeć zdjęcia.
OLDSKUL - 15-02-2012, 19:58
Temat postu:
Jest źle, bo ostbahn bez druta, miłośnicy kochają bezdrucie, ale IC nienawidzi bezdrucia, nikt nie wie czemu. Liczę, że coś zrobią i połączą Szczecin z Kujawami i Warszawą.
susłowski - 15-02-2012, 23:38
Temat postu:
Każdy wie, dlaczego PKP IC nie lubi bezdrucia. Koszty. Ale skoro do Gorzowa może jeździć muchowóz przez Bydgoszcz i Piłę, przyjeżdżający do Gorzowa ciemną nocą to dlaczego do jasnej anielki nie da rady stworzyć połączenia bezpośredniego między Toruniem, Bydgoszczą a Szczecinem??? Przecież to kwestia przeciągnięcia składu spalinowozem 50 kilometrów między Piłą a Krzyżem!
Prezes Malinowski zapowiedział niedawno zakup lokomotyw spalinowych, więc może coś się ruszy w sprawie TLK na bezdruciach, na razie to tylko zapowiedzi zakupów - myślę, że doczekają się realizacji, gdyż Malinowski to właściwa osoba na właściwym miejscu. Ale temat jest o czym innym.

Brak druta na Ostbahnie nie jest bynajmniej winą nawiedzonych mikoli-fanatyków bezdrucia. Śmiech Po prostu komunizm upadł jakieś 2-3 lata za wcześnie i odcinek Piła - Krzyż - Kostrzyn nie został zelektryfikowany, bo przyjęto inną politykę. Po 1989 roku zelektryfikowano bardzo niewiele linii kolejowych, mimo, że wiele elektryfikacji powinno być wykonanych na wczoraj. Cóż, znowu koszty...Jednorazowo poniesione zaprocentowałyby w niedalekiej przyszłości polepszeniem oferty przewozowej kolei.
Kuba MK - 16-02-2012, 13:04
Temat postu:
susłowski, nie zapominaj o jednej rzeczy, Szczecin ma TLK i IR od licha i trochę, a gorzowski "muchowóz", jak to nazwałeś, jest jedynym pociągiem TLK dojeżdżającym do Gorzowa Wielkopolskiego i okolicznych miast. Fakt zgodzę się, mało kto tym pociągiem jeździ, ale wystarczyłaby odrobina dobrej woli PKP IC, żeby trochę zmienić godziny i już by było więcej pasażerów.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby przywrócenie Kopernika relacji Kostrzyn/Szczecin-Bydgoszcz-Warszawa, pamiętam później do czerwca 2010r. jeździł on jako TLK Kostrzyn/Szczecin - Bydgoszcz - Warszawa - Lublin - Przemyśl, też niestety został uwalony.

