INFO KOLEJ - forum kolejowe

Duperele - Bagaż rejestrowany w pociągach

holdman - 19-04-2011, 16:24
Temat postu: Bagaż rejestrowany w pociągach
Taka mnie ostatnio naszła myśl o wprowadzeniu w pociągach fakultatywnej oferty w postaci bagażu "rejestrowanego" na wzór komunikacji lotniczej lub autobusowej. Jakby w wagonie zrobić np w miejscu umywalni coś w stylu bagażnika, który otwierałby i zamykał konduktor, a pasażer dostawałby na bagaż kwitek. Na początku coś takiego można by było wprowadzić w wagonach WL/Bc. Myślę, że takie rozwiązanie pomogłoby bardziej bojaźliwym pasażerom spokojniej zasnąć. Co o tym myślicie?
Anonymous - 20-04-2011, 06:37
Temat postu:
Myślę, że na kolei są obecnie bardziej pilne problemy do rozwiązania, aniżeli zabawa w jakieś schowki na bagaże, do tego kwitki dla pasażerów i inne cyrki...
Krakonos - 21-04-2011, 18:43
Temat postu:
Oczywiście, iż kolei ma teraz ważniejsze zadania niż zajmowanie się podróżnymi.
Moim zdaniem rozwiązanie warte wprowadzenia. Nie tylko można by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa podróżnych ale także udrożnić trochę korytarze. Wczoraj 1/3 miejsca w totalnie zapchanej rzeźni Szczecin-Przemyśl zajmowały bagaże. Przez co panował jeszcze większy tłok.
Tylko u nas na kolei niedasim ciągle jest potężny. Po co wprowadzać coś co z powodzeniem funkcjonuje w autobusach?
Iktorn - 22-04-2011, 07:57
Temat postu:
Takie rozwiązanie funkcjonowało (jak byłem tam w latach 2005-2007) i może nadal funkcjonuje w Grecji. Kupując bilet można było nadać bagaż przy opłacie 1€ za sztukę, nawet nadać go rano na pociąg nocny. Zabierali bagaż, trzymali w jakiejś przechowalni i na stacji wystawiali z wagonu bagażowego i zostawiali na peronie Smile
U nas to się nie sprawdzi z choćby jednego powodu - i tak brakuje wagonów osobowych, a skąd tu wziąć bagażowe? Trzeba by zatrudnić dodatkowych pracowników, a w ogóle na PKP to najlepiej powołać nową spółkę: PKP bagaże sp. z o.o. Śmiech
yusek - 22-04-2011, 10:31
Temat postu:
Podczas modernizacji z jednego przedziału można by zrobić schowek oczywiście trzeba by najpierw zrobić tyle wagonów by frekwencja w pociągach wynosiła około 80-90%
jasiu - 22-04-2011, 10:55
Temat postu:
ja bym raczej zrobił schowki nad korytarzem - zdaje się, że w kuszetkach jest coś takiego
jubikej - 22-04-2011, 11:09
Temat postu:
w nocnych rzezniach (pociagach o duzej frekwencji) wagony typowo bagazowe/rowerowe (Bdr?) przydały by się Smile zawsze gdy jest ścisk można w takim posiedzieć wygodniej na podłodze niż w korytarzu Smile

wezcie np taki TLK Zakopane-Gdynia (do niedawna jezdzila bezprzedzialowa 2) i jedzcie 17h z rowerem w zwyklym wagonie 2 klasy :]
Anonymous - 23-04-2011, 15:35
Temat postu:
A kiedyś nie było takiej usługi?
Wszak zachowały się pozostałości po kasach bagażowych, były wagony bagażowe, czasem nawet były uruchamiane pociągi bagażowe.
Iktorn - 23-04-2011, 17:57
Temat postu:
Teraz chyba nawet nie ma już tych wagonów bagażowych, te stare, żółte (albo jakoś pomarańczowe wagony) z dużymi drzwiami na środku. Jeszcze za czasów PRL w takim można był przez pół Polski wieźć lodówkę Smile bo akurat babci się udało wystać w kolejce i dostać.

Nawet obecnie taka usługa nie bardzo zadziała, w nocnych rzeźniach drużyny i tak mają co robić, jeszcze jak by im dali w obowiązki iść bo bagażowego i wydawać paczki to gdzie czas na sprawdzanie biletów i odprawę składu.
Anonymous - 23-04-2011, 17:59
Temat postu:
@Iktorn, te: http://www.wagony.net/index.php?url=galeriaShow&type=BD ?
Iktorn - 23-04-2011, 18:01
Temat postu:
Tak, dokładnie te miałem na myśli. Jeszcze 3-4 lata temu taki wagon jeździł na dawnej Biebrzy, obecnie Tour de Pologne.
Anonymous - 23-04-2011, 18:03
Temat postu:
W zeszłym roku taki wagon kursował na dawnym Wolinie z Krakowa do Świnoujścia. Szkoda tylko, że ludzie z niego nie korzystali. Widocznie nie ma już zapotrzebowania na tego typu wagony.
syrenka - 23-04-2011, 20:27
Temat postu:
Być może jest to jakiś pomysł, ale w polskich realiach go nie widzę z następujących powodów:

1) polska mentalność, która każe zawalić przejście, byle mieć walizę przy sobie. Pomijam, że jak usługa byłaby chociaż 2 zł płatna, to już by to było dla niektórych "za dużo"
2) potworny chaos, który powstanie na stacjach - wyobrażacie sobie, jak w minutę-dwie jedni będą chcieli bagaż odebrać, a drudzy "nadać"? Bo ja nie.
3) konieczność dostosowania takich wagonów. Skoro na głupią rewizję wagony czekają w krzaczorach miesiącami/latami, to już to widzę, jak przewoźnicy biegną by przebudować wagony. Nóg sobie nie połamią Rolling Eyes
Pawel_15 - 23-04-2011, 21:27
Temat postu:
Taki BDrdsu kilka lat temu jeździł z wagonami osobowymi jak na Gdynia - Kościerzyna jeździły składy. Wagon był doczepiany tylko w sezonie. Teraz dają na tę linię o 5:37 potrójnego NEWAGA który jedzie pusty a na godziny szczytu jedzie SA103 czyli piekarnik.

Sama idea bardzo fajna ale niestety nie do zrealizowania na burdelu PKP. Dodatkowo sporo wagonów poszło w czort. Podobnie skończyły wagony Pdn.

Niemniej jakby komuś z PKP zadziałał jakimś cudem mózg to można by było to zrobić i nie było by chaosu. Trzeba tylko chcieć. Bo jest to do zrealizowania.
Brajdak - 24-04-2011, 23:04
Temat postu:
Taki wagon kursuje obecnie w składzie18105/81104 (dawny Rybak),tylko jak dlugo?
Anonymous - 26-04-2011, 17:59
Temat postu:
Iktorn napisał/a:
Nawet obecnie taka usługa nie bardzo zadziała, w nocnych rzeźniach drużyny i tak mają co robić, jeszcze jak by im dali w obowiązki iść bo bagażowego i wydawać paczki to gdzie czas na sprawdzanie biletów i odprawę składu.
Konduktor bagażowy – stanowisko, które to rozwiązuje.
syrenka napisał/a:
2) potworny chaos, który powstanie na stacjach - wyobrażacie sobie, jak w minutę-dwie jedni będą chcieli bagaż odebrać, a drudzy "nadać"? Bo ja nie.
Z przesyłkami konduktorskimi nie ma problemu, choć też często jest ich wiele. Skoro kiedyś to było do zrealizowania, to nie widzę problemu, by teraz się nie dało.