Elektryfikacja linii kolejowej Krzyż-Kostrzyn została wpisana do strategii rozwoju województwa lubuskiego, więc "coś się ruszyło", ale to nadal bardzo odległe plany. Porównując koszt elektryfikacji (remont jest nie potrzebny, przydałaby się bardziej rewitalizacja, czyli usunięcie wąskich gardeł, bo na większości v wynosi 120 km/h) z ogromnymi kosztami liczonymi w miliardach, modernizacji linii kolejowych, to koszt elektryfikacji to pikuś ....
robertrush - 16-02-2012, 14:11
Temat postu:
Połączenie a najlepiej nie jedno tylko dwa, o którym pisze @Kuba, byłoby strzałem w dziesione. I dodatkowo Gorzów ( jest bardzo bliski mojemu sercu:Smile ) by zyskał. Tym bardziej, że połączenia te to nie nowość, one już funkcjonowały i to z dobrym skutkiem. Wiele razy jechałem i widziałem zarówno część szczecińską jak i gorzowską ( pijąc sobie piwko na bulwarze nad wartą, wtedy jeszcze był w remoncie ) i frekwencja w tych pociągach była naprawde zadawalająca. I pomysleć, że faktycznie przeszkoda jest niezelektryfikowany odcinek Krzyż - Piła.
susłowski - 16-02-2012, 23:29
Temat postu:
Kuba MK napisał/a:
Najlepszym rozwiązaniem byłoby przywrócenie Kopernika relacji Kostrzyn/Szczecin-Bydgoszcz-Warszawa
Otóż to. Ale w innych godzinach. Pamiętam ten pociąg pod koniec kursowania w 2010 roku, był bardzo krótki, bo niewiele osób nim jeździło. Po prostu godziny kursowania były do zupy. Za to pociąg wyjeżdżający z Warszawy wcześnie rano, z Bydgoszczy około 8-9 rano, a z powrotem ze Szczecina późnym popołudniem byłby strzałem w dziesiątkę. Rozczepianie i łączenie w Krzyżu części szczecińskiej i gorzowskiej - również dobry pomysł, pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie lokomotywy spalinowej. A co do elektrowozów - nie trzeba nawet angażować dwóch, istnieje możliwość przeciągnięcia całego składu lokomotywą spalinową, więc elektrowóz może dojechać do Krzyża i w drugą stronę do Piły.
Diken - 18-02-2012, 20:04
Temat postu:
Ja pamiętam, jak kiedyś jeździł pociąg na trasie Szczecin-Olsztyn-przez Bydgoszcz i Toruń, ponieważ w dzieciństwie jeździłem tym pociągiem ze Szczecina do Bydgoszczy. Niestety, potem zlikwidowali to połączenie, a nie tak dawno jeździł też pociąg na trasie Szczecin-Przemyśl-przez Bydgoszcz i Toruń. Akurat miałem okazję jechać tym pociągiem ze Szczecina do Dęblina, gdyż przez to miasto też przejezdzał, ale i to połączenie chyba zlikwidowali, ze względu na małą ilość podróżnych.
susłowski - 19-02-2012, 18:46
Temat postu:
Raczej ze względu na trakcję spalinową.

A najlepiej gdyby były 2 pary między Bydgoszczą a Szczecinem.
Diken - 19-02-2012, 20:46
Temat postu:
Kiedyś się zapytałem w informacji na Dworcu Głównym w Szczecinie o ten pociąg na trasie Szczecin-Przemyśl-przez Bydgoszcz i Toruń, to Pani w informacji powiedziała mi, że już tego pociągu nie ma, gdyż został on zlikwidowany z powodu małej ilośći pasażerów. Skoro pociąg jeździł prawie pusty, to nie było sensu opłacać za prąd i za inne opłaty, jeżeli mało kto taki pociągiem jeździł. Jest przecież (TLK) na trasie Szczecin-Lublin i on ma podobną trasę, a tym właśnie pociągiem jeździło i jeździ sporo podróżnych. Teraz podobno też jeździ pociąg na trasie Szczecin-Przemyśl, ale nie wiem czy przejeżdża on przez Bydgoszcz i Toruń?
susłowski - 19-02-2012, 20:57
Temat postu:
Nie przejeżdża przez Bydgoszcz ani Toruń.
Diken - 19-02-2012, 21:03
Temat postu:
Czyli jednak jest zmieniona trasa na ten pociąg Szczecin-Przemyśl? A jeździ w ogóle jakiś pociąg przez Bydgoszcz i Toruń ze Szczecina?
pawelu - 19-02-2012, 22:53
Temat postu:
Obecnie są trzy bezpośrednie pociągi TLK Szczecin-Przemyśl, ale jadące klasyczną trasą którą kursowały od lat p. Poznań, Wrocław, Katowice, Kraków, Rzeszów. Te pociągi istnieją na torach odkąd pamiętam. Natomiast na chwilę obecną nic nie kursuje ze Szczecina w głąb Polski przez Bydgoszcz-Toruń. Głównym powodem to co już było wielokrotnie pisane to brak elektryfikacji.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group