Tutaj informacja o tym, jak to wyglądało kiedyś, już dawno:
http://www.covalus.ovh.org/katechizm/5/5.html
syrenka - 27-04-2011, 20:36
Temat postu:
Mariusz, a Ty w praktyce wiesz, jak wygląda postój pociągu na większej stacji, gdzie 5 osób przychodzi po przesyłkę, a 8 chce nadać?
Iktorn - 27-04-2011, 20:41
Temat postu:
Chyba kolega nie wie Smile

Nawet dodatkowe stanowisko konduktora bagażowego problemu nie rozwiąże. Załóżmy sytuację, że podróżny jedzie z Katowic do Malborka, zaspał i nie odebrał bagażu w Malborku. Co z bagażem? Jedzie dalej, czy jest jakiś stacjonarny punkt przesyłek (tzn. wrobić kasjerów w wychodzenie i dźwiganie bagaży?). Zostawić na peronie też nie można, bo jeszcze policja ewakuuje cały dworzec Smile

Kolej nic na tym nie zarobi, a nawet straci - PKP Intercity i tak generuje ciągle straty i nie radzi sobie z obsługą połączeń dalekobieżnych, a jeszcze wprowadzenie bagażu rejestrowanego? To ich pogrąży totalnie. Mogą zrobić taką reklamę dla klientów EIC: spotkanie biznesowe w Warszawie, konferencja w Krakowie, a bagaż...w Gdańsku Śmiech
siwiutki91 - 27-04-2011, 22:51
Temat postu:
Cytat:
Zostawić na peronie też nie można, bo jeszcze policja ewakuuje cały dworzec

Od pracownika metra w Warszawie słyszałem opowiadanie Wink Jakiś czas temu była prób sprawdzenia Polaków jak zareagują na pozostawiony plecach na jednej ze stacji Warszawskiego Metra. Czy któryś z podróżnych zareaguje na pozostawiony bez opieki bagaż. Przyjechał pociąg wymiana pasażerów jedni wsiadają drudzy wysiadają rusza pociąg ludzie wyjeżdżają schodami na górę i co nastąpiło a o tuż to że zginął plecak, nie wiadomo jak i kiedy a więc i z tym bagażem na peronie pewnie było by tak samo:) to jest Polska Śmiech
Iktorn - 27-04-2011, 23:52
Temat postu:
Aha, czyli jak w dowcipie:
zaparkowane w Warszawie samochody-pułapki wybuchają pod Moskwą Śmiech
rysio - 28-04-2011, 10:53
Temat postu:
Ciekawie jak ta sprawa i czy jest rozwiązywana na innych (wiodących) kolejach. Może tak obeznani z europejskimi krajami by sie wypowiedzieli.
Anonymous - 28-04-2011, 15:29
Temat postu:
Iktorn napisał/a:
Nawet dodatkowe stanowisko konduktora bagażowego problemu nie rozwiąże. Załóżmy sytuację, że podróżny jedzie z Katowic do Malborka, zaspał i nie odebrał bagażu w Malborku. Co z bagażem? Jedzie dalej, czy jest jakiś stacjonarny punkt przesyłek (tzn. wrobić kasjerów w wychodzenie i dźwiganie bagaży?). Zostawić na peronie też nie można, bo jeszcze policja ewakuuje cały dworzec Smile
Jeśli w Malborku byłaby ekspedycja bagażowa, to wtedy tam ląduje bagaż, a jeśli nie, to jedzie do najbliższej stacji na której znajduje się ekspedycja bagażowa. Proste. Smile
holdman - 07-06-2011, 23:19
Temat postu:
Jeszcze można zrobić tak jak jest na dworcach, czyli skrytki na kluczyk. Widziałem takie rozwiązanie na promach Polferries i sprawdzało się wyśmienicie. Wydzielone pomieszczenie tylko na to i problemu nie było.
mikiyee - 07-06-2011, 23:46
Temat postu:
Ja może wypowiem się o Słowacji, z racji tego że często tam bywam.Z reguły w każdym pociągu pospiesznym (rychlik oraz IC) znajduje się specjalny wagon bagażowy, w którym na stałe siedzi bagażowy. Przyjmuje on bagaże od podróżnych na każdej ze stacji, a także wydaje lub odbiera przesyłki od obsługi danej stacji. I to nie tylko małe przesyłki, sam widziałem jak wkładano i wyjmowano kaloryfery. Podróżny może zakupić bilet na bagaż, tym samym nie musi się o niego troszczyć, wszystkim zajmuje się obsługa pociągu. Posiadając bilet na rower możemy zostawić go w przedziale bagażowym u obsługi pociągu i tym samym nie przejmować się nim. Często w wagonach bagażowych są uchwyty na rower i wtedy pomagamy go obsłudze powiesić i idziemy sobie usiąść. Bilet na bagaż kosztuje bodaj 1,2E.

Oczywiście w pociągach osobowych (osobny vlak) wagony bagażowe nie znajdują się w każdym, jednak jeśli pociąg złożony jest z wagonów to istnieje duża szansa na wagon bagażowy. Często na trasie Cadca - Zylina lub nawet Skalite Zylina takie się zdarzają.

Swoją drogą słowacka kolej jest już naprawdę Europejska:)

----------------

Z goła odmiennie sprawa bagażu, konkretnie roweru, wygląda w kolejach królestwa Szwecji. Tam by przewieźć rower/bagaż należy go nadać na stacji, nie w pociągu. Odbiór bagażu następuje również w budynku stacyjnym. Stąd też bagaże mogą być nadawane/odbierane tylko na określonych stacjach - tych gdzie znajduje się obsługa. Może być to dość kłopotliwe, gdy chcemy wysiadać stację wcześniej. A ta stacja jest 50 kilometrów od tej, na której możemy odebrać bagaż.

Żeby było śmieszniej bagaż można nadać jako szybki lub normalny, co wcale nie znaczy, że szybki pojedzie tym pociągiem co my. Szybki dochodzi w bodaj 1 dzień roboczy, normalny w 4 dni. Nie muszę mówić jaki problem mają z tym rowerzyści, który jadą np. do Narwiku.

Ceny w przybliżeniu: szybki - około 150zł, normalny 75zł.

Tak więc co kraj to obyczaj:)
snajper - 08-06-2011, 07:15
Temat postu:
No w Czechach też większość Rychlików ma bagażówkę, nie znam cen, ale pewnie podobnie jak na Słowacji, bo pewnie taki system to funkcjonuje jeszcze z czasów ĆSD przed podziałem Czechosłowacji. Ja zawsze mówiłem że Czesi to jeśli chodzi o kolej bardzo mądry naród. A my bardzo głupi. Dlatego w 4 razy mniejszych Czechach uruchamia się 7000 pociągów dziennie a u nas chyba coś koło 4000.

Gdyby u nas były takie słowackie bagażówki i czesko-słowacka uczciwość, że nikt z pracowników nie będzie okradać tego co nadam, no bo u nas to przecież na przykład na poczcie się zdarzało, że pracownicy okradali przesyłki na magazynie. W każdym razie gdyby było jak w SK czy CZ to jadąc nocnym wpakowałbym do plecaka, aparat, komórkę, portfel, wziął ze sobą tylko bilet i walną się spać w przedziale nie martwiąc się o nic. W sumie i tak tak robię, ale ryzyko jest, no i kombinowanie z wieszaniem portfela na sznurku na szyi itd, a tak to by było bezstresowo.

Parę lat temu było dużo brązowych bagażówek w składach, gdzie teraz są ? Pewnie w krzakach. Przepis na kolej po polsku (uwaga danie ciężkostrawne), jeśli masz dobry tabor, odstaw w krzaki i poczekaj aż zardzewieje będziesz miał mniej wydatków na rewizje. A jak kiedyś zabraknie wagonów to się poprosi jakiegoś dobrego wujka, wodza narodu to może nam kupi wachadełko bez wachadełka.

Do Szwecji to ciężko porównywać, bo tam są inne zarobki to i inne ceny.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